handdator

Visa fullständig version : Motor till Rullbandseko



kompatibel
2007-03-12, 18:03
Hallå!

Jag har ett gamalt bandeko som man inte kan ställa delaytid/motorhastighet på.
Är det ngn som vet var man kan få tag på en motor, med möjlighet till styrning av hastigheten, som skulle kunna funka i ett bandeko.

Tack på förhand!
/Johan

eskimo
2007-03-12, 18:26
P.O Alm i Vallentuna är kungen på bandekon, han kanske har svar.
peoalm snabela spray punkt se

Min gissning skulle vara att slakta nån gammal rullbandspelare, finns drösvis på tradera.

Helix
2007-03-18, 12:37
Kan du inte bara installera någon potentiometer på en elsladd till motorn?

encore
2007-03-18, 13:23
Jag hade en gammal Tandbergare med stereoinspelning för många år sedan - jag har för mig att själva motorn drevs med växelspänning, blir det inte lite klurigare att ändra/påverka hastighet då? I och för sig kanske inte alla rullbandspelare är uppbyggda så.

kompatibel
2007-03-19, 08:56
Har försökt att klämma in en potenciometer, den slöar ner lite men sen dör den bara.

Mailade peo snubben förra veckan men har inte fått ngt svar.

Motorn ska driva kapstanrullen till ekot som använder sig av 8-track kassetter.
Undrar om man skulle kunna använda en stegmotor, men hur fungerar en sådan??
Har hört ngt om att den styrs med fyrkants pulsar.
Behöver ju bara vara en liten motor med styrning av hastigheten, ingen monstermotor som ska driva runt hela "reels".

tackar för erat visade intresse! =0)

Electroboy
2007-03-19, 09:16
Vissa bandekon har hall-sensorer och annat kul som styr hastigheter (av delay) etc (med hjälp av varvtalet från motorerna....så det brukar vara mer knepigheter än själva motorn.
[enkelt förklarat; hallsensorn "räknar" magnetfältet från motorn och omvandlar det till signal]

Dona fram ett krets-schema även, så får du bra koll på vilka delar som kan vara kass.
Visst, står motorn helt still, så är ju den helt defekt, det fattar jag!
Stegmotorer använder vi på jobb, men jag minns inte hur vi styr dom. Vet bara att dom är förbannat starka.

MachineElf
2007-03-22, 12:58
kompatibels Aria-eko är en liten enklare modell än de feta... Motorn är bytt vid ett tidigare tillfälle och då verkar det som det löddes om en massa i ett försök att styra hastigheten, något som verkar ha misslyckats. Speed-ratten gör inte ett dugg. Vad vi funderar på då är att bara skaffa en liten elmotor i lämplig storlek som går i hyfsat rätt varvtal och som går att ställa hastighet på för att sen koppla förbi hela den gamla speed-kretsen och köra den på det som går... Så enkelt som möjligt, ingen koll av hastighet, bara jämn men ställbar fart.