handdator

Visa fullständig version : Live performance in the age of super computing



false messiah
2007-09-09, 17:03
Robert Henke (Monolake/Ableton) har en intressant artikel om elektronisk musik och konserter:

Live performance in the age of super computing (http://monolake.de/interviews/supercomputing.html)

Både underhållande och insiktsfullt:

The most horrible situation you can find yourself in is the classic rock setup. Two towers of giant speakers, bad floor monitors and a lonely performer behind a table, obscured by smoke, hiding behind the laptop. Usually no sound guy in the audience who has any real idea of what you're gonna do or how you want it to sound, and no band colleagues who could provide some means of social interaction; instead, there is just you and your laptop. The best recipe to survive this is to play very loud, with very low complexity and hope for an audience in a chemically enhanced mode.

Arete
2007-09-09, 18:10
Kul läsning :-)

Nihad
2007-09-09, 18:12
klockrent ...

blir det nån efterdiskussion på ämnet här eller håller alla med, hehe? ...

Trinodia
2007-09-09, 18:29
Håller helt med...

Brottas själv med hur man kan göra mer saker live och improviserat utan att få det att låta mindre komplext.

Är det inte nog komplext så kanske det inte funkar lika bra på golvet eftersom de som dansar är vana vid att musiken (iaf den jag spelar) ska vara komplicerad med mycket olika sektioner, breaks, uppbygningar och stora växlingar från nästan inget till max osv... Så man hamnar i situationen att man gör en del saker live men det mesta är playback och improviserar med lite småljud ovanpå det hela.

Hemma har man provat med att köra helt improviserat, delvis improviserat och det har oftast handlat om mer loopbaserat liveset med möjligheten att skapa loopar live och lägga till. Men gör man detta så blir fokus helt på datorn eftersom man måste jobba på det hela tiden och publikinteraktionen blir väldigt låg och man kan då anses helt ointressant som liveact.

Man brottas ju lite med ens egna preferenser i hur det ska låta när man spelar live och med vad publiken är vana vid att få levererat.

Fler som är inne på den linjen? Nu kör jag psykadelisk trance (fullon)

syked
2007-09-09, 20:09
intressant men jag skulle inte vilja säga att jag håller med honom i allt han säger. jag ser inte hans flaskhalsar och problematiseringar som självklara alls. men det handlar nog mest om att jag inte upplevt samma saker som han beskriver. fint lästips dock.

enapa
2007-09-09, 20:13
Tror det största problemet är att folk är .....
1. rädda att göra bort sig...
2. har dålig fantasi....
3. tar sig själva på för stort allvar....

syked
2007-09-09, 20:20
3 rätt av 3

Arete
2007-09-09, 20:25
Jag håller i stort med i tanken om att större komplexitet kräver mer förberett material. Har inte spelat mycket, men jag har provat olika varianter... Om man ska göra riktigt mycket själv så är man ju verkligen klistrad framför skärmen men det låter ändå mindre komplext, då det är svårt att göra variationer på ett flertal slingor samtidigt. Det går, men det är mycket chansande.

Fast jag tycker personligen inte att det känns ointressant med någon som står fastklistrad vid en skärm och sliter frenetiskt med musen med ett ansiktuttryck av total koncentration. Men folk som är mer vana att se folk vid fysiska instrument på scenen får ju svårt att få den där scenshowen.

Bästa är nog att kombinera något/några fysiska grejor, som en trummaskin eller en filterlåda där det verkligen hörs något när man vrider, med en laptop som kan brukas mer som uppspelning av förinspelat. Man vill ju, när man står i publiken, känna lite av att det är något som görs "nu" - stora filterknobs som man vrider med yviga gester, tydliga markeringar när man byter/mutear loopar och sånt är ju perfekt för att ge den där lilla "han _gör_ ju faktiskt nåt"-känslan.

sawtooth
2007-09-09, 20:53
Jag håller i stort med i tanken om att större komplexitet kräver mer förberett material. Har inte spelat mycket, men jag har provat olika varianter... Om man ska göra riktigt mycket själv så är man ju verkligen klistrad framför skärmen men det låter ändå mindre komplext, då det är svårt att göra variationer på ett flertal slingor samtidigt. Det går, men det är mycket chansande.

Fast jag tycker personligen inte att det känns ointressant med någon som står fastklistrad vid en skärm och sliter frenetiskt med musen med ett ansiktuttryck av total koncentration. Men folk som är mer vana att se folk vid fysiska instrument på scenen får ju svårt att få den där scenshowen.

Bästa är nog att kombinera något/några fysiska grejor, som en trummaskin eller en filterlåda där det verkligen hörs något när man vrider, med en laptop som kan brukas mer som uppspelning av förinspelat. Man vill ju, när man står i publiken, känna lite av att det är något som görs "nu" - stora filterknobs som man vrider med yviga gester, tydliga markeringar när man byter/mutear loopar och sånt är ju perfekt för att ge den där lilla "han _gör_ ju faktiskt nåt"-känslan.

Allt det där går ju att göra med Henkes eget Ableton. Med rätt förberedelser och en vettig controller så kan man faktiskt göra nästan allt utan att ens titta på skärmen. Jag hade gjort det jämt om jag bara vågade lita på datorerna. Jag har testat alla tänkbara varianter genom åren - DAT med synk, ADAT, laptop, groovesamplers, you name it. Men inget har hittills känts tryggt nog. Jag ställer mig inte framför tusentals människor som betalt dyra pengar och riskerar att laptopen hänger sig, så det blir fortfarande backtrack och leadslingor, allmänt oväsen, vocoder och improviserade extrasaker ovanpå.

Jag ser mycket fram emot den nya utvecklingen med flash-hårddiskar utan rörliga delar. Då kanske man äntligen vågar släppa backtracken.

Arete
2007-09-09, 21:00
Jo jag kör ju med ableton, och har gjort en spelning där jag gjorde allt från scratch och improviserad i 20 minuter... så visst går det att göra. Men det är svårt att improvisera breaks och snabba förändringar när man har 10 kanaler som rullar. Man kan sitta och göra sånt medans det andra rullar, men då blir musiken stillastående tills man är klar med breaket, och man får hoppas att breaket kommer att funka.

När det gäller kontrollers så har jag fortfarande inte hittat något som passar mig riktigt, kan funka om man förbereder ordentligt och kör med en BCR eller mackiekontroller eller sånt kanske. Men tycker det är lite svårt att mappa upp kontroller medans man bygger sitt improviserade set, saker hamnar jämt fel och man mappar upp kontroller som man inte vill, råkar ha fel kanal markerad så kontrollerna rycker något filter helt åt helsike eller annat blajs.

Om man bara hade tiden och kunnandet att bygga en egen kontrollenhet skräddarsydd för sina behov... då jäklar :-)

false messiah
2007-09-10, 01:32
Allt det där går ju att göra med Henkes eget Ableton. Med rätt förberedelser och en vettig controller så kan man faktiskt göra nästan allt utan att ens titta på skärmen. Jag hade gjort det jämt om jag bara vågade lita på datorerna. Jag har testat alla tänkbara varianter genom åren - DAT med synk, ADAT, laptop, groovesamplers, you name it. Men inget har hittills känts tryggt nog. Jag ställer mig inte framför tusentals människor som betalt dyra pengar och riskerar att laptopen hänger sig, så det blir fortfarande backtrack och leadslingor, allmänt oväsen, vocoder och improviserade extrasaker ovanpå.
Det är ju inte bara en fråga om teknik, utan också om hur mycket man som en enskild musiker kan klara av att göra i realtid och med vilken precision. Med traditionella instrument och bandsättningar finns det mycket striktare gränser: ingen förväntar sig att en enda musiker ska spela bas, trummor, gitarr och orgel samtidigt (och dessutom mixa rubbet), men för datorbaserade musiker är det inte lika klart var gränsen bör/kan gå. Inte minst visuellt: skillnaden mellan att göra allt i farten och att mima till förinspelade spår kan vara minimal, åtminstone ur publikens synvinkel.

Min erfarenhet är att elektroniska instrument är trögare att jobba med, delvis beroende på gränssnitten, men också för att möjligheterna är större. Men den grundläggande skillnaden tror jag är att elektronisk musik till sin natur är mycket mer asynkron än musik gjord med traditionella instrument. Med en gitarr gör man i regel musiken i något så när samma tidsskala som den spelas i, medan elektronisk musik mycket mer skapas i helt disparata delar: ljudprogrammerande, sekvensiering, effektläggande, sampling, komponerande, osv - det är sällan man gör allt detta i realtid, utan man byter mellan stopp och start allt efter behov (och jag misstänker att en rejäl andel av syntspelarna på 99musik aldrig spelar in komp eller liknande i realtid, utan det är programmering som gäller, så en låt kan mycket väl göras utan att något spelats live).

Det gör att det blir helt främmande att ställa sig på en scen och försöka framföra en låt på traditionellt sätt.

Jag skulle jämföra med klassisk musik och uppdelningen kompositör - dirigent - musiker. Ingen förväntar sig att få se skaparen till verket stå nere bland violinisterna och spela, men med en laptop förväntas man vara alla tre delarna samtidigt.

false messiah
2007-09-10, 01:54
När det gäller kontrollers så har jag fortfarande inte hittat något som passar mig riktigt, kan funka om man förbereder ordentligt och kör med en BCR eller mackiekontroller eller sånt kanske. Men tycker det är lite svårt att mappa upp kontroller medans man bygger sitt improviserade set, saker hamnar jämt fel och man mappar upp kontroller som man inte vill, råkar ha fel kanal markerad så kontrollerna rycker något filter helt åt helsike eller annat blajs.
Jag tror man måste skapa en begränsad miljö som man kan lära sig om man ska spela improviserad elektronisk musik, iallafall inför publik. Ingen förväntar sig att en gitarrist ska bygga om sitt instrument i farten, vilket är lite vad man gör om man kopplar effekter och trycker fram nya kanaler i farten i mjukvara.

En del tycker säkert att det är fusk att ha färdiga ljud (och eventuellt patterns) inladdade från början, men jag har aldrig sett en trummis börja en konsert med att sitta och välja trummor tex, och de flesta akustiska instrument har ju defaultpatchar. :) Samma sak med tex hårdvarusyntar, såväl TR909 som Machinedrum låter ju så snart man trycker play.

Sen är det en fin gräns mellan Casio-autokomp och att ha en kontrollerbar miljö, men så länge Ableton Live inte kommer med japanska rumba-komp så tror jag man är på rätt sida. :)


Om man bara hade tiden och kunnandet att bygga en egen kontrollenhet skräddarsydd för sina behov... då jäklar :-)
Monodeck (http://www.monolake.de/monodeck/)? :)

Arete
2007-09-10, 09:25
Har tittat på monodeck.... den börjar likna något. Men fortfarande inte exakt vad jag är ute efter :-)

Nihad
2007-09-10, 09:32
jag kommer själv satsa på en Monome faktiskt ..

adda till min nuvarande setup med Kenton Control Freak Live och microKORG faktiskt ... ev att micron byts ut med nån faderfox