handdator

Visa fullständig version : Problem med att ersätta omlokaliserade ljud



Vision
2006-09-09, 22:55
Jag har möblerat om flera gigabyte av ljud på hårddisken och nu hittar inte Reason alla ljud till mina projekt automatiskt, utan jag måste ersätta dom (replace-funktionen) one by one.

Jag har gjort det på endel men det tar sån j-a tid, så jag har försökt att hitta någon funktion i programmet som fixar hela sökningen åt mig och lokaliserar om genvägarna åt mig, till dom nya ställen i dom nya mappar, för filerna heter ju fortfarande likadant. Förstår ni vad jag menar?=)

Direkt när jag startar mitt reason projekt så kommer "missing sounds-rutan" upp. Jag har provat att välja "Search In" och sen välja min ljudmapp, men den hittar inte ett enda av ljuden. Jag har även provat att använda "Search Locations" men den kommer inte ens igång, händer "inget" helt enkelt.

Så, mina frågor:
* Går det här att lösa på något annat sätt än att jag måste ersätta varje ljud manuellt?
* Kan mina misslyckanden med "Search In" och "Search Locations"-funktionerna bero på att jag har för mycket ljud (4,5 gigabyte)?

MVH snurrig

PF
2006-09-10, 00:10
Det är inte att rekommendera att flytta på filerna så, men vad är det för filer; lösa wavar eller refill-filer? Refills läggs med fördel i Reason-mappen. Lösa wavfiler tycker jag vanligtvis är bättre att baka in i låtfilen, så slipper man bry sig om dem. Men om du kommer ihåg hur du hade filerna innan så flytta tillbaka dem - det är mest pålitligt.

Vision
2006-09-10, 00:19
Det är lösa wavar. Tycker det borde finnas en funktion som kan söka efter filnamnet över hela datorn och på så sätt hitta ljudet.

PF
2006-09-10, 00:42
Jo, det kan vara frustrerande som tusan när programmet inte hittar just den där ljudfilen. Men då kan du hjälpa det på traven, för det säger ju egentligen att filen kalle.wav inte finns i den angivna mappen "mappnamn". Så då kan du manuellt lägga tillbaks wavfilen på det ställe där programmet letar. Det är nog tyvärr den enda vägen att gå. Baka in wavfilerna i låtarna i fortsättningen är min lilla rekommendation.

Arete
2006-09-10, 01:32
Öhm... har inte reason en sökfunktion för flyttade filer? Har då för mig att 2.0 hade det iaf. Men jag kan missminna mig.

PF
2006-09-10, 13:58
Jodå, men den är inte så snabb och smidig alltid. Den skulle vara som OS X!

Audible Beauty
2006-09-11, 16:25
Visst går det att söka, men:

Risken finns att det finns flera filer med samma namn. Tex kan du ha med en fil i en låt som heter bd01.wav och du har tagit den ur en mapp där du har alla dina bastrummor samlade, men det kan hända att ljust den filen kan finnas i massa andra mappar som du har liggandes för att inte nämna refills.

Det smartaste (läs säkraste) sättet som PF säger är nog ändå att lägga in dom för hand och sen välja song self contain innan du sparar.