handdator

Visa fullständig version : Lägre latency med Mbox 2 och imac g5



Maxwell
2007-05-28, 10:25
Är sen nyligen ägare till en mbox 2 mini.
Tycker att den låter sjukt bra och vänjer mig så sakteliga vid pro tools miljarder knappar (en inspector någon?).
Hur som helst är min tanke att köra pro tools 7.3 och reason 3.0 i sync, men när jag gör så får jag problem med latency. Fick höra att detta beror på datorn, men min fråga är då om jag kan lösa detta genom att t e x köpa mer minne.
Setupen består då som sagt av en imac g5 (isight varianten) med 1 gig minne.

PF
2007-05-28, 18:57
Det är fel info att det skulle bero på datorn. Din burk är helt klart kvalificerad för det jobbet, som den är. Redan långt tröttare macar klarar det jobbet galant. För att få mindre latency behöver du bara kolla buffer-inställningarna på ditt Mbox 2-interface. Mer minne hjälper i huvudsak aldrig i fråga om latency, och 1 Gb ram är högst tillräckligt.

ThA bALd
2007-05-28, 20:05
Jag säger USB
byt till firewire så kommer det flyta på bra

PF
2007-05-28, 20:22
Nja, både datorn och interfacet stöder USB 2 och det är inte långt efter (eller alls, ofta) Firewire (400).

FIKSOFOKSI
2007-05-29, 01:45
MBox 2 mini är inte USB2-kompatibel utan bara 1.1
"Powered by USB (USB 1.1 connection, cable included)"
http://www.digidesign.com/index.cfm?langid=100&itemid=4962

Jag tror att den vanliga Mboxen lider av samma besparingsåtgärder.

PF
2007-05-29, 01:54
OK men Digi skulle inte släppa ut ngt på marknaden som inte lämnade rimlig latency oavsett så jag tror problemet är lättlöst om man bara vill lösa det.

FIKSOFOKSI
2007-05-29, 02:47
PF: Jo det stämmer...

Jag har ingen koll på Reason, men Digi skickar ju med Ad. Reason så dom borde ju funka ihop. MItt tips är också som PF's att kolla buffrarna i playbackengine och dylikt i Setupmenyn.

Finns det nåt att ställa in i Reason?

OT:
Men jag tycker det är snålt av dom att inte bjussa på USB2

PF
2007-05-29, 03:31
Jo det är det förstås.

De funkar prima ihop. Inget att ställa in i Reason om man kör programmet i ReWire-läge. Då används ProTools ljudmotor. Ska också sägas att oavsett latency så synkar programmen ner på samplenivå om man kör ReWire. Dvs dead on tight. Så jess, kolla alla inställningar som går att göra i PTLE och själva ljudinterfacet (om det finns en egen "panel" för det).

Vill man leka med Reason fristående går det förstås utmärkt, även utan interfacet eftersom macarna har svinbra ljudkort inbyggda som standard (detta går heller EJ att jämföra med hur ljudkortet i en intelmac beter sig i Windows - som jag sett någon nämna tidigare på 99musik - utan gäller OS X). Med interna ljudkortet kan man köra 3 ms latency typ. Rätt okej? ;)