handdator

Visa fullständig version : Kraakdoos.



zthee
2007-05-24, 09:59
http://www.eam.se/kraakdoos/

Ser ju lätt och rolig ut. Låter kanske inte så roligt, men det är lite skitsamma :D

Någon som har byggt en? Har lite funderingar. Men förstår inte riktigt det där med hur man lägger till en line out. Men jag får väl googla lite så kanske det finns en förklaring? Eller någon här som vet?

Jaja. Först lite andra projekt, sen det här kanske. :)

enapa
2007-05-24, 12:30
Den verkar kul, sprakmobilen kommer farandes och fräser!!

Bygg!!!

zthee
2007-05-24, 14:42
ensprakmobil.

Ja, jag blir lite sugen. Men förstår mig fortfarande inte på det där med audio transformatorn - och de jag hittar på elfa kostar !"#%. Vilket känns lite surt. Men man får väl köra på en liten liten högtalare istället. Nåväl.

Någon som kan etsa ett kretskort åt mig? Tänkte göra snygga kontaktytor som man kan trycka på. Fint!

false messiah
2007-05-24, 14:52
Altemark har en, har jag för mig. Någon var det iallafall som gick omkring med en oljudslåda på Norberg i fjol.

zthee
2007-05-24, 14:58
Att Altemark har en förvånar mig inte ;) Och att någon har en sån på Norberg förvånar mig inte heller :D

Lyssnar på ljudklippen igen och blir skeptisk. Den låter ju _enbart_ illa. Men med lite dist och delay så kanske.. :cool: Sen kan man ju alltid köra ljudet genom en vocoder. Då brukar det mesta bli bra.

emp
2007-05-25, 15:05
Jag har en i min hand just nu! Är på STEIM (http://www.steim.nl) på en workshop och köpte en i förbifarten.. :)
Men säkert roligare att bygga själv.

zthee
2007-05-25, 15:08
emp, Ballt! Låter den "roligt"?

Nej men nu får du nästan starta en separat tråd och berätta vad du gör på STEIM? :)

emp
2007-05-25, 15:25
Jo, det är väl roligt den låter.. svårspelad kan man säga, ganska oförutsägbar manick. Tror på idén om att köra den genom en dist. Men jag tror jag ska modda den med teleutgång, så blir det enklare.
Träffade Michel Waisvisz (som har designat den) igår. Han kom på idén när han öppnade upp sin VSC-3 och fingrade på kretskorten.. Han berättade också en kul anekdot om när han reste till USA med en större version av Kraakdoosan i bagaget. Det var under kalla krigets dagar, och naturligtvis blev han stoppad på flygplatsen. Han förklarade att det var ett musikinstrument, varpå han ombads spela för dem.. De sa "Do you call this music, sir?" varpå han fick spendera natten i finkan.. Humor! :)

zthee
2007-05-28, 18:27
Nu har jag lött ihop en!

Men tror ni den låter då? NEJ. Klart den inte gör. Så jag sitter här med mulitmetern i handen och fattar ingenting.

Ska jag mäta "bakifrån" eller hur ska jag göra? :confused:

Hur som helst. Högtalarn sprakar om man petar runt med multimetern på olika ställen. Men jag hade tänkt mig att det skulel tjuta rejält!

Har en liten 8ohms högtalare på 0.25W Den borde väl inte vara för tung? Förmodligen har jag bränt en transistor. Får gå till Labbelektronik imorgon och köpa nya.

zthee
2007-05-28, 20:04
Så där ja! Då tjuter den och knastrar. Roligt!

odlarn
2007-05-28, 20:29
haha, fräsigt!

zthee
2007-05-28, 20:54
Här kommer en bild på skatboet. Det är ganska magiskt att den fungerar med tanke på hur det ser ut :D

http://zthee.vantage.ch/kraakdoos1.jpg
http://zthee.vantage.ch/kraakdoos2.jpg

Det som är bizarrt är att alla transistorer sitter på ett eget litet kort. Det blev så för att jag klantade mig första gången jag satte fast dem. Men det funkar ju iaf! Ska försöka spela in lite ljudklipp osv. senare. Nu måste jag bara bygga en låda och stoppa in den i.

Electroboy
2007-05-28, 21:15
kraak!

zthee
2007-05-28, 21:18
Och här kommer en mp3:a (http://zthee.vantage.ch/kraakdoos.mp3)! (Det ligger lite ambient-tv-reklam i bakgrunden, för stämningen och rytmikens skull).

Electroboy
2007-05-28, 21:26
bwahaha...Katter och hundar dör, fåglar trillar ner från träden och flygplan krockar.

squit squit sqwaaap prak raak:D

Ball grej Zthee!

zthee
2007-05-28, 21:27
Haha, ja katten var här inne och jamade lite ogillande första gången jag fick ingång den :D Han gillade den inte.

emp
2007-05-28, 22:00
Bra jobbat! :)

zthee
2007-05-28, 22:56
Bra jobbat! :)

Tack!

enapa
2007-07-31, 09:40
Han berättade också en kul anekdot om när han reste till USA med en större version av Kraakdoosan i bagaget. Det var under kalla krigets dagar, och naturligtvis blev han stoppad på flygplatsen. Han förklarade att det var ett musikinstrument, varpå han ombads spela för dem.. De sa "Do you call this music, sir?" varpå han fick spendera natten i finkan.. Humor! :)

Dettta är det bästa syntrealterade som hänt nånsin!!!

freddp
2007-07-31, 11:25
Men förstår mig fortfarande inte på det där med audio transformatorn - och de jag hittar på elfa kostar !"#%.

Det där e så skumt... att de e så svåra å hitta... alla mina elektronikbyggsatser har en.. å dom var ju inte dyra.. så nånstans måste det ju finnas billiga chinese shittransformatorer för sådana här projekt.
Annars är det en perfekt sak å sno från gamla transistorradios.. .

/freddp