handdator

Visa fullständig version : Clavias produkter



Jony
2006-09-22, 23:33
Finns det fler än mig som tycker att clavia ligger i spetsen när det gäller användarvänliga och live-vänliga produkter? Jag kör live med en nordlead geneom ett (väldigt enkelt men bra alesis wedge) delay och en nord electro 2. jag är alltid lite sugen på att skaffa en sampler eller nåt med inbyggda effekter, men efter många om och men slutar det alltid med att jag blir kvar med nordleaden å nord electron, de är ju så sjukt stabila å enkla å låter kanon om man bara orkar skruva ett tag. Är det någon slags undertryckt nationalism eller är det någon som håller med mig?

ps. electrons pianon suger, utom "AcGrand4" som är ett helt underbart piano med massa karaktär och känsla, särskillt om man drar på ordentligt med bright eq. ds.

Real Parakeet
2006-09-22, 23:41
Clavia har fattat att det helt enkelt är verkan i målet som gäller.

Clase
2006-09-22, 23:48
Tycker också att de är väldigt duktiga i just användarvänlighet (utom möjligen micromodular och engine då;)). Därför tycker jag att det inte är så märkligt när de rekomendrerar deras syntar till nybörjare.

Angående piano i deras electro så var jag positivt överaskad. Tyckte mig ha ett helt och Jan Johansson-pianosound i en patch. Skönt! :)

PeterH
2006-09-23, 09:38
Clavias grejer är ju extremt optimerade för livespelande. Vilket inte på något sätt gör dom sämre i studion.

Me likes.

Svenska musikprylar är i allmänhet bra musikprylar. Elektron är också väldigt användarvänliga. Propellerheads har ju också gjort nånting rätt, även om jag personligen inte fattat vad.

false messiah
2006-09-23, 14:41
Clavia, Elektron och Propellerheads har två saker gemensamt i mina ögon:

1) fokus på användbarhet över funktioner. Om en funktion bara kan läggas till på bekostnad av användarvänlighet så kommer den inte med.
2) Tydlig vision om vad produkterna "är". Nord Lead skulle förmodligen sålt bättre om de haft inbyggda effekter, detsamma med Reason och pluggar. Men eftersom det inte passar in i deras bild av produkten lägger de inte till det.

Don
2006-09-23, 15:56
Clavias allt i ett mojäng med orgel piano synth i en burk, är EXTREMT inspirerande, jag blev stående i över en timme på frankfurt och lirade loss, trots att det vara var i lurar!!

Dock är jag lite lack för att de inte släpper sina gamla produkter som mjukisar, det hade varit ett genidrag!! Jag hade lätt betalat 1495 för en NL2 som AU ... Vilken sekund som helst... (och discovery finns bara till pc/vst). Så mycket extrajobb kan det inte vara för dem att göra det...

;)

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

perkaby
2006-10-07, 20:07
ps. electrons pianon suger, utom "AcGrand4" som är ett helt underbart piano med massa karaktär och känsla, särskillt om man drar på ordentligt med bright eq. ds.

Ett tips är ju det nya AcGrand6. Låter kanon!(tycker jag...)