handdator

Visa fullständig version : Något att bita i - mixa loss!!



Carl Cadello
2006-05-17, 09:29
På 80-talet gjorde det bandet jag spelade (Haricot Verst) i en inspelning i Klippan Studio Bombadill. En av låtarna (Huvudet i Väggen) kom med på samlings-LP "Bullerbyn".

Nu 20 år senare har vi kommit in i 40årskrisen och vi kunna vara nostalgiska. Därför lyckades vi få 8-kanalstapet digitaliserat. Jag satte mig med ableton och försökte, med hjälp av tidningen Studios eminenta artickelserie om mixning, få någon rätsida på elendet. Jag får inse min begränsning. Detta kan jag inte. När jag läste de nya trpdarna här på forumet tänkte jag att våra filer kanske skulle kunna vara en riktig utmaning för er proffs.

Det är en låt -Vitt Men Skrovligt - med 8 spår. http://forum.studio.se/index.php?act=Attach&type=post&id=386620

Vi har inga ambitioner att bli återupptäckta (speciellt inte eftersom vi aldrig blev upptäckta) så det skulle enbart vara kul.

Ni får gå loss hur mycket ni vill, men det hade varit kul att få åtminstone ett seriöst ex.

Själv har jag digitaliserat låten och trixat med Ediro så att Nisse (sångaren) sjunger till en synfoniorkester. http://forum.studio.se/index.php?act=Attach&type=post&id=386624

Hellre än bra (både sången och min version). Men rätt kul.

Här är länken till alla spåren
http://download.yousendit.com/008CA09648C2F50A

FIKSOFOKSI
2006-05-17, 10:14
tack för den, en riktig hit!!! sabbade hela studiedisciplinen... ;)

min version kommer nog inte upp förrän imorgon


EDIT: Eller gissar på det.

Carl Cadello
2006-05-17, 12:21
Tack för den (Jag är så gammal att jag inte förstår ironi längre).

Vi i fd. bandet funderar på att lägga upp skiten på en hemsida. Då hade det varit kul att lägga ut en massa olika tappningar/mixningar. Så ladda ned och kör, Gott folk!

Electroboy
2006-05-17, 12:50
Ska tuta hem det senare och se om det ger en något//mao genererar inspiration på någotvis.

Ball grej att slanga upp en gammal låt så!
Ska bli kul om du presenterar alla verisioner sen.

Martin Pettersson
2006-05-17, 15:32
Om jag har lite tid så ska jag leka lite med denna. :)

false messiah
2006-05-18, 00:04
Det kommer en mix från mig imorrn.

makari
2006-05-18, 00:29
Martins mixpaket gav blodat tand så jag gör nog ett försök med det här också om jag hinner.

FIKSOFOKSI
2006-05-18, 00:34
min version ligger här och puttrar, får bli uppladdning imorgon.

jgb
2006-05-18, 08:38
Får bli ikväll. :)

PeterH
2006-05-18, 09:21
Ah, lite TT Reuter-vibbar, det här ska jag nog göra ett försök med nån dag.

sendit-filerna verkar väldigt trögladdade dock?

Carl Cadello
2006-05-18, 09:54
Vad kul att så många visar sig intresserade. TT-Reuter är ju inte fel att bli jämförda med. Visserligen menar du kanske att Nisse (vår sångare) sjunger lika ”bra” som Henrik Venant i TT.
Vi delade faktiskt replokal med "Pojken med grodan i pannan - ett senare av Venants band" ett tag, men som jag ser det var det ljusår mellan dem och oss.

En gång när vi hade konsert i Kristianstad (vi var förband till Comando M Pigg) kom det en (1) betalande och han var en ditkommenderad kompis. Så vår publik bestod av Comando M Pigg och min kompis, sen var vi publik åt dem. Vi hade väldigt roligt allesammans. Ingen stjärnstatus precis. ;-) Men detta är väl preskriberat nu?

PeterH
2006-05-18, 11:11
Var mest allmänna vibben och gitarrsoundet som påminde mej om Venant (i allmänhet, och TT Reuter i synnerhet). Sången hörde jag inte sådär jättemycket av på dom krattiga PC-högtalarna här på jobbet...

Har stora problem att få ner filen dock, den hänger på 1%. Får väl testa hemifrån ikväll...

imported_seb
2006-05-18, 11:40
Ska mixa idag i ett rent cubase sx, så några häftiga pluggar blir det inte. lägger upp resultat sen. :)

false messiah
2006-05-18, 11:44
Vitt men skrovligt (ariel mix) (http://pogop.org/~johan/99musik/vitt%20men%20skrovligt%20(ariel%20colour%20mix).mp 3)

Hemmamixat utan ordentlig lyssning med mestadels Ableton Lives inbyggda pluggar och fulmastrat med lite busskompression + limiter. Det är en del konstiga fasgrejer som jag inte orkade kolla upp och fixa, och jag borde antingen använt mer eller mindre bitcrush, inte fegvarianten det blev nu. (Blir imponerad om någon hör den...)

FIKSOFOKSI
2006-05-18, 14:18
Här kommer min mix, kanske en smula grötig..skulle kanske fått fram sången lite bättre men kommer nog komma tillbaks till den. Satt och pillade med "mellanspelet" också, men fick inte till nåt vettigt .. i´ll be back.

tack för att jag fick möjlighet att trixa. :)

www.home.no/lemmings/ljud/vitt_men_skrovligt_foksen.mp3

Soulmachine
2006-05-18, 16:05
Kommer kanske pröva att mixa denna också, men först tänkte jag ge mig i kast med martins mixövning...

makari
2006-05-18, 16:12
Well, här kommer min försök att få nån rätsida på det här. tack för att du la upp det, det var väldigt lärorikt och intressant. Grundljudet lämnar väl en del att önska :) så det kändes som en större utmaning än Martins projekt och större möjligheter att vrida till ljudet ordentligt.

Svårast tyckte jag var gitarrerna som verkligen lät kakburk från början, blev inte helt nöjd nu heller, men det blev bättre iaf.

Håll till godo:
vitt men skrovligt (dubmix by makari).mp3 (http://xorb.madtracker.net/vitt men skrovligt (dubmix by makari).mp3)

Carl Cadello
2006-05-18, 18:57
Tack för era ansträgningar. Det var riktigt roligt att höra era versioner. Alla har ni lyckats lyfta fram och "rena" sången. Jag är mycket nöjd. Men låt inte detta brev låta er stoppas, kom gärna med fler versioner.

-false messiah: skulle du kunna skicka mig din abletonfil, så skulle jag kunna titta efter hur du har gjort med eq osv. Jag skulle gärna vilja veta hur du gjort. Det är ordningen på pluggarna och inställningarna jag vill åt.

När jag själv mixar blir ofta varje spår bättre (tycker jag), men sen tillsammans blir det mest burr.

Åter igen TACK.

false messiah
2006-05-18, 19:37
-false messiah: skulle du kunna skicka mig din abletonfil, så skulle jag kunna titta efter hur du har gjort med eq osv. Jag skulle gärna vilja veta hur du gjort. Det är ordningen på pluggarna och inställningarna jag vill åt.
Visst. Finns här (http://pogop.org/~johan/99musik/vitt%20men%20skrovligt%20mix.als).

Det är mestadels Abletons pluggar, men också blandade gratispluggar som du borde kunna hitta på nätet om du inte redan har dem. Enda köpepluggarna är Reaktor för reverb på aux 1 (borde gå att ersätta med Lives egna eller Ambience) och Audiodamage Dubstation på aux 2 (analogdelay, mda Dubdelay eller Abletons filterdelay borde funka som ersättning). Sen fulmastrade jag som sagt, men det rörde sig inte om några större ingrepp (2dB kompression, lite limiter för att toppa filen).

Man kan nog peta mer med mixen, till exempel nivåer på reverb och delay och distgitarrerna går att få låta mindre grötiga genom att laborera med delayen där.

Hör jag rätt om jag tror att du kört spåren genom Ableton en sväng? Tex basen lät lite wobblig som den kan göra efter att ha warpats i Live.

Electroboy
2006-05-18, 21:52
Eftersom jag är en knäppgök, och inte kan mixa/mastra för den delen,
så gjorde jag istället en "re-mix", eller vad det kallas;)
En verision med Electroboy-stuk. Dvs rakt->monotont/enformigt...
Alla ljuden är från dig, förutom trummorna då såklart.
Detta är bara en skiss, som skall tas med glimten i ögat. Sången kom lite i osynk här och var, för jag har inte choppat upp den och taktat in den. Och så låter den lite mongo kanske i tonartsbytena.
Finns säkert en hel del annat kul man kan jobba vidare på.
Jag hoppas inte att du tar illa upp nu när jag "highjackat"/snott låten bara!!!:cool:

Haricot Verst - Vitt med skrovligt (monotonremix) (http://monoton.se/schirm/crap/Haricot%20Verst%20-%20Vitt%20Men%20Skrovligt%20(monotonremix).mp3)

false messiah
2006-05-18, 22:13
e-boy: mysigt. Skulle varit trevligt med mer dubbande på sången på jamaicanskt stuk, snarare än flytande berlinsound.

Ska inte bandnamnet vara Haricot Verts förresten, eller gillar ni både grönsaker och ryska längdenheter (http://www.google.com/search?client=opera&rls=sv&q=define:verst&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8)?

jgb
2006-05-18, 23:32
http://c64.org/~jgb/Haricot_Verst_-_Huvudet_i_vaggen(jgb_mix).mp3

Det här var riktigt kul, mixa andras låtar piggar upp! :)

Sången kan ligga lite högt tror jag, vad säger ni? Jag gillar iofs när sången är tydlig, men gick kanske till överdrift?

false messiah
2006-05-19, 08:52
~: det funkar nog bättre om du öppnar den i Live. Men det går säkert att göra om den till en bild i lämpligt program. :)

makari
2006-05-19, 13:04
Intressant att lyssna på alla andras mixar. Jag blev nästan chockad över hur grötig och långt borta min egen mix lät. Alla andras låter mycket torrare och "in your face". Foksens saknar dessutom ena gitarren, medvetet? Men den har bra stuns i trummorna iaf.

FIKSOFOKSI
2006-05-19, 13:10
Intressant att lyssna på alla andras mixar. Jag blev nästan chockad över hur grötig och långt borta min egen mix lät. Alla andras låter mycket torrare och "in your face". Foksens saknar dessutom ena gitarren, medvetet? Men den har bra stuns i trummorna iaf.

Jag har busat loss ordentligt med effekterna, gitarrerna är pannade, den som saknas
är upppitchad en hel oktav så den låter nog inte som den "borde".. :)


EDIT: Eller du och elboy har nog iofs busat mer med effekterna, gissar jag. Tyckte
det lät fint med pitchen. Hoppas Cadello inte blir sur.. ;)


Det var roligt att mixa rock och "riktiga instrument" :D. Ska pilla vidare med denna faktiskt...

FIKSOFOKSI
2006-05-19, 13:31
Men det stämmer ju makari, jag saknar en gitarr! shit....
Detta är inget medvetet val utan blev nog till pga jag behöver glasögon har för hög upplösning
på skärmen eller jag vet inte vad..

Nu fick det vips en annan dimension..

De två gitarrer jag använt är ju förståss samma spår :rolleyes: den lite mer melodiska får jag kolla in.

imported_seb
2006-05-19, 15:26
Här är min mix av Vitt och skrovligt.

http://medieteknik.bth.se/sehb04/mp3/vitt_men_skrovligt_(seb_mix).mp3

Jag har använt Cubase sx och Kjärhus Classic-paketet. Gratispluggar alltså.
Sången var svår att få bukt med, men den låter bättre nu än original i alla fall. Jag satsade på att kvarhålla känslan i ljudet, och helt enkelt förbättra den bara.

/seb

edit: här hemma lägger jag märke till att jag inte bara tryckt upp sången, jag har även tryckt upp bruset i sången. hade tyvärr ingen brusresucering på datorn jag satt vid när jag mixade. aja. strunt samma. :)

PeterH
2006-05-19, 18:20
http://www.hageus.se/temp/PeterHVitt.mp3

20 minuters kompressormissbruk resulterade i ovanstående (hade mastern alldeles för högt, men nu ska jag laga mat så det får vara så).

FIKSOFOKSI
2006-05-19, 19:27
ja jävlar vad du har pressat Peter.... :D


najs version..

vad har du gjort med orgeln??

PeterH
2006-05-19, 19:46
vad har du gjort med orgeln??

NI B4II FX. Den distar så otroligt skönt.

Dessutom gör bakgrundsbruset att det låter som orgeln smålirar hela tiden...

Carl Cadello
2006-05-24, 19:32
Tack alla!

Fan va kul!! Varför skulle jag bli sur. Jag bad om det ju. Nä det här var riktigt kul. Vi var grönsaker och inga rysska lägenheter. Har ibland lite probijifhgem med tangetbordet (Fastnar med fingrarna).

Trodde jag "prenumererade" på denna tråden men har tydligen lyckats trolla bort den, därav inga ljud från mig på senare tid.

Jag har lyckats lokalisera alla i bandet nu och vi är alla riktigt förvånade över hur snyggt och fint det kan låta. Vi kommer lägga ut alla tolkningarna på en hemsida senare.
Åter igen TACK!

Calle C

Ps. Jag håller på att plocka fram en annan av våra gamla slagdängor som ni kan få sätta tänderna i senare, om nii vill förståss. ds.