handdator

Visa fullständig version : Frågor om Mixning med nedsatt hörsel!



joakimi
2006-04-16, 15:35
Hej!

Jag håller på att göra en undersökning till ett slutarbete om hur hörseskadade ljudtekniker mixar och behöver lite statistik om detta. Orsaken till detta arbetet är att jag inte hittat nån information eller litteratur om hur hörselskadade ljudtekniker arbetar. Med tanke på hur vanligt det är med hörselskador i denna bransch så det konstigt att det inte finns information om problemet. (Om ni kan rekommendera böcker eller annan litteratur som tar upp problemet tar jag gärna del av det)

Ifall ni vill vara anonyma så kan ni maila svaren till joakimi@yahoo.com. I arbetet kommer jag naturligtvis inte att uppge namn etc utan använder era svar endast för statistik.

Efter att undersökningen är klar kan jag sammanställa svaren/statistiken även här för att ge något tillbaka till er som tagit er tid att svara på frågorna.

Vore väldigt tacksam ifall ni kunde svara på dessa 10 frågor, skulle hjälpa mig enormt mycket!

Hör följer frågorna:

ALLMÄNT

1. Har ni hörselskada/nedsatt hörsel på båda eller ena örat alternativt mer på det ena örat än det andra.

2. Är skadan sådan att ni hör sämre (dämpat) på det skadade örat/öronen (ex ledningsfel) ELLER saknar ni förmåga att höra vissa frekvenser (ex bullerskador).


MIXNING

3. Håller ni medvete nere volymen för att spara på öronen eller vrider ni på mer för att höra?

4. Brukar ni på masterkanalen EQ:a för att kompensera för en hörselskada, ex höja i högre frekvenser för det skadade örat?

5. Brukar ni flippa kanalerna eller vrida ett halvt varv på hörlurarna för att höra med det andra örat, för att kolla nivåer, inställningar på EQ, mm?

6. Brukar ni höja mastervolymen för den kanal ni hör sämre på för att kompensera för hörselskada eller nedsatt hörsel?

7. Övriga trix för att kompensera för er hörselskada/hörselnedsättning

ÖVRIGT

8. Brukar era mixar tendera att bli dovare eller diskantrikare pga hörselskadan. vad brukar kommentarerna från andra personer vara angående era mixar?

-Ifall mixen blir dovare, är det för att ni medvetet försöker att inte vrida upp diskanten eftersom ni vet att ni hör sämre i det frekvensområdet ELLER för att ni helt enkelt inte hör diskanten.

- Ifall mixen blir diskantrikare, är det för att ni vrider upp diskanten för att den upplevs svag på grund av er hörselskada/hörselnedsättning?

9. Andra metoder ni brukar använda er vid mixning av för att ta er förbi problem i och med er hörselskada?

10. Upplever ni er hörselskada/hörselnedsättning som ett problem vid mixning? Om ja, hur stort problem?

Ett stort tack för er tid!

Mvh/
Joakim

Volantiz
2006-04-16, 16:07
Ljudtekniker är helt enkelt ett väldigt olämpligt jobb för någon som är hörselskadad. Hörselnedsättning gör det i stort sett omöjligt att få till bra mixar.

joakimi
2006-04-16, 16:24
Ljudtekniker är helt enkelt ett väldigt olämpligt jobb för någon som är hörselskadad. Hörselnedsättning gör det i stort sett omöjligt att få till bra mixar.

Det är helt klart att det är negativt att vara hörselskadad som ljudtekniker. Frågan är hur man ska ta sig förbi problemen, därav dessa frågor. Hur stor hörselskada/nedsatt hörsel man har påverkar ju självklart hur olämpligt det är. Tror dock inte riktigt på påståendet om att det i stort sett är omöjligt att få till bra mixar som hörselskadad i och med att många av de äldre i branschen har dålig hörsel. Dels är det naturligt att tappa hörseln, dels är det slitningsskador från branschen. Men ändå får de till sina mixar på ett imponerande vis!

Med tanke på hur många musiker i branschen som är hörselskadade så måste det i stort sett finnas nästan lika många hörselskadade ljudtekniker. Det är de personerna jag vill komma åt och höra hur de tar sig förbi problem etc. Tyvärr brukar hörselskadade ljudtekniker hålla tyst om sin skada, därför bad jag de som vill vara anonyma att maila sina svar till mig.

mvh
Joakim

Volantiz
2006-04-16, 18:18
Frågan av hur man ska ta sig förbi problemen, därav dessa frågor

Man låter andra mixa.


Med tanke på hur många musiker i branschen som är hörselskadade så måste det i stort sett finnas nästan lika många hörselskadade ljudtekniker

Ok.. jag tror helt enkelt att vi från grunden hade lite olika syn på vad som här skulle vara en "ljudtekniker". Jag menade nu en seriöst professionell ljudtekniker som skivbolag/filmbolag/whatever hyr för att göra en mix.. men om man ser "grabben som får gratis bärs under kvällen för att hålla koll på nivåerna under ens krogspelning" som en ljudtekniker (vilket han ju egentligen då också är antar jag).. eller personen som mixar om ens heminspelade demo för ett par kronor.. så är det ju en heeelt annan sak :)

charliecrash
2006-04-17, 12:45
Visst fan finns det hörselskadade ljudtekniker som fortfarande anlitas. Minns inte nu vilket band det var, men det var i PUK studion iaf, och en mega-artist (Elton?). Dom anlitade en tekniker som i stort sett inte kunde samtala normalt, men mixarna blev suveräna ändå. En gammal räv som mixat i många år kan ju känna sig fram, fast inte hörseln är vad den brukar vara.
Om jag är förkyld och inte öronen gör som dom ska, brukar jag ställa in mig och en masterEQ efter några låtar jag känner till, för att kunna få ihop en mix på det - men det brukar oftast inte bli slutresultatet. När jag hör normalt så märker man ju att "hur fan låter detta egentligen?..."
Så för mig funkar det inte så värst bra att frekvenskompensera en blurrig hörsel, som även misstolkar transienter och samverkan - men det är ju skillnad på hur stor vana man har på att kompensera sina brister. För övrigt är hjärnan en fena på at själv kompensera brister i hörseln. Inte i ett hörseltest kanske, men i en fullfrekvensmix.

jgb
2006-04-17, 12:57
Nu jobbar jag inte som mixsnubbe på lokal eller mixar/mastrar särskilt mycket musik, men såhär är det för mig.


ALLMÄNT

1. Lite susande tinnitus på bägge öronen, sämre diskant på höger öra.

2. Dämpat.

MIXNING

3. Håller nere volymen så länge det bara går.

4. Nej.

5. Japp, det händer.

6. Nej.

7. Lär känna systemet du lyssnar på, vet jag hur en låt liknande den jag mixar skall låta i högtalarna så vet jag hur jag skall mixa. Frekvensanalysator kan vara bra också, men min hörsel är inte så illa egentligen.

ÖVRIGT

8. De brukar låta bra (i alla fall vad folk säger), missarna är snarare kring hur jag har mixat de individuella instrumenten.

9. Se svar på fråga 7. Sedan får andra lyssna på låtarna också och säga om det är något problem som behöver rättas till.

10. Japp, det är trist att inte kunna höra hela vägen upp i frekvenserna. Trist att inte kunna blåsa på så högt som man egentligen vill spela. Däremot så för slutresultatet blir det rätt ok ändå.

joakimi
2006-04-28, 09:30
I need some more answers.... please.

Dalleponken
2006-04-28, 09:38
Kan inte se riktigt värdet med undersökningen? Varför inte göra en undersökning om synskadade buss/taxichaufförer istället? Har man hörselskada så mixar man allra troligast bara i hemmet på ren hobbynivå.

Arete
2006-04-28, 09:40
Hmms... jag är överkänslig för höga frekvenser (hör frekvenser runt 15-19khz extra starkt, har problem med skrikande lampor, oscillerande datordelar och liknande), räknas det som hörselfel?

enapa
2006-04-28, 09:58
Jag tror att det ligger i jobbets natur att man kan sina öron, beroende på hur stor skadan är så tror jag man kan jobba på proffsnivå.... om man har erfarenhet så vet man hur man ska göra jobbet och man lär sig säkert sin skada och kan kompensera med mätare.

Jobbet i sig sliter ju på hörseln, det är svårt att inte dra på sig skador om man jobbar med höga ljud, det räcker att man ska micka upp ett trumset och det sitter en idiot på trumpallen som inte tänker sig för så kan man ha en hörselskada, samt att man vid långa pass höjjer volymen och ofta finns ej tid för vila och det är psykoligiskt med tinitus så om man är trött och grinig så känns det mer och är man pigg så är det kul och man pattar på vollen!

Volantiz
2006-04-28, 10:00
är man pigg så är det kul och man pattar på vollen!

:eek:

joakimi
2006-04-28, 23:09
Hmms... jag är överkänslig för höga frekvenser (hör frekvenser runt 15-19khz extra starkt, har problem med skrikande lampor, oscillerande datordelar och liknande), räknas det som hörselfel?

Visst kan det räknas som hörselfel antar jag. Det jag söker svar på är dock sätt att gå till väga vid mixning med nedsatt hörsel.

joakimi
2006-04-28, 23:12
Kan inte se riktigt värdet med undersökningen? Varför inte göra en undersökning om synskadade buss/taxichaufförer istället? Har man hörselskada så mixar man allra troligast bara i hemmet på ren hobbynivå.

Värdet med undersökningen är att få en klarhet i hur ljudteknikers med nedsatt hörsel arbetar (för det finns högst troligt ett stort antal teknikers som på proffsnivå arbetar trots nedsatt hörsel eller annan hörselskada). Detta bör rätt så tydligt framkomma i mitt första inlägg, lämngst upp i tråden.

Maxen
2006-05-01, 08:56
Jag är döv på mitt högra öra, och med andra ord så går all sorts mixning fetbort åt andra än mig själv.

oooood
2006-05-04, 04:47
Jag har nedsatt hörsel sedan föseln på mitt vänstra öra, men det går hur bra som helst att mixa. Visserligen har jag en förmåga att i bland panorera ut vissa saker till vänster lite för mycket.. Jag brukar vrida upp volymen en aning på min vänstra högtalare för att kompensera....

joakimi
2006-05-11, 16:14
Tack för alla svar. Den som ännu känner sig sugen på att vara med i undersökningen hinner ännu slänga upp sina svar... haha. Men snart är det dags för analys.

mvh
Joakim

kallback
2006-05-11, 18:10
jag e inte ljudtekniker men har samma problem som Arete här

...värst e ett smalt band runt övre "mid" som bara prasslar i mina öron (nån frekvens i den öppna 909 hihaten, om frekvensband e för tekniskt)

men jag dämpar där hårt + fortsätter att dämpa diskanten upp i frekvenserna, struntar i om folk har problem med mixen senare... jag ska kunna lyssna på min egna musik som till huvudelen e skriven till mig själv...ingen kompensation altså för min "skada"

har väl hänt att man varit ute på klubb och klivit fram och dämpat diskat också för att genomlida kvällen... men det hör inte dit... man har varit dum själv och glömt öronpropparna...