handdator

Visa fullständig version : Hur rengör ni era syntar??



peter80
2006-09-17, 16:44
Jag håller på att rengöra min synt av märket motif och det är en massa små fläckar som inte går bort...
De går att skrapa bort dem med nageln men de är för många plus att man vill inte riskera repor.
Jag har provat diskmedel och bensin men skiten sitter kvar..
Vad har ni för trixs som ni kör med?

Vet inte vad det är för fläckar , men det kanske är saliv eller nåt...vet inte vad det skulle kunna vara annars.

Ska man prova med aceton??

charliecrash
2006-09-17, 16:50
INTE aceton for gods sake!!! Det löser upp ytan helt och tar bort glansen. Ska du prova några vätskor alls, ta då i tur och ordning: Isopropanol, T-Röd, kemisk ren bensin, lacknafta. Prova på liten osynlig bit först om lacken håller.

Men jag vet att det finns ett ammoniakluktande rengöringsskum som man kan köpa i dagligvaruhandeln som är jävligt effektivt på allmänskit på instrumentytor. Jag har inte lyckats hitta det på några år - inte letat så noga heller... Men det är det du vill ha tag i.

Waldorf
2006-09-17, 16:50
Aldrig Aceton!!!!!!

Helix
2006-09-17, 16:51
Kemiskt ren bensin funkar väl? Det kör jag alltid när jag köper någon begagnad synth som ser lite risig ut.

sawtooth
2006-09-17, 16:55
Isopropanol funkar på det mesta. Annars är mer eller mindre utspädd ammoniak också bra. Håll för näsan bara!

Bobbski
2006-09-17, 16:59
För fläckar har jag ingen standardmetod, men för dammiga synthar med många rattar som är svåra att damma av, samt gitarr och elbas: En pensel, ej använd, samt en dammsugare. Sprätt bort dammet med penseln med ena handen och håll mynningen på dammsugarslangen i närheten med den andra handen... och när jag tänker efter... Varför i helvete har jag helt enkelt inte använt dammsugarmunstycket med borsten på och fått allt i ett, under alla dessa år!?! Gaaah, jag blir så trött på mig själv.

EDIT: Dammsugare med ställbar sugstyrka, inställd på svagt, så att den inte får för sig att äta upp rattarna.

Wilhelm
2006-09-17, 19:03
jag har en dammvippa...
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/342176_X_2005-06-27_102437.jpg


hjälper såklart inte på fläcker. men den är bra på damm :)

sawtooth
2006-09-17, 19:09
Whoa! På pricken likadan som min!! Jag köpte 10 stycken på en sån där 10-kronorsmarknad. En av mina bästa investeringar någonsin. ;)

leere
2006-09-17, 19:13
damvippa känns som en investering. vissa saker drar till sig mer damm än något annat *sneglar surt på microkorgen*

rymdeko
2006-09-17, 19:14
Jag har skynken över mina känsliga synthar och dammvippar de andra. :) Tangenterna torkas av emellanåt med fuktig trasa.

jgb
2006-09-17, 19:15
Dammvippa is the shit. :) Samt lite vatten med vanligt diskmedel. Det räcker väldigt långt. Är det skitigare än så så skulle jag köra på vanliga rengöringsmedel så långt som möjligt innan man går på kemikalierna.

The Introvert
2006-09-17, 19:51
Fönsterputs! (Ajax, med ammoniak)

Bobbski
2006-09-17, 20:26
Haha, dammvippa... Tja, att man alltid ska krångla till allt så. Det blir nog att sätta en dammvippa överst på inköpslistan nu.
Fast på gitarrer är det nog pensel och dammsugare som gäller, dammet fastnar så i alla äckliga hudavlagringar.

Men när vi är inne på ämnet synthskötsel.. Jag har en stor plåtskada i min EX5. En stor buckel i plåten helt enkelt. Någon som vet hur de gör med bilar för att få bukt med bucklor? Har hört att det ofta går att trycka lätt med fingrarna för att det ska hoppa ut. Man ska knappt behöva ta i alls bara man vet vart spänningarna i plåten sitter, men det går inte på den här stridsvagnen för jag tror fanimej den har tjockare plåt än en bil. Finns det någon form av... eh.. sugpropp, som man kan suga fast och dra utåt?
Visst kan man öppna den och trycka ut bucklan bakifrån, men det är bara det att det sitter så jävla mycket elektronik i den här, och det verkar som att man måste montera isär det mesta för att komma åt där, och det törs jag inte.
Någon som har något tips?

Lindholm
2006-09-17, 20:28
Jag brukar bara använda en mirakeltrasa o damma av min kära ESI32a i svart plåt

stefanlindmark
2006-09-17, 21:20
Bobbski,
Har också en diskret men ändå irriterande buckla på min EX5.
Du råkar inte ha en "skruva isär"-manual till den?

Bobbski
2006-09-17, 21:29
Stefan: Jag har en servicemanual till den ja, men det borde väl finnas på nätet någonstans? Jag ska ta mig en liten titt här. Är det något särskilt du funderar över och den inte finns på nätet så kan jag alltid kopiera upp och skicka, fast servicemanualen är lika tjock som själva bruksmanualen vill jag minnas, så det är väl om det är någon särskild del du är ute efter som man får rikta in sig på isåfall :)

Bobbski
2006-09-17, 21:49
Ser mörkt ut.. Såvitt jag kan se finns bruksmanual och datablad men inte serviceditot :/

EDIT: I pdf på nätet då alltså.

stefanlindmark
2006-09-17, 22:15
Letar lite själv.
Blir nog ett PM om jag hittar n0ll.
Bara höljet har ju *massor* med skruvar i olika plåtlager innan man ens får av bottenplåten.

/Stefan

Lindholm
2006-09-17, 23:02
Annars anväder vi snabbsåpa på ljudfirman där jag praktiserar, löser damm och allt möjligt skitbra!!!

peter80
2006-09-18, 08:23
Trots era varningar så använde jag aceton igår och det funkade kalasbra....tills imorse då jag till min förskräckelse upptäckte att det hade grävts ur en stor krater i mitten av synten....

peter80
2006-09-18, 08:26
Nä jag bara skojade...

Körde med t-röd efter att jag läst en annan tråd här om syntrengöring...T-röd was the shit.
Ännu ett sätt att använda t-röd utöver att sila det genom limpa.

android
2006-09-18, 10:57
LOL!



Ok, bra tips här... Har en del tejp-kladd på en av syntharna som jag inte lyckats få bort. Har bara testat med det jag har hemma, diskmedel och alsolsprit (sårrengöringsmedel :eek: ), men nu ska jag försöka få tag på nåt starkare...

enapa
2006-09-18, 11:02
kemiskt ren bensin är det som gäller på tejp/klistermärken!

synthmicke
2006-09-18, 22:57
Prova matolja. Det löser väl upp limmet. (Har inte provat själv, men sett andra göra det) Sen finns det ju speciell spray för att ta bort sån lim.

Demokid
2006-09-19, 12:45
Vatten och såpa... funkar inte det Svinto.

18db
2006-09-19, 13:26
Svinto repar ju :(

Dammvippa
varmatten och lite diskmedel
Plocka av panelplåtar/plastkåpor och kör dom i disken (handdiska med borste. inte svamp)
Skrapa med ett kontokort om det är hårt smuts
kemisk ren bensin som finns på apoteket
Mjukt klister går att gnuggas tills det blir varmt och klibbigt. Gnugga med tygtrasa så det fastanr i tyget. Bra om man inte vill använda kemikalier som kan göra lacker något matta.

Invändigt skulle jag inte vilja rekomendera dammsugare. De flesta dammsugare bygger upp statisk elektrisitet, även om det inte är mycket men det kan räcka med det lilla.

Använd luft på burk eller en antistatisk pensel/borste. Jag brukar dock fuska med en gammal tandborste.

Demokid
2006-09-19, 15:17
Jag skjämtade ju bara! Jag använder en lite fuktig trasa...