handdator

Visa fullständig version : Marshall Jackhammer



makari
2007-09-08, 22:51
http://www.zikinf.com/_gfx/matos/dyn/large/marshall-jackhammer-jh-1.jpg

Analog dist i pedalform,
Har 7 kontroller: gain, volume, bass, treble, contour och frequency plus en omkopplare mellan overdrive och dist.

De som kanske inte är uppenbara är contour och frequency som är ett mellanregisterfilter där frequency sätter frekvensen och contour hur mycket den ska skära (går inte att boosta :( ).

Bosspedalerna har ju satt ribban vad gäller oförstörbarhet men den här ligger nog bra till den också. Gjutet metallchassi med rattar som sitter nedsänkta så man inte råkar mosa dem med foten. Förvånansvärt tung och känns väldigt solid och välbyggd.

Hur låter den då? Det är inte någon dramatisk skillnad på de två lägena. Distläget har lite mera gain än overdrive men klipper av en hel del diskant, lite för mycket för min smak så jag brukar ha den på overdrive. Över lag låter den bra, disten är varm och fokuserad. Strängseparationen är bra och ljudet håller ihop bra till skillnad mot en del andra distar där ljudet faller sönder till nåt oidentifierbart diskantbrus när man drar upp disten så behåller ljudet kropp och definition med den här.

Vrider man Contour till max och freq nånstans i mitten så får man metaltugget med urholkat mellanregister. Humbucker i stalläge rekommenderas till det.

Den går också utmärkt att använda till att feta till ett rent ljud om man skruvar ner disten till nästan noll.

Den marknadsförs som Marshalls mest extrema pedal men jag vet inte om den känns så extrem egentligen. Disten brukar stå på max för det mesta och inte sällan önskat man att den gick lite längre. Jag brukar ha en annan pedal framför som man kan använda som boost och skicka in högre signal i den. Då kan få lite crazy ljud ur den, men knappast på egen hand.
Dessutom är den ganska diskantfattig, speciellt i distläget. Ibland vill man vrida upp lite till men då står den redan på max.

Hur funkar den då på annat än gitarr? Jo helt förträffligt. Ger en fet dist som kan låta aggressivt utan att totalsabba ljudet.


Fördelar:
Stabil konstruktion, bra ljud som inte grötar ihop sig, många inställningsmöjligheter.

Nackdelar:
Inte tillräckligt extrem, jag vill ha mer dist. Alla kombinationer låter inte bra, man får skruva lite innan man hittar sitt favoritljud



LIte ljudklipp.

Gitarr (http://www.etek.chalmers.se/~gusand/jh_gitarr.mp3) - Bladestrata genom en Peavey studiopro 112, mickat med en kass 58-kopia så förvänta er inga mirakel. Innan 1:50 är det bara en jackhammer med lite olika inställningar. Fört lite halvrena ljud sen lite mer distade. Efter det så är det en DFD-2 innan (samma dist som DS-1:an har jag hört) för att boosta lite och lite delay på det. Efter 2:13 är det fullt ställ på allting :)


Acid (http://www.etek.chalmers.se/~gusand/jh-303.mp3) - Rebirth genom en jackhammer, funkar svinbra.

kallback
2007-09-09, 09:39
\\ nais upplägg ska vellan tillägas → mer sånt!!


låter den inte jävligt burkigt (på ett bra sätt)
vill köra original fader med pedalpålågg med preEFX tapp ¦ tillbaka mot egen fader\kanal för x-tra EQ?

inget som hamnar i insert iaf



\\ → Dina recensioner \\ HUR UPPLEVER du SAKER

sisältää
2007-09-09, 09:59
Klockren recension. :)

HEK
2007-09-09, 12:50
i första ljudklippet 01:50 låter som en melodi från Lotus 3 till amiga!

makari
2007-09-09, 22:00
i första ljudklippet 01:50 låter som en melodi från Lotus 3 till amiga!

Det är det...


Trodde aldrig i mitt liv att nån skulle känna igen den men tydligen :D

HEK
2007-09-09, 22:11
Haha den där melodin sitter djupt rotad, drog hårt på smilbanden när ja hörde den :D

makari
2007-09-09, 22:26
Ja, den låten är grymt cool. Har suttit och spelat av lite amigamusik nu innan den försvinner.

pdn
2007-09-09, 22:29
men om man ställer in jackhammern på ett väldigt väldigt rent ljud. alltså bara att den höjer signalen lite. skulle den boosta stärkarns dist utan att dista på den rena kanalen? annars blir den att stå och stampa som en tok när man vill växla från dist till rent.

makari
2007-09-09, 23:05
Det tror jag abslout skulle funka.

pdn
2007-09-10, 15:45
kan ge dig ett exempel på hurdan dist jag vill ha. http://www.youtube.com/watch?v=KtTYyuF6TOA
vid ca 00:53 så hör man gitarren bra.

kommer jackhammern någonstans i närheten av det?

odlarn
2007-09-10, 16:09
Testa sansampen, har ju lite rörsimulering med så den crunchar på rätt bra;
http://www.musicgearreview.com/reviews/Images/SansAmpGT2.jpg

pdn
2007-09-10, 16:31
odlarn:den kostar väl precis hur mycket som helst?och vart finns den ens att få tag på i sverige?

makari
2007-09-10, 16:35
Du menar det dämpade riffandet? Det borde nog gå, jag fick till ett rätt likt ljud med contour på max och frequency på typ klockan 1. Sen beror det ävl på vad för gitarr man har, en strata är väl inte riktigt den fetaste metalguran i stan.
Odlarsn tips är kanske inte fel heller, jag har spelat på en tech12-förstärkare på musikskolan och den lät jäkligt juste.
Men det bästa är kanske att straska in till din lokala musikhandlare och testa lite pedaler.

odlarn
2007-09-10, 17:09
Jag köpte min Sansamp beggad för en tusing för ca 4 år sedan, har ingen aning om de säljs längre.

.. men den är ju rätt ot i denna tråden, så nu slutar jag snacka om den :)

pdn
2007-09-10, 17:35
Du menar det dämpade riffandet? Det borde nog gå, jag fick till ett rätt likt ljud med contour på max och frequency på typ klockan 1. Sen beror det ävl på vad för gitarr man har, en strata är väl inte riktigt den fetaste metalguran i stan.
Odlarsn tips är kanske inte fel heller, jag har spelat på en tech12-förstärkare på musikskolan och den lät jäkligt juste.
Men det bästa är kanske att straska in till din lokala musikhandlare och testa lite pedaler.

ja, det riffandet.. gitarr. ltd ec 500( les paul kropp) med aktiva EMG:s så den ska funka för det. jackhammern är ju billigare än den där sansamp gt2an. så det är ju en fördel...

om jag haft möjligheten att straska in i en musikaffär och testa så hade jag självklart gjort det... men nu är det så att jag bor i kiruna. och närmaste musikaffär är i luleå tror jag. en massa mil dit.

theVOID
2007-09-10, 19:50
Försök få tag i en gammal Mesa Boogie studio preamp!
Säljs för under 2500 ibland.. dyrare än pedalen iofs, men ja.. läs recensionerna på Harmony central.

Disten räcker till......

Hela NIrvanas Nevermind är gjor med den, men han använde den helt "fel" tog bara fram mellanregistret, då den har en grafisk EQ och han peakade i mitten.

Köp den om den säljs, hemligt vapen ;)