handdator

Visa fullständig version : Synthar och gitarrer



theVOID
2006-09-05, 09:51
Jag har flera olika musikaliska projekt och i ett av dem , det största så kombinerar jag ofta gitarrer och synthar. Både distade gitarrer och cleanljud.

Tycker inte att man hör det så jätteofta. Muse och Placebo är väl iofs två grymma band man tänker på.

Någon mer här som kombinerar exempelvis brutal Mesa boogie distat tugg med SH101 frykantsoktav komp? :)

Vilka synthar tycker ni passar bra ihop med gitarrer?

För mig passar ALLTID moogen in på ngt konstigt sätt!

Volantiz
2006-09-05, 10:03
Sånt hör jag i stort sett varje dag :)

Och jo.. jag kombinerar gärna gitarrer och syntar.

Jag anser väl inte riktigt att någon speciell synt passar extra bra med gitarrer rent allmänt.. mer olika beroende på gitarrsound då. Men generellt sett så föredrar jag mer organiska sound till sådant.. alternativt så digitala som möjligt.

Min moog står å skäms på högkant i ett hörn :)

theVOID
2006-09-05, 10:27
Jag lyssnar mest på skumma indieband och de kör ju mycket sånt, men inte rikigt på det sättet jag menar. Jag tänker mer på kombinationen väldigt hårda gitarrer ihop med väldigt synthiga synthar :)

Inte pads o liknande. Men jag håller med om att SY/DX stuket funkar bra ihop med hårdare gitarrer!

Av de andra synthar jag haft innan så var nog polivokens och Yamaha CS15 de som jag gillade bäst i indielåtar :)

neriks
2006-09-05, 11:09
Appropå moogar och gitarrer ... så kan man få en ganska grym wah-wah effekt genom att köra signalen från en gitarr genom en Minimoog (via ext. input) ;) Ibland kör jag även singalen från någon av mina moogar genom en Fender Twin-Reverb (gitarrförstärkare) med gott resultat :cool:

theVOID
2006-09-05, 11:12
Jepp! Underbart med dist på synthar!
Ibland drar jag bara igång lite beats och kör SH-101:an genom min Mesa boogie stärkare eller BIg muff pedal, sen lite phaser o delay.

Underbart :)

Electroboy
2006-09-05, 11:17
Modifierar posten lite.
Apropå synthar och "annan utrustning";
TB303 och ett Leslie-högtalare, det är MUMS!

sawtooth
2006-09-05, 11:29
Jag kan inte spela gitarr, men dynamiska "verkliga" ljudkällor är kul att blanda med syntetiska diton. En mik, MS-20, Nord Modular av valfri sort eller Moog och lite effekter är alltid inspirerande. En schysst variant är att modulera en vocoder med rösten istället för ett synthljud, dvs att sången modulerar sig själv. Det blir lasersnygg Godley&Creme-känsla! Istället för vocoder kan man ju alltid använda en ringmodulator. Det blir lite hårdare och mer svårkontrollerat, men fint när man får till det.

En annan hit är trummor+fuzz+återkoppling+kompressor. Kontrollerad rundgång med ett beat låter fantastiskt!

tommyc
2006-09-05, 18:00
Jag kombinerar i princip alltid synthar och gitarrer och känner igen problemet. Jag tycker t ex att det är betydligt enklare att få min Pro-One att passa in än min Virus.

De flesta digitala synthar har något lite rent över sig som gör att det skär sig lite ihop med akustiska eller elektroakustiska ljud. Ofta hjälper det till att dista ljuden lite lagom, köra dem genom någon form av förstärkarsimulator t ex.

655321
2006-09-05, 18:14
blippiga fyrkantsvågor över gitarrmattor brukar funka för mig. finns ju en hel värld där. som tommyc säger, att köra syntare genom gitarrförstärkare låter också rätt nice. man kan få till rätt 'gitarriga' ljud på så sätt.

VCO
2006-09-05, 20:46
Körde min gamla Pro One genom en Music Man-stärkare och maxade gainen...rätt fräckt ljud men inte riktigt min stil :)