handdator

Visa fullständig version : Hur kan man starta inspelning av clip med tap tempo?

DartBird
2007-03-12, 22:47
Hej!

Jag vet inte om det här är en dum fråga men jag fattar inte hur jag ska göra för att kunna stampa tempot (på min nyinköpta FCB 1010) och sedan starta inspelning av ett visst clip. Jag kan ju sätta spåret på "arm" men jag kan väl inte sätta clipet på arm? När jag gör det går ju metronomen igång för inspelning.

Jag skulle vilja kunna spela på mitt instrument och när jag hittar något jag vill loopa stampar jag med i takten och så börjar inspelningen på nästa etta. Sen ska jag trampa på en pedal för att avsluta inspelningen och då ska loopen starta direkt.

De enda lösningar som verkar fungera nu är att spela till metronom eller ett förinspelat beat. Det skulle vara kul att kunna slippa det (eftersom jag skulle vilja kunna göra det hela live).

Har jag missat något självklart?

DartBird
2007-03-13, 00:06
1 timme och en kvart senare kan jag svara på min egen fråga :)

Om jag assignar pedal 1 till både tap tempo och rec på clip 1 - spår 1 och bara trampar 1,2,3 så börjar den spela in på nästa etta. Det är ju däremot extremt svårt att hålla tempot utan metronom i mer än en takt men det är ju förstås en övningssak. Om jag lägger något som låter lite roligare än en metronom, t ex en tamburin på ett och fyra och bara loopar en takt så blir det ganska stadigt och en bra grund för resten.

Kul det här! Jag ska använda på en konsert på musikhögskolan med en dansare om en och en halv månad så då borde jag hinna öva upp loop-chopsen.

DartBird
2007-03-13, 00:06
Eh, jag menade tamburin på 2 och fyra men det spelar ju egentligen ingen roll...

Arete
2007-03-13, 08:43
Tack för den infon :-)

Har funderat lite löst på hur man skulle kunna göra förr, men hittade inget i live5... men live6 går det alltså i :-)

odlarn
2007-03-13, 08:56
Jag testade lite att repa med ett band ett tag, eftersom de inte spelade med klick så var det bara att spamma tap tempo hela tiden.