handdator

Visa fullständig version : Mixa bort reverb



Jätten
2006-08-17, 15:02
Hej. Jag jobbar med att mastra tal från föredrag av ett humanitärt nätverk i amerika under somaren.

En inspelning har värsta kyrkoakustiken som gör det mycket svårt att höra vad hon säger.

Därför undrar jag om någon har något förslag på hur man mastrar bort reverb?

Arete
2006-08-17, 15:04
EQ'a och kompressor?

Bobbski
2006-08-17, 15:16
Kompression brukar ta fram efterklangen, fast ibland kan det lyckas om man har lite längre attacktid. Annars kan det ibland funka någotsånär med en expander, och med lite tur kan det funka med en brustvätt, typ Bias Soundsoap eller Waves noise-tjoffsnånting, fast det låter väldigt skumt om man ställer dem bara en pytteliten smula för hårt. Om man då ställer in dem på att läsa av efterklangen som bruskälla.
Efterklang är inte det lättaste att få bort direkt, men jag tror mer på en kombination av flera mindre ingrepp istället för en stor.
En löst ställd noisegate blir nog ungefär precis samma sak som en expander, fast inget av dem kommer nog låta så snyggt. Kanske kan man sänka efterklangen en decibel eller två med tur, annars blir det nog lätt alldeles för svajjigt.

Arete
2006-08-17, 15:26
Ja nu tänkte jag fel, kompressor blir ju åt fel håll :-)

Men aggressiv EQ borde komme en bit på vägen iaf, svep genom och sänk ordentligt på de frekvenser där rummet är som värst.

outshape
2006-08-17, 15:26
vi hade också det problemet en massa gånger när vi gjorde radioprogrammet ström.
bland annat låter tomas andersson som en hel präst i en tom kyrka när han blir intervjuad.
vi valde att dölja det med bakgrundsmusik etc. i andra fall lade vi till cafésorl och liknande.
funkar det för dig, du kanske måste ha det rent?

Jätten
2006-08-17, 15:33
waves Noisegate har jag prövat. har fått bort en del men inte allt. vill inte dra den så högt så att det låter tunna heller.

Sonic foundry noisegate hade lite andra fördelar.

Kanske får ta och rota på djupet med EQn.

Någon som vet en waves eller sonic foundry expander som borde klara det bra.

Vad tror ni om normalizing?


Tack för att ni är så hjälpsamma och solidariska. : )

Outshape>> Nä det är historiska dokcument så jag kan inte lägga till ljud ovanpå dom.

Arete>> När jag mastrar mina låtar så brukar comprimeringen leda till att jag till slut får lägga till reverb för att det är helt torrt. men när ajg användigt kompressor på tal så har resultatet blivit det motsatta.

false messiah
2006-08-17, 16:19
Noisegate eller expander funkar i viss mån, beroende på materialet. Eftersom reverb inte är brus i klassisk bemärkelse tvivlar jag på att denoiser-pluggar gör någon större skillnad. Normalizer ändrar bara på ljudets volym, så det gör ingen skillnad varken till eller från.

Om du har tillgång till en PowerPC-mac kan du plocka hem programmet SonicWorx från Prosoniq (http://www.prosoniq.net/index.html), det har en dereverberator som funkar hyggligt.

Men överlag är reverb svårt att få bort, precis som Bobbski skriver.

En vild gissning från min sida: möjligen kan en "ambience"-reverb (algoritmen, inte pluggen med samma namn) hjälpa till att få fram mer tydlighet i talet? Det handlar alltså om reverb som bara består av tidiga reflektioner ("early reflections") och ingen reverb ("late reflections"). Lexicon har såna program på vissa reverb, och de kan göra att ljud känns mer närvarande eftersom de lyfter fram transienterna (antar jag). Du behöver inte nödvändigtvis ha en Lexicon för att göra det, det är bara att ställa in reverben på 100% early reflections och se hur det blir. Men man vill nog ha lite bättre reverb för att det ska låta bra på det sättet, och Lexicons algoritmer är gjorda just för såna syften.

En liknande gissning: om du har tillgång till Transient designer eller liknande (digitalfishphones har en för PC har jag för mig) kan du kanske laborera med den. Reverben smetar ut transienterna i talet, och möjligen kan du få tillbaks dem delvis med genom nån sån plugg.

fredrik_e
2006-08-17, 17:25
En variant är oxå å köra en brustvättplugg, och använda en bit av reverbet som noiseprint. Det är det bästa sätt jag hittat för att isolera ljud.

Jätten
2006-08-18, 01:28
fredrik_e>> Den iden har jag tänkt på men inte prövat. ska testa det.

false messiah>> fräcka tips. ska börja researcha och leta pluggar.

Jätten
2006-08-18, 01:29
fredrik_e>> Den iden har jag tänkt på men inte prövat. ska testa det.

false messiah>> fräcka tips. ska börja researcha och leta pluggar. Tackar

Richard Olsson
2006-08-18, 08:48
Hmm, en konstig tanke detta, kanske. Men om du försöker imitera rumsklangen med en reverbplugg på ett annat spår, men sätter mixen våt/torr signal till 100% våt, och sen fasflippar den. Fast då får du såklart vara EXTREMT duktig på att imitera reverbet :)

Arete
2006-08-18, 11:18
Bara som ett vilt experiment: Prova lägga samma ljud som ett fasvänt spår som släcker ut allt. Sen går du försiktigt fram med EQ och tar fram själva talet i ett av spåren. Kanske funkar, jag vet inte :-)

Jätten
2006-08-18, 13:09
Javisst. Som man trollar fram acapellor. Det skulle kunna gå.

Får pröva det. Har inte kapacitet att köra cubase hemma dock så det blir när studion är på rätsida igen.

Richard Olsson>> Då skulle jag behöva någon som läste in texten med precis samma röst(hon som håller föredraget dog nyligen) och sen så bygger jag samma akustik(den lättaste biten tror jag) och kör 100% vått på reverbet. Kul ide men jag tror inte det är tekniskt möjligt. För nog måste jag ha en väldigt snarlik ljudkälla för att imitera reverbet över hela talet?

Jätten
2006-08-18, 13:15
Ingen som känner till en dereverberator till PC ?

Richard Olsson
2006-08-18, 13:16
Javisst. Som man trollar fram acapellor. Det skulle kunna gå.

Får pröva det. Har inte kapacitet att köra cubase hemma dock så det blir när studion är på rätsida igen.

Richard Olsson>> Då skulle jag behöva någon som läste in texten med precis samma röst(hon som håller föredraget dog nyligen) och sen så bygger jag samma akustik(den lättaste biten tror jag) och kör 100% vått på reverbet. Kul ide men jag tror inte det är tekniskt möjligt. För nog måste jag ha en väldigt snarlik ljudkälla för att imitera reverbet över hela talet?
Haha, ja! Jag tänkte inte på att du inte hade det torra spåret. Vilket var lite kul, för då hade vi inte ens diskuterat det här :P

Men a capellatricket är nog ett safe bet, så länge det inte ligger för mycket reverb på samma frekvenser som talet.

Jätten
2006-08-18, 15:10
Haha, ja! Jag tänkte inte på att du inte hade det torra spåret. Vilket var lite kul, för då hade vi inte ens diskuterat det här :P
.

Ha ha ha. Åh gud. Det där svaret gjorde min dag. : ))

Richard Olsson
2006-08-18, 15:26
Ha ha ha. Åh gud. Det där svaret gjorde min dag. : ))
Glad att jag kan hjälpa till med något då, d.v.s. underhållning :)


MEN! Jag vill tillägga att mitt fasvändningstips ändå inte var så far off, även om jag ämnade bara fasvända reverbet, vilket ju är, well, omöjligt :)

axeman
2006-08-18, 22:11
Om det är kyrkoreverb, så skulle jag gissa att det är ganska bumligt och då borde du ju kunna EQa bort en del resonant lågmid. Expandertipset tror jag också skulle kunna funka. Det skulle jag börja att testa med iaf.

Jätten
2006-08-19, 14:38
Wawes L2 Ultramaximizer gör talet lättare att höra vilket är viktigast men dämpar inte reverbet så mycket. Det är et kyrkoreverb fast utspritt över alla frekvenser. Surt sa räven om rövbären.

Bobbski
2006-08-19, 17:02
Du kan inte lägga upp en liten mp3-fil någonstans med en kort snutt av talet så kan vi experimentera lite och se vad som kan funka?

Katzenjammer
2006-08-19, 17:38
Elevayta Extra Boy är en riktigt trevlig plugin för att isolera ljud. Den används normalt för att plocka bort ljud men går att vända på processen om man vill.

http://www.elevayta.com/product13.htm

Icke pro-version kostar bara $0.90

Men prova demon på proversionen så ser du om du kan få ut det du vill ur den.

Jätten
2006-08-20, 17:45
Spännande. Jag lägger den här filen på hyllan ett tag men om jag går tillbaka och jobbar på den igen så lägger jag upp en wave åter som ni kan laborera med. Hon är en väldigt dynamisk talare dock(true agitator) så ett kort klipp säger inte så myckert om ifall det funkar över hela.

Soulmachine
2006-08-20, 19:36
Hmm, har du förutom EQ testat med en gate...
Tex waves gate.

Man kan ju gatea så att precis när rösten börjar prata så öppnas den.
Sedan när rösten slutar prata och reverbet kommer fram så stängs gaten.
Det skojjiga med waves-gate är att du kan ju enkelt laborera med "Floor"
Alltså hur mycket gaten ska sänka volymen.
Man kan ju låta gaten dra ned volymen helt och hållet "Tystnad" men då kommer det nog låta en del konstigt :)
Testa att dra ned en 10-20 db.

I praktiken så blir det då att när rösten pratar är gaten PÅ.
När rösten slutar prata dras volymen ned 10-20 db...
Kompletteras detta med en EQ som tar bort det "burkiga/bullriga" som blir när man pratar i kyrkoakustik, så borde du kunna få ett "acceptabelt" resultat i alla fall. :)

Till sist, varför inte testa att editera vågformen direkt i tex wavelab och helt enkelt ta bort eller sänka volymen på reverbet?