handdator

Visa fullständig version : Göra sin egen multibands-kompressor



Soulmachine
2007-08-30, 12:27
Med hjälp av bussarna skulle man inte kunna göra sin egen multibandskompressor?
Jag har tänkt och funderat litet på detta och skulle behöva litet hjälp.

Nu jobbar jag i Logic men detta borde väl funka i teorin i vilket musikprogram som helst.

Säg att jag har en ljudkanal som jag vill lägga mbc (MultiBandCompressor) på.
Själva outputen brukar man ju normalt skicka till en bus eller masterbussen men säg
att jag inte skickar outputen till någonting alls.

Om jag sedan använder mig av sendarna och skickar signal till 3 olika bussar samtidigt
säg: bus1, bus2, bus3. Jag drar upp varje send till 0db.

Nu har jag fått en likadan och lika stark signal till 3 olika bussar.

Säg nu att jag lägger/delar upp varje buss i olika frekvensområden med hjälp av lågpass och
högpass filter.
På bus 1 lägger jag ett lågpassfilter.
bus 2 lägger jag 2filter, ett lågpass och ett högpass.
bus 3 ett högpassfilter.

Säg att bus1 släpper igenom frekvenser från ca 300hz och nedåt. (Vi kan kalla det Basen)
bus2 har ett lågpassfilter som släpper igenom frekvenser från 5000hz och nedåt. Och sedan ett
högpassfilter som släpper igenom frekvenser från 300hz och uppåt. Då borde jag i teorin bara
få frekvenser från 300-5000 hz. (Som vi kallar mellanregister)
På bus3 har vi ett högpassfilter som släpper igenom frekvenser från 5000hz och uppåt. (Diskanten)

I teorin så borde jag nu ha delat upp signalen 3 olika frekvensområden som jag sedan kan komprimera hur jag vill. En sorts hemmagjord multibandskompressor.

Nu tog jag bara direkt ur luften eller från mitt sunda förnuft olika frekvenser för jag har ingen
aning om hur en erfaren multibandskompressoranvändare och mixare skulle göra. Och det är här jag behöver hjälp.
I teorin skulle man ju kunna bestämma vilka frekvenser som helst man vill komprimera. Och man skulle kunna i princip göra hur många eller hur få bussar man vill.
På en del mbc har jag sett 4 band, 3 och ibland bara 2.

Hur ska man ställa in de olika filtren?
De liksom överlappar ju varandra litet. Har jag ett högpassfilter vid 300hz tex så i teorin ska
den inte släppa igenom frekvenser under 300, men filtret klipper ju inte riktigt så brant.

För en nybörjare hur skulle ni börja, vilka frekvenser skulle ni sätta, hur är det med överlappningen, och hur många bussar tycker ni man ska börja med?

På logics inbyggda högpass och lågpass-filter så kan man ställa in Frekvens, order och Smoothing? Vad är order och smoothing för något?

I stora drag hur skulle ni ställa in varje kompressor?

Electroboy
2007-08-30, 12:36
Jag håller på att testa i princip samma metod, fast med Reason. Det bästa hade varit att styra hur mycket effekt man vill ha via en aux. Men nu har jag inga sådana lediga. Men eftersom Reason är modulärt så har jag splittat stereomastern till fyra stereo istället, och kör 100% för varje band.
Kanal 1 lågpass+kompressor+EQ
Kanal 2 lågpass/högpass+kompressor+EQ
Kanal 3 höpass+kompressor+EQ
Kanal 4 (orörd/referenslyssning)

Har dock inte klurat på om jag ska fortsätta så. Tycker att det mest låter starkare bara (loudness wars). Men det är bra att ha koll på low/mid/high iallafall!
Har inte tänkt efter på vilka frekvenser man sätter filtrena på, utan leker mest runt för att se vad som händer.

Nåja, detta tillförde inget till diskussionen direkt...men jag kanske kan lära mig något i tråden även!

kroffe
2007-08-30, 14:23
soulmachine: jag tycker ditt resonemang är sunt och låter det bra så låter det bra - om det sen ligger och överlappar lite, fasvänder och har sig så att det stör kan man ju kanske behöva fundera igen....;)

false messiah
2007-08-30, 20:51
I teorin så borde jag nu ha delat upp signalen 3 olika frekvensområden som jag sedan kan komprimera hur jag vill. En sorts hemmagjord multibandskompressor.
Det är precis så här en multibandskompressor fungerar internt, du har bara delat upp den på fler pluggar och bussar.

Det man behöver tänka på när man gör något sånt här är dels hur banden interagerar fasmässigt eftersom det inte går att klippa rakt av mellan banden, och dels behöver man se till att de hamnar lika i tid (fast kör man identiska kedjor överallt så ska det inte vara något problem).


Hur ska man ställa in de olika filtren?
De liksom överlappar ju varandra litet. Har jag ett högpassfilter vid 300hz tex så i teorin ska den inte släppa igenom frekvenser under 300, men filtret klipper ju inte riktigt så brant.

För en nybörjare hur skulle ni börja, vilka frekvenser skulle ni sätta, hur är det med överlappningen, och hur många bussar tycker ni man ska börja med?
En enda. ;) (men så tycker jag att multibandskompression mestadels är rätt onödigt.)

Det är svårt att säga något generellt om frekvenser eftersom det beror på låten du mixar. Men ofta ligger basregistret ganska lågt (runt 100Hz) för att ta hand om lågbasen, och diskanten ganska högt för att klippa mer korta och transientrika ljud. Men det är ju bara att prova sig fram och se vad man gillar.


På logics inbyggda högpass och lågpass-filter så kan man ställa in Frekvens, order och Smoothing? Vad är order och smoothing för något?
Order gissar jag är branthet, dvs hur många poler filtret jobbar med. Smoothing har jag inte en aning, men det borde ju stå i manualen. (En gissning är att det påverkar hur kurvan ser ut runt filterfrekvensen, filter kan förstärka dem lite olika beroende på konstruktion.)


I stora drag hur skulle ni ställa in varje kompressor?
Återigen - det beror helt på låten. Men ofta komprimerar man tex basen hårdare för att få den under kontroll, och ställer tex in diskanten mer limiterartat.

Men överlag tycker jag multibandskompression är överreklamerat som masterprocess. I de flesta fall används de antingen för att laga trasiga mixar som inte går att fixa på annat sätt, eller för att pressa upp volymen maximalt. Och är man inte intresserad av det så kan man lika gärna använda en vanlig kompressor plus en limiter. Eller åtminstone nöja sig med två band, eftersom basen oftast är det som ger en problem när man ska använda en enbandskompressor på hela mixen.

Saken är den att jag hört lite för många söndermosade mixar, tack vare multibandskompressorer: det är lite för lätt att komprimera alldeles för mycket, och slutresultatet blir en platt mix utan någon som helst dynamik. (Eller mystiskt pumpande i vissa frekvensband när kompressorn hugger tag på vissa ställen men inte andra.)

Och mastrar man dessutom sitt eget material så har man ju tillgång till alla spåren separat och kan gå in och peta med instrumenten på den vägen istället för att dra till med storsläggan.

Soulmachine
2007-09-03, 01:07
Jag tänkte mest att det kunde vara värt att testa litet multibandskompression för att se och lära sig hur det fungerar. Egentligen har jag väl inte känt att jag MÅSTE men är mest nyfiken.

Det känns som att jag nog skulle börja med bara 2 band. Basen från 100hz och nedåt ungefär och sedan resten från 100hz och uppåt.
Jag är fortfarande litet osäker vid överlappningen på filtren men får väl pröva mig fram helt enkelt.

I vilka lägen är det en väldig fördel med multibandskompression?
Och när behövs den absolut inte?


Till sist, man kan ju vara rätt kreativ när man delar upp en signal i olika frekvensområden har jag märkt :) Man kan ju göra väldigt galna saker med olika effekter osv.
Rätt så skojjsigt...

false messiah
2007-09-04, 23:33
Det är förmodligen enklare att plocka hem någon gratis multibandskompressor och labba med (för du kör Logic Express om jag minns rätt? för annars ingår det ju en multibandare). Finns ju både gratisvarianter och demoversioner av de kommersiella.

Var frekvenserna ska ligga beror ju till största delen till musiken, men oftast så är det ju lågbasen som är svår att få till/få att fungera med busskompression, så 100Hz är nog en bra utgångspunkt.

Den stora grejen med multibandskompression (förutom att maximera volymen då) är att man kan komma åt specifika frekvensband och trycka till dem utan att påverka resten, men det är ju mest något man har användning av i mastersammanhang när man inte har alla spåren separat i mixen. Sen har jag läst om folk som använder dem på enskilda spår, för att komprimera tex knäppar på gitarr hårdare än strängljudet (eller baskaggar, osv, överallt där det är två rätt separade kompontenter i ljudet).

Sen håller jag helt med om att det är jäkligt kul och användbart att dela upp ljud i frekvensområden, jag delar rätt ofta spår i två för att behålla tex basen obehandlad när man kör restan av ljudet genom filter, reverb eller vad det nu må vara.