handdator

Visa fullständig version : Hitmakers



Soulmachine
2007-08-10, 16:33
Hej!

Kikade precis på info om det kommande programmet hitmakers på Kanal5:
http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=20872

De skriver:
"Vill du få chansen att spela upp en av dina låtar inför representanter för Skandinaviens främsta skivbolag? Allt du behöver göra är att ladda upp dina bästa låtar (max tre låtar per artist/låtskrivare)!" osv...

Jag funderar på att kanske slänga upp en låt men när jag läste deras avtal/villkor så blir jag litet fundersam.
På ett ställe står det:
"Vidare äger Kanal 5 även rätt att göra ändringar i Inspelningen och att upplåta eller vidareöverlåta rättigheter enligt detta avtal till tredje part. Dessa rättigheter upplåtes utan krav på ersättning från Kanal 5."

Det låter ju inte så bra. Betyder det att de kan använda min låt som de vill och ta den till en studio och göra vad de vill med den, med vilka artister och producenter de vill? Utan mitt medgivande?

Vad får ni för uppfattning av avtalet?
http://www.hitmakers.no/hitmakers/terms.seam

Filip
2007-08-10, 16:56
Som jag fattar det: ja... om du skickar in din låt, kan man mer eller mindre säga att de "äger" INSPELNINGEN och du har inte längre rättigheter till den.

Däremot som jag tolkar det som att du fortfarande har kvar dina rättigheter till LÅTEN -vilka man aldrig kan förhandla bort.

//Filip

PS. Om man går in på kanal5s websida och läser om programmet ser man en ikon med ett par högtalare, är inte denna bild otroligt lik en t-shirt som kan köpas här? http://www.mondotees.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=2896 tänk bort sladden och invertera den ;)
Kan det vara så att kanal 5 inte bara "snor" musik? ;)

DS

Soulmachine
2007-08-10, 19:48
Ja så fattar jag också det som.

Så jag kan göra vad jag vill med min låt i framtiden, spela in den igen mixa om osv. ?
Samt att jag får stimpengar ifall den spelas på radio/tv osv. ?
Men min inspelning som jag skickar äger jag inte längre den då? Alltså får inte jag lägga ut den på nätet osv?

android
2007-08-10, 20:03
Fast eftersom programmet ska handla om låtskriveri, så vore det väl lite konstigt om det var själva (demo)inspelningen som avses...?

false messiah
2007-08-10, 20:11
Det brukar vara såna här avtal för såna här tävlingar/uppträdande, och är för att de ska kunna använda låtarna i programmet för promotion, reklam, ommixning, osv. De måste ju ha tillstånd för att få spela låten du skickat in i TV, och det ger du dem med det här avtalet. Jag vet inte hur det funkar om de skulle vilja ge ut musiken på skiva, men jag antar att de skulle kompensera upphovsmännen för det.

Och precis som Felix skriver handlar det om den specifika inspelningen. Om de tar låten och spelar in den med en annan artist kommer du fortfarande stå som upphovsman, och därför få betalt om den spelas offentligt.

I klartext: du ger dem rätt att göra saker med den specifika inspelningen. Men du behåller alla rättigheter, inklusive upphovsrätten, så du kan fortfarande göra vad du vill med inspelningen och låten.

android: jag tror ingen skulle gå med på att överlåta upphovsrätten till låten till dem, ens för ett sånt här program. Och förmodligen svårt, rent juridiskt.

Soulmachine
2007-08-11, 22:08
Det låter ju lugnande.

"Genom att ladda upp en Inspelning ger du Kanal 5 en i tiden obegränsad, icke exklusiv, licens att framställa exemplar av och att tillgängliggöra för allmänheter hela eller delar av din Inspelning, oavsett mediabärare eller territorium. Kanal 5 har även rätt att använda Inspelningen i marknadsföring med anknytning till HITMAKERS."
Detta ser jag som att det här måste de ju ha för att överhuvudtaget kunna göra ett program och för att de skall kunna spela upp låtarna på TV.

"Vidare äger Kanal 5 även rätt att göra ändringar i Inspelningen och att upplåta eller vidareöverlåta rättigheter enligt detta avtal till tredje part. Dessa rättigheter upplåtes utan krav på ersättning från Kanal 5."
För mig betyder det där att det ger dem rätt att använda deras vidare inspelning av låten, med annan artist, ommixninng osv.

MEN skulle inte detta kunna vara ett sätt utav dem att fiska låtmaterial som de i princip kan göra vad de vill med sedan?

Jag menar, de kunde ju bara ta vilka låtar som de gillar och använda till vad de vill. Utan anknytning till HITMAKERS?

Jag funderar på att skicka in, men är litet osäker.

Någon annan som funderar på att skicka in något?

Soulmachine
2007-08-11, 22:38
Det här med "icke exklusiv" tar jag som att jag fortfarande har rätt till min egen inspelning och att jag tex får lägga ut den på nätet.

Så måste det väl vara eller?

false messiah
2007-08-12, 10:44
Ja, vad jag vet. En exklusiv rätt innebär att de och bara de får rätt att sprida inspelningen, men de har de alltså inte.

Soulmachine
2007-08-12, 15:56
Fint.

Jag tror att jag skickar upp en låt :)