handdator

Visa fullständig version : Live, ljudkort, synk



Element44
2007-08-24, 15:41
Denna diskussion kanske inte passar som hande i hansken i denna katagorin men jag använder live i alla fall.
Nu till problemet, Hur använder ni live och era ljudkort när ni skall spela in och synka de ni spelar in med det som redan är inspelat när man har latency på in och ut signalen, utan att använda midi?
Anänder ett externt beat o spela till etc.

/F

Clase
2007-08-24, 19:46
Skulle nog behövas lite punketer i den där frågan för att göra den mer begriplig. Jag gissar att du vill spela in musik "fritt" utan midi-sync.

Vad jag gör är att ha ett beat som håller takten. Tap-tempo är en bra funktion som med fyra taps ställer in tempot och sedan startar igång Live. Ungefär som 1-2-3-4-kör. Live måste vara master för att det ska funka bra, eftersom warp och liknande funktioner ska funka bra. Live måste ju också veta när den ska loopa osv också.

Om det ska loopas live så kan du skicka ut metronomen/beatet på en induviduell kanal ut på ljudkortet som sedan bara går till monitorerna. Publiken hör alltså inte takthållaren.

Sedan får du vara noga med att ställa in ljudkortet också. Ableton har latency-kompensering som "knuffar" inspelat matrial på plats så det inte hamnar på efterkälken.

Om du vill ha ett "externt" beat att spela till så rekommenderar jag att spela in det istället och trigga i Ableton. Är det en trumslagare som agerar "masterklocka" så mata ut ett klick till honom i hörlurar eller hans monitor som han kan hålla takten till.