handdator

Visa fullständig version : Arpeggio eller Sequenser?



MK Ultra
2006-06-24, 00:39
Tänkte fråga vad som är mest gångbart. Egentligen får jag bara bra slingor när jag använder förinställda arpeggios. T ex så använder jag z3ta+ som är min favvo synt just nu men slutar alltid med att jag använder förinställda program.
Vad är mest brukligt för lite mer avancerade slingor? Någon här som gör det med sequenser?

http://ip23.dyn181.pacific.net.hk/play/mp3/H/HMCD37-1.mp3

Slingan i slutet av detta klipp, runt 3:40 in, är det arpeggio som gäller för det?
Tips på hur man programerar en arpeggio med vanliga up/down mömster, oktaves length etc.? Svårt att få det bra liksom.

synthmicke
2006-06-24, 01:03
Jag skulle nog säga sequencer, dock vet jag inte hur avancerade arpeggion man kan göra med dagens prylar.. :D (jag är oldschool och använder bara analoga synthar.. hehe)

Electroboy
2006-06-24, 04:16
Sequenser... Tycker jag minns/har hört vst-effekter som låter så, bara man tutar genom en slinga. Minns tyvärr inte vad den heter, jag använder inte vst. Det är fusk;)

TMB
2006-06-24, 12:08
Jag säger nog också sequencer. Iaf i slutändan. Många (hw) syntar tillåter ju att man skickar ut även själva arpeggiot till MIDI så man kan spela in det. Att börja där med någon slinga, spela in det i en sequencer och sedan finjustera är väl bara en lösning. Iofs så torde väl vanliga upp/ner-mönster över oktaver vara enkelt att spela in själv.

Jag vet inte hur enkelt det är att få till sådana där glissandoeffekter (portamento?) med manuell inspelning men jag har hört sådana från min Virus. Beror väl på hur händig man är med MIDI, antar jag.

Skön arpslinga i låten förresten.

fredrik_e
2006-06-24, 18:47
fy faen vikke skön låt. :) VB-1 istheshit.

Själv tror ja det e sequencat, eftersom tonerna har olika längder ( för att göra glissandot måste man ju oxå o allämänhet ha överlappande toner ). Arpeggiatorar har ju oftast fix längd på tonerna.

Synapskollaps
2006-06-24, 20:15
Sequenser. Tycker för det mesta att hw/vst synthars arpeggiomönster blir tråkiga. För att få in riktigt mäktiga mönster få man nog pula själv. Kanske Korg's "Karma" funkar?

Har för mig att jag hört nån Reaktor demo (vst) med en helt fantastisk arpeggio, men jag använder inte VST, så jag har ingen vidare koll.

Tipps på den skönaste arpeggion någonsin: Binary Finary - 1998. Deras "1999" & "2000" är också riktiga höjdare. Om du nu sån där Tiesto-tuggumi-trance är din påse! ;P

kallback
2006-06-24, 20:29
njaäh, den finns på korg mono\poly [även kallad MP4 tydligen] --- vandrar mellan de 4 VCOerna, en miniseqArpegg, har man 2 kan man köra 8stegs seq\arpegg med olika vågformer på varje steg... hårdvara då i o f s

imported_zorro
2006-06-25, 02:24
Helt klart sequenser. Väldigt snyggt riff måste jag säga. Även om det är lite oldschool. Calling dr feelgood alltså.

jgb
2006-06-25, 08:23
Kort om hur man enkelt programmerar egna arpeggion.

1. Bestäm vilka noter som skall ingå
2. Bestäm hur arpeggiot skall vandra genom noterna, upp/ner/slump/fram och tillbaka/eget val
3. Bestäm hur många oktaver arpeggiot skall spänna över
4. Hur vill du att rytmiken i arpeggiot skall fungera, mata raka 16-delar eller lite mer finess genom att placera ut tonerna med andra rytmiska mönster?

Ovanstående är grunden i vad vi kan kalla analogsyntarpeggion, vilket har bildat grunden för allt arpeggiatoranvändande. Utgående från det så kan man lätt börja programmera egna arpeggion.

(liten lek med fem stycken arpeggion från monomanicken: http://c64.org/~jgb/go_arpeggio_go.mp3)

TMB
2006-06-25, 13:27
Skön slinga, jgb... :D

En klassiker i att använda arpeggios för att bygga upp en hel låt tycker jag Jarres Arpegiator från Concerts in China är. Den och Overture är bara så förjäkla suveräna. Det är kanske uppenbart för de flesta musiker här som hört Overture att det bärande arpeggiot i den är en kraftigt temposänkt variant av Magnetic Fields Part I. Tja, även ackordföljden är denamma :D

En sak ni kan roa med i Arpegiator är att räkna alla olika slingor/ljud som introduceras eftersom låten går. Provade en gång på 80-talet och har för mig att tappade räkningen vid 18-19 stycken eller nåt :D

Clase
2006-06-26, 19:00
Jag brukar generellt sett använda sequenser, men vissa arpar är riktigt avancerade och faktiskt riktigt roliga att jobba med. Till exempel den i micro-Q'n. I den kan man välja olika notlängd och shuffle för enstaka noter. Sedan har den ju accent och glide också så den tillåter att man blir minst sagt överaskad ibland. Känns på nåt sätt mer lyxig än sequensern, faktiskt. :)

TMB
2006-06-26, 20:23
Synapskollaps: Ang Korg KARMA så har du rätt. Den kan dumpa allt KARMA-genererat på MIDI. Hela motorn använder bara MIDI internt faktiskt. Smart tänkt av Kay. Sedan att det inte är vidare flexibelt med att slå av och på denna funktionalitet när man skall spela in och sedan upp är ju ett litet smolk i glädjebägaren. Men som sagt det går. Dessutom så är ju KARMA-funktionen inte så lätt att förstå tyvärr. Iaf inte för min del. Jag har iofs inte riktigt satt mig in i den alls men det lilla man petat runt så har det varit rätt förvirrande. Har faktiskt datormjukvaran till den men den har jag inte mer än tittat på och ännu mindre använt :D

Men endera dagen så... :D

sybariten
2006-06-29, 06:03
skapligt fet trancelåt du ... vem har gjort den ?

MK Ultra
2006-06-29, 23:48
Astrix
Album - Artcore
Låt - Poison

http://www.saikosounds.com/english/show_artist.asp?artist_id=1753