handdator

Visa fullständig version : Att kunna men ändå att inte kunna...



Dsc
2007-06-24, 14:52
Hej bullen...

Det känns som att jag har talang,
men jag vet inte hur jag ska utveckla den.

Det slutar alltid på samma sätt, en skön loop
men nästan aldrig lyckas jag förvandla den
sköna loopen till en färdigt balanserad låt.

Hur lär man sig konsten om naturlig progression?
Vetandet om när saker bör komma in, gå ut, var låtens
peak bör vara etc. Jag har aldrig lärt mig den här delen
av det musikaliska skapandet.
Och det spelar ingen roll hur feta loopar jag kan göra
om det aldrig blir nånting av loopen i fråga.

Som det är nu har jag inget helhetstänkande.
Och det är bara frustrerande att skapa snuttar
som jag aldrig utvecklar till någonting.

Eller ska jag bara sluta gnälla och försöka
än hårdare för att lära mig?

Det kanske inte finns några genvägar..?

Det känns i alla fall som att jag bara står och stampar.

David Lennartsson
2007-06-24, 17:34
Prova att byt arbetssätt, två tips:

1) Gör låten på papperet. Skissa vad du vill göra, hur det ska låta osv utan dator så att du har en hel låt. Gör först sväng, loopar, basgångar mm när låten är "klar" på det här sättet.

2) Gör låten på ett instrument. Samma här att du inte överför din låt till ditt vanliga arbetssätt innan den är i princip färdig.

Det är nästan alltid ett bra knep att prova att göra på något helt annat sätt när man kört fast och i ditt fall när du pratar om helheten och att inte komma vidare är det nog nödvändigt att försöka komma underfund med vad hela låten ska vara för något.

kotten
2007-06-24, 17:46
Håller med. Jag är rätt kass på sånt egentligen, svårt. En annan metod är om man har möjligheten att leka med ljuden i realtid, assigna några midireglar eller bara av/på knappar till kanalerna och jamma en stund. Spela in, lyssna och leta efter mönster/helhet så kanske man hittar nåt att utgå ifrån.

SofieB
2007-06-24, 19:14
Hej!

Om du vill skriva vanliga låtar är rådet att spela ett intrument inom andra stilar (det spelar ingen roll om du gör det dåligt, det kommer endå att påverka ditt musikskapande mycket positivt) , eller gå med i en kör! Lär dig en massa sånger. Vanliga traditionella svenska sånger. t.ex.

Det kommer helt säkert göra att du lär dig skriva starka melodier vilket är a och o i musikskapande. Sen måste man väl kunna det här med "blipp och blopp" och ljuddesign också, men med en god melodi kommer man allra längst! har man ingen bra melodi blir det som en kropp utan skelett- ganska meningslöst- är min högst privata åsikt.

Brukner (kompositören) körde bara med "formdynamiska vågor" och inga melodier, men en andning, ett förlopp och en höjdpunkt och utlösning gestaltas allra bäst i melodier. Det är den enklaste och starkaste grunden och också den som fångar vanliga lyssnare bäst. Om du lär dig melodiskapande kommer du ha ett försprång gentemot många andra, det är min åsikt.

Därefter kan produktionen gestaltas efter melodin. Man bygger upp den runt melodins naturliga dynamik. Sen kan man även ta bort melodin och få en mycket intressantare och mer fänglande musiksnutt än om man aldrig haft en melodi. Lär du dig melodi kommer även känsla för harmonik med på köpet, den ligger liksom dold i själva melodin och de olika skalorna som melodierna har. Utsätt dig för att studera melodi, även om du inte tycker det går bra, gör det som armävningar bara- samtidigt som du fortsätter med ditt blipp och ditt blopp och din tekniska utrustning så skall du se att det plötsligt händer grejer...men det kan ta lite tid.....

Arete
2007-06-24, 20:25
För mig har det absolut bästa sättet vara att helt enkelt göra färdigt. Ta din loop, gör lite varianter, mute på/av, vrid på någon effekt. Gör en låt fast du kanske inte tycker att det blir bäst i världen, till slut släpper det. Roligaste som finns inom musiken är ju när man överraskar sig själv :-)


Fast ibland tycker jag att själva loopen är målet i sig :-)

jgb
2007-06-24, 21:16
Håller med om det här med att tänka igenom saker, samt att jamma med sina loopar/bakgrunder. Gör man det rätt (tm) så kan en loop på en takt räcka till en hel låt på ca sju minuter utan att kännas enformig. :)

Säg att du har en loop som du tycker är bra. Tänk igenom var den loopen passar in i en hel låt. Intro/vers/refräng/brygga/break/stick/löksoppa. Passar inte språkvalet så tänk bara hur låtstrukturen hos en färdig låt i liknande genre är uppbyggd, var hade din egen loop passat in? Vad händer före? Vad händer efter? Hur utvecklas loopen under ett visst parti?

Det här låter kanske lite väl teoretiskt och torrt, men det kan verkligen vara bra att tänka igenom låtstrukturen. Få en bättre känsla för bra/vanliga sätt att bygga upp låtar på, och jämföra det med det man själv har gjort.

Andra varianten är just jammande. Fram med klaviaturet (de flesta, inklusive mig, kan spela åtminstone en liten slinga), se till att assigna filter/fx/volymer/panoreringar och liknande på din kontroller, sätt sedan igång loopen och lek med den. Spela gärna in resultatet, lyssna på det i efterhand och tänk efter vilka partier du gillade, samt vad du gjorde just då. Har du spelat in med full automatisering så borde det bara vara att klippa ut från jammet och bygga låt direkt med det.

Glöm bara inte en sak, ha kul! :)

SofieB
2007-06-24, 22:04
Jag antar att vad jag försökte säga lite klarare uttryckt är att jag tror man behöver input av annan musik för att kunna skriva bra musik. Med musik menar jag såklart inte ljud av personer med snygga frisyrer som är dyrkade av Nöjesguiden ett halvår i taget, utan något med mer tuggmotstånd.

Man behöver en tradition att ta näring av. Jazzmusiker, tex, lär sig en massa standards innan de börjar jamma. Självklart kan man börja jamma på en gång, men man behöver även samtidigt input- det är min personliga åsikt.

Clase
2007-06-24, 23:05
Väldigt bra tips ovan faktiskt. Jag brukar också ha som regel att jag strukturerar upp låten relativt snabbt. Så fort jag har vad som börjar bli det perfekta beatet så stannar jag upp och går vidare med refräng t ex. Det är ofta för svårt när beatet är klart annars att få en lika stark refräng då nästa beat låter så taningt jämfört med det andra.

Sedan så en annan regel jag har är att när jag sitter och rullar tummarna och inte vet vad ajg ska göra här näst så stänger jag av. Jag försöker ständigt göra musik och inte bli en passiv lyssnare. När du fått in den rutinen så blir det enklare på sätt och vis, men jobbigare på ett annat då du på ett naturligt sätt börjar veta att "här ska det vara ett trumfill när sångaren andas ut" osv också få orken att göra det där fillet.

Annars så har jag också loopar i massor på datorn som antagligen aldrig kommer bli något...

deleted user
2007-06-24, 23:39
Försök att hitta någon att jobba med! Det är ju inte säkert att det är själva låtskrivandet som är "din grej", utan att göra beats och få saker att svänga.

Eller tänk tanken i alla fall.

deleted user
2007-06-24, 23:43
Bara förtydliga att det inte var någon jantegrej i mitt förra meddelande, känner du att du verkligen vill göra låtar själv rakt igenom så ska du såklart jobba på det. Men är känslan att det vore alldeles ypperligt att jobba ihop med någon där du är groovemaster så är det ingen dum väg att gå. Alls.

Det finns många musiker som inte skriver låtar.

false messiah
2007-06-25, 16:06
Det blir lätt att man fastnar i att bara göra loopar med mjukvara/elektroniska instrument, och då gäller det att hitta sätt att komma vidare från det.

För min del är det därför jag gillar Ableton Live - jag jobbar oftast så att jag har ett antal loopar och bygger låten utifrån dem + effekt/volym/parameter-åkningar som jag spelar in i farten. Blir man inte nöjd är det bara att rensa och sätta igång från början. Med andra sequencers jag använt blir det lätt så att man jobbar med ett par takter i taget och antingen får delar som inte passar ihop alls, eller extremt händelsefylld musik där det dyker upp nya saker var 2-4:e takt för att man hört beståndsdelarna till leda och sedan plockar ihop dem efter vad som ser snyggt ut på skärmen. (Sen har jag råkat ut för det här i band också, så det beror inte enbart på maskinerna.)

Att faktiskt spela sin musik i realtid gör att man får en annan känsla för struktur, när man behöver breaks/övergångar/variationer osv. Och jag tror det är något som måste övas/nötas in (i stil med det SofieB skriver om jazzmusiker och standards), för det går inte att läsa sig till sånt.

Mer allmänt så brukar det också hjälpa att spela med andra, då är man oftast mer motiverad att göra färdigt låtar och det blir oftare lättare att komma över trösklar.

Ett annat tips jag hört (men är dålig på att tillämpa själv) är att i stil med Aretes råd sätta ett mål att göra färdigt tex 10 låtar på 10 dagar, och strunta i om de blir bra eller ej. Sen får man leva med att allt man gör inte är genialiskt bra (som man gärna vill) och sålla ut pärlorna bland det man faktiskt får färdigt.

Sen kan det vara nyttigt ibland att jobba med begränsningar, Oblique strategies (http://stoney.sb.org/eno/oblique.html), slump, nya genrer, enligt regler, med tidsbegränsningar, osv.

enapa
2007-06-25, 16:28
De enda gångerna jag spelar in nått jag inte är hundra nöjd med är om det är typ ljuddemo eller om jag har en ny maskin eller provar nån ny stil eller liknande, mest för att få input och att höra hur bra man egentligen är... för att höra sin egen skit är viktigt!!

I normala fall gör jag alltid klart låtar, och blir nöjd, för jag formar om och bygger upp nått jag tycker är bra, följer alltid infall, provar det jag vill, och jag gör aldrig snuttar eller skisser, skarpt läge när jag spelar in, oftast första tagningen som gäller.

Det är fan bättre att göra klart en dålig/halvkass mix/låt än att ha 100snuttar tycker jag, för då hittar man det man brhöver jobba med, ist för att ha frågetecken ???? vad gör jag nu...

Det enklaste man kan göra är ju att tänka sig en vanlig låt, intr,vers,ref,vers,stick,ref outro... om man kör instrumentalt är även denna princip gångbar i form av olika partier, och även så tycker jag att man ska bygga upp på nått sätt, och så är intro och inledning viktigt om man ska fånga lyssnaren. Dock är nått oväntat viktigt, om inte det viktigaste, nått som sticker ut, nått som inte är gjort... detta äe det svåra.

Sen är ju en lösning att klippa ihop ett par loopar, lägg ett nytt spår med nått som fogar ihop dom, kalla det en låt, och sen är den klar... loop =riff eller va som hellst... Alla musiker har ideer på hyllan/ihuvet som används senare i nadra sammanhang., gört liskom!!


Jag tycker att man även ska skita i hur det låter, allt låter ju inte så himmla bra som man gillar, men är det bra så är det, ofta så är innehållet viktigare än fröpackningen...


Sen är förpackningen nått man kan luras med, och nått att labba med, spelcieellt om man är enapa, jag gör alltid nya ljud för varje låt, varje trumlsag brukar vara speciellt skruvat, varje skitful ljudbild är avsiktilig, och där så tycker jag at man ofta kan peta med pinnar i ögon på folk som inte förstår, det är kul!!! Sen är det alltid slump, nått som blir fel, som blev fult, som gick snett, men det är fan i planen, feltryckningar och missljud, det är det som gör det levande , dörför kör jag alla maskiner med patterns, inte nån klar form (förutom iden ihuvet) rakt av, in på band... mixen sitter ju när man tycker att man är klar för inspelning, sen lite masrering om det behövs...

Skit in skit ut!!

dar303
2007-06-25, 16:30
ta några favoritlåtar, lägg in dom i ditt ljudredigeringsprogram och klipp isär dom i strukturen för att se hur andra gör.
Jag har själv ingen koll på arrangemang men om jag skulle vilja lära mig så skulle jag göra så! :)

Dsc
2007-06-27, 15:15
Tack för alla bra svar. Jag känner att jag tar en paus nu i varje fall, är i en fas då jag börjat njuta av att upptäcka ny musik.. Sparar svaren och begrundrar dom till senare.

Tack alla

fredrik_e
2007-06-27, 15:22
Hmm.. varför inte ta en låt i samma Bpm som du jobbar i, lägg den på ett audiospår och gör ett likadant arr? när det kommer in en hihat i din referens kommer det in en i din låt ;) efter att du jobbat så ett tag får du nog in tänket för att göra egna arr... på senare tid har jag börjat jobba som så att allt som ligger till vänster om locatorn i cubase ska vara 100% klart. Håller man hårt på den disciplinen så kan det aldrig bli halffärdiga snuttar, bara helfärdiga snuttar....


Sedan så en annan regel jag har är att när jag sitter och rullar tummarna och inte vet vad ajg ska göra här näst så stänger jag av. Jag försöker ständigt göra musik och inte bli en passiv lyssnare.utmärkt tips, hamnar man i "passivlyssnarstadiet" så blir man bara destruktiv, lätt att bli överkritiskt till sit verk och trött på det. då ere kaffepaus!

Olle Truck
2007-06-27, 16:00
Grundstrukturen är väl inte så konstig i den mesta populärmusiken. Vers-refräng i olika kombinationer. Man kan börja från vilket håll man vill. Skapa en ackordföljd, lägg en melodi över denna. Eller skapa ett trumbeat och lägg schyssta samplingar och syntar på detta. Då har du fått versen (eller refrängen). Gör en likadan sak som passar ihop med den första, så har du fått refrängen (eller versen). Sen kan man lägga till intro, stick, brygga. Och förstås ett metalsolo på distad gitarr ung 70% in i låten. Glöm inte gitarrsolot!

ninjanicke
2007-06-27, 16:38
sen brukar jag tycka att det är mkt roligare att göra musik om man är två eller fler som sitter o pillar, spelar, jammar, öser.. eller vad man nu gör.

en annan grej kan ju va om man gör en snutt på en låt o sen skickar den till nån så får den forsätta åså håller man på så tills låten e klar.

its all fun and games until somebody looses an eye!

jgb
2007-06-27, 16:41
Glöm inte gitarrsolot!

More cowbell! :D

reSet
2007-06-27, 19:41
Vetandet om när saker bör komma in, gå ut, var låtens
peak bör vara etc. Jag har aldrig lärt mig den här delen
av det musikaliska skapandet.
Och det spelar ingen roll hur feta loopar jag kan göra
om det aldrig blir nånting av loopen i fråga.

Det är lite som att älska med en tjej. Det kann bli svårare att vara bra och långvarig, desto vackrare och läckrare hon är... men hela historien ligger mycket i själv förtorendet. Poängen är att komma sammtidigt. Du ska leva in dig i din låt som du lever dig in i en kvinna. Den ska smälla när det går för dig... helst inte innan eller efter!



Som det är nu har jag inget helhetstänkande.
Och det är bara frustrerande att skapa snuttar
som jag aldrig utvecklar till någonting.

Eller ska jag bara sluta gnälla och försöka
än hårdare för att lära mig?

Det kanske inte finns några genvägar..?

Det känns i alla fall som att jag bara står och stampar.

japp.... sluta gnälla och ligga i. Musiken har mycket mer tålamod än en flickvänn. hon kommer inte att dumpa dig för att hon alldrig får den där astral-kicken

:)

lita på dig själv, känn efter i ditt inombords, vad som just gör dig till ett känsligt musikaliskt geni... det behöver bara vara en smula hopp!

lycka till!

/reSet

avart
2007-06-28, 20:52
reSet: klockrent, precis så är det.