handdator

Visa fullständig version : JV1080 - Trumexpansionen



Bobbski
2006-07-24, 09:55
Tjo!
Nu kan jag inte komma ihåg vad expansionen med diverse trumljud till nämnda apparat och dess bröder heter, men hur låter den egentligen? Låta fint yo?
Smaken är som baken, och min bak tycker om lite mer elektroniskt klingande rocktrummor, eller hur man ska förklara det. Som merparten av ljuden hos Alesis SR16 ungefär.. fast helst fräschare. Är isåfall nämnda expansion något för mig? Och hur är presetsen som följer med burken från början?
Har aldrig haft chansen att lägga mina fingrar på en sådan burk än men går i inköpsplaner.

Oberfunker
2006-07-24, 10:03
Du tänker på Bass & Drums, expansionskortet SR-JV80-10 ...

http://www.roland.be/productinfo/productinfodetail.asp?Welke=175

Inte mycket info där men det bör finnas en hel del "elsewhere" ...

Edit: Var tydligen Holländska sidan jag fick tag i :) kolla på www.roland.se ... http://www.roland.com/products/en/SR-JV80-10/index.html

Bobbski
2006-07-24, 10:46
Lite ljudexempel skulle vara lysande, vilket tyvärr inte fanns på några av de sidorna, men jag ska leta lite när jag kommer hem.
Som en liten fotnot för den intresserade finns här ljudexempel från några av de andra expansionerna: http://www.synthmania.com/sr-jv80-series.htm

Volantiz
2006-07-24, 11:43
Det där är ju en uråldrig rompler.. det låter som att du egentligen är ute efter den imho väldigt mycket bättre proteus2000 som till skillnad från jv-serien innehåller bra trummor.

Bobbski
2006-07-24, 11:50
Åhå, vilken tur att jag precis gett mig in på jakt efter en Proteus 2000 då :)

Volantiz
2006-07-24, 11:52
Bra val.. nästa steg upp i kedjan är väl annars xv3080 eller en motif rack.

Bobbski
2006-07-24, 11:59
Det är ett steg som är på tok för stort för att tas tyvärr, ekonomiskt sett då.
Men är det något liv i Proteustrummorna? Jag har en Xtreme Lead nu som också har en del schyssta ljud så sett, men de låter väldigt platta och livlösa... vilket iofs också har sin charm, men det är inte riktigt vad jag söker vanligtvis. Jag antog att det var likadant med Proteus eftersom det tycks vara likartade burkar i grund och botten.

Volantiz
2006-07-24, 12:11
Burkarna är identiska.. förrutom färgen på dem. Internt så är det bara ljudchippen som är bytta. Du kan t om tjacka ett proteus2000-chip och sätta in i din (upp till 4 ljudchip i en rackenhet har jag för mig). När p2k kom ut på marknaden så använde flera riktigt tunga producenter dem just för att dess trummor var så jäkla bra. Det finns samplingsplattor och mjukvaru-mojänger som numera är klart bättre.. men hårdvara för det priset.. nä.

Bobbski
2006-07-24, 13:10
Jag har varit på jakt efter ett sådant chip men utan resultat. Inte ens luthman kunde hjälpa mig med det, enda chansen var att ringa till fabriken sa de. Men så löjligt lite som en P2K kostar numera så kan jag lika gärna köpa en hel sådan istället för priset blir säkert det samma om jag skulle lyckas hitta ett rom.
Men du har övertygat mig, det blir en P2K istället för en JV1080. I framtiden blir det nog någon XV-burk, men det får vänta nu.

Real Parakeet
2006-07-24, 17:04
Vill minnas att jag har laddat ned demos på alla JV-korten. Jo, det har jag gjort. Jag är rätt säker på att DETTA (http://forsell.mine.nu/musik/drums.mp3) är Bass & Drums. Admins får knäppa mig på näbben om ni tycker att jag gör fel som sprider denna fil. :D

Mårre
2006-07-24, 17:37
Bobbski: vad du egentligen SKA ha e isåfall en MP7 med p2k-expansion (som jag just av en händelse råkar ha). Då kan du banka trummor på pads vilket e mkt roligare! :D
Den kommer att säljas av inom kort (måste bara sätta ihop den igen).

Bobbski
2006-07-24, 23:04
Real Parakeet: Tackar för länken! Tyckte de lät riktigt schysst faktiskt, väldigt levande och lät oftast som den riktiga varan i mina öron. Tyvärr var det lite väl mycket äkta vara så det var nog inte vad jag sökte efter riktigt, men då vet jag det iallafall :)

Mårre: Vad tror du att du kan tänkas ta för den, och när tror du att du kan tänkas sälja den? Håller på och försöker få iväg min Xtreme Lead-1 just nu, men det går verkligen segt. Ifall att MP-7 kostar mer än jag har råd att hosta upp så köper jag gärna expansionen om den kan tänkas passa och du vill sälja den! :]

Volantiz
2006-07-24, 23:11
Romplers spelar inte bara upp samplingar.. går även att vrida sönder samplingarna en hel del. Möjligheten att ha trummor som låter äkta kan ju inte skada. Proteus2k som jag tjatar så #¤%£@ mycket om är ju främst en riktigt bra synt (det är även 1080). Man kan vrida och vända på ljud ungefär hur mycket som helst.

kallback
2006-07-24, 23:36
Romplers...haha man han pluppa i egna ljud i dom om det e EEprombasis


\\1080DEFAULTacidnu kan jag inte se detta då det e PC\macfontat som jag inte har här

Bobbski
2006-07-24, 23:37
Det finns några inspelade presets från några kit här men det känns inte som att något av dem är riktigt vad jag söker. Om du Volantiz (eller någon annan) orkar lyssna på de få kitsen som ligger med där och kan säga om de är typiska för Proteus eller inte skulle jag bli så glad att jag kan bränna av en trumvirvel här och nu! (synthen vill jag dock ha vare sig trummorna passar mig eller ej).

http://www.synthmania.com/pk-6.htm

Volantiz
2006-07-24, 23:38
kb: japp.. det kan man till proteus-serien om man t ex har en ultra-sampler :)

b: lyssnar imorrn

Bobbski
2006-07-24, 23:43
Schysst!

kallback
2006-07-24, 23:46
jag slängde ut alla chip ur SEQ DRUMTRAX·· och petade i PCbios ... på den nivån ligger jaggällande PREsetljud

\\ men ryggdunkar stålt alla som hanterar det hela -- !!

Bobbski
2006-07-24, 23:52
Presets is däh shit yo!

Jag gillar presets. Tycker de ger en bra bild av vad som är möjligt att åstadkomma, och när jag skruvar till ljud så utgår jag alltid från presets eftersom jag har så dålig fantasi och inte kan skruva till något från grunden när jag inte riktigt vet vad jag vill ha. Hör jag ett preset så vet jag automatiskt vad jag kan göra så att det mer passar mig istället.

kallback
2006-07-24, 23:56
då kör du inte preset vännen
-- då du skruvar om det

Bobbski
2006-07-25, 00:13
Aha, jag tolkade det som att du helt förkastade allt som hade med presets att göra :)
Men det borde fan gå att spara över presets i fler burkar. Det finns roligare saker att spara på sina burkar än sjuttiofem varianter på en trumpet som ändå bara låter skit :B

Oberfunker
2006-07-25, 00:17
Vill minnas att jag har laddat ned demos på alla JV-korten. Jo, det har jag gjort. Jag är rätt säker på att DETTA (http://forsell.mine.nu/musik/drums.mp3) är Bass & Drums. Admins får knäppa mig på näbben om ni tycker att jag gör fel som sprider denna fil. :D

Låter inte alls illa ... hmm .. man blir ju nästan lite sugen ... Men jag är egentligen inte Phil Collins ... och pysslar inte med mer traditionell pop/rock egentligen :D

Real Parakeet
2006-07-25, 00:48
Eh... det kan ha vart trumexpansionen till JV-seriens ersättare nu när jag tänker efter. Tror att det är denna som är JV-expansionen:
http://forsell.mine.nu/musik/Bass_Drums.mp3
:confused:

kallback
2006-07-25, 01:03
@#21 inget förkast men har svårt för det
-- eller rättare sagt väldigt dålig på att använda preset, det e vellan det

håller med om att det ska FASEN gå att spara över saker om man vill det, inte bara ta för givet att man kan\ska "bränna in pøbel" i tron om att alla e nöjda&glada bara för att det går...

my03
2006-07-25, 12:37
Det där är ju en uråldrig rompler.. det låter som att du egentligen är ute efter den imho väldigt mycket bättre proteus2000 som till skillnad från jv-serien innehåller bra trummor.

* Host *

Nja, håller inte riktigt med här. Jag har bl.a D&B i min 1080 OCH Protues2000 rommen i min E-mu och jag tycker definitivt att D&B låter bättre givet att du är ute efter akustiska trummor (vilket du iof inte verkar vara). Jag upplever D&B som "fylligare" jämfört med E-mu trummorna. Antar att det är subjektivt.

Dock så älskar jag både P2000 och 1080 så varför inte köpa både D&B och P2000 på en gång (500 pix + 1000 pix)?

M v h

Danne

Bobbski
2006-07-25, 13:11
my03: Tja.. ingen av dem kostar så värst mycket i dagsläget så det kommer nog bli båda två förr eller senare. Först får det bli P2000 dock. Jag förstår vad du menar med fylligare, tycker att sakerna från E-mu låter lite tunt på ett konstigt med charmigt vis.

Real Parakeet: Ah, se där, jag tyckte att de första du länkade till lät alldeles för naturligt för att vara sant :B
Jag ska spana in den där andra länken när jag kommer hem till en dator med ljud i!

Volantiz
2006-07-25, 13:47
http://www.synthmania.com/pk-6.htm .. jadu.. de där demona är ju verkligen helt fantastiskt tråkiga. Jag känner väl bäst igen trummorna från brave new world antar jag.

Bobbski
2006-07-25, 14:49
Hah, ja de var grymt fantasilösa vill jag minnas. Var ett tag sedan jag lyssnade på dem dock, men jag ska lyssna på Brave new world när jag kommer hem.

HEK
2006-07-25, 16:33
får hem en proteus 2000 om timme, ska bli skojsigt!