handdator

Visa fullständig version : Hur transponera en NN-XT inuti en Combinator?



Dalleponken
2007-06-16, 18:45
Ja, jag antar att man hitta svaret om man söker i hjålpen, men jag är lat. Jag trodde det skulle räcka att man markerade alla samples och ändrade root key, men inget hände. Bör tilläggas att jag är grymt kass på att hantera NN-XT.

Vore mycket tacksam för ett snabbt svar, har en låt som måste bli färdig tills i morgon.. :p

/Dalle

stefanlindmark
2007-06-16, 18:58
ändrade root key, men inget hände.

/Dalle

Fanns någon sample längst upp eller längst ned på "klaviaturen" i NN-XT?
Prova att markera alla, avmarkera de som "slår i taket" eller golvet, drag resten en oktav upp eller ned. Obs att eventuella filter o dyl som använder "follow key" kan låta galna.

Annars finns det ett mer komplicerat tips som fungerar om du har många samplingar och ovan är ogörbart:
http://forum.studio.se/index.php?showtopic=39086

Dalleponken
2007-06-17, 02:37
Hmmm, det där tipset var rejält invecklat, minst sagt!! Tack iaf! Det blev till slut att jag fick transponera root key för varje enskild sampling, men det blev åtminstone bra resultat.

eXode
2007-06-17, 10:53
Som Stefan säger: Om du markerar alla förutom de som slår i taket och sen drar hela paketet upp/ner en oktav så ska det funka utan att behöva transponera root för varje enskild sampling. Jag gör så hela tiden. Vill man göra det ännu enklare så 'minskar' man bara på den som slår i taket/botten så att du får en oktav mellanrum sen drar du alla direkt så får du med dem också.

PF
2007-06-17, 12:04
Det finns egentligen inget bra svar för hur man än gör om man ska "snabbtransponera" så sabbar man klangen på sitt multisample. Enklast så här: ställ dig i NNXTs stora display med muspekaren, tryck äpple A (mac) eller ctrl A (pc) så alla samples markeras, gå ner till ratten "semi" och vrid där så transponeras hela ljudet. Men det blir även en annan klang på ljudet, på gott och ont. Dock samma resultat som när man drar i alla samplingslegobitar i NNXTs display. Bäst är faktiskt att i stället transponera i sin sequencer. Döp den aktuella NNXTn till något smart och skapa ett nytt sequencerspår, assigna det till aktuell NNXT, transponera spåret (högerklicka -> change events).

stefanlindmark
2007-06-17, 12:17
Bäst är faktiskt att i stället transponera i sin sequencer.
Men om man vill spela live då?

PF
2007-06-17, 12:43
Den som spelar live vet väl hur man spelar i alla tonarter? ;)

Äej just transponeringen i NN19 å NNXT är lite slarvigt gjord faktiskt. På ett sätt är den skitball, eftersom den förändrar klangen, vilket kan användas kreativt (typ skivspelare som ändrar varvtal), men samtidigt är den dum för enklast möjliga transponering.

Men å andra sidan kan man på de allra flesta USB/Midi-controllers transponera därifrån, och då är problemet ur världen.

eXode
2007-06-17, 16:04
Det finns egentligen inget bra svar för hur man än gör om man ska "snabbtransponera" så sabbar man klangen på sitt multisample. Enklast så här: ställ dig i NNXTs stora display med muspekaren, tryck äpple A (mac) eller ctrl A (pc) så alla samples markeras, gå ner till ratten "semi" och vrid där så transponeras hela ljudet. Men det blir även en annan klang på ljudet, på gott och ont. Dock samma resultat som när man drar i alla samplingslegobitar i NNXTs display. Bäst är faktiskt att i stället transponera i sin sequencer. Döp den aktuella NNXTn till något smart och skapa ett nytt sequencerspår, assigna det till aktuell NNXT, transponera spåret (högerklicka -> change events).

Det blir inte alls samma resultat om man gör som jag eller Stefan beskriver och flyttar alla legoblocken en hel oktav mot om man bara ändrar pitch i semi eller oktav inställningarna.
I varje fall om man har ett multisamplat instrument. (Har suttigt nu precis och provat med en multisamplad gitarr).

PF
2007-06-17, 16:58
Ah! Fel av mig, provade tidigare idag, men var inte noggrann och lyssnade i laptopens inbyggda högtalare, som ju inte är allt för övertygande (eller kan få en att höra i princip vad man vill). Okej, det är fungerande. Snygg ljudeffekt också om man håller ner en ton och drar, så blir det rena Aphex Twin-utdragning / phase shift-effekten, och sedan när man transponerat och slår an tonen igen (höhö) så klingar den i normalt skick. Good good.

Annars hade jag för mig att det fanns transponeringsfunktioner i Combinator-enheten, men det verkar jag (också) ha misstagit mig om.

Vore jävulusiskt fräckt om det till kommande uppdatering av Reason kom en "midieffekt"-enhet som hade en miljard olika transpose, chord memory, arpeggio och mididelay-funktioner mm.

eXode
2007-06-17, 18:29
En sak som jag tycker kommer bli apballt med Thor är att man kommer kunna routa in audio och använda det som modulationskälla i mod matrixen. Du kan även göra det internt vad jag förstår så du kan låta t.ex. osc 2 modulera filtret (moog/prophet style!) m.m.

PF
2007-06-17, 18:30
Hehe! Tyvärr gick det inte att spela in flytt-av-keygroup som effekt, men jag assignade pitchbend till en tocken kombinationsapparatsratt och det blev skumeltronica!

http://www.myspace.com/yellowrange

"The Swell Tempered Clavier" ;)

Där hörs hur Reason artifaktiserar med ljudet och speedar upp versus saktar ner.

PF
2007-06-17, 18:31
Ja just, jo Thor ska bli spännande han också! ;)

stefanlindmark
2007-06-18, 09:30
Den som spelar live vet väl hur man spelar i alla tonarter? ;)

Jo, tonarterna ska man ju spela själv.

Utmaningen kommer om man använder combinatormojängen för att lägga ut tre-fyra olika ljud över klaviaturen. Då vill man kanske kunna spela C3 på fler än ett ljud, fast olika ljud triggas på olika ställen på klaviaturen. Helst skulle combinatorn då kunna tilldela transponering på samma ställe som den tilldelar split i sin programmerare. T.ex. blås ovanför C5 på klaviaturen, där nedtryckt C5 spelar upp blås i C3.

Nu kanske någon tycker att "det där programmerar man upp i sin intelligenta midi-klaviatur". Men det går faktiskt inte utan att tappa mycket av potentialen som gör Reason så lämpligt live. Nämligen:

Scenario: ett snabbt tryck på pedalen som tilldelats "next track". Nu byts (helt gapless) till nästa combinator som har sina egna splits och sina egna transponeringar. Redan anslagna toner klingar så länge de hålls nere. Reason har i det här avseendet en fördel jämfört med många hårdvaru-workstations där det inte är ovanligt med långa fördröjningar vid byte av voice/bank.

stefanlindmark
2007-06-24, 19:14
Hela diskussionen numera passé. Reason 4 har transponering i combinatorn.