handdator

Visa fullständig version : Sämsta synthesizer någonsin?



Sidor : [1] 2

saddox
2006-08-25, 13:06
Ja.. vilken är den sämsta synthesizer ni ägt? Kan ju vara skoj att läsa om i helgen..


Märke/modell och motivering.


Märke: Kawai

Modell: K4

Motivering:

Den slöade ner hela midikedjan, och klarade inte av snabba midiflöden alls.
Så den åkte iväg efter bara några dagar.

avart
2006-08-25, 13:24
Yamaha CS-1x - usch, usch, usch - säkert trevlig om man gillar fabrikspresets, dock. Upptäckte snabbt att mina äldre Rolandsynthar var klart bättre för ljudskruvande (och det med bara menyer!).

Dalleponken
2006-08-25, 13:35
Yamaha CS-1x - usch, usch, usch - säkert trevlig om man gillar fabrikspresets, dock. Upptäckte snabbt att mina äldre Rolandsynthar var klart bättre för ljudskruvande (och det med bara menyer!).


Hmmm... Jag hade då inga problem att få den att låta precis som jag ville. Riktigt bra mao. Fast viss skicklighet krävs ju... :D

Sämsta synthen jag haft var Federation Darkstar. En mardröm att skruva, dessutom lät den apa. Bit 01 var väl nästan lika värdedelös, men den gick iaf att programmera hjälpligt.

Volantiz
2006-08-25, 13:43
Enda sättet att få en CS1x rakt av att låta relativt bra mot andra syntar tror jag är genom att punktera trumhinnorna, låta örona vaxa igen eller köra med väldigt dålig lyssning. Det är absolut den sämsta jag någonsin haft.. ett riktigt misstag med andra ord :)

Dalleponken
2006-08-25, 13:55
Enda sättet att få en CS1x rakt av att låta relativt bra mot andra syntar tror jag är genom att punktera trumhinnorna, låta örona vaxa igen eller köra med väldigt dålig lyssning. Det är absolut den sämsta jag någonsin haft.. ett riktigt misstag med andra ord :)

Låter det här värdelöst jämfört med alla andra synthar?

http://hem.bredband.net/b102531/InYFace.mp3 (rätt ut ut burken)

Kan man inte få bra resultat ur den burken ska man nog samla frimärken istället för att hålla på med musik.

android
2006-08-25, 13:58
Jag har varit ganska så kräsen (läs fattig), så jag har inte hunnit göra så mycket konstiga köp. Men min Alesis NanoSynth har inte blivit använd så mycket...
Visst, schyssta GM-ljud för att vara GM-ljud, men obefintligt interface, och när man då inte är ute efter GM, så blir det inte så mycket att ha... Betalade drygt 4000kr för burken ny, och nu är den inte ens användbar som bokstöd eftersom den är så satans liten!

Claes
2006-08-25, 14:03
Visst är CS1x en helt ok synt. Det värsta jag har använt, är Roland MT32. Riktigt dåligt ljud och fruktansvärt kraftigt brus. U110 kommer inte långt efter...

myko
2006-08-25, 14:21
Måste ha varit min gamla Casio VL-Tone 1... den enda synth jag haft, förutom min Clavinova, som ju kanske inte direkt räknas som en synth, är Casion både den sämsta och bästa synth jag nånsin haft!
Nackdelar: monofonisk, horribla ljud (som ibland faktiskt kan vara coola).
Stort plus för samplern som var rätt kul att leka med minns jag.

hasparigus pink
2006-08-25, 14:35
min Kawai K1 hade några coola samples men de "rena" vågformerna man skulle kunna göra ljud av -sinus, pulsvågor etc - var bland de tunnaste och skräpigaste typ telefonledning. min favvogrej med den var att transponera ex 96 halvtoner upp så tonerna blev en massa aliasing-nonsens typ ringmodulation.

synthetic
2006-08-25, 14:35
Delad sämste-plats måste ju vara U110, EVS-1 och MT32.

De Roland's hade ju Noise på alla ljuden ;)
och EVS, ja vad skall man säga, skräp.

ninjanicke
2006-08-25, 14:37
mc 303? tråkig, tråkiga ljud, seg som fan. ful!

tangent dream
2006-08-25, 14:38
Roland sp-700

tråkig grej .som man måste ha sample skivor till(den kunde inte sampla)

bytte den mot en prophet2000+5papp,. 1995 på soundside

såhär i efterhans inte alls nån dum affär :)

psyjazz
2006-08-25, 14:41
Sämst: Korg Poly-800, så blekt tråkigt ljud... Inget bett alls, har dock sett att man kan modda resonansen... K1:an är inte rolig heller, men där finns några fina samples som sagt!

Jx3p gillar jag inte heller.... Så brassigt ljud, usch!

synth_ollie
2006-08-25, 14:43
korg 707 !

korg hade med sina fm syntar, denna samt ds8, förenklat fm syntesen så att en vanlig dödlig skulle kunna programmera dom, iom detta så använde man sej av "bara" 2 st fm algoritmer (jmfr med 8 (eller var det 6?) som fanns i yahamahas 4-op fm syntar)
resultatet av detta blev att dessa syntar blev mkt begränsade vad det gällde klangmäjligheterna

Electroboy
2006-08-25, 14:51
Märke: KORG

Modell: DW6000

Motivering: Blekt och tråktigt sound. Vagt filter. Inga mer kommentarer. Kanske rolig att benda, men inte mer. Örk och hejdå.

Mein
2006-08-25, 15:04
Stämmer in i kören.

KORG DW6000. Ostig fast utan minsta charm. Inget bett och dödar effektivt all spelglädje som kanske funnits. Har inget alls gemensamt med DW8000 förutom de två bokstäverna.

/Mein

Wilhelm
2006-08-25, 15:11
Jag har inte haft så många kassa synthar men den sämsta jag haft är nog
Novation basstation... köpte den för att få en MIDI->CV converter. men den var inget vidare som det... hoppade över noter när det gick fort.
som synth var den lite lite roligare, men rattarna var små och kändes billiga och hade inget som helst motstånd när man vred på dom. den blev inte använd så mycket...

PeterH
2006-08-25, 15:31
MAM MB33 blev inte långvarig hos mej. Lam.

Köpte en Syntecno TeeBee i samma vända, och den käkade MB33 till lunch...

longforparade
2006-08-25, 15:41
1. Casio CZ5000. Ful, plastig, läskigt digitalskrikiga ljud som var omöjliga att kombinera med andra ljud. Vet att många inte skulle hålla med mig..

2. Roland JX8P. Ful, plastig och överskattad. Trist att programmera, även med programmern. Det enda den är bra på är ljud av typen "leadsync", ljud som jag personligen inte är särskilt intresserad av. Vet att ännu fler inte håller med mig här...

Real Parakeet
2006-08-25, 15:43
MC-303 Suckbox. Värsta skiten jag ägt. Och då räknar jag allt jag ägt. Den var omöjlig att synka, den "laggade" så fort jag använde fler än två parter. Minnet tog slut efter ett par tre filtersvep. Dessutom var den laddad med totalt oanvändbara ljud.

Jag vill också nämna Korg Poly 800 och Crumar BIT01. Båda var fullständigt skittrista att programmera. Om man ändå gjorde det så blev resultatet i alla fall halvtrist. Det hade kännts bättre att lägga den tiden på att titta när gräset växer.

Superdigital
2006-08-25, 15:47
Jag gillar min Korg 707 *hukar sig och tar skydd* ;) Den låter helt olikt något annat jag har i min arsenal, men man måste programmera den. Den fräser på ett skönt sätt tycker jag.

Sämsta synth jag någonsin haft, det måste nog vara den K4R jag hade i tre dagar innan jag sålde den. Tråkig och oinspirerande. Korg Poly 800 var inte heller någon höjdare tyckte jag. Och jag sålde min EX8000 ganska snabbt också. Fast det där är ju så svårt, alla gillar ju olika grejor. Jag föredrar min SH09 framför en SH-101 som jag bytte bort för några år sedan. Men det är väl så att den passar mig bättre antar jag. Och därför blev jag nöjd när jag lade vantarna på en SH-1! :D

Jo! TX81Z, den passade mig inte alls. Men jag vet att många gillar den.

sisältää
2006-08-25, 15:49
Min flickväns far har en CS1x. Den låter lite trist men har diverse brister som är kul. :) Drar man upp LFO-hastighet eller vissa effekter på max så sprakar den härligt, till exempel. Den verkar öht ha lite svårt att klara sina mest extrema inställningar. Jag får nog se den som det sämsta jag testat, även om den går att ha till mycket kul.

Den sämsta jag ägt är svårare att svara på.. QY20 låter ju inte så kul och Korg Prophecy är asjobbig att göra ljud på.

enapa
2006-08-25, 16:07
Det semsta jag ahft är: cs1x,k4r och zoom sampletrak....

cs1x var bra svampklav och iofds lite bra till ostpads... k4r var så fattig, lät aldrig riktigt som jag ville... volle hypeade den. zoom... sämst på alla vis, sequenser... nja...

PeterH
2006-08-25, 16:15
CS1x var inte alls speciellt dålig som första synth (inte min första synth egentligen, men jag hade ´haft ett uppehåll på några år). Var helnöjd med den i nåt år iaf, och sålde den utan någon större förlust, så jag har inget att anmärka på...

Den första Alesis Quadrasynth var bland det tristaste jag haft hemma... Och MC505 var en riktigt kass affär om man betänker vad den kostade.

deadbeat
2006-08-25, 16:21
Ensoniq SQ-1. Kan för mitt liv inte begripa varför jag köpte någonting dylikt. Svintråkig!!!

rymdeko
2006-08-25, 16:34
Alesis Ion...vet inte vad det var som inte funkade mellan oss. Men jag drog mig för att använda den och programmera den. Den var bara så tråkig...
Däremot lillebror Micron satt som handen i handsken och jag programmerade mer på den än jag någonsin gjorde på Ion. Saknar min Micron. :( Får köpa en ny när jag blir rik...

visionfactory
2006-08-25, 16:43
Den första synthen jag tog hem var en CS1x. Den åkte tillbaka till butiken efter två dagar och på vägen till butiken i så tog jag ut 8000:- till och köpte en Exapnderad Nordlead 1 (1996-97). Det var som natt och dag. Kanske inte jämförbara, men CS1x gav mig inte vad jag ville i alla fall.

zthee
2006-08-25, 16:47
Det blir nog Roland MC-303.
För den gjorde ju inte alls vad den skulle göra! Jag köpte den mest för att ha som sequencer, men allt var krångligt och hela smeten lät techno. Dels kanske jag ska skylla det på mina, då, bristande kunskaper i hur synthar fungerar. Men samtidigt så känner jag lite att den inte håller vad den lovar.

Novation Basstation är en synth jag inte skulle köpa igen dock. Låter platt, rattarna är för små, den känns billig, funkade inte som midi->CV konv.

The Introvert
2006-08-25, 16:51
Hade en MC303 en helg. Den var faktiskt otroligt dålig, och hade kunnat varit väldigt skoj om de gjort den ordentligt.

Yamaha CX5M var väl ingen höjdare heller. En dator med inbyggd FM-syntesmodul som man kunde köpa till en sequencercartridge till - som inte kunde använda den inbyggda synten! (Dock gjorde jag en hel del musik med den, men då inte som synt)

enapa
2006-08-25, 16:56
mc303:provade en över en helg precis när jag började med elektronix... hade gjort enlåt i acid i datan och ville göra den i mc303, fick slut på patterns i den direkt, sen hade den inte tillräckligt med ljud heller.

jgb
2006-08-25, 17:01
Sämsta synt vet jag inte, har nog inte haft en sådan. Däremot, sämsta användagränssnittsupplevelsen står helt klart MC-202 för. Låter finfint, grymma sequencermöjligheter, men hela upplägget för hur man programmerar sekvenser på den gjorde att jag inte använde den. Såldes till 18db. :)

neriks
2006-08-25, 17:09
Korg Trident - Stor och trist! Inte ens det inbyggda choruset i den kan bidra till att den låter bra :(

false messiah
2006-08-25, 17:10
CS1X är väl inte särskilt kul egentligen, men som nybörjarsynt tycker jag man inte ska förakta den. Fast jag skulle kanske ändra mening om jag testade en idag.

Sämsta synten jag ägt? Sällar mig till longforparade och säger Roland MKS-70 (rackversionen av JX-10). Ingen dålig synt egentligen, men begränsad, dödligt trist gränssnitt och jag kommer inte överens med rolandsoundet.

PF
2006-08-25, 17:12
Oj oj oj vilka klassiska fel som uppräknas i denna tråd. Massor av underbara instrument uppräknade, alla missförstådda. Om man sätter sig in i och lär sig de syntar ni nämnt här så kan man göra underverk med dem. Skitbra instrument nästan allihop.

false messiah
2006-08-25, 17:18
Eller så får man acceptera att folk har olika tycke och smak när det gäller instrument? Och att även om en synt kan låta bra så finns det roligare saker att lägga tid på än att hoppa runt i 2-radersdisplayer i timtal för att göra ett enda ljud?

PF
2006-08-25, 18:16
Visst är det så. Men det finns ju editorer och annat, även "draglådor" som man kan använda för att fiska fram fina ljud med. Mer illa på syntsidan tycker jag i så fall om väldigt simpla analogsyntar utan vare sig MIDI eller CV/Gate alternativt högst rudimentära lösningar på interface-frågan. Typ Kawai 100F.

lasselu
2006-08-25, 18:34
Siel Cruise...borde inte få kallas synthesizer...

altemark
2006-08-25, 18:37
MC-303 är nog den mest hatade i denna tråd, även av mig.

segerfalk
2006-08-25, 18:40
Jag tror inte jag har stött på någon riktigt dålig synth. Alla har sin charm - oftast gäller det bara att skruva skiten ur dem. Jag har trollat fram underbara saker ur Roland mc-303/505 och U20, men visst skulle dom kunna vara mycket bättre! Mest död för mig är Yamaha DX7. DX100:an låter 100ggr charmigare med allt digitalknasterbrus ;)

bjorx
2006-08-25, 18:41
Korg 707!
Total meningslös att göra ljud på och de "ljud" som kommer ut är också helt menlösa. Den kan inte ens låta så illa och udda så att det blir ballt. *fräääs* kan den låta...

Den enda som är bra med en Korg 707:a är att den finns i rosa...

Muhis1
2006-08-25, 18:46
Alesis Andromeda A6 är då SOLKLART den sämsta jag provat!!! :-) hi hi!!

nihad
2006-08-25, 18:52
ja, mc303 är riktigt bajs, men mc505 är lite nostalgitripp för mig .. jag är en av dom som inte har varit med sen 80talet .. 505an skaffades i en tid då man inte kunde göra så mycket med datorer. jag lärde jag mig både grundläggande midi, syntprogrammering och sequencing med den .. använder den fortfarande idag, gör patterns som jag sen använder som loopar i datorn ..

Frebrik
2006-08-25, 19:44
Siel Cruise, utan tvekan.
Jag funderade ett tag på att lägga ut en sampling av den på nätet, ljudet av när jag kör ett koben rätt igenom skiten...

Kan inte någon icke-dyxleksisk moderator ändra titeln på tråden?

18db
2006-08-25, 20:55
Förstår inte varför ni klankar på Siel. Det är riktigt fint italienskt/plastigt ljud i dom. (inte bara i monon) OBS! Jag är inte ironisk.

Sen får jag stämma in i kören. Cs1x var ingen höjdare. Därefter kommer yamaha TG-33 trots att jag tyckte den var grym på bla. udda metaliska ljud och basar. Vector är riktigt grymt.

Mb-33 och Deep bass nine var inte så värst roliga iheller. Inte det det tilltänkta syftet ivf.

Förutom dessa så har jag bara köpt synthar som jag verkligen gillar rakt igenom.

18db
2006-08-25, 21:21
Hmm.. njae.. jag har inte iheller fått till så värst bra basar på rakapparaten.. men använt en hel del ljud från den i en låt.

GlobalMotion
2006-08-25, 21:25
Enda sättet att få en CS1x rakt av att låta relativt bra mot andra syntar tror jag är genom att punktera trumhinnorna, låta örona vaxa igen eller köra med väldigt dålig lyssning. Det är absolut den sämsta jag någonsin haft.. ett riktigt misstag med andra ord :)

Haha :)

GlobalMotion
2006-08-25, 21:27
Roland D50 brrrr! Inget direkt fel på den men jag är allergisk mot dess sound.

synthetic
2006-08-25, 22:41
Finns dock en hel uppsjö med överskattade synthar tycker jag...där tycker jag JP8000 hamnar, det enda som den är grym på är supersaw, annars lät den som polarens hottade D50 med vintage banken...inte att underskatta den banken, blev imponerad, men JP borde vara sååå mycket bättre, men not.

Likaså JD800 *gäsp* en D70 med rattar...som är en hottad D50...skulle aldrig att få för mig köpa nån av dessa synthar.

Juno106, hoho...tala om tråkig...lät väl OK jämfört med vad som fanns på den tiden men nu....

Mer imponerad är jag isåfall av min gamla DW6000 (dock moddad och med helt nya ljud). Köpte ju den 1990 så man har ju gjort en del ljud genom åren, dock sålde jag den för den bara stod där till slut...ångrar mig lite, den kan gott stå här som nostalgi...men har inte kvar namn/nr till killen som köpte den, kanske nån här?
Sålde den vintern 2004/2005 tror jag, en kille från Karlstad som åkte ned till Götet o var hemma o testade den hos mig...spelar inte synthmusik ens så...ja...synthen såg ut som 7 svåra år...men fan vilka härliga minnen, körde alltid den live, hade ju alla typer av ljud, till skillnad från Juno106 som bara var med ett par ggr.
Har samplat den gamla skönheten iaf...

uc.t
2006-08-25, 23:31
CS1x (som så många andra här) va en bra första synth, men skulle aldrig köpa den igen.

Dalleponken
2006-08-25, 23:32
Haha :)

:mad: :mad: :mad:

synthmicke
2006-08-25, 23:57
Siel expander 80.. den använde jag inte alls mycket.. sen finns det en del annat jag sålt som jag inte saknar, men för den skull inte var dåliga. (Användes inte eller passade in riktigt, eller så var det pengar som styrde..)

Real Parakeet
2006-08-26, 02:36
All samlad avsky mot alla olika syntar som räknas upp här bleknar ändå i jämförelse med den avsky jag kände mot min MC-303 när jag gillade den som mest.

leere
2006-08-26, 02:44
Måste ha varit min gamla Casio VL-Tone 1... den enda synth jag haft, förutom min Clavinova, som ju kanske inte direkt räknas som en synth, är Casion både den sämsta och bästa synth jag nånsin haft!
Nackdelar: monofonisk, horribla ljud (som ibland faktiskt kan vara coola).
Stort plus för samplern som var rätt kul att leka med minns jag.


sampler ?:hmmm:



Siel Cruise...borde inte få kallas synthesizer...

det där jvla åbäket. hade en sådan ett tag. dels laggade några tangenter för mig och den var det inge vad jag sökte efter. men den stod fint på strykbrädet jag hade som stativ :D

Mein
2006-08-26, 02:47
Roland D50 brrrr! Inget direkt fel på den men jag är allergisk mot dess sound.

Nr. 24 Digital Native Dance. Varsågod och skölj!

Dessbättre så brusade den så att den var oanvändbar i allt annat än Cyberpunk, och den försvann ju. :)

/Mein

Adde
2006-08-26, 10:07
Siel DK80..sämre finns inte!

Bolibompa
2006-08-26, 11:16
Märkligt hur smaken förändras.
Hade det varit mitten av 80-talet skulle nog TB-303 legat i topp som skitburk. ;)

Mårre
2006-08-26, 11:40
Nr. 24 Digital Native Dance. Varsågod och skölj!

Dessbättre så brusade den så att den var oanvändbar i allt annat än Cyberpunk, och den försvann ju. :)

/Mein
Var det inte Nr 21? Det fanns ngt system med kategorier scifiljud på x1 - t.ex. Intruder FX på 81 å Nightmare på 71 medan piano- /orgelljud låg på x8 - t.ex. PCM E-Piano på 88 och knasiga percussionljud på x2 t.ex. Bass Marimba på 22.

D50 var min första synth. :)

moogpower
2006-08-26, 14:00
Besvikelser genom tiderna jag provat (och lyckats undvika att äga).


Yamaha: CS1X, SY77
Novation: K-station
Roland: D10/20, MC303
Korg: M1, T1, T3, Triton, Karma
Ensoniq: SQ1
Seq. Circuits: Six Track
ARP: Axxe
Studio Electronics: ATC-1

Listan kan bli längre men dessa slår mig spontant... :rolleyes:

imported_Cortex
2006-08-26, 14:52
Yamaha SY22

Inte rolig alls. Dåliga PCM-ljud, brusig och saknar filter

Korg Poly-800

Tunnt hemkeyboardljud och dåligt klaviatur
Ett par roliga presets iallafall

FIKSOFOKSI
2006-08-26, 15:14
Roland D-20 urk!

PF
2006-08-26, 15:40
Kan inte någon icke-dyxleksisk

:kaaaka!:

PF
2006-08-26, 15:43
Till alla som spyr galla på D-50 måste sägas att det faktiskt är en av Rolands absolut mest avancerade synthesizers genom tiderna. Dock inte lätt att programmera om man ska göra kompletta patcher, inte ens med programmern PG-1000 till. Den är exempelvis långt mer avancerad och komplex (läs: rik på features) än JD-800. Lättare sätt att handhava D-50 är förmodligen som expansionskortet i V-Synth / V-Synth Rack. D-50 brusar heller inte nämnvärt, det är mest samplingarna som är smutsiga och reverbet som brusar. Förresten så är D-50 förmodligen världens första kompletta VA-synt.

saddox
2006-08-26, 16:14
Kul med massa inlägg!


Ändrade titeln, mitt tangentbord på denna bärbara burk jag sitter vid har börjat kajka ihop = inte alla bokstäver som hänger med..

Demokid
2006-08-26, 16:23
Analogt:
Står i valet och kvalet... Eko P15 eller Yamaha SY-1. Det blir Eko P15 då SY-1 hade ett bra preset ljud samt aftertouch.

Digitalt:
Korg M1. Trista dansbandsljud som knappt går att editera.

Mvh
Demokid

rymdeko
2006-08-26, 16:59
Yamaha SY-1 (eller ännu hellre SY-2) är ju riktigt rolig! Har velat ha en sådan hur länge som helst nu. :)

nihad
2006-08-26, 18:06
Korgh M1 ... fyfan va tråkig den ä

HEK
2006-08-26, 18:19
Cortex hr du kvar SY22?

ninjanicke
2006-08-26, 18:25
bara jag som inte gillar micro korg?

sisältää
2006-08-26, 18:36
Skulle microKorg vara den sämsta synt du ägt, ninjanicke? Jag tycker att den är helt okej, om än något trist att göra ljud på..

streetsoul
2006-08-26, 18:44
inget illa om microKorgen nu, den går att skruva fram riktigt schyssta ljud på. Och så blinkar den som dansgolvet på en finlandsfärja!

Wilhelm
2006-08-26, 18:59
http://spacelabfilm.ath.cx/bilder/ubar/d50.gif
:)

Real Parakeet
2006-08-26, 19:30
"Förresten så är D-50 förmodligen världens första kompletta VA-synt."
Brukar man inte säga att OSCar var den första "VA-synten"?

longforparade
2006-08-26, 19:46
"Förresten så är D-50 förmodligen världens första kompletta VA-synt."
Brukar man inte säga att OSCar var den första "VA-synten"?

jo, det mesta i OSCar [filtret undantaget] är tydligen en Z80-processor som sitter och leker analogsynt. VA 1983!

drglas
2006-08-26, 20:08
Någon av Rolands tidiga digitalare typ MT32, D20 eller U110. Urk! Syntdelen på Yamaha RM1X var heller inget vidare. Ärvd rakt av från deras XG-kort. Död åt GM, GS och XG. Tur att vi inte ser så mycket av det något mer.

"Tunnare" analogsyntar som Poly-800 eller Siel DK-80 låter ganska trista på egen hand men jag tycker att de fyller sin plats i en mix på ett bra sätt.

timothy
2006-08-26, 20:48
Inte så orginellt att säga MC303. Men jag trodde verkligen att det var som en riktig tb-303 med trumsamplingar i . Blev rätt besviken när jag aldrig fick till rätta knorret på den, men jag försökte länge.

Mein
2006-08-26, 21:01
Till alla som spyr galla på D-50 måste sägas att det faktiskt är en av Rolands absolut mest avancerade synthesizers genom tiderna. Dock inte lätt att programmera om man ska göra kompletta patcher, inte ens med programmern PG-1000 till. Den är exempelvis långt mer avancerad och komplex (läs: rik på features) än JD-800. Lättare sätt att handhava D-50 är förmodligen som expansionskortet i V-Synth / V-Synth Rack. D-50 brusar heller inte nämnvärt, det är mest samplingarna som är smutsiga och reverbet som brusar. Förresten så är D-50 förmodligen världens första kompletta VA-synt.

Asså, jag har inte dissat spec'arna på den. Jag sa bara att den låter skit i mina öron. :)

/Mein

PF
2006-08-26, 21:16
Ptja, tror jag inte den gör Mein! ;) Du har nog bara inte fått tillfälle att höra hur den låter när den låter bra! :)

GlobalMotion
2006-08-26, 21:18
Säger samma som Mein. Visst bra specs men låter skit ändå.

PF
2006-08-26, 22:11
Det är en befängd åsikt eftersom det är en riktig synthesizer; den kan låta på hur många olika sätt som helst. Stäng av effekterna och programmera den från scratch; helt klart går det att få den att låta bra och även så bra att ni skulle gilla ljudet. Jag lovar.

jgb
2006-08-26, 22:17
"Hur kan du inte tycka om <stoppa in valfri maträtt här>, det som är så gott!". Typ.

Dags att inse att alla inte har samma åsikt och lämna det därhän?

(intressant är att om frågan om bästa synt hade ställts nära när D-50:n kom så hade den nog fått många röster... enligt min humla)

PF
2006-08-26, 22:22
Tycker i och för sig inte direkt man kan jämföra en synt med en maträtt. Nog för att man kan variera en maträtt på väldigt många sätt, men som de flesta av oss vet kan man variera en synts läten på vansinnigt otroligt väldigt många sätt. Om man så får säga. Tycker man att D-50 låter skit så tycker man helt enkelt att sågtand, fyrkantsvåg och allt annat också låter skit, och då gillar man nog inte syntar över huvud taget. För den kan göra de ljuden, och ofiltrerat låter det inte speciellt olikt Prophet 5 eller Jupiter 8 eller vad man vill. Om frågan om bästa synt hade ställts när D-50 kom, förresten, så hade den enligt min humbla åsikt fått alla röster. Knappt någon - ja, i princip ingen, ogillade D-50. Snarare var det så att alla ville ha en.

Mein
2006-08-26, 22:50
En omstuvad D50 kan nog låta hur bra som helst. Vad jag menar är defaultljuden och de andra ljud jag hört från den.

Jag som avskyr selleri skulle säkert också tycka om sellerisallad utan selleri om jag blev serverad sådan. :)

/Mein

Astrogirl
2006-08-26, 23:13
Med risk för att åka på spö utnämner jag Yamaha DX 7 till min värsta synthupplevelse.
Att försöka få en gnutta värme ur denna maskin är som att försöka klämma vatten ur en sten! Programmeringen var en mardröm med femtioelva undermenyer och 6 sinusvågor som enda utgångspunkt. :eek: DX 7an gjorde att jag övergav de digitala apparaterna för gott och hängav mig åt analoga synthar med många härliga knappar och rattar, byggda som stridsvagnar med plåtchassin och med blockdiagrammen tryckta på skalet - HALLELUJA prisa Herren!!! Så kan en omvändelse gå till...:kaaaka!:

GlobalMotion
2006-08-26, 23:36
Det är något som är fel med D50 enligt mig. Det låter "fel". Med hjälp av lite oscilloskåp och spektrumanalysatorer kan man säkert bevisa det vetenskapligt också.

Synd att man inte får ha sin åsikt.....efterssom den tydligen är fel enligt allas vår övermäktige.

encore
2006-08-27, 00:07
Jag kom nog sämst överens med JX-10, av de syntar jag haft. Taskig tajming, dålig midi-implementering, stor som ett hus och meckig att programmera. Det var inget fel på den klangmässigt och på pappret ser den bra ut, men den passade verkligen inte mig. Om det sedan är den sämsta synten någonsin är väl lite mycket sagt, har provat vsti-pluggar som var värre. ;)

ninjanicke
2006-08-27, 01:53
Skulle microKorg vara den sämsta synt du ägt, ninjanicke? Jag tycker att den är helt okej, om än något trist att göra ljud på..

kanske inte sämsta.. det är ju mc-303.. men jag tycker fan den är ungefär lika tråkig. jobbig att göra ljud med osv.. o ful är den också.

imported_Cortex
2006-08-27, 02:10
Cortex hr du kvar SY22?

Ånej, den åkte till förmån för Poly-800 :) Och polyn for iväg innan jag köpte en microkorg

Real Parakeet
2006-08-27, 10:16
"Att försöka få en gnutta värme ur denna maskin är som att försöka klämma vatten ur en sten!"
Moses lyckades med detta. Han knackade med sin stav på en sten så att ehn hel j-val källa uppenbarade sig ur stenen. :D

Clase
2006-08-27, 12:26
MC-303 var nog den sämsta tätt följd av min Roland D2. Ingen av dem låter så värst dåligt, men aj vad de buggar sig. Min D2 jobbar nu enbart som ljudmodul i livesituationer och kommer aldrig att få jobba som sequenser igen.

Lindeberg
2006-08-27, 14:35
Jag tycker NordLead är otroligt överskattad. Men MT-32 är nog i en klass för sig. :D

false messiah
2006-08-27, 14:50
Med risk för att åka på spö utnämner jag Yamaha DX 7 till min värsta synthupplevelse.
Med risk för att åka på spö fortsätter jag med matmetaforerna: ;)

Är det bara jag som tröttnat på att "fethet" och "värme" (vad det nu än är) används som den enda måttstocken för hur syntar ska låta? Fett och värme i all ära, men det är inte det enda jag vill ha, varken när det gäller syntar eller mat. Ibland kan man tro att folk drömmer om att äta samma mat som Elvis (se till exempel hans favoritmacka (http://hemsidor.torget.se/users/e/eilert/food.htm): vitt bröd med bacon, jordnötssmör och sylt, allt dränkt i smör).

Drömmer folk aldrig om glass, sushi, jordgubbar eller tusen andra saker som varken är feta eller varma? Vi vet ju alla hur det gick för Elvis, och samma sak kan ses med andra band: Front 242 var som plufsigast den period de gick in helt för "feta" ljud (303:or och andra Rolandmaskiner).

Själv gör jag som Kraftwerk och hyllar sauerkraut och besk öl.

:cool:

Astrogirl
2006-08-27, 15:10
"Att försöka få en gnutta värme ur denna maskin är som att försöka klämma vatten ur en sten!"
Moses lyckades med detta. Han knackade med sin stav på en sten så att ehn hel j-val källa uppenbarade sig ur stenen. :D
Förvisso sant, men Moses hade hjälp av högre makter så det räknas inte...

tangent dream
2006-08-27, 15:34
Tycker i och för sig inte direkt man kan jämföra en synt med en maträtt. Nog för att man kan variera en maträtt på väldigt många sätt, men som de flesta av oss vet kan man variera en synts läten på vansinnigt otroligt väldigt många sätt. Om man så får säga. Tycker man att D-50 låter skit så tycker man helt enkelt att sågtand, fyrkantsvåg och allt annat också låter skit, och då gillar man nog inte syntar över huvud taget. För den kan göra de ljuden, och ofiltrerat låter det inte speciellt olikt Prophet 5 eller Jupiter 8 eller vad man vill. Om frågan om bästa synt hade ställts när D-50 kom, förresten, så hade den enligt min humbla åsikt fått alla röster. Knappt någon - ja, i princip ingen, ogillade D-50. Snarare var det så att alla ville ha en.


Jag är inte förvånad att d50 får dask på stjärten idag. Eran som den synthen var "stor" är förbi och inte på långa vägar kultigt eller ens i närheten.
Att det sen r en bra synth/maskin etc, må vara hänt. Än sen då..nu låter den skit(dagens måttenhet enligt många) så är det helt enkelt .surt men det är bara att svälja :)

JAg har själv en grej som heter PRO-E som är en dansbands version med seq oediterbara 100skräpljud fr d50 motorn men bra keyboard och ljud fx på knapppar...tyvärr får den sällan plats i en mix hos mig,..det låter märkligt bara, tyo inget sen totalt dominerande. jobbig

Peo
2006-08-27, 15:40
Alesis Ion...vet inte vad det var som inte funkade mellan oss. Men jag drog mig för att använda den och programmera den. Den var bara så tråkig...
Däremot lillebror Micron satt som handen i handsken och jag programmerade mer på den än jag någonsin gjorde på Ion. Saknar min Micron. :( Får köpa en ny när jag blir rik...

Jag saknar inte min ION var lite buggig även med det nyaste uppdatering hade en tendens
att låsa sej när man byte ljud ibland. Har testat Micron nästan så man blev lite sugen på en
men det stupar på att det inte finns nåt mjukvaru editorprogram till den.(edit stavfel)Lite omständig att programera hade gärna skippat klaviaturet hade varit bättre utan det så
hade man kopplat det till ett midiklaviatur istället.

Peo
2006-08-27, 15:48
Enda sättet att få en CS1x rakt av att låta relativt bra mot andra syntar tror jag är genom att punktera trumhinnorna, låta örona vaxa igen eller köra med väldigt dålig lyssning. Det är absolut den sämsta jag någonsin haft.. ett riktigt misstag med andra ord :)

Okey därför det inte blev nån reaktion att jag saknade min för en del fick väl en smärre hjärtinfarkt när jag skrev så!:p

Real Parakeet
2006-08-27, 17:06
Förvisso sant, men Moses hade hjälp av högre makter så det räknas inte...

Det behöver man för att editera en DX7 också. :D

deleted user
2006-08-27, 17:20
Mitt sämsta köp är Clavia Nordlead 1 tätt följd av Nord Rack 1 (jag var dum i huvudet på den tiden så jag gav den en andra chans i rackformat).

rymdeko
2006-08-27, 17:23
Jag saknar inte min ION var lite buggig även med det nyaste uppdatering hade en tendens
att låsa sej när man byte ljud ibland. Har testat Micron nästan så man blev lite sugen på en
men det stupar på att det inte finns nåt mjukvaru editorprogram till den.(edit stavfel)Lite omstädig att programera hade gärna skippat klaviaturet hade varit bättre utan det så
hade man kopplat det till ett midiklaviatur istället.
Jo, Micron hade mått så mycket bättre med en kompetent editor. Synd att Alesis är så aviga till en. :( Fast den är rätt enkel att programmera ändå (säger jag som är knapp/ratt/sliderfixerad ;) ).
Klaviaturen på Micron slår också Ions styva dito.

kallback
2006-08-27, 17:44
roland juno hundra sex + siel oschestra\arp quartet spelar i samma divition av rent skräp - kunde inte använda dom till nåt, så för min del finner jag inget som helst värde i grejjerna tyvärr ~:=

charliecrash
2006-08-27, 20:08
Cheetah. Hade ett enda användbart ljud, och det var nån sorts kamfilterbas. Pissburk.

PF
2006-08-27, 21:54
Remsjev: Pro E byggde på samma ljudmotor som D110/10/20. De är lite mer snikna än D-50. Visst kan man tycka att dessa låter skit men jag hört en mängd riktigt häftiga syntiga ljud från dem så det är därför jag tvivlar på de sågande åsikterna. Sedan är jag ingen "allas övermäktige" på något vis, men är man rädd för mothugg i sina diskussioner så får jag väl beklaga lite fint då.

R.Prowazeki
2006-08-27, 21:59
Inte en synt utan en sampler: Korg electribe es1..... På papperet är den helt fantastiskt med en supersmidig sequencer men den lyckas skada ljuden man stoppar in i den på ett ytterst obehagligt vis, den låter platt, grumlig och fel. Jag har jämfört med exakt samma ljud i min s2000 sequencad med es1:an och skillnaden är påtaglig. Det är nåt fel i kretsarna på den maskinen och jag har inte en susning om vad. Funkar kanske till lofiglitch och skulle kanske låta vettigt om man kopplar effektkedjan [lågpassfilter] > [diskantexciter] efter den... Nån som vill köpa? :)

enapa
2006-08-27, 22:01
Den körju i 32kilohertz, lite lagom sunkigt för de flesta, men den kan låta jävla göttigt, du skulle hört vålle i sasteltet på norberg med sin es1, han hade samplat nån mikduns eller nått....

segerfalk
2006-08-28, 08:58
Sämst är helt klart SMS-2000. För den var visst inte på riktigt :¤

PF
2006-08-28, 12:49
Eller: sämst är en E-mu Emax utan disketter en regnig dag med strömavbrott? ;)

Och sedan när strömmen slås på har man hittat en diskett och en gammal mikrofon, men har ingen lyssning.

tangent dream
2006-08-28, 15:20
Remsjev: Pro E byggde på samma ljudmotor som D110/10/20. De är lite mer snikna än D-50. Visst kan man tycka att dessa låter skit men jag hört en mängd riktigt häftiga syntiga ljud från dem så det är därför jag tvivlar på de sågande åsikterna. Sedan är jag ingen "allas övermäktige" på något vis, men är man rädd för mothugg i sina diskussioner så får jag väl beklaga lite fint då.


det har du rätt i,.om d110/20. pro-e är hursomhelst I N T E min sämsta synth!!!

sybariten
2006-09-15, 03:16
Det semsta jag ahft är: cs1x,k4r och zoom sampletrak....


Hehe. Vad bra att de bytte ägare. I båda riktningarna.

Bo-Kaj
2006-09-15, 06:18
Har svåra barndoms minnen av korg Poly 800 .

Vet idag inte vad det är som gör att jag dissar poly 800 men jag var väll helt enkelt trött på ljudet.

Korg Poly 800 II därimot gillade jag mer , men mest kanske för att Psyche använde
lite ljud ifrån den på ngn skiva.

kroffe
2006-09-15, 09:15
Alesis Quadrasynth-serie är IMHO den tråkigaste och sämsta synth-serie som släpps. ROMpler som hade OK samplingar och "modulationsmatris" men var lika knölig att programmera som en DX7a: :(

k49
2006-09-15, 09:20
Kawai K1.

sawtooth
2006-09-15, 12:07
Novation Bass Station är och förblir nog mitt sämsta köp. Tätt följd av Roland SP-808, vilken jävla bluffmaskin! Kostade skjortan och klarade ingenting av vad den lovade. Sålde skiten för kaffepengar och köpte en Boss SP-303 istället. Den var mycket bättre.

Annars har jag nog hittat något värdefullt och unikt användbart med alla synthar jag ägt. Som PF säger: det finns inga dåliga maskiner, bara dåliga maskinoperatörer. ;)

Förutom Bass Station och SP-808 då alltså...

kroffe
2006-09-15, 12:34
sawtooth: vill minnas att jag såg er köra SP-808an live under den svenska Europa-turnén 1999, men det kanske var en annan Roland-burk? Verkade fungera OK då i alla fall. ;)

Lindeberg
2006-09-15, 12:40
Tätt följd av Roland SP-808, vilken jävla bluffmaskin! Kostade skjortan och klarade ingenting av vad den lovade.
Var det inte den som hade sån där ljuscontroller? Minns hur imponerad jag var. Kanske lika bra att man aldrig testade då? :)

sawtooth
2006-09-15, 13:20
@Kroffe: Jodå, det är samma som vi hade under den turnén. Om du visste hur mycket meck det var att få den att göra vad den skulle... vilken den heller inte gjorde. Tanken var att vi skulle slippa använda backtracks och kunna synka sequencern i NordModularen, plus att man skulle kunna improvisera med låtstruktur etc. Men i och med att editeringssystemet var så urkorkat var det ett helvete att klippa till looparna och i slutänden blev det bara 3-4 låtar som kördes från SP-808 och ingen av dem gick egentligen att trixa med "on-the-fly". Det enda jag gjorde var att strypa audio och köra synkade NordModular-sekvenser som breaks. Någon gång använde jag D-beam till att pitcha ned i slutet av en låt. Men det var helt livsfarligt eftersom röken på scen förvirrade IR-prylarna och helt plötsligt satte de igång att kontrollera sig själva, på ett mindre lustigt vis. Bra idé men uruselt implementerat.

@ Dumb Dan: Japp. Den med D-beam controllers. De var hemskt kul i studion, men som sagt här ovan, en mardröm på scen. Hela maskinen var superkool på pappret men totalt oanvändbar i verkligheten. Man kunde göra massa häftiga trix i realtid men användarinterfacet var oergonomiskt och petigt, så det gick inte att göra särskilt mycket när det väl kom till kritan utan att riskera missöden och total förvirring.

En riktigt ogenomtänkt produkt som för mig står som en fyrbåk där gränsen går mellan koola innovationer, ingenjörskonst och människan som ska sköta åbäket. Om Roland bara hade tagit sig ett par extra månader i diskussion med musiker och interfacedesigners så hade det säkert blivit en riktig höjdarpryl.

FIKSOFOKSI
2006-09-15, 15:19
Red Sound Darkstar e en kass synth.

Hmm..undrar vart dom tog vägen allehopa??
borde ändå finnas ett gäng i vårt avlånga och köpstarka land.
Man ser ju inte så mycket annonser på dom längre...

okej: Roland D20 och Red Sound Darkstar
"is NOT da shit" it's really the real shit.

Noctem
2006-09-15, 15:42
DX7 har jag aldrig blivit kompis med. Annars får jag hålla med en tidigare talare och lägga min röst på synthdelen hos RM1x. Vilken besvikelse.

synth_ollie
2006-09-15, 16:57
(jag var dum i huvudet på den tiden så jag gav den en andra chans i rackformat).

:)

drglas
2006-09-15, 19:45
DX7 drömmen...... 1984 hade jag bara råd med en sketen Mono/Poly. Vilken besvikelse, inga patchminnen, MIDi eller något. Hade också råd med en ännu sketnare icke polyfonisk Pro-One (men vilka låtar det blev med TR-606 + Juno-60).
Ett par år senare fick jag hem legenden DX-7......vilket anti-klimax....hemsk HEMSK HEMSKSAKT!!!!!!

bmeeks
2006-09-16, 03:56
DX7 fan sjukt fet, inte mer med det.

PF
2006-09-16, 14:22
Japp. Bara ett typexempel på åsikter från (snart) mobbade maskinoperatörer med automatkomp.

charliecrash
2006-09-16, 18:04
DX7 drömmen...... 1984 hade jag bara råd med en sketen Mono/Poly. Vilken besvikelse, inga patchminnen, MIDi eller något. Hade också råd med en ännu sketnare icke polyfonisk Pro-One (men vilka låtar det blev med TR-606 + Juno-60).
Ett par år senare fick jag hem legenden DX-7......vilket anti-klimax....hemsk HEMSK HEMSKSAKT!!!!!!
Du verkar inte gilla synthar alls du :)
Dissa en legend som DX7'an och en underbar monosynth som ProOne... Med dessa två och en sampler kan du i princip skapa vilket ljud som helst. Men smaken är ju som baken, bara du inte kallar t.ex U-20 för en 'synth' så blir jag glad :)

Heualia
2006-10-21, 21:28
Bara för att denna tråden redan fanns så mular jag in det här då!

Korgs 707, snygg design men hua hur den lät, knaster FM i sämsta stil!

TX16W lät bra men fullständigt hårresande att ändra inställningarna
på,(OS1.0 dvs) utan tvekan den mest sämsta designade synthen
genom tiderna, fick ochså fullständigt jätte minus i tidningen Keyboard mag
när det begav sig.

Tätt följd av DSS1, OBS den är helt OK om man bara ritar vågformer
och använder den som en DW8000 synth, få bara inte tanken att börja
multi sampla med den. köpte en av en polare när det begav sig, han
stog inte ut med klonket från tangentbordet när man spelade,
det gjorde inte jag heller efter en veckas spelande!

Siel cruise, säj den siel cruise som inte förr eller senare böra brinna!
jag har sett två personligen göra det under spelning och hört om
4 andra till som gjorde det samma!:D

kroffe
2006-10-21, 21:31
TX16W är riktigt trevlig med Typhoon2000...;)

Oberfunker
2006-10-21, 21:37
"Att försöka få en gnutta värme ur denna maskin är som att försöka klämma vatten ur en sten!"
Moses lyckades med detta. Han knackade med sin stav på en sten så att ehn hel j-val källa uppenbarade sig ur stenen. :D

Man måste alltså vara Moses för att kunna behärska en DX7:a ... alltså onte så lätt :) Men den syntesen är väl lite svår att förstå sig på ...

Har faktiskt inte ägt någon synth som jag tyckt illa om ... Man lär sig, liksom, och använder efter behov och smak.

kroffe
2006-10-21, 21:47
Siel cruise, säj den siel cruise som inte förr eller senare böra brinna!
jag har sett två personligen göra det under spelning och hört om
4 andra till som gjorde det samma!:D

http://www.acc.umu.se/~polarn-p/sas/Cartoon/siel.jpg
:D

rymdeko
2006-10-21, 21:48
Jag är avskräckt från DX-7 tack vare de hemska historierna kring programmeringen. I MM beskrev en snubbe den processen som att tapetsera hallen genom brevlådan. :D

encore
2006-10-21, 21:59
Personligen tycker jag inte DX7:an är speciellt meckig att programmera, det fanns ändå en tanke med upplägget av funktionerna på knapparna, men det krävdes rätt mycket fm-teori och förståelse för att få fram vad man ville ha. Men det är klart, att snabbt fixa till en annan envelop på DX7:an var ju inte helt enkelt gjort.

Å andra sidan är Roland D-110 riktigt lousy att programmera via panelen, så jag är väl biased. ;) Har en DX7IID nu och även om den funktionsmässigt är roligare än DX7 mark 1 tycker jag gränssnittet är lite väl meckigt. Det blev inte enklare att komma åt två ljud istället för ett ljud med ungefär samma mängd knappar. Well, större och upplyst display i alla fall. :)

Heualia
2006-10-21, 22:16
Jag är avskräckt från DX-7 tack vare de hemska historierna kring programmeringen. I MM beskrev en snubbe den processen som att tapetsera hallen genom brevlådan. :D

Kul analogi!
Många 2x16 LCD burkar + dataregel är sådan!

hasparigus pink
2006-10-22, 09:02
är det ingen här som programmerar sin dx7 via editor på datan då?

jag tror jag hade en sån för atari (-dx heaven: visst var den editor också och inte bara library-grej?) men sen under pc-eran laddade jag hem en gratis sån som inte gick gick att installera och nu står dx7an och lutar sig mot väggen här...

vore ju helt skönt bara att kunna se alla parametrar samtidigt, och det vore ett sällsynt tillfälle när mus är att föredra (om man inte rent av najsar upp det med midiratt-controller som nån pratade om...)

carrl
2006-10-22, 09:47
http://www.aliens-project.de/bilder/equipment/Jellinghaus-DX-Programmer.jpg
Man kan ju köpa en sån. Lär vara billig.

hasparigus pink
2006-10-22, 09:49
jag veeeeeeeet. man kunde köpa brian enos för ett tag sen...

väldigt bra grej. ser det ut som.

kallback
2006-10-22, 10:09
akai MPCseries variant 2000XL
-- har aldrig funkat \ aldrig direkt diggat \ *felköp*
-- bortbytt mot 2 monopolys + ett holmbergcase - tafatt deal, kanske återgår av ren nostalgivärdering & används i brist på annat [behåller skräpet iaf tills vidare, finns inget värde i att sälja av skiten]


suktar efter den nya MS-D1 MachineSampler från ELektron, mumma! ;D

Steve
2006-10-22, 11:22
Förstår inte varför vissa dissar DX7an så hårt. Visst e det jäkligt att lära sig att programmera en dx från grunden (min musiklärare på högstadiet ägnade hela sommmarlovet åt att lära sig det). Men rotar man runt en del och testar olika parametrar så har man till slut ganska hygglig koll.

Men att programmera en dx7a från scratch känns onödig, Snacka om ett digert ljudbibliotek, det finns 10000 patcher på nätet. Sitta och peta i dem räcker långt, ett tips är att ändra Algorithm på ens favoritljud.

Har fördjupat mig rejält i DX7 och har nog gått igenom säkert 4-5000patcher på nätet. Där fanns jag 100tals patcher som jag aldrig kunnat gissa varit från en FM synt! Och vips, på med delay/reverb och modulationseffekter...jisses.

Alla borde ha en DX7a och skrapa under den överexploaterade preset 80tals ytan. Klaviaturen på orginalbruna är ju dunderskön, dock sänder den max 100 velocity via midi, så som master är den lite begrännsad.

Sämsta synt enigt min mening Kawai K1, makalöst säreget ljud som jag inte gillar. Hade en sådan när det begav sig, spelade med ett gäng skräniga 80tals rockers. K1 hördes knappt, bytte tillbaks D10an jag hade innan, den funkade bättre:kaaaka!: Det komiska är att för de pengarna hade man då fått en minimoog, ett rhodes och säkert även en juno60:rolleyes:

leere
2006-10-22, 12:53
suktar efter den nya MS-D1 MachineSampler från ELektron, mumma! ;D

va? :hmmm:

avart
2006-10-22, 13:04
leere: ...nu missade du allt ett ;D

(men nog hade det varit trevligt)

enapa
2006-10-22, 14:15
Sämsta måste vara nån liten brun pluggsynt i cubase som fanns förr, vst5 eller sx1 tror jag den fanns i... ruggigt dålig.

Clase
2006-10-22, 15:44
Tjaaa......alla som dissar DX7'an borde sätta sig med Natives FM7 i en halvtimme ungefär. Ganska snabbt fattar man hur FM-syntes funkar då, och själva kraften i DX7. Jag hade gärna haft en DX7 för övrigt, men har inte plats så det fick bli mjukis istället, vilket ger mig lite fler möjligheter (och lite mindre brus) dessutom. FM-syntes är ju jäkligt finurligt upplagt måste jag säga och i teorin så borde den kunna härma en minimoog om användaren är tillräckligt duktig. Vill påpeka att jag skrev "teori" i meningen innan. Själv är jag inte så jättehaj på FM-syntes...ännu. :)

leere
2006-10-22, 16:00
clase: har testat fm7 och gillade den. den var lätt att redigera. ochd det är just det som är svårt med en dx7:a. hade det varit lätt tror jag många fler uppskattat den även nu.

och fmsyntes - det har du ju i monolådan.

(skall förövrigt när jag betalat av mitt lån skaffa en ny låda)

Clase
2006-10-22, 19:43
clase: har testat fm7 och gillade den. den var lätt att redigera. ochd det är just det som är svårt med en dx7:a. hade det varit lätt tror jag många fler uppskattat den även nu.

och fmsyntes - det har du ju i monolådan.

(skall förövrigt när jag betalat av mitt lån skaffa en ny låda)

Jupp, det var via monolådan som jag började uppskatta soundet och arbetssättet. Däremot så är den ganska begränsad i monolådan tycker jag, eftersom det är svårt att göra större pads med polyfoni i monomachine. :)

false messiah
2006-10-22, 20:22
clase: har testat fm7 och gillade den. den var lätt att redigera. ochd det är just det som är svårt med en dx7:a. hade det varit lätt tror jag många fler uppskattat den även nu.
FM-syntes är överlag rätt meckigt att jobba med, även om DX7:s gränssnitt gjorde sitt till för att förstärka ryktet av att det är svårt. Klassiska analogsyntar har mycket bredare "sweet spots" när det gäller ljud, medan det är lätt att vrida bort sig med FM-syntes; isolerade öar av bra ljud snarare än sammanhängande områden. Problemet är nog att det är väldigt olinjärt, vissa förändringar ger jättestora skillnader och andra nästan inget alls.

Clase
2006-10-22, 21:17
Det är sant, men man måste inte börja med att bygga skitavancerade patchar heller. :) Börja med att använda 2 operatorer och se hur de kan jobba med varandra eller enskilt osv. Att bygga en 3 osc synt med FM-syntes går ju att göra det också.

Sweetspots är ju för övrigt enbart en smaksak. ;)

leere
2006-10-22, 21:38
fm är kul. när man kan det. om jag skulle komma åt den där ratt-redigeraren samtidigt som jag erbjuds en dx7:a hade jag inte tvekat.


anektot: riggade åt gyllene tider på deras senaste turne. orgelkillen hade en lustig koppling till sin dx7:a.
så som jag såg sladdarna gick den igenom ett leslie medans hans nord electro kördes relativt rent.

farfisan hade diverse pedaler efter sig.

The Pearl
2006-12-11, 16:25
Likaså JD800 *gäsp* en D70 med rattar...som är en hottad D50...skulle aldrig att få för mig köpa nån av dessa synthar.

Ämnet var alltså "Sämsta synthesizer någonsin". Nu får du allt vidareutveckla ditt resonemang... Jag har sällan hört en digitalsynt som når upp till JD-800:ans klass beträffande tjocka och massiva pads o stråkar. Det finns en anledning att den fortfarande är favvosynt hos pappa Namlook, Francis Rimbert, Klaus Schulze med flera. Listan kan göras lång. Man har visserligen olika favoriter beroende på ljudens och syntens karaktär, men att kalla JD800 för sämsta synthesizer är väl att ta i...

Nej, sämsta synt enligt min mening måste vara... Roland D-5 eller nåt sånt. Magra och få ljudbanker, begränsade och tråkiga programmeringsmöjligheter, plastig överlag. Dess enda ljuspunkt är väl att den är multitimbral, men vilka syntar är inte det idag?.

Zwopper
2006-12-11, 16:44
fm är kul. när man kan det. om jag skulle komma åt den där ratt-redigeraren samtidigt som jag erbjuds en dx7:a hade jag inte tvekat.

*HINT*
http://99musik.se/forum/showthread.php?t=23259 ;)

Adde
2006-12-12, 16:28
Nej, sämsta synt enligt min mening måste vara... Roland D-5 eller nåt sånt. Magra och få ljudbanker, begränsade och tråkiga programmeringsmöjligheter, plastig överlag. Dess enda ljuspunkt är väl att den är multitimbral, men vilka syntar är inte det idag?.

Roland D-5, skojar du??? Visst, den är inte speciellt bra (och låter lite cheesy) men exempelvis Siel DK80 ligger långt, långt efter......

sond
2006-12-12, 17:35
Har inte haft så många synthar, så jag måste hoppa på Norddissartåget.
Hade en Nord Rack 2, den lät ju så jävla illa. Man tog ett stort ackord och möttes bara av en statisk vägg av ondska.
Säkert kul om man av någon anledning gillar dens ljudkaraktär, men det gjorde inte jag.
Mjuksyntharna jag hade på den tiden lät bättre, så det kändes som världens sämsta köp. :)

kroffe
2006-12-12, 18:18
För min del måste jag säga Korg DW-6000 - plastig klavitur och konstiga digitala vågformer som visserligen pressades genom ett analogt filter, men mest bara lät tunt - Ja, även i "unison"-läget. :rolleyes:

synthetic
2006-12-12, 19:17
Ämnet var alltså "Sämsta synthesizer någonsin". Nu får du allt vidareutveckla ditt resonemang... Jag har sällan hört en digitalsynt som når upp till JD-800:ans klass beträffande tjocka och massiva pads o stråkar. Det finns en anledning att den fortfarande är favvosynt hos pappa Namlook, Francis Rimbert, Klaus Schulze med flera. Listan kan göras lång. Man har visserligen olika favoriter beroende på ljudens och syntens karaktär, men att kalla JD800 för sämsta synthesizer är väl att ta i...

Nej, sämsta synt enligt min mening måste vara... Roland D-5 eller nåt sånt. Magra och få ljudbanker, begränsade och tråkiga programmeringsmöjligheter, plastig överlag. Dess enda ljuspunkt är väl att den är multitimbral, men vilka syntar är inte det idag?.

Exakt det jag skriver menar jag, när JD800 kom lekte jag med en hel del och den lät ju som min polares D50, dock lite vassare och med rattar. D50 med den analoga ljudbanken låter visseligen grymt bra, men jag tyckte att JD800 var såå överskattad. Dock kanske jag skulle gilla den idag, vad vet jag.
Men att en massa band som du rabblar upp tycker att den är bra säger inte mycket, And One tex tycker ju att en Kawai K1 är svinbra. Jag går på vad jag tycker och inte vad andra tycker. Fast det mesta handlar egentligen om att kunna hantera sitt instrument, att få det att låta bra med de begränsningar den har. Jag gillar tex min gamla DW6000, när man lärt sig hur man hanterar den (går ju snabbt) så fixar man basljud a´la Restricted Area tidiga album.

synthetic
2006-12-12, 19:21
Roland D-5, skojar du??? Visst, den är inte speciellt bra (och låter lite cheesy) men exempelvis Siel DK80 ligger långt, långt efter......

HAHA...poäng där! Engångitiden hade jag en Poly800 och när jag sålde den så var det en kompis till min brosa som hade en sådan till salu så jag lånade och testade, lät fan precis som en poly800...D5 är väl eg heller ingen höjdare med det GÅR att göra bra ljud på dessa LA-synthar. Jag tycker att gruppen THE FOUNDATION (senare Logic Naive) körde sin första demo med bara en D5 (D10?). Jag tycker det låter helt ok.
Själv har jag en låt nästan bara gjord på min gamla D110.

synthetic
2006-12-12, 19:23
För min del måste jag säga Korg DW-6000 - plastig klavitur och konstiga digitala vågformer som visserligen pressades genom ett analogt filter, men mest bara lät tunt - Ja, även i "unison"-läget. :rolleyes:

Jag moddade dock min lite så den hade "riktig" sågtand och inte den fjösiga och tunna som är från början.
Sen att ENV är ganska halvslöa blir ju inte bättre.

my03
2006-12-12, 20:14
Har förmodligen redan nämnts i denna tråden men ändock:

Siel Cruise

Köpte en sån för väldigt länge sedan. Om någonting kan låta dynga så är det den. I mitt fall gav mono-delen dessutom upp och körde en oscillator hela tiden så fort man slog över till mono-delen. Vägde 4 ton gjorde den också. Ljuden som den pressade ur sig får mig än i dag att drömma mardrömmar. Vart den tog vägen? Jag slängde skiten på grovsopen.

Usch

//D.

Clase
2006-12-12, 23:22
Men alltså ärligt talat...vad definerar en kass synt egentligen? Slöa envelopes? Knastriga ljudkretsar? Det som alla klagat på här är ju mer syntars karaktär än deras funktionalitet.

Till exempel JD800 låter kanske enya, men envelopsen, filter och vågformer funkar väldigt bra. Envelopsen är snabba och filtret lyder. Resonansen måste inte vara på max, men lite dist och filter på hundra så förstår man varför filtret är lite mer som det är osv. JD800 är ju liksom funktionsduglig till det sättet...då kan den ju inte vara dålig? Eller?

leere
2006-12-12, 23:34
Zwopper: tack men nej tack. just nu har jag fm så det räcker just nu. lär bli lite mer om jag har tur.

charliecrash
2006-12-12, 23:44
Clase: Jag tycker värdet på en synth baseras på dens möjlighet att identifiera sig ljudmässigt, och hur väl den står sig när den används i musik med andra instrument. Ett knastrigt filter eller dåligt konstruerade envelopes kan vara ett trademark som gör den unik och världsbäst. Kolla bara 303'an. En helt misslyckad baskomp burk. Skitdåligt elbasljud och horribelt gränssnitt och synk. Men den älskas ihjäl av flera generationer.

En synth som t.ex Poly800, har inget som gör den egen, iaf inte tillräckligt för att någon ska haja till idag 2006. Den är en trist historia, både at programmera och lyssna på.

Detsamma gäller alla rompleplayers som producerats de senaste åren, som alla låter som en förväxt GM-bank - jag kan inte identifiera dom som en synth, och därför är dom skitdåliga synthar. Men Oboe och Cembalo, det kan dom imitera in i minsta detalj, så dom kan kanske lura mig att vara nåt annat än en synth.

avart
2006-12-13, 00:31
Jag tycker värdet på en synth baseras på dens möjlighet att identifiera sig ljudmässigt
mm, exakt!
...just därför har även jag en viss förkärlek till simpel LA-syntes. (antagligen av andra orsaker än du, men ändå) dess lo-fi-syntes i 30 khz/8 bit > 15/16 bits D/A är full av egenheter som jag aldrig tröttnar på. dess ostiga 80-tals presets, allmänt tråkiga filter och totala avsaknad av rattar ger jag däremot inte mycket för. Men arkitekturen är flexibel, låter eget om man vill och ger man den bara några år är den lika intuitiv och snabbjobbad som unix-syntax... :D

charliecrash
2006-12-13, 00:37
avart: Nja, ditt tycke för LA-syntes liknar mitt ganska mycket - jag gillar alla felen i det liksom jag gillar alla felen i en DX100. Det kallas väl anti-aliasing det där va? Skitsamma, men kul låter det! :)

Du har även rätt om presets'en - 99% suger, men man kan tvinga fram en väldig massa roliga saker om man orkar ta sig tid. FM och LA liknar varandra ganska mycket i grund och botten. Man ska fan veta vad man gör för att få fram nåt kuligt.

Jeppe K
2013-05-25, 10:47
Dykte i archiven idag....

Kul läsning.... 7 år senare :)

Lackan
2013-05-25, 11:22
Ha ha, ja, på något vis verkar det som om charliecrash fick sista ordet... :)

Firechild
2013-05-25, 11:24
kul tråd men extremt enkelriktad...2006 var hatobjekten alltså Mc-303 och D-50 samt i viss mån dx7 , dessa tre står för 85 procent av dissningarna med mc303 som klar etta.

I övrigt håller jag med På Korg DW6000 som en kalkon kandidat samt korg Trident i viss mån.

msdosmedicin
2013-05-25, 11:27
MicroKorg är nog mitt största hatobjekt, mår fan illa när jag hör den.

theVOID
2013-05-25, 11:27
REV2 = magiskt bra.
REV3 = mer åt arbetshäst hållet, lite för generell.

deleted user
2013-05-25, 11:34
Korg Trident är svinbra.

Lackan
2013-05-25, 11:48
K1r. Say no more. Vad ÄR det för någonting egentligen...
Annars är ju Poly800 ingen favorit heller, men det har nog mer med interface och en övergripande plastig känsla att göra.

Den Lata Geckon
2013-05-25, 18:16
SQ-1 verkar vara rätt allmänt hatad här verkar det som. Väldigt primitiv wavetable, men det är väl nästan det som är charmen idag jämfört med mer "lyxiga" alternativ som Korg M1 som jag anser har åldrats med mindre värdighet. SQ-1:an har ett väldigt säreget pianoljud man ofta hör i tidig House musik. Speciellt Adamskis musik är helt fullproppad med SQ-1 ljud.

DX7 tycker jag är väldigt speciell då den lämnade ett gigantiskt avtryck i industrin, på både bra och dåliga sätt. Jag avgudar personligen FM syntes och tycker det var fantastiskt att den gav FM ett språng in i musikernas värld snarare än akademikernas. Samtidigt gav dess skitdåliga gränssnitt upphov till myten om att FM är sååå mycket svårare att förstå än subtraktiv, vilket jag inte tycker är sant. Allt handlar bara om att presentera parametrarna på ett begripligt och överskådligt sätt. Så det blev istället en oerhört framgångsrik presetmaskin.
Och då kommer vi till den där elpiano-patchen, som orsakade total balladhysteri (jag hatar ballader) samt att den konkurrerade ut Rhodes elpianon totalt. Ett helt företag gick i graven pga ett enda preset.

PeterM
2013-05-25, 18:40
SQ-1 verkar vara rätt allmänt hatad här verkar det som. Väldigt primitiv wavetable, men det är väl nästan det som är charmen idag jämfört med mer "lyxiga" alternativ som Korg M1 som jag anser har åldrats med mindre värdighet. SQ-1:an har ett väldigt säreget pianoljud man ofta hör i tidig House musik. Speciellt Adamskis musik är helt fullproppad med SQ-1 ljud.


Utan att ha ägt en SQ-1 (så jag vet inte hur den låter) vågar jag påstå att Adamski använde SQ-80 (som jag äger), som är en efterföljare till ESQ-1. Inte SQ-1.

http://wolzow.mindworks.ee/analog/files/LiveAndDirect(Adamski).pdf

Möjligt han använde en SQ-1 nånstans, men det framgår inte av artikeln i alla fall.

För övrigt kan jag inget om Adamski eller SQ-1. Har bara för mig att jag läst någonstans tidigare att det var SQ-80 han använde. :)

Edit:
Och ESQ-1 och SQ-80 är definitivt INTE hatade ;)
Du hittar nog en del hype-trådar om dem här på forumet. Kroffe har spelat in några goa (på göteborska, har inget med indien eller trance att göra) stycken också. Orkar inte leta upp dem nu dock.

Ambulansen
2013-05-25, 19:07
Begreppet "sämsta synt" kan ju betyda mycket. Jag personligen kan verkligen inte med DX-7ljud. Men om det är en DÅLIG synt för det vettefan alltså. Däremot har jag spelat i band med en sq1 och den störde jag mig aldrig på överhuvudtaget. för övrigt var de andra instrumenten sixtrak, ståbas, pedalsteel, er1, hårdrockspodgura och två sång, så det kanske var sammanhanget som var fett, vad vet jag :)

ralmroth@hotmail.com
2013-05-25, 19:08
Yamaha SY22

Inte rolig alls. Dåliga PCM-ljud, brusig och saknar filter

Korg Poly-800

Tunnt hemkeyboardljud och dåligt klaviatur
Ett par roliga presets iallafall

Det var mins första "riktiga" synt. Fan vad den rockade. SY22an hade massa konstiga buggar men den var lätt att göra nya ljud med.

Volt
2013-05-25, 19:12
Yeah!

WnnY1p8yeSg

Den Lata Geckon
2013-05-25, 19:13
Ja, jag blandade ihop Ensoniq modellerna där. Det var säkert SQ-80 jag menade.

SY-22 försökte jag få tag på här i veckan men missade precis ett tillfälle på Vend. Jag tycker om de där tidiga 90-tals vectorsyntarna som blandar FM och Wavetable. Yamahas prylar verkar inte ha varit så populära under den perioden. Verkar som att Korg körde över allting.

Jeppe K
2013-05-25, 23:26
Det roliga är ju att alla hatar D-50 och DX7... men redan 2 år senare så började den ju hypas och flera personer i tråden bedyrar dom som kultiga osv... :)


Precis :) Sedan ser vi att Nord Lead, både ettan och tvåan... fick sig en rejäl släng av sleven. Ansågs vara närmast urkassa.


Sen har jag märkt att många synthar faller på att folk inte gillar "hur de låter" dvs vilka presets de har...inte vad man kan få ur den om man faktiskt programmerar egna ljud.... man säger att man gör det....men nja...

:D

gazt
2013-05-26, 15:11
Oj oj oj vilka klassiska fel som uppräknas i denna tråd. Massor av underbara instrument uppräknade, alla missförstådda. Om man sätter sig in i och lär sig de syntar ni nämnt här så kan man göra underverk med dem. Skitbra instrument nästan allihop.

haha

resonator
2013-05-26, 16:34
Alesis Nanobass, nästan sämre än GM, presets var så dåliga att jag tappade all lust att ens försöka programmera den.
Korg 707, är ingen FM fantast men t ex TX81z är ljusår bättre än denna.
JD800, låter förvisso ganska bra men besvikelsen var stor när jag efter inköpet upptäckte att den inte hade Ringmod och sedan även saknade samtliga av de andra (mer avancerade) programmeringsmöjligheterna som man är van vid från JV1080 och D50.

Annars har ni andra även här räknat upp flera av mina favoriter.
Främst K4, K1, D50, D-110 men även CZ5000, SQ1, M1, CS1x.

DanielW
2013-05-26, 16:49
Köpte min MC303 ny för 6 000:- 1997, och på den tiden var det väldigt mycket pengar för mig. Sålde den för 1 000:- många år senare. Sett till det var det en usel affär, det går ju fan inte att göra nåt bra med den, eller slava den till något annat.

Men jag tycker trummorna låter bra och det var klart lärorikt att jobba med x0x-gränssnitt, jag kunde ju ingenting om syntar på den tiden. Det var betydligt svårare att hitta begagnade grejer då också, man fick gå via Gula tidningen och liknande.

Juno
2013-05-26, 19:42
Nä, inte hade man mycket pengar när man började så med tanke på vilket skräp man hade så är det ett under att man fortsatte.. DX21 (jag gillar inte dx7 heller men i jämförelse med 21:an..), d110 (möjligen ok, dock gillar jag d50), bit99 och mc-303.. Huh.. Ms 2000 hade jag stora förväntningar på men nej (här vet jag många kommer att tycka annat). Budgetköp som jag gillat dock är sh-32, blofelt och alesis micron.

deleted user
2013-05-26, 19:55
Sedan ser vi att Nord Lead, både ettan och tvåan... fick sig en rejäl släng av sleven. Ansågs vara närmast urkassa.
Menar du att det har ändrats på något sätt?

NON
2013-05-26, 20:47
Nä, inte hade man mycket pengar när man började så med tanke på vilket skräp man hade så är det ett under att man fortsatte.. DX21 (jag gillar inte dx7 heller men i jämförelse med 21:an..), d110 (möjligen ok, dock gillar jag d50), bit99 och mc-303.. Huh.. Ms 2000 hade jag stora förväntningar på men nej (här vet jag många kommer att tycka annat). Budgetköp som jag gillat dock är sh-32, blofelt och alesis micron.

Jag håller helt med :)
Jag har haft en DX27:a (lillebror till 21:an). Avskydde skiten


MC303:an är en rätt okej trummaskin och kan ju alltid användas mutitimbralt. Det finns grejor som jag skulle vilja se ändrat på den, dvs att Roland inte hade låst den och fyllt den med massa låsta sequencers mm.

sallad
2013-05-26, 21:04
Ha ha, som någon redan nämt att om denna tråd skapats 1985 så hade TB-303 hamnat högt på listan.

Real Parakeet
2013-05-26, 22:03
Köpte min MC303 ny för 6 000:- 1997, och på den tiden var det väldigt mycket pengar för mig. Sålde den för 1 000:- många år senare. Sett till det var det en usel affär, det går ju fan inte att göra nåt bra med den, eller slava den till något annat.

Men jag tycker trummorna låter bra och det var klart lärorikt att jobba med x0x-gränssnitt, jag kunde ju ingenting om syntar på den tiden. Det var betydligt svårare att hitta begagnade grejer då också, man fick gå via Gula tidningen och liknande.
Jag sålde min strax innan dig och fick 4000 för den. Jag hade på känn att den skulle bli en pestbomb. Jag var förutseende. Synd att jag inte använt den förmågan och köpt sånt som nu blivit hypat :D

Firechild
2013-05-26, 23:45
De fyra synthar jag haft kortast...vi pratar dagar...innan de blivit sågade och sålda...
1. jv1080- lät som man lagt en filt över diskanterna.
2. Poly Evolver ,inte min grej då jag redan hade en Prophet 08 som lät likadant men med 8 röster istället. Hatar verkligen de digitala ppg klangerna så de användes ej så därför blev Evolvern en krymplad prophet 08 för mig.
3. Matrix 1000, trodde den skulle låta som matrix 6 men det gjorde den inte vad beträffar osc tuning drift och andra faktorer som ger analog mys.
4. D-550 , egentligen kul då det är en Riktig Enya synth men två kult klassiska ljud kunde inte vinna över det enerverande pipet från displayen så hej då.

Bigstone
2013-05-26, 23:58
Alltså det här med "sämsta synthen någonsin" är ju lite vådligt ämne eller snarare VÄLDIGT individuellt.
Tror att det finns få syntar som inte går att få till sin rätt bara man manglar dem rejält genom lite fx-burkar, filter och dist så går det mesta att tugga och svälja. Tom. en Yamaha cs1x! http://youtu.be/LYmGDg6h0do (Ok, lite cheesy då..http://youtu.be/R_ssVdybmUA
)
Men ska det vara rakt av i tycke och smak för en synt som den låter med sina presets (som många dessvärre dömer efter) så är Poly800, Poly61, K1, DX7, TX81Z, FB01, MT32 och generellt alla tunna fm metalliska ljud utan botten tummen ned för min del.

Åter igen... om man rattar varje synt rätt och kanske lägger till lite chorus så.. Simsalabim! POFF! Plötsligt låter det ljuvligt!:)
Inte ens en ensam fyrkantsvåg från en Moog eller ett mäktigt heffaklumps stort System 100 eller annan Modular mammut låter särskilt intressantare än en mygg-fis innan man fått micklat, macklat och manglat den lite.;)
Vi har ju haft ett antal spektakulära "Gissa synthen!" teman här på 99. Minns en D110 som lät mer som en rejält fet värsting synth innan ridån for upp.:confused:
Säger bara Yamaha YS200! http://youtu.be/Sgs_ZHUh17I och http://youtu.be/6qypXdPkOOc Å den är ju en FM maskin!!! (Älskar min YS200!):kaaka:

Så döm inte en synth förrän du verkligen rattat alla dess parametrar!

theVOID
2013-05-27, 00:18
"Inte ens en ensam fyrkantsvåg från en Moog eller ett mäktigt heffaklumps stort System 100 eller annan Modular mammut låter särskilt intressantare än en mygg-fis innan man fått micklat, macklat och manglat den lite."

Not true ;)

Håller med i övrigt!

Frengus
2013-05-27, 07:32
Ja, jag är först ... Någon måste bryta nollan - blodpalten. Den passade ingenstans.

theVOID
2013-05-27, 11:15
Ja, jag är först ... Någon måste bryta nollan - blodpalten. Den passade ingenstans.

Lite samma. Haft två, inklusive ett keyboard. Helt enkelt för att de är svinsnygga och relativt lättjobbade och har enormt coola möjligheter i teorin. Gjorde massa ljud i dem. Problemet är att grundkaraktären, om det är koden eller DA/outputs helt enkelt låter skräp.
Jag älskar ju hårt LOFI/PPG stuket, bitcrushers etc, men detta låter hårt på fel sätt, in my opinion.

synthboy
2013-05-27, 13:16
Ja, jag är först ... Någon måste bryta nollan - blodpalten. Den passade ingenstans.

Kan bara hålla med. Gillade gränssnittet och formatet men har aldrig blivit mindre inspirerad av ljudkaraktären på en synth än denna. Var lika besviken som den gången jag köpte en MC-303.
Det tog ett tag innan jag vågade köpa en Waldorf igen och där blev det istället bland det bästa jag ägt, en Pulse.

jonachi
2013-05-27, 14:47
Finns det dåliga synthar!?

Wiktorion
2013-05-27, 15:06
Finns det dåliga synthar!?

nä, det tycker jag inte direkt. Liksom, det är för individuellt att nämna olika funktioner som den har/inte har/borde ha, så det är svårt. Det enda som vore objektivt dåligt är ju som synten formligen faller sönder, då är det kanske en dålig synt. Typ Crumar DS2. Fast samtidigt så låter den ju fett bra. Det skulle vara en synt som både är ruggigt dålig kvalitet och som låter uselt. Dyr måste den också vara, för en billig dålig synt är ju åtminstone billig.

Maxwell
2013-05-28, 13:28
Visst är dom flesta syntar användbara någonstan men jag vet att jag ett kort tag hade med en Roland jv-90 (http://www.vintagesynth.com/roland/jv90.php) att göra. Tycker den var horribel, extremt oinspirerade. Tangenterna kändes kassa och minns att jag hade mycket svårt att hitta ngn fabrikspatch jag gillade. Den inbjöd inte heller på något sätt till egen editering. Men som sagt det lär finnas ett gäng som tycker annorlunda.

http://www.vintagesynth.com/roland/images/roland_jv90_angle_lg.jpg

Jeppe K
2013-05-28, 14:35
Menar du att det har ändrats på något sätt?

:D

Fast... Att de (Nord) skulle tillhöra de sämsta syntharna på denna jord?

Nä... den typen av åsikter förefaller inte vara seriösa.

Jojjelito
2013-05-28, 15:29
Varför inte? Nord-liden har ju ett sterilt ljud (om än trevligt på rätt ställen), är skitdyra i förhållande till vad man får, har en en asbra bender och trevliga hjul och rattar som positiva kvaliteter, och inga inbyggda effekter (snåla djävlar!). Varför ska jag slänga ut mer pengar på en sån än en annan maskin typ MS-2000, Radias, Nova, Virus, eller en JP-80x0 och få mindre?

Fast sämst är dom ju inte. Det finns ju Roland JX-1 :confused:

Nord Mod däremot, det är grejor det!

Maxwell
2013-05-28, 16:24
Varför inte? Nord-liden har ju ett sterilt ljud (om än trevligt på rätt ställen), är skitdyra i förhållande till vad man får, har en en asbra bender och trevliga hjul och rattar som positiva kvaliteter, och inga inbyggda effekter. Varför ska jag slänga ut mer pengar på en sån än en annan maskin typ MS-2000, Radias, Nova, Virus, eller en JP-80x0 och få mindre?

Fast sämst är dom ju inte. Det finns ju Roland JX-1 :confused:

Nord Mod däremot, det är grejor det!

Som du säger så har nord-syntarna många positiva saker going så sämst någonsin är väl svårt att benämna dom även om man kan ha åsikter om sound och så.
Första leaden kom ju samtidigt med 1080 som i och för sej inte är ngn dålig synt men leaden var en av dom få nya syntarna då som gick att ratta som en analog synt.

Jojjelito
2013-05-28, 16:34
JD-800 och Nördlid. Tack för att ni gav oss vettiga interface på synthar åter!

Nu minns jag: Korg DSS-1 var vidrigt dålig tyckte jag som liten. Stor och klumpig och ingen vettig människa hade tålamod att använda åbäket.

deleted user
2013-05-28, 17:29
Kawai K3 och Siel Cruise ...

deleted user
2013-05-28, 19:21
:D

Fast... Att de (Nord) skulle tillhöra de sämsta syntharna på denna jord?

Nä... den typen av åsikter förefaller inte vara seriösa.

Vad vore ett forum utan åsikter, gissar att alla utgår från sina egna erfarenheter annars skulle inte mc303 nämnas här heller. Sämsta synten på jorden har jag förmodligen aldrig testat men av alla jag någonsin testat kommer jag inte på någon jag varit mer missnöjd med än Nord Lead. Nord Modular kan däremot vara världens bästa synt så det är skillnad på Nord och Nord.

Jeppe K
2013-05-28, 20:47
Varför inte? Nord-liden har ju ett sterilt ljud (om än trevligt på rätt ställen), är skitdyra i förhållande till vad man får, har en en asbra bender och trevliga hjul och rattar som positiva kvaliteter, och inga inbyggda effekter (snåla djävlar!). Varför ska jag slänga ut mer pengar på en sån än en annan maskin typ MS-2000, Radias, Nova, Virus, eller en JP-80x0 och få mindre?

Fast... Lakris Puck behöver ju inte vara världens sämsta glass bara för att man inte gillar lakris, eller för att det finns andra billigare glassar... :)


Fast sämst är dom ju inte. Det finns ju Roland JX-1 :confused:

:D :D

Firechild
2013-05-28, 21:01
Har bara haft Nordrack 2 men den är ju inte dum alls , låter ju fet bra , hårt , digitalt och med en egen karaktär och attityd.
Andra VA synthar låter inte speciellt bra. Korgs varianter MS2000 , Prophecy tex låter skit, likaså Yamaha AN1X och Virusen är väl okej men har ett täcke/hinna över ljudet. Vad finns det mer , Supernova och Creamware prylarna suck...inte kul alls så vad denna sågning av Nordlead ??? Finns ju miljarder med VA synthar som inte duger ens som extra isolering på vinden så enligt mig är Nordlead inte ens nära på top 10 sämsta listan. Inte ens 100 tror jag...

deleted user
2013-05-28, 23:23
Visste inte att det var sämsta VA-synten som skulle utses men okej. Av dom jag testat (ms2000, nord lead, nord modular, virus, jp8000, kanske någon mer) så var/är nord lead sämst, det är inte mer med det. 2:an har en del finesser som saknas på 1:an så den klättrar nog en bit på stegen. Så klart förstår jag att en nl är bättre än typ hundra andra syntar men utan att ha testat kan jag inte säga något. Den utskällda poly800:an har större chans att ta sig tillbaka till min studio.

Henkzy
2013-05-29, 00:12
Va fan, jag gillar min Poly 800. Den har ett rufft och rått sound som jag älskar. Finns ju tusen synthar som är sämre. Får gå ut i studion o krama den lite. Dotterns 70-tals Bontempi låter jävligt illa ;) Inga möjligheter att förändra ljudet men sequensern är helt ok.

Firechild
2013-05-29, 06:32
beroende på tolkning, men synthesizer för mig är inte romplers så jv1080 , jv90, m1 etc vet jag inte ens om jag vill kalla syntesizers...så tävlingen borde stå mellan analogfloppar och va kalkoner.

Real Parakeet
2013-05-29, 07:01
beroende på tolkning, men synthesizer för mig är inte romplers så jv1080 , jv90, m1 etc vet jag inte ens om jag vill kalla syntesizers...så tävlingen borde stå mellan analogfloppar och va kalkoner.
Nu är de inte sampelplayers. JV1080 är ju en minst lika fullfjädrade synth som en Oberheim OB-8 fast med samplade och betydligt fler vågformer. Den är fullt programerbar.

~~~
2013-05-29, 07:22
TB-303 + TR-606
- för jag får ont i fingrarna

fast ser man krasst på det så får man hård verkstadshud
- det duger ju inte och komma med telefonsupportskontors släta fingrar direkt & pilla på dom ;)

resonator
2013-05-29, 11:43
beroende på tolkning, men synthesizer för mig är inte romplers så jv1080 , jv90, m1 etc vet jag inte ens om jag vill kalla syntesizers...så tävlingen borde stå mellan analogfloppar och va kalkoner.

Märkligt uttalande att romplers inte skulle vara synthesizers när majoriteten av dessa klarar av att emulera en analog precis som VAs gör, särskilt JV1080.

Albedo
2013-05-29, 11:50
och Creamware prylarna suck...
:doh::p:kaaka::confused::mad::'(:tveksam::(:mad:
Dom är ju SVINBRA! :D

99JJQ
2013-05-29, 12:00
Tycker inte jag stött på någon riktigt dålig synth. Än så länge...

Erik G
2013-05-29, 16:16
Jag tycker nivån ligger lite fel här... Nord, MS2000, AN1X, Virus platsar knappast ibland dom sämsta syntarna.
Det finns mycket, mycket sämre saker:
T.ex. vissa ryska, som bara är orglar med ett sketet filter efter. De är riktigt dåliga.
Eller kanske Davolisint http://www.synthmania.com/davolisint.htm utan filter och envelope.
Och så allt av PAiA (utom möjligen Fatman).

Erik G
2013-05-29, 16:21
Och då kommer vi till den där elpiano-patchen, som orsakade total balladhysteri (jag hatar ballader) samt att den konkurrerade ut Rhodes elpianon totalt. Ett helt företag gick i graven pga ett enda preset.

...och som inte ens låter som ett Rhodes!

Antimon
2013-05-29, 22:32
Vet inte om det kvalar in, men när jag gick och lärde mig elorgel på 80-talet så inhandlades en Yamaha Electone ME-50 för väldigt mycket pengar. Jag har rumlat lite syntar och gitarrer på senare tid, men inflation inräknat så tror jag inte jag har betalat mer för ett instrument.

Det är en rompler med typ 10 ljud + trummaskin med kanske 10 rytmer. Inget går att tweaka. När det begav sig tyckte jag att pianoljudet lät lite häftigt, det tycker jag inte längre. Alltihop låter bara plast och skräp. Jag blir lite deprimerad när jag tänker på att den fortfarande står uppe på vinden...

PF
2013-05-29, 23:43
Nu är de inte sampelplayers. JV1080 är ju en minst lika fullfjädrade synth som en Oberheim OB-8 fast med samplade och betydligt fler vågformer. Den är fullt programerbar.

+1. Absolut ingen rompler. U20 var möjligen en rompler. Men till och med den kunde man programmera ljud med.

Wiktorion
2013-05-30, 00:27
Siel Cruise

Många bashar Cruise - är dock nyfiken på varför - vad gör den kass liksom?

Firechild
2013-05-30, 01:36
Jag tycker nivån ligger lite fel här... Nord, MS2000, AN1X, Virus platsar knappast ibland dom sämsta syntarna.
Det finns mycket, mycket sämre saker:
T.ex. vissa ryska, som bara är orglar med ett sketet filter efter. De är riktigt dåliga.
Eller kanske Davolisint http://www.synthmania.com/davolisint.htm utan filter och envelope.
Och så allt av PAiA (utom möjligen Fatman).

Ja absolut, jag bara namedroppade fler va synthar som jag tycker ligger före nordlead på sämstalistan:D
Så det var mer relaterat till Nordlead än ett overall utnämnande...

geminister
2013-05-30, 09:31
Varför inte? Nord-liden har ju ett sterilt ljud (om än trevligt på rätt ställen), är skitdyra i förhållande till vad man får, har en en asbra bender och trevliga hjul och rattar som positiva kvaliteter, och inga inbyggda effekter (snåla djävlar!). Varför ska jag slänga ut mer pengar på en sån än en annan maskin typ MS-2000, Radias, Nova, Virus, eller en JP-80x0 och få mindre?

Sterilt? Jag tycker speciellt dom första har ett härligt crunchy sound som är användbart till allt möjligt, absolut inte sterilt. Däremot är dom inte bra på samma saker som riktiga analoger, men eftersom dom har varit så otroligt väl använda i elektronisk dansmusik, speciellt under 90-talet, så är det inte direkt brist på möjliga roliga ljud. Kanske har du inte samma preferenser som vi som gillar dom?

theVOID
2013-05-30, 09:50
NL1 är inte steril, den distar som fn när man drar på!
Skall lägga upp en demo här om ngn dag :)

gumse
2013-05-30, 10:17
Många bashar Cruise - är dock nyfiken på varför - vad gör den kass liksom?

Jag hade gärna haft en, om inte annat så av nostalgiskäl.

Erik G
2013-05-30, 10:30
Monodelen på Cruise låter OK, men rattar/knappar är inte så användarvänliga.
Polydelen är ett skämt; som en gammal stråkmaskin med lite extra. Låter illa. Dragspel.

Jojjelito
2013-05-30, 10:56
Sterilt? Jag tycker speciellt dom första har ett härligt crunchy sound som är användbart till allt möjligt, absolut inte sterilt. Däremot är dom inte bra på samma saker som riktiga analoger, men eftersom dom har varit så otroligt väl använda i elektronisk dansmusik, speciellt under 90-talet, så är det inte direkt brist på möjliga roliga ljud. Kanske har du inte samma preferenser som vi som gillar dom?

Jag är uppväxt med gamla analoger och tyckte att NL lät lite sterilt och stiff. Fast jag tvärsågade den inte om man läser det jag skrev. Tycker att NL2 är helt OK, fast för priset den kostade ny hade jag velat ha lite mer, som inbyggda effekter och större polyfoni/multitimbralitet. Beggad är den en bra livemaskin, fast det jag tyckte var konstigt var det fanboy-aktiga försvaret och taggarna utåt-reaktionen när den blev sågad av Bionik m.fl.

Skulle inte sätta den som sämsta synth, men definitivt placera den i facket för Meh-VA. Men det är jag det. Det enda jag egentligen vill åt är den geniala bendern som är asgrym. Och NL3-ans porriga LED-ringar. Kort sagt, jag vill precis som många andra ha en Nord Modular G2(x).

Wiktorion
2013-05-30, 12:14
Monodelen på Cruise låter OK, men rattar/knappar är inte så användarvänliga.
Polydelen är ett skämt; som en gammal stråkmaskin med lite extra. Låter illa. Dragspel.

Jo, den är bra lökig. Men det är lite bett i Brass-delen om man slår igång resonansen tycker jag!

Det som jag verkligen ogillar dock, är att det är lätt att detuna monodelen (bra!) men poly-delen måste man stämma med skruvmejsel i ett hål (inte alls bra alls!)

Såna grejer är dåligt med kruusen tycker jag.

Phat
2013-05-30, 13:32
Många bashar Cruise - är dock nyfiken på varför - vad gör den kass liksom?

Det finns väl rapporter om att den har en tendens att börja brinna (sker det under kontrollerade former så kan det iof vara rätt effektfullt på en spelning kan jag tänka).

gumse
2013-05-30, 13:35
Det finns väl rapporter om att den har en tendens att börja brinna (sker det under kontrollerade former så kan det iof vara rätt effektfullt på en spelning kan jag tänka).

Vi hade en sådan i ett band för många år sedan. Den slutade helt att låta 2 ggr. Den kånkades till en musikaffär för service, kopplades in där & funkade! Hände 2 gånger som sagt. Därefter funkade den hela tiden, så vad det berodde på är oklart.

Andreas T
2013-06-02, 02:26
Theremin

PF
2013-06-02, 02:29
Theremin

There we have it!

En theremin i fel händer är som en snygg långtradare rattad av en nerknarkad missbrukare.

Andreas T
2013-06-02, 03:14
There we have it!

En theremin i fel händer är som en snygg långtradare rattad av en nerknarkad missbrukare.

Det är oerhört svårt att spela på Theremin och att se de bästa spela är imponerande, men det hjälper inte! Jag avskyr ljudet och brukar skippa Theremin delen när jag lyssnar på Oxygène I (1976.)

PF
2013-06-02, 03:24
Den låter å andra sidan evigt fantastiskt på Good Vibrations.

Andreas T
2013-06-02, 03:32
Den låter å andra sidan evigt fantastiskt på Good Vibrations.

Jag står inte ut att höra det där! Isåfall föredrar jag alla gånger att höra Jean Michel Jarre spela på Theremin i Oxygène I (1976.)

mush
2013-06-02, 03:48
Nu är det ju iofs inte theremin på good vibrations utan en Tannerin. Vilken baseras på en helt annan typ av oscillator...

PF
2013-06-02, 04:40
Åfan. :D Kalenderbitandet har nått nya dimensioner.

amino
2013-06-02, 08:05
Jag tror inte att det var en theremin på Oxygene heller faktiskt, snarare 2600 eller kanske EMS.
Finns det några tecken på att Jarre ens har ägt en Theremin innan Big Briar började tillverka sina? Med tanke på att Arp 2600 har inbyggt portamento så är det knappast någon vild gissning. På en Synthi blir det lite bökigare att få till det. Arp 2500 är också en möjlighet. Micke7? ;)

amino
2013-06-02, 08:07
NwrKKbaClME

mush
2013-06-02, 08:17
Åfan. :D Kalenderbitandet har nått nya dimensioner.

En Tannerin är vanlig labtongenerator och en volymratt egentligen.

En Theremin är en radio i sin uppbyggnad. Basen är en Heterodyne oscillator där du har två högfrekvensoscillatorer (oftast i MHz området). Differensen mellan dessa skapar tonen som är hörbar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Heterodyne

De två instrumenten spelas helt olika. Theremin i 3 dimensioner utan någon taktil feedback. Tannerin i 1 dimension och med fysisk beröring.

De två instrumenten är dessutom helt olika i sin uppbyggnad. Den enda egentliga likheten är att de båda är elektroniska och producerar en monofonisk ton.

deleted user
2013-06-02, 08:54
Många bashar Cruise - är dock nyfiken på varför - vad gör den kass liksom?

Vill inte "basha" men jag har haft en sådan på tidigt 90 tal
Då allt med ordet "analogt" blev sålt efter tio minuter i gulan.

Cruise är av dålig bygg kvalite helt enkelt, min strulade en hel
Del. Sliders axlarna kändes som om de va gjorda av mjukplast
För de böjde sig när man gjorde ljud med den. Den stämde aldrig.
Osv osv ...

Italiensk elektronik var väll gjord av avdankade hemmafruar
Som i mellan varven lagade mat och lödde elektronik i köket
Det gällde iaf orglar importerade från italien, många fick helt
Lödas om för att de va så dåligt lödda. Kallödningar och fet
På kretskort var inget ovanligt enligt en svensk orgel importör.

Antimon
2013-06-02, 10:07
Snyggaste användandet av en Theremin (om än en bagatell) jag hört är bryggan i Richard III av Supergrass (1.25 i videon). Om det nu inte bara är en snygg grej i videon och ljudet är Mick Quinn som ylar. :> Allt annat jag hört hade nog blivit bättre med vilket annat instrument som helst.


http://www.youtube.com/watch?v=WUjxEcRGAdI

Andreas T
2013-06-02, 11:11
Jag tror inte att det var en theremin på Oxygene heller faktiskt, snarare 2600 eller kanske EMS.

Du har helt rätt! Rätt svar är EMS synthi.


http://www.youtube.com/watch?v=z_E8aGx777Q

Vid 1:27 spelar Jarre på en EMS synthi som i Oxygène I (1976.)

Vid 6:43 spelar Jarre på en Theremin och det blandade jag ihop med EMS synthi för ljuden liknar varandra.

Theremin nämndes inte bland instrumenten som listades i Oxygène (1976) och jag har inte sett någon bild eller video på Jarre från tiden 1976-9 med Theremin.

Firechild
2013-06-02, 11:16
Men Jarre körde Theremin live på Cirkus på 30 års Oxygen turnén. Han spelade j*vligt ostämt :D

amino
2013-06-02, 11:34
Vid 1:27 spelar Jarre på en EMS synthi som i Oxygène I (1976.)
Varför fick jag för mig att vi pratade om Oxygene III? :">
Liknande ljud där, fast med portamentoeffekt...

Det är dock inget speciellt i ljudet i sig. Han skulle kunna ha fått fram det på flera av de burkar han hade vid den tiden...

theVOID
2013-06-02, 11:39
http://www.youtube.com/watch?v=wBU3waTWrv8
Så här skall en Theremin låta!
"något" mer musikaliska än Jarre i min bok ;)

Älskar dock en del av låtarna på "Concerts in china"
Fantastisk dubbel LP.
Arpegiator, souvenir of china etc

resonator
2013-06-02, 12:34
Theremin for the masses.
http://www.youtube.com/watch?v=YTZK9FNgK74

nelson
2013-06-02, 15:18
Nu börjar detta bli lite off-topic kan jag tänka, men för dem av er som missat "originalet" i fråga om Theremin, kan detta vara sevärt:
http://www.youtube.com/watch?v=w5qf9O6c20o&list=PL1D57C2072E195DE4

Med tanke på att forumet nu har en Novachordägare, är detta också väldigt hörvärt i sammanhanget:
http://www.youtube.com/watch?v=HVfhzLl5C9U

Jaja, smaken är olika, men hur man än tycker är det svårt att förneka skickligheten och den speciella teknik som krävs för att spela bra och den rätt speciella karaktär ljuden får av samma orsak.

Erik G
2013-06-05, 13:38
Sammanfattning:
1. Good vibrations gjordes inte med en theremin (utan en oscillator med ribbon controller). Detta MÅSTE alla 99:or veta!
2. Det spelades ingen theremin på Oxygen-albumet, ety
3. Jarre kan inte spela theremin.
4. Theremin är ingen synthesizer. Du kan inte skapa några nya eller egna ljud med den.

Åter till ämnet.

mush
2013-06-05, 14:15
Sammanfattning:
1. Good vibrations gjordes inte med en theremin (utan en oscillator med ribbon controller). Detta MÅSTE alla 99:or veta!


Fel.
http://www.tompolk.com/Tannerin/Tannerin.html

Tannerin & Electro-theremin spelas inte med ribbon utan genom att dra metall-grejjen fram och tillbaka mellan tonerna.

Ashaz
2013-06-05, 16:31
http://www.youtube.com/watch?v=wBU3waTWrv8
Så här skall en Theremin låta!
"något" mer musikaliska än Jarre i min bok ;)

Älskar dock en del av låtarna på "Concerts in china"
Fantastisk dubbel LP.
Arpegiator, souvenir of china etc

Alltså. fan va bra. :)

deleted user
2013-06-05, 16:49
Alltså. fan va bra. :)

Helt sanslöst faktiskt. Känns nästan som man kan lägga av när man ser och hör sådant där. Man kan ju ingenting. :)

theVOID
2013-06-05, 17:08
Helt sanslöst faktiskt. Känns nästan som man kan lägga av när man ser och hör sådant där. Man kan ju ingenting. :)

Jag tänkte precis så, det kan inte bli mer nytt, kreativt, musikaliskt och svinbra än så här :)
Kände också för att lägga av men blev i slutändan motiverad istället ;)

De har ju många "strängar" på sin öh "lyra" ;)

http://www.youtube.com/watch?v=DeX7JEOsd_w

http://www.youtube.com/watch?v=yug3WGLYWk8

theVOID
2013-06-06, 11:06
Trådnamnet är intressant såtillvida att ovanstående gossar med all säkerhet skulle kunna göra sjukt bra musik även med "världens sämsta synth" :)

Jeppe K
2013-06-06, 14:27
Trådnamnet är intressant såtillvida att ovanstående gossar med all säkerhet skulle kunna göra sjukt bra musik även med "världens sämsta synth" :)

:D :D :D

Sant !!!!

Real Parakeet
2013-06-06, 15:45
Trådnamnet är intressant såtillvida att ovanstående gossar med all säkerhet skulle kunna göra sjukt bra musik även med "världens sämsta synth" :)

Jo, men nu är det ju inte musik vi dissar i denna tråd. Vi dissar syntar. Det är skillnad. Det är ungefär som att säga att en Fiat Ritmo är en bra bil bara för att man lyckades ta sig till sitt semestermål i en helt annan bil och hade en jättebra semester och det är själva semesterupplevelsen som är ämne för diskussionen. Det är skillnad på sak och sak :>

theVOID
2013-06-06, 15:59
Givet men det skadat inte att påminna om att en bra melodi låter bättre på en usel Casio orgel
än en intetsägande demomelodi gör på en minimoog ;)

Real Parakeet
2013-06-06, 23:59
Näe, bra saker är ju alltid bra saker. Och olika personer gillar olika saker så man kan ta intryck av varandra. Det är bara det att det ibland är rätt kul att raljera över saker, till exempel vissa syntar och dess funktioner, eller brist på funktioner :D

theVOID
2013-06-07, 10:29
Så sant:)

Erik G
2013-06-10, 15:34
Fel.
http://www.tompolk.com/Tannerin/Tannerin.html

Tannerin & Electro-theremin spelas inte med ribbon utan genom att dra metall-grejjen fram och tillbaka mellan tonerna.

Där ser man.

Erik G
2013-06-10, 15:39
Alltså. fan va bra. :)

Observera fusklappen med noterna inritade framför antennen!

Erik G
2013-06-10, 15:42
Trådnamnet är intressant såtillvida att ovanstående gossar med all säkerhet skulle kunna göra sjukt bra musik även med "världens sämsta synth" :)

Jag kommer att tänka på Kebu och PF också.

oberdada
2013-07-01, 01:39
Jag vill också nämna Korg Poly 800 och Crumar BIT01. Båda var fullständigt skittrista att programmera. Om man ändå gjorde det så blev resultatet i alla fall halvtrist.

Just så. Av de färre än fyra syntar jag har ägt hittills var BIT99 (sic!) en tungburen sak som lät som att den hade problem med aliasering och en pitchbend som var låst till en liten ters. En period ställde jag synten på högkant. När jag tog fram den igen efter några år gick det inte att få liv i den. Efter ytterligare något år prövade jag igen och då fungerade den. Jag lyckades ge bort den först förra sommaren.

Trots bristerna var den lätt att redigera, kanske pga kopplingsskemat som är tryckt på plåten. Jag gjorde till och med ett helt stycke enbart baserat på ljud från BIT99. "Det låter gammaldags" blev det sagt på konserten. Snart kommer vi nog att se någon påhittig dataingenjör bygga en plug-in för att emulera den ofina kvaliteten.