handdator

Visa fullständig version : Hur byter man säkring på en vinylspelare?



SofieB
2007-08-23, 15:46
Hur byter man säkring på en vinylspelare?

Jag undrar vad säkringarna sitter och hur man gör.

SofieB
2007-08-23, 16:02
Skickade det här brevet till Skilling, för han verkar vara den enda som är inne på att promota sin musik.

Det blev väldigt mycket frågor så jag lägger brevet här också, i fall det är nån mer som vet nått eller i fall Skilling kanske vill svara offentligt så han får lite kredit. för sin möda (det kanske kommer fler som vill läsa och lära)...

Hej igen!

Har du någon uppfattning om det går att filtrera bort musiker-profiler i friendadder, om man tex är ute efter människor som gillar en viss musiker, men inte vill adda musiker som är influerade av den? (det fanns ett sånt fileralternativ i robotadder, men den funkade inte, och nu finns inte Robotadder längre).

Kan man ställa in på friendadder att det skickas ett automatiskt tack så fort folk klickat ja på adden?

När det står "Skipp previously commented" gäller det de man kommenterat samma dag eller? men tänk om man vill kommentera hälften av alla sina vänner en dag och andra halvan nästa, går det?

(har haft demoverionen nedladdad men inte lyckats utröna om den har de funktionerna).

Vad gör ni med folk som inte svarar, vare sig ja eller nej? Om man skriver till dem, vad brukar ni skriva då? (kan just nu inte komma på hur man bör hantera detta, vad man skulle kunna skriva etc).

Hur länge kan man förvänta sig att det tar innan de svarar ungefär tycker du?

Hur ser er strategi ut, dvs vilken typ av profiler addar ni? (lite nyfiken till att få idéer hur man skall välja ut). Jag har själv lite idéer, vi kan gärna jämföra om du vill!!

Tills sist undrar jag om myspace verkligen är helt emot att man använder en adder? Står deras officiella policy någonstans? Har letat men inte hittat nått. Tycker det vore juste om de kunde skriva ut någonstans vad som egentligen gäller.

Jag har lagt märket till att de jagat och deletat flera företag som gör adders i alla fall...Då kan man ju undra om de är helt emot att man använder en, trots att man tydligen inte blir deletad om man håller sig till under 500 requests per dag---

/Sofie

deleted user
2007-08-23, 16:29
Oj, inte tor jag väl att jag är den enda som är inne på att promota sin musik. :)

Men jag svarar lite snabbt på frågorna angående MySpace:


Har du någon uppfattning om det går att filtrera bort musiker-profiler i friendadder, om man tex är ute efter människor som gillar en viss musiker, men inte vill adda musiker som är influerade av den? (det fanns ett sånt fileralternativ i robotadder, men den funkade inte, och nu finns inte Robotadder längre).

Ingen aning, vi ställer bara in land och ålder. Av många skäl. Ett är att det inte alltid är de människor man tror som faller för det man gör.


Kan man ställa in på friendadder att det skickas ett automatiskt tack så fort folk klickat ja på adden?

Ingen aning och jag skulle inte vilja ha det så heller. Svarar till de som skickar kommentarer eller meddelanden.


När det står "Skipp previously commented" gäller det de man kommenterat samma dag eller? men tänk om man vill kommentera hälften av alla sina vänner en dag och andra halvan nästa, går det?

Använder bara adder och vet inte alls hur commenter fungerar. Tycker själv inte autocomments är speciellt trevligt och där går gränsen för mig. Spamvarning på ett helt annat sätt än att skicka vänförfrågningar, tycker jag.


Vad gör ni med folk som inte svarar, vare sig ja eller nej? Om man skriver till dem, vad brukar ni skriva då? (kan just nu inte komma på hur man bör hantera detta, vad man skulle kunna skriva etc).

Ingenting. Låter dom vara. :)


Hur ser er strategi ut, dvs vilken typ av profiler addar ni? (lite nyfiken till att få idéer hur man skall välja ut). Jag har själv lite idéer, vi kan gärna jämföra om du vill!!

Som sagt, vi skickar ut utan att sortera. Vi har både fått glada svar från dödsmetallare och schlagerfolk och jag tycker det känns roligare så än att trycka ihop lyssnarna i fyrkantiga ramar.


Tills sist undrar jag om myspace verkligen är helt emot att man använder en adder? Står deras officiella policy någonstans? Har letat men inte hittat nått. Tycker det vore juste om de kunde skriva ut någonstans vad som egentligen gäller.

Har inte uppfattat att de har något mot det så länger man sköter det. Auto messages och autocomments har använts för rena spamattacker och jag gillar inte dom varianterna heller.

Lindeberg
2007-08-23, 16:33
Tråkigt att myspace blev ett robotnäste.

Lindeberg
2007-08-23, 16:37
Annars är det väl bara att skruva upp och leta efter en sån här:
http://www.svalander.se/shoppen/lampor/5_20t_75.jpg

deleted user
2007-08-23, 17:00
Redigerat

*nej, jag orkar inte* :)

Lindeberg
2007-08-23, 17:10
Redigerat

*nej, jag orkar inte* :)

Jaså. Jag som just tänkte säga nåt om min påstådda negativism. ;)
Nu ska jag gå och rensa lite bland porrannonserna i mina comments.

deleted user
2007-08-23, 17:42
Jaså. Jag som just tänkte säga nåt om min påstådda negativism. ;)
Nu ska jag gå och rensa lite bland porrannonserna i mina comments.

Jamen du vet, vissa saker ska man diskutera irl och inte på ett forum.

Och du har så rätt. Robotar kan användas på olika sätt. Porrannonser och kontokapningar är inte nåt vidare roligt.

Ett tips är ju dock att ställa in så du måste godkänna kommentarer innan de syns. Och att inte tillåta html i kommentarerna.

SofieB
2007-08-23, 18:04
Annars är det väl bara att skruva upp och leta efter en sån här:
http://www.svalander.se/shoppen/lampor/5_20t_75.jpg

Hej! Har redan köpt en sån, men undrar var i hela friden de sitter? Den som vet och vill kan ju svara. Det är ju helt och hållet frivilligt. ;)

SofieB
2007-08-23, 18:12
Skulle i alla fall vilja slippa artigt ryggdunkande från en massa artister och istället nå ut till "Vanliga". Det blir en helt annan mycket roligare "vibe". Så skall väll spana efter en adder med musikerfilter endå.

Det är tydligen vissa som deletar om de inte får ett tack efter att de addat. Det kan alltså vara både bra och artigt att sända ett tack via kommentarfunktionen, tror jag, det kan även vara bra att sända ett tack så att de lättare kan hitta tillbaks till sidan igen. (själv har man ju ofta tackat ja, och sen glömt bort vad personen hette, varvid de totalt drunknat i alla vänner).

Så ni ställer in adden på land och ålder, vad har ni för tankar bakom det? Bara nyfiken....

compute
2007-08-23, 20:52
Hmm.. själv blir jag lite förnärmad när jag får friend reqar från folk som uppenbarligen bara månglar ut till allt och alla. Eftersom jag tar mig tid och går in och lyssnar på varje band/artist som vill adda mig innan jag godkänner dom så känns det som att man vill att dom ska ha gjort ett aktivt val när dom vill bli addade. Band som exempelvis har sjukt många vänner men inte så många views blir jag snabbt misstänksam mot. När dom sedan har massa porrfarbröder mm bland sina vänner blir det kalla handen för min del. Men det kanske bara är jag som är gammaldags..

Då är det ju bättre att nisha sig så mycket som möjligt om man ändå använder sig av en robot så har man ju gjort ett aktivt val där iaf. Och jag tror det kan vara smart att vända sig i första hand till (privat)personer, dom borde ju vara där för att hitta nya band och bli glada ju fler som kontaktar dom, typ.

JävelPersson
2007-08-23, 21:00
Hej! Har redan köpt en sån, men undrar var i hela friden de sitter? Den som vet och vill kan ju svara. Det är ju helt och hållet frivilligt. ;)

Vad är det för märke/modell på spelaren? Det brukar gå att googla fram en servicemanual på det mesta.

Vad för säkring har du fått tag på om du inte har hittat den gamla? Den nya måste ha samma värden som den trasiga.

Ett sätt är ju annars att skruva loss alla skruvar man ser tills skiten faller isär så mycket att man ser en säkring någonstans i högen. Men det kan vara lite intressant att få ihop igen då...

deleted user
2007-08-23, 22:38
Hmm.. själv blir jag lite förnärmad när jag får friend reqar från folk som uppenbarligen bara månglar ut till allt och alla. Eftersom jag tar mig tid och går in och lyssnar på varje band/artist som vill adda mig innan jag godkänner dom så känns det som att man vill att dom ska ha gjort ett aktivt val när dom vill bli addade. Band som exempelvis har sjukt många vänner men inte så många views blir jag snabbt misstänksam mot. När dom sedan har massa porrfarbröder mm bland sina vänner blir det kalla handen för min del. Men det kanske bara är jag som är gammaldags..

Då är det ju bättre att nisha sig så mycket som möjligt om man ändå använder sig av en robot så har man ju gjort ett aktivt val där iaf. Och jag tror det kan vara smart att vända sig i första hand till (privat)personer, dom borde ju vara där för att hitta nya band och bli glada ju fler som kontaktar dom, typ.

Jag tror iofs inte att vi skickar ut till band utan att det går till privatpersoner enbart, om jag inte fullständigt missuppfattat hur det funkar.

Annars så vidhåller jag fortfarande att jag inte har ett dugg dåligt samvete för att vi utnyttjar en av de få kanaler som finns för band som inte har en stor pr-apparat bakom sig eller tillhör en tydlig genre. För vår del är det så att vi hela tiden möts av genrebundna klubbar t ex och deras "vi gillar verkligen det ni gör men vi bokar bara rena elektronicaakter (eller indieakter, också ett vanligt svar).

Det är vår verklighet. Vi verkar i ett land där genretillhörigheten verkar vara a och o annars blir man ängslig, medans vi inte ens själva kan förklara riktigt vad vi spelar. På MySpace råder det en betydligt öppnare stämning och vi når lyssnare vi annars inte nått.

Jag vet uppriktigt sagt inte hur vi skulle kunna nischa oss och har ingen önskan om att våra lyssnare ska tillhöra en viss grupp.

Sedan tycker jag det finns så mycket annat att bli upprörd över än musiker som försöker nå ut.

Faktiskt.

Och igen: vi möter så gott som aldrig de reaktionerna heller. Kanske sitter det några o muttrar bakom tangentborden utan att svara oss, men uppriktigt sagt så... det positiva överväger.

Man kan mycket väl välja att enbart göra aktiva val om man vill och jag har all respekt för det.

Å andra sidan... sådana här meddelande skrivna på knackig engelska har sitt värde också. Hade inte berört honom om vi inte hade sett friend requests som flyers:

"I have felt the time stopping while I was listening to Wonderful theme. That didn't happen since a long time ago in my life. For a few seconds I have experimented the simple and huge truth. Something that cannot be said. That just can be sung, felt, listened. Too enormous and minimum to be said."
-Antoine, Spanien

Jag vet inte. Ska vi ha dåligt samvete för att vi försöker nå ut med vår musik?

Lindeberg
2007-08-23, 22:54
Jag vet inte. Ska vi ha dåligt samvete för att vi försöker nå ut med vår musik?

Klart du inte ska. Men vadå, lite skit får man väl räkna med om man abjusar myspejs med massa robotar. Bara att hacka i sig. ;)

deleted user
2007-08-23, 23:16
Det är väl jag som inte fattar helt enkelt då. Jag begriper inte vad "abjusen" består i. Vi är inte direkt otrevliga och håller kontakten så mycket vi bara kan med dom som svarar. Vi är vad jag vet inte direkt porriga... (åtminstone inte på MySpace)... och återkommer inte med nya förfrågningar om man tackar nej. Skickar inte heller ut automeddelanden eller kommentarer utan skriver varje var för sig.

I min värld hade det varit bättre om de få som hatar att man gör så använde funktionen där man inte tillåter band att ta kontakt. Den finns där för dom.

Lindeberg
2007-08-23, 23:28
Det är väl jag som inte fattar helt enkelt då. Jag begriper inte vad "abjusen" består i.
Tja... det är väl en fråga om hur man är funtad bara. Jag gillar inte uppsökande försäljning eller direktreklam heller. För att inte tala om tv-reklam...
Men självklart vet jag ju hur effektivt det är och gör mig själv ibland skyldig till både det ena och det andra.... :)

tronman
2007-08-23, 23:35
på samma sätt som att jag inte gillar det om folk på random skickar ut friend requests gillar jag inte botar. det som händer är att det personliga försvinner, saker tappar sin betydelse och tillslut gör botarna 90% av kommunikationen på siten.

sen får dom liv, blir mördarmaskiner och dödar oss alla.



Det är väl jag som inte fattar helt enkelt då. Jag begriper inte vad "abjusen" består i. Vi är inte direkt otrevliga och håller kontakten så mycket vi bara kan med dom som svarar. Vi är vad jag vet inte direkt porriga... (åtminstone inte på MySpace)... och återkommer inte med nya förfrågningar om man tackar nej. Skickar inte heller ut automeddelanden eller kommentarer utan skriver varje var för sig.

I min värld hade det varit bättre om de få som hatar att man gör så använde funktionen där man inte tillåter band att ta kontakt. Den finns där för dom.

deleted user
2007-08-23, 23:40
Hmmm...

Ja ok. Hade jag fått välja hade alla som gillar oss bara trillat på oss av en slump, men den chansen är ju inte jättestor. :)

deleted user
2007-08-23, 23:45
på samma sätt som att jag inte gillar det om folk på random skickar ut friend requests gillar jag inte botar. det som händer är att det personliga försvinner, saker tappar sin betydelse och tillslut gör botarna 90% av kommunikationen på siten.

sen får dom liv, blir mördarmaskiner och dödar oss alla.

Äh, är det något som är en sanning, är det att reaktionerna som kommer är högst verkliga och att relationerna som vi fått med fler än vad man kanske trodde är så verkliga något kan bli. Resultatet av det hela är riktiga möten och att människor tackar för att de fått upptäcka musik som berikar deras liv. En av de stora anledningarna till att jag vill skapa överhuvudtaget.

tronman
2007-08-23, 23:54
ja, det har du nog rätt i. problemet blir som sagt att botarna tar över. till slut bryr sig ingen om att skicka en friend request eller skriva en kommentar längre. spam vs människan 1-0.

jag kan tillägga att jag jobbat med internet-pr som huvudsyssla som projektledare på en byrå, det har nog närt min bittra och cyniska hållning. ;)


Äh, är det något som är en sanning, är det att reaktionerna som kommer är högst verkliga och att relationerna som vi fått med fler än vad man kanske trodde är så verkliga något kan bli. Resultatet av det hela är riktiga möten och att människor tackar för att de fått upptäcka musik som berikar deras liv. En av de stora anledningarna till att jag vill skapa överhuvudtaget.

tronman
2007-08-23, 23:59
jag skulle vara fine med botar om botkontakter var nåt särskilt som jag kunde välja bort. att jag kunde välja att inte behöva se friend requests om de kommer från botar.

jag menar såklart inte att jag har rätt och du har fel på nåt objektivt sätt. men jag tror att mycket av det jag personligen gillar med såna siter dör när botarna tar över.


Ja ok. Hade jag fått välja hade alla som gillar oss bara trillat på oss av en slump, men den chansen är ju inte jättestor. :)

deleted user
2007-08-24, 00:09
ja, det har du nog rätt i. problemet blir som sagt att botarna tar över. till slut bryr sig ingen om att skicka en friend request eller skriva en kommentar längre. spam vs människan 1-0.

jag kan tillägga att jag jobbat med internet-pr som huvudsyssla som projektledare på en byrå, det har nog närt min bittra och cyniska hållning. ;)

Men den är ju förståelig på många sätt också. Det är ju lätt att missbruka den tekniken liksom som all annan teknik.

Nu tror jag dock att människor vill ha kontakt på riktigt och det är skillnad tycker jag om man använder en robot för att skapa kontakter gentemot att använda den för att ersätta riktiga kontakter.

tronman
2007-08-24, 00:17
jo, visst finns det en skala. och en tydlig gradskillnad medan det du beskrev att ditt band gjorde och det som royal madness gör. samtidigt föder alla botar, även din friend request-bot, en cynism hos användarna som i kombination med mängden spam kommer göra myspace obrukbart inom några år om det fortsätter såhär.

samtidigt tror jag iofs att myspace glansdagar är över i vart fall. internettrender växlar, och efter massan installerat sig och blivit bekväm brukar trendsättarna vilja röra på sig. större delen av mina internetaktiva vänner har redan ersatt sina privata myspacekonton med facebookkonton.


Nu tror jag dock att människor vill ha kontakt på riktigt och det är skillnad tycker jag om man använder en robot för att skapa kontakter gentemot att använda den för att ersätta riktiga kontakter.

SofieB
2007-08-24, 22:37
Tja... det är väl en fråga om hur man är funtad bara. Jag gillar inte uppsökande försäljning eller direktreklam heller. För att inte tala om tv-reklam...
Men självklart vet jag ju hur effektivt det är och gör mig själv ibland skyldig till både det ena och det andra.... :)

OM det gällde något du verkligen skulle vilja ha och som var svårt att få tag på kanske du skulle bli glad att få veta?

SofieB
2007-08-24, 22:41
ja, det har du nog rätt i. problemet blir som sagt att botarna tar över. till slut bryr sig ingen om att skicka en friend request eller skriva en kommentar längre. spam vs människan 1-0.

jag kan tillägga att jag jobbat med internet-pr som huvudsyssla som projektledare på en byrå, det har nog närt min bittra och cyniska hållning. ;)

Hej! Om man ställer in boten på ett sånt sätt så att den skickar direkt till en liten (men i världen stor) undergrupp som direkt förstår ens musik så att det tar några månader i stället för tio år för denna människoskara som blir jätteglada att hitta en, och musiken därmed kan utvecklas, då kan det väl inte vara så dåligt?

SofieB
2007-08-24, 22:56
Jag tror iofs inte att vi skickar ut till band utan att det går till privatpersoner enbart, om jag inte fullständigt missuppfattat hur det funkar.

Aha.. jag förstår- Det är samma people browser som finns i myspace, people= bara vanliga profiler, som finns i friendadder?

En gång när jag surfade runt på myspace så hittade jag ett verktyg där man kunde söka på people tillsammans med : "som gillar artist"... eller har jag kanske drömt? Så det kanske finns den möjligheten också i friendadder då?

Programmet är ju ganska dyrt så jag skulle inte vilja chansa på att köpa om det inte går att söka så.

Nån som vet nån adder där man kan söka people plus "som gillar artist?"

Om man använder möjligheten att extrahera id med sitt nyckelord via googles som finns i tex adderrobot kommer det ju bara upp allt på det sökordet och därmed tillsammans med fansen också massa artister som säger sig influerade av den artisten. Det fanns ett filtrera- bort musiker-filter men det funkade inte.

SofieB
2007-08-24, 23:08
Vad är det för märke/modell på spelaren? Det brukar gå att googla fram en servicemanual på det mesta.

Vad för säkring har du fått tag på om du inte har hittat den gamla? Den nya måste ha samma värden som den trasiga.

Ett sätt är ju annars att skruva loss alla skruvar man ser tills skiten faller isär så mycket att man ser en säkring någonstans i högen. Men det kan vara lite intressant att få ihop igen då...

Tack för tipsen. Skall prova nått av dessa.

compute
2007-08-25, 15:00
För min del får alla göra som dom vill när dom promotar sin musik (själv är jag rätt kass på att göra det alls), jag bara säger vad jag gör för val och varför. Som sagt så lyssnar jag på allt som kommer till mig, så det funkar ju som sätt att sprida sin musik. Men jag blir mer positivt inställd ju personligare kontakten känns och vice cersa.

tronman
2007-08-25, 15:17
jag tycker att det är dåligt ändå. även om avsändaren tycker att det hittat ett urval där jag ska känna mig personligt träffad så är det baserat på så få parametrar, en bot lär inte känna mig, den läser bara några enkla parametrar som kan stämma in på sjukt många som inte är jag. skulle jag t ex bli kontaktad av band för att jag gillar nitzer ebb skulle jag nog fortfarande inte gilla de flesta banden, det är för enkelt. och dessutom har jag ändå inte bett om det. som jag sa tidigare skulle jag tycka att det var fine om jag hade en ruta att kryssa i om huruvida jag accepterar att kontaktas av adbots eller ej. nu leder adbots till att personer tappar intresset.


Hej! Om man ställer in boten på ett sånt sätt så att den skickar direkt till en liten (men i världen stor) undergrupp som direkt förstår ens musik genom att tex ställa in sökaren på den sortens artister man inte hört sen 60-talet, och som inga mainstreamartister nuförtiden refererar till (eller gör dem de pga snobbism så har de absolut inget gemensamt med de artisterna) så att det tar några månader i stället för tio år för denna människoskara som blir jätteglada att hitta en, och musiken därmed kan utvecklas, då kan det väl inte vara så dåligt?