handdator

Visa fullständig version : MIDI Controller?!



discolor
2006-09-28, 11:44
Jag behöver en smidig, stabil och billig midicontroller. Nån som har erfarenhet av Doepfers Pocketdial? Hur pålitlig är den? Hur välfungerande? Går den att använda till Live 5 med en midi/usb-converter typ M-Audio Midisport Uno?

Och hur är det med Evolutions grejer? UC-16 eller UC-17? Eller rentav UC-33E?

Behöver tips och råd å det snaraste.

suss
2006-09-28, 16:17
Enligt mig går evolutions grejer bort, och ersätts istället med Behringers midikontrollers. Har en BCR som funkar superbt, såväl med usb eller med mitt m-audio midisport uno. Billig är den och är faktiskt av bra kvalité om än att det kanske inte riktigt känns så.

Doepfers grejer har jag faktiskt inte klämt på, men borde funka lika bra som allt annat. Lite synd att den inte har endless knobs som BCR'en kanske, vilket fick mig att rata den.

EDIT: Clase som skriver...inte suss

lohmann
2006-09-28, 16:23
hur fungerar en midi-kontroller?

moenia
2006-09-29, 18:32
... och varför går Evolution bort? Funderar på att införskaffa just en UC-33e.

avart
2006-09-29, 19:21
nu vet jag inte varför just evolutions grejer går bort, men nåt som kan vara irriterande med vissa mindi-kontrollers är att de sänder midi lite hursomhelst. har du just skruvat in ett värde på din mjukvarusynth, blir det väldigt irriterande i längden om kontrollern plötsligt skickar iväg ett nytt värde av sig själv som ändrar nåt... (och lägger en massa extra midi-meddelanden i dina sequncerspår)

edirols midi-keyboards är bra!

moenia
2006-10-01, 21:34
vad kan detta bero på? Något man kan åtgärda? Vet någon om detta är (ett av) problemen Evolution dras med?

emp
2006-10-02, 01:23
jag har flera kompisar som blivit besvikna på sina UC-33 pga dess plastighet..
själv har jag en BCF2000 som funkar strålande.

Dx200
2006-10-02, 10:01
Har ingen koll på Behringer men en grej jag gillar med Pocketdial ( som har endless knobs ) är att rattarna " accelererar" när man skruvar snabbt på dom, desto snabbare man skruvar desto snabbare går det från min till max. sen har den också egentligen 64 rattar eftersom man har 4 st "banker" som man byter till med fyra knappar.

Noctem
2006-10-02, 11:22
Jag har en Evolution UC-33. Har inte märkt av några buggar själv under de drygt två år jag använt den. Lite plastig är den förvisso, men det är inget som stör särskilt mycket.

kroffe
2006-10-02, 16:17
Har en Behringer BCR2000 - fungerar som en klocka och kör USB så inget extra MIDI-meck behövs egentligen...
http://www.behringer.com/BCR2000/index.cfm?lang=ENG