handdator

Visa fullständig version : Stereominskare



MagicC
2006-04-05, 12:34
I ett tidigare inlägg diskuterades vilt om stereobreddning, men jag har raka motsatta problemet. Kanske är det bara inbillning, men när jag mixar sångspår så känns det ofta som om sången ligger rakt över hela stereobilden och inte koncentrerad till mitten, om ni förstår vad jag menar.

Att flytta ut ljuden på kanterna går att fixa med diverse fastrix, men finns det något sätt att få ljudet att låta mer mono än mono? Har svårt att se att man skulle kunna få ljudet att låta "smalare än mono", men man kanske kan lura örat genom att skära i dom lägre frekvenserna, lägga på lite delay eller ett superkort reverb. Kanske stereomicka sången på något smart sätt för att få en mer riktad stereobild? Fast nu var det ju ultramono jag ville ha. :)

Några tips?

Arete
2006-04-05, 12:44
Du har alltså ett monospår som du vill ha ännu mer mono? :-D

Enklast är väl att stereobredda/mixa resten av spåret isf?

MagicC
2006-04-05, 12:55
Jo, jag vet att det låter korkat. Egentligen är det inte så självklart som det kan tyckas. Ett sångspår som är mixat i mono låter ju som bekant precis lika mycket i båda högtalarna, men om du sitter mellan högtalarna så finns ingen specifik riktning på ljudet. Vad jag skulle vilja är att på något vis mixa sången så att den får en mer exakt position i stereobilden och inte "breder ut" sig. Ett trick som möjligen skulle kunna fungera är att kopiera sångspåret, panorera ut dom på sidorna, skära basen och lägga ett kort delay. På så vis kanske man kan lura örat att "fokusera" mer på ljudet i mitten.

Om du tänker dig ett hemmabiosystem, så har man ju ofta en centerhögtalare för dialogen, men om nu mono alltid är mono så borde det inte bli någon skillnad om man istället mixar dialogen i mono i det främre stereoparet. Hänger ni med.

myko
2006-04-05, 13:04
Jag är precis med på vad du menar och jag tror inte det hjälper att dubbla spåret och trixa med delay... Det jag har gjort i samma situation är att ha skurit sångens frekvenser i de ÖVRIGA instrumenten för att ge sången en mer stabil plats i musiken. Och sedan gäller ju att hålla nere på stereoverb och annat som kan bredda för mycket såklart.
Vad säger ni andra?

Dr Dront
2006-04-05, 13:18
Att lägga sången en liiiiiten aning åt höger eller vänster, bara så man snuddar ut den åt något håll gör den ibland lättare att lyssna på. Det tror jag är en lösning

Arete
2006-04-05, 13:37
Jag skulle nog gissa på att lägga ut två kopior av sången på höger/vänster, göra dom lite lite försenade (kanske ett litet delay) samt ha ett lätt stereoreverb på dom. Då får du fram känslan av att ljudkällan är rakt fram, fast ljudet studsar ut i ett rum och träffar väggar/tak. Måste nog göras jäkligt lågt bara, man får inte höra att dom är där, får bara ge en antydan av ett rum.

Soulmachine
2006-04-05, 17:26
Nåt jag prövat som funkar rätt bra är att använda Endorphin-pluggen.
http://www.digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=3



An overview on the features:

* Two independent frequency bands (low and high frequency processing)

* Switchable stereo or M/S mode operation

* Two basic compressor designs:
o modern vca mode with soft-knee characteristics and manual time constants. This mode provides an instant response behaviour and deep compression, using a feed-forward circuit

o Vintage-style opto (photo resistor) mode, modelled after ancient opto-electrical compressors. The time constants stay manually set, but they are also affected by the signal's energy. This mode has the typical opto-style 'overshoot' on quick transients, this is one of the most gentle compressors you may find. Classical feed-back detector circuit

* Adjustable high-level output stage with analog-style saturation

* Global 'de-comp/sat' section. It's you who decides how the unit reacts to large amounts of gain reduction as well as when and how to saturate.
* Maximum output: -0.1dBFS. This is very helpful when using the plugin as the last stage before burning the CD.


Kan inte riktigt förklara, men det finns en slags Mono/Stereo switch på den. Klickar man på
den så blir pluggen (Som egentligen är en tvåbands kompressor) en sorts stereobreddare.
Men det SKOJJSIGA är att den kan jobba bakvänt. Alltså göra mer MONO av ljudet.
Du kommer förstå ifall du tankar hem den och läser hjälpfilen. Jag är så dååålig på att
förklara :)

kroffe
2006-04-05, 19:19
En cool grej är ju annars att lägga ut en identisk kopia på ljudet på en annan kanal, flippa fasen och sen pitcha ned den lite, lite så att den *nästan* släcker ut den andra kanalen... ger kanske inte direkt det du är ute efter men ger onekligen skumma resultat...

MagicC
2006-04-05, 21:26
Det känns som att vi är inne på ungefär liknande spår allihop, men frågan är hur proffsen får sången att låta så definierad och tydlig. Sången ska ju samtidigt smälta in i musiken på ett naturligt sätt.

Måste erkänna en hemsk sak. Jag lyssnade faktiskt på Christer Sjögrens skiva med Elvislåtar för några dagar sedan. Ett lysande exempel på skrämmande dålig mixning. Musiken låter programmerad med presetljud från JV-2080 och sången låter badrum och ligger ovanpå alltihop utan att smälta in.

segerfalk
2006-04-05, 22:19
Jag håller med Myko, du skall helt enkelt eq:a i musiken så att inte sång och musik krockar för mycket.

charliecrash
2006-04-05, 22:24
För att få fram sång kan man även använda en multibandskompressor som 'sidechainas' med sången mot hela mixen. Detta ska användas mycket sparsamt, men rätt inställd så drar den bara ner dom frensbanden som sången ligger på och rör inte resten av mixen, otroligt effektivt. Särskilt om man sedan lägger mycket effekt på sången, så klingar den fram mellan varje fras på ett originellt sätt - men det ska trixas som fan för att få ihop det snyggt.

Soulmachine
2006-04-05, 23:04
För att få fram sång kan man även använda en multibandskompressor som 'sidechainas' med sången mot hela mixen.

Låter jääkligt intressant, det måste jag testa :)
Tack för tipset...

Måste även hålla med om att för att verkligen få fram sång så verkar EQ vara receptet.
Alltså EQa i musik så den inte krockkar med sången.
DOCK så verkar det som att de krävs massa träning för ditt öra, och verkar inte vara något
man gör på 5 minuter. Det är väl det som kallas konst antar jag :)

axeman
2006-04-06, 14:26
Det känns som att vi är inne på ungefär liknande spår allihop, men frågan är hur proffsen får sången att låta så definierad och tydlig. Sången ska ju samtidigt smälta in i musiken på ett naturligt sätt.


Alltså, det är väl det som kallas "att mixa"?

myko
2006-04-06, 14:57
LOL, precis, det är att mixa!
Nästan lika viktig som EQ:n är ju att sången är hyfsat komprimerad för att inte tappa styrka. Man kan kräma på rätt bra, lite beroende på musikstil. Det hjälper också till att placera sången där den ska sitta - in your face.