handdator

Visa fullständig version : Bygga suboscillator



kockpit
2007-02-18, 18:50
Hej där!

Jag tänkte på att bygga en subosc till min paia 9700. Borde ju vara mycket enklare än att bygga en separat med CV-styrning, alltså patcha in en av de andra vcoerna och så gör kretsen en "kopia" men en/två oktaver lägre, som en sån där gitarrpedal ungefär. Några ideer?

saddox
2007-02-18, 18:58
Här kanske du kan få lite idéer:
http://home1.gte.net/res0658s/fatman/subharm2.html

Simpel teknik.. ta inkommande signal.. skicka genom några flipflops(ej badtofflor) och så har du halva frekvensen. Funkar bra med fyrkantsvåg iaf.
Det finns säkert vettigare kretsar för detta.

synth_ollie
2007-02-18, 20:00
kolla detta efm schema, nedre delen - sub octave generator

http://web.archive.org/web/20050204012526/http://ele4music.com/pdfs/wav1b.pdf

valbart mellan 3 olika pulsbredder på fyrkanten

kockpit
2007-02-18, 20:45
Tackar!

kockpit
2007-02-27, 21:36
Här kanske du kan få lite idéer:
http://home1.gte.net/res0658s/fatman/subharm2.html

Simpel teknik.. ta inkommande signal.. skicka genom några flipflops(ej badtofflor) och så har du halva frekvensen. Funkar bra med fyrkantsvåg iaf.
Det finns säkert vettigare kretsar för detta.

Nu har jag byggt denna (ic 4027 http://www.jaycar.com.au/images_uploaded/CD4027BC.PDF, funkar inte riktigt. Jag matar den med -12v på VSS och jord på VDD, enligt beskrivningen på Scott's sida. Problemet är att kretsen ger toklåg utsignal. Kan ju iofs sätta dit en op, men jag tror matningen strular till det. Borde jag mata med +12 på VDD och jord på VSS istället?

Mario
2007-02-27, 21:49
Vad matar du den med för insignal? VDD måste vara högre än den högsta nivån på insignalen, och VSS måste vara lägre än den lägsta. Om de har en insignal på +/- 5V eller så så är det lämpligt att mata den med ungefär -7.5V och +7.5V (Tror den klarar max 15V skillnad)

kockpit
2007-02-27, 23:00
Insignal är paians vco, vet dock inte vad den ger. Men om VDD måste vara högre och VSS lägre funkar det inte eftersom i VDD kopplas till jord i kretsen. Så då spelar det ingen roll om jag matar VDD med +12 och VSS med jord, eftersom det då bara kommer bli en "halv våg" om jag förstår det rätt?
Det stämmer att den pallar max 18v (rekommenderat 3-15v). Då måste jag ju bygga separat matning till den i så fall. Kan det funka med två 5v spänningsstabilisatorer på befintliga +/-12v?

kockpit
2007-02-28, 00:47
Äasch, jag får det inte alls att funka, trist...fattar inte riktigt hur en flipflop funkar.

Imported Johannes
2007-02-28, 17:18
Om jag minns rätt har FatMan en väldigt märklig "el-cheapo" uppbyggnad som nog inte funkar som 9700. Den tjyvkopplar spänningsmatningen på något märkligt vis.

Imported Johannes
2007-02-28, 17:27
En flipflop slår om mellan ett av två lägen varje gång den får en impuls. Alltså, om den håller hög spänning på Q-utgången så blir det låg spänning på Q, och om det var låg spänning så blir det hög. Om flipfloppen tycker att t.ex. +5 V är en impuls och du matar flipfloppen med en signal som går mellan -5V och +5V så kommer Q att slå om varje gång +5V läggs på, och då blir Q hög hälften så många gånger som insignalen. Ergo, du har fått en ny fyrkantsvåg med hälften av insignalens grundfrekvens.

(Öhrrr, detta blev ingen uttömmande förklaring för det finns olika sorters flipfloppar)

PBIT
2007-02-28, 22:10
Spänningarna i Fatman är +8 +5 GND -12

kockpit
2007-03-01, 19:58
Äh, det funkar inte enligt schemat om man inte har en fatman och jag fattar ju inte så bra.
Men en 555 borde man väl kunna bygga en subosc av? Stoppa in en fyrakant på pin 5 kanske, eller så är jag ute och cyklar som vanligt...

saddox
2007-03-02, 15:17
Så länge du har fyrkantsvåg in som pendlar mellan två definierade nivåer(1-0... 5V-0V osv...) så ska en enkel flipflop göra jobbet.
Det gäller ju bara att anpassa det som kommer in till vad som ska göra flipflopandet.
Vad har du för signal in i "subosc"?

kockpit
2007-03-02, 16:02
Enligt paia lämnar vco 5v p-p. Så -2.5 till +2.5. Problemet är att jag inte hittar någon vettig beskrivning för vad som ska in vart på fliflopen. Scotts schema är ju anpassat för just fatman med sin -8v till 0v våg. Jag har ju fattat att från Q utgångarna kommer "halva vågen", men in vet jag inte. Vart ska min fyrkant in? På clock kanske, men vad är "data input"? Hur vet jag/flipflopen vad den ska ha?

Imported Johannes
2007-03-03, 00:03
Aha, för enklast möjliga "logik" vill du ha en T-flipflop (T som i Toggle), men du har troligen en D-flipflop. Det går ändå, men man får koppla annorlunda.

D-flipflopen är egentligen en enbits, enstegs delay. Den skickar alltså ut Data Input på Q vid nästa klockpuls. Q' är inversen på Q, så koppla den till Data Input och du har en Toggle flipflop.

Koppla nu VCO till Clock Input och du får en suboscillator på Q. Sedan måste du buffra, avkoppla och potentiometra och ha dig, men det är en annan sak.

kockpit
2007-03-03, 00:58
Tjoho, nu funkar flipflopen på testbänken i alla fall, så i morgon ska den fixas för paian. Visserligen kör jag med en 555:a på bordet och den ger ju en annan våg ut (0-+) antar jag, men det ska väl funka på något sätt med paians våg också.

saddox
2007-03-03, 12:15
Jupp.. och får du inte fin puls ut.. så kan jag rekommendera att läsa på om komparatorer(opamp) och schmitt-trigger. :)

kockpit
2007-03-03, 23:37
Helt sanslöst. Så många timmar jag kastar bort. Oftast kastar man inte bort tid om man får lön för mödan eller lär sig något, men det enda jag lärt mig nu är att jag ska skita i elektroniken och fy sjutton vad jobbigt det är med massa spänningar som går mellan noll och minus och plus och upp och ner och fram och tillbaka. Satte en op efter vco:n som då skickar en puls på +11v. Flipflopen skiter i det och skickar samma ut fast lågt. Det funkade ju så fint med 555:an. En sista chans är att följa saddox råd. Men utan oscilloskop kan det bli knepigt att kolla pulsen, haha.

Imported Johannes
2007-03-04, 13:49
Hur tar du ut fyrkanten från flipflopen? Den bör lämna nästan +v och 0 eller +v och -v. Annars är det något lurt. Du tar inte fel pinne? Eller belastar den för mycket? Och du tar väl fyrkantsvågen från VCO:n? Sorry om det är för dumt det jag frågar... Har du ett schema att posta så att vi vet vad du kopplar?

kockpit
2007-03-04, 17:57
När jag testade på bänken så funkade det ju fint med 555 fyrkant 0/+7v direkt till clock på 4027. Båda matade med ett 9-volts batteri. 4027 lämnade då perfekta fyrkanter på alla fyra utgångar (båda Q och inverterade). Så jag tänkte att om jag matar 4027 med 0/+12v och skickar en fyrkant +11 volt borde det väl funka. Provade också att mata 4027 med +/-12v och samma med fyrkanten (+/-11v), men det funkade inte heller. Med ett oscilloskop blir det ju enklare att se vad jag får ut istället för att mäta LFO med DVM. Kan ju iofs köpa ett eller lägga pengarna på en till paia VCO modul som har allt och lite till, men då känns det ju som att jag förräder mig själv :) Och kan man bygga en själv kan man ju bygga flera för nästan inga pengar. Fyrkanten tar jag bara ut direkt och det funkade ju med 555:an men det kanske är annorlunda med paian som osc.