handdator

Visa fullständig version : Modda mixerEQ?



enapa
2006-08-25, 08:04
Hej!

Jag undrar om det finns nått sätt att modda eqn i mitt mixerbord så lomid-svepet går lägre i frekvenserna, just nu slutar den på 150hz, kan man göra sånnt?

Sen undrar jag om det finns mera förbättringar man kan göra? Funderar på att recappa,men jag såg att Jam har API opamp som reservdel, skulle man kunna byta ut vissa komponenter till lyxigare och få bättre ljud? Eller hänger det mesta på design?

Miksern heter Soundcraft 400b

enapa
2006-08-25, 16:24
Kasnke är nått att posta på sas istället?

zthee
2006-08-25, 16:32
Men det borde ju finnas folk här som kan sånt?
Intressant är det i vilket fall!

dar303
2006-08-25, 17:05
Har du schemat? Det borde gå att byta nån konding+resistor i eq:n för att få annorlunda filterrespons eller ända brytfrekvens.
Att byta komponenter går såklart men frågan är vad du vinner...definiera "Bättre ljud"!
Om man har nåt riktigt gammalt och äckligt slött på OP-fronten så finns det säkert saker att vinna, typ bättre tranientrespons och lägre brus men det är inte helt lätt.
Det finns en del som gör dett på olika hi-end/hifi/voodoo-forum och det är ofta inte en billig hobby.

Vogel
2006-08-25, 21:22
Jag kan iallafall utan att tveka rekommendera dig att recappa bordet, dvs byta ut alla gamla elektrolytkondensatorer mot fräscha diton. Jag gjorde det i mitt bord och det är verkligen tydligt hörbar skillnad – jag tror att jag vann en oktav nedåt i register. Då hade de förstås suttit där i 20 år också, plus att bordet hade stått avstängt i omkring 5 år av dessa.

Vad gäller moddar av själva kretsarna får du tala med experterna. http://www.prodigy-pro.com/forum är ljuvligt. Börja med en sökning.

Lycka till...
/Henrik

enapa
2007-08-23, 12:35
Dagens bump? nästan ett årsen...

Ska iaf recappa 6kanaler för att se om det blir bättre, bordet är lite basfattigt kanske blir mer botten...
Blir kul att höra vad som händer!!

funderar på att dra iväg mastern sen på recap, men då kan man ju inte använda bordet på ett tag, får se vad som händer...

Fråga: tror det sitter vanliga op.amps, finns det bättre sånna att slänga i??

zthee
2007-08-23, 13:04
Gnhn, recapa bordet borde man ju verkligen göra! Op.amps - risken är väl att det som sitter i inte alls finns längre - och ska du ha lika eller bättre så kanske det kostar som det smakar.

Jag behöver byta en slider på master ut på mitt bord. Orkar orkar :)

Frebrik
2007-08-23, 15:06
Jag funderar på att recappa och modda mitt Soundcraft också... Det är 18 år gammalt och skulle nog må bra av det, fast det är ca 500 elektrolytkondensatorer och ca 200 op-ampar. Jag har funderat på att sätta i LME49710 i stället för de TLO7x som sitter i nu, fast den är lite svår att få tag på, har bara hittat i USA. Tur att bordet är modulärt i alla fall, det är bara när man tar ut mastern som det blir svårt att använda... :)

enapa
2007-08-23, 15:32
Fan, mastern är ju själva hjärtat i mixern, modermodemet!!

Får planera att lämna bort den när man är bortrest eller nått, finns det nån mega-kool komponent på mastern, typ som man kan pimpa??

Vad tror du man skulle vinna på om man bytte op? mindre brus, mer dynamik större frekvensomf, rakare freq??

Brus kan jag definitivt leva med, men de andra grejjerna är mer åtrovärda....

Helt sjukt vilket bord, tror det är från 86 eller 84.. men enda skavanken är lite sprak i en regel, och iofs en buss som har punka... men inget fras nånstans... jihaaa!!

Frebrik
2007-08-23, 15:40
Vad tror du man skulle vinna på om man bytte op? mindre brus, mer dynamik större frekvensomf, rakare freq??


Ja.

Kanske också lägre strömförbrukning, vet inte vad gamla TL072:or drar. Jag skulle vilja byta alla 172 TL072:or i min mot LM4562:or, fast vi snackar 5000:- då. Mer än jag gav för mixern...

De gamla Soundcraftarna är grymt prisvärda just nu! Kanonmixrar.

dar303
2007-08-23, 15:59
Sälj tl072:orna till nån på tradera så drar du nog in ett par hundra i alla fall... :)

enapa
2007-08-29, 10:46
Jag gjorde det enkelt, ska lämna bort alla limpor på recappning!! Blir kul att lyssna hurdan skillnad det blir, kommer köra 8kanaler först, så kan jag jämföra... intresannt blirdet!!

Det framkom även en fulmod på mixern, nån jäkel har slangat ut hörlur-ut till jacken för den modulen jag inte har, så där har man extra utg... smart... hade ingen aning...