handdator

Visa fullständig version : Hur gör du för att få en bra mix i reason?



richarddd
2007-02-24, 12:07
Hejsan.

Jag håller på mycket med trancemusik och en viktig mix är för mig a och o. Säg mig, hur gör ni för att få till mixen så att man en klar och tydlig ljudbild. Jag har en tendes att få ljuden att "slås ut" i tex refrängen när mycket körs samtidigt.

Alla tipps är välkommna, gärna också från personer som håller på med electronisk musik :)

Tack på förhand!

fredrik_e
2007-02-25, 15:23
heh... mixa genom cubase med rewire.

reSet
2007-02-25, 15:41
heh... mixa genom cubase med rewire.

där har du svaret :)

mitt tips annars äR att köRa på känslan: vad slår ut vad? behöver den här snythen verkligen ha en massa bassfrekvenser eftersom jag ändå har en bass? vem ska ha mindra av vad och viseversa....

mixning går att skolas upp, det äR nog bra att lära sig. Men i slutändan tror jag nog ändå det handlar mycket om känsla föR balansgången den äR.

ge inte upp!
lycka till!

richarddd
2007-02-25, 16:20
heh... mixa genom cubase med rewire.

Men om man inte har cubase då :p

jgb
2007-02-25, 19:31
Så får man jobba med det man har. :)

Det hela är inte svårare i Reason än något annat program (vad jag vet). Samma saker gäller som alltid. Se till att det finns plats för varje ljud. Frekvensmässigt, panoreringsmässigt, dränk inte saker i reverb i onödan, låt inte ljuden behöva slåss om utrymmet helt enkelt. Ge dem plats att leva på.

Ge gärna exempel på mixar där du tycker det gått snett, lättare att ge konkreta tips då.

false messiah
2007-02-25, 21:56
EQ, kompression och ljudval/arrangemang är nog de tre stora sakerna. jgb:s tips är också bra.

Mer specifikt för Reason: M-enheterna låter betydligt bättre än halvracksenheterna, Scream kan användas subtilt för att piffa upp ljudet, och filter ska inte underskattas (högpass speciellt, för att skära undan i basregistret på ljud som inte behöver det, men även bandpass och lågpass kan vara användbart).

Det går att göra bra mixar helt i Reason, men eftersom det finns så mycket bra pluggar, både gratis och betalvarianter, så tror jag det kan vara värt att skaffa ett program med Rewire. (Tracktion är hyfsat billigt, FL Studio likaså.)

Och jag håller med jgb - det är lättare att ge konkreta tips om du lägger upp exempel.

Splork
2007-02-26, 11:49
Utan att hört något exempel får jag ändå tanken att ta bort saker kan vara en väg i den situationen. Färre ljud, färre effekter ( iaf reverb osv), filtrera bort frekvenser, plocka bort vissa slag i trummorna, basen eller annat. Halva vägen till pump är tystnaden, sägs det ju, kontrasterna är det som ger effekten, tydligen. Egentligen är detta mest råd som jag hört andra komma med, är inte någon grym mixare själv, men nå.

richarddd
2007-02-26, 12:56
Ok så här är i alla fall hur jag vill att det ska låta: Basen blir klar, djup och tydlig och det låter fylligt.

http://www.vmgcomputers.com/kandi_bassline.mp3

I mitt exempel så blir bassen för dov och mullrig och har inte alls samma klarhet. Har förskt skära med EQ men då försvinner typ hela trycket i låten.

(postar sample när jag kommer hem)

false messiah
2007-02-26, 23:06
Lite tankar kring ditt ljudexempel:

- Det ligger limiter+kompressor på hela mixen, vilket gör att det smäller högre än en mix utan.
- Dito för kompression på trummorna.
- Basen består av flera ljud på varandra. Lyssna noga vid 0:16 så hör du att det kommer in ett ljud som fyller ut i basregistret. Det är lågt i volym, men gör att basen får mer tryck.
- Det är någon stereoeffekt på det ljusare basljudet som gör att det låter mer imponerande. Dito för hihatsen.
- Inte mycket reverb på förgrundsljuden, däremot är grejerna i bakgrunden dränkta i det (och delay och filter).
- Filterinställningarna gör rätt mycket för "leadbasen", det är ett snärtigt ljud som inte tar upp så mycket plats, men tack vare dubben i basen blir det ändå fläskigt.

Så det är rätt mycket som gör att det låter som det gör. Men jag tror arr och ljudval är minst lika viktigt som resten av kedjan.

richarddd
2007-02-28, 19:07
false messiah :

tycker det känns som den "lätta" basen i början inte har så mycket effekter. Kanske ett svagt svargt rums reverb eller något. Kanske har fel, men jag tycker inte det känns som det är något delay här. Sen ligger det lite sjuuuukt reverbade strings i bakrunden med något trancepad ljud tror jag. Ska försöka lite ;)

false messiah
2007-03-01, 11:39
Nej, det är ingen hörbar reverb på basen. Men det är någon stereoeffekt på den, antingen någon autopan, chorus, stereobreddare eller bara två liknande ljud som är utpanorerade.

Splork
2007-03-02, 10:04
På min kassa lyssning här på jobbet tycker jag det låter som som att den ljusa basen har ett riktigt kort delay men med lite modulation på, och sedan utpanorerad. (Vilket väl i princip är att säga samma sak som föregående talare ;) )

richarddd
2007-03-02, 19:47
jag har ruskat fram lite info om exemplet jag spelade för er. Låten är gjort i reason så det borde ju funka att göra exakt samma sak :P

Nihad
2007-03-04, 12:18
jag jobbade en del med reason tidigare och mitt "knep" var att mixa allt relativt lågt så att inte mixarn överstyrs. mixar man exempelvis in bastrumman först så ska man mixa den upp till mitten av var mätarna gör utslag och sen utgå från det. mao nolla inte med det första ljud du mixar in ..