handdator

Visa fullständig version : Isolate Vocals???



djabyss
2006-05-04, 20:49
Hej allihopa!!!!

è det någon som vet om det finns en softvara eller hårdvara där man kan isolera vokaler, bas, trummor osv.från en wav fil?????(utan att få betala $$$$$$$)
Jag har testat extra boy pro men får inte riktigt till det .


Rookiedeluxe

makari
2006-05-04, 20:58
Sök i forumet, finns ett antal trådar om detta. Dock får du vara beredd på att det inte finns nåt magiskt program som fixar biffen med en enkel knapptryckning.

Arete
2006-05-04, 21:02
För att göra det enkelt för dig: Nej, det finns ingen som kan göra det tillnärmelsevis bra nog, speciellt inte gratis, och speciellt inte utan goda kunskaper i vad du ska göra.

Ursäkta om jag låter tråkig/elak, men det är den enkla sanningen.

Vill du ändå veta mer så kan du söka på forumet, ämnet har diskuterats förr.

edit: makari sprang ifrån mitt modem och hann först :-P

djabyss
2006-05-04, 21:25
Tackar för infot!
Jag hade uppskattat om någon kunde skicka länkar till trådar där detta har diskuterats "flitigt"
Tack

Arete
2006-05-04, 21:29
Det kan vara en bra lektion i att använda sökfunktionen ;-P

djabyss
2006-05-04, 21:35
Har sökt men è ny i forumvärlden.
Men tack för att du svarar i alla fall.

Mårre
2006-05-04, 23:11
I stort sett omöjligt att isolera element. Jag rekommenderar istället att du kollar in de forum som finns där "instrumentals" och "acapellas" finns för nedladdning. T.ex.
http://www.acapella-heaven.com/

EDIT: kikade in på ovan nämnda forum för första gången på säkert två år (mitt gamla nick funkade fortfarande!) å upptäckte att de har tutorials där (dock inte kollat in dem). Regga dig å kika in.

tommyc
2006-05-05, 08:49
Tyvärr är det mycket svårare att isloera sången än att ta bort sången från en stereomix. Det finns ju en uppsjö av mjukvaror och hårdvaror som försöker ta bort sång från låtar och de utnyttjar det faktum att sången i princip alltid är mixad i mitten av stereobilden. Genom att ta högra kanalen minus den vänstra så får man ofta bort en stor del av sången, men också allt annat som råkar ligga i mitten. För att undvika det så kan man filtrera ut basen osv.

Det jag vill komma till är att det kanske kan verka lätt att göra samma sak för att ta bort allt annat än sången, men tyvärr är det inte alls lika lätt. Det finns nog en del program som försöker göra det jag känner inte till något bra :-(

Jag har sett denna fråga dyka upp på flera forum men svaren har alltid blivit man tyvärr måste få tag på de rena sångspåren.

jgb
2006-05-05, 09:28
Ber om att få påminna om laglighetsaspekten när det gäller mjukvara och hur man skaffar sig den. Raderades just ett inlägg som tipsade om fultankning.

Arete
2006-05-05, 09:41
Ber om att få påminna om laglighetsaspekten när det gäller mjukvara och hur man skaffar sig den. Raderades just ett inlägg som tipsade om fultankning.
Har väl inte diskuterats någon fultankning i den här tråden? Enda jag ser är att djabyss inte ville lägga några pengar på ett program, det tolkar jag som en fråga om vilka gratisalternativ..

sisältää
2006-05-05, 09:43
Arete: jgb skrev just att han tagit bort ett inlägg rörande fultankning.

jgb
2006-05-05, 09:46
Arete: Exakt så som sisältää skriver.

Arete
2006-05-05, 09:47
Ahhh... trodde du menade i en annan tråd :-) Sorry!

sisältää
2006-05-05, 09:49
djabyss: Extra Boy Pro verkar ju vara precis vad du letar efter. Har du försökt lära dig det eller vill du ha något slags program som gör exakt det du vill utan att du behöver lägga något arbete på det?

EBP kostar ju i och för sig pengar..

tommyc
2006-05-05, 11:21
Ja Extra Boy Pro verkar ju vara precis rätt! Sen får man nog inte ha så höga förväntningar på resultatet. Demon som de har är med ett arrangemang där pianot är panorerat fullt höger, bas/trummor är åt vänster och rösten i mitten. Det är väl det absolut enklaste fallet...

djabyss
2006-05-05, 13:16
Tack för alla svar!
Känns som man har lite mer kött på benen nu. :)