handdator

Visa fullständig version : Råkade bygga bra högtalare



kockpit
2007-08-29, 22:35
Jo precis så, har just upptäckt, igen, att mina hemmabyggen låter ruskigt bra. I alla falla enligt min smak, varmt och gosigt, rent och snyggt. Var nere en sväng på den lokala hifibutiken och lyssnade, fanns inget under 10k som ens var i närheten. En självälskande tråd, icke. Det hade det vart om jag vetat vad jag gjort, men jag chansade, hade en stor låda, delade på två, stoppade in billiga element från Hifikit, gjorde egna filter (18dB /oct.) snickrade lite på insidan så det blev någon halv transmissionline. Poängen är att jag inte stolt kan säga "det låter så bra för jag har gjort så och så". Byggde på känn helt enkelt, men ibland kanske man ska gå på sin känsla.

För de intresserade använde jag Gamma BBK-200 som bas och diskant Audax TW025A0 (utgått på Hifikit).

eskimo
2007-08-29, 22:38
Att jämföra högtalare i olika rum känns inte så givande. Men grattis till bra byggen. :)

Imported Johannes
2007-08-30, 12:10
Lägg upp ritningen och bli berömd vettja! En bra högtalare är en bra högtalare.

Tänk dock på att det krävs en del erfarenhet för att avgöra om en högtalare "låter bra", med det menar jag att den ska ju helst ha hyfsade specar också, inte bara massa diskant och bas.

kockpit
2007-08-30, 14:16
Jag gissar att mina har en tokig v-kurva vad gäller frekvensgång, säkert ganska trögdrivna också. Impedanskurvan har jag ingen aning om. Skulle vara kul att mäta för att få fakta. Det är ju också viktigt att använda musik man känner, mina favoritlåtar är Depeche - Enjoy the silence och Peter Gabriel - Love to be loved, båda dessa låtar har en basbotten som kräver sin högtalare för att få fram ordentligt och det saknade alla högtalare i butiken, men det kan ju som sagt vara rummet. Kanske ska fixa till en ritning och se om någon vill räkna på lådan.

tommyc
2007-08-30, 15:13
Min gissning är att du helt enkelt gillar mycket bas och att dina högtalare ger mycket bas. Frågan är om det är bra att mixa i.. Men det kan ju iaf göra att du blir insperarad när du lyssnar genom dina högtalare :-) Risken är dock att ingenting du spelar in låter lika bra hos någon annan... Men det är väl det vanliga som gäller - att lära sig hur ens högtalare låter!

kockpit
2007-08-30, 15:21
Jag upplever inte att de ger mycket bas, snarare låg bas. Dessa är alltså mina huvudlyssningshögtalare, som monitorer har jag Tannoy Reveal. Jag har också tre par andra burkar att jämföra med.

Imported Johannes
2007-08-30, 16:33
Kan man inte få testat sina byggen hos någon HiFiklubb eller -affär?