handdator

Visa fullständig version : Hjälp med väldigt jobbig akustik



oooood
2006-03-06, 13:43
Jag håller på att bli galen!
Jag flyttade för två månader sen till en ny lya och efter två veckor av målande och annat kunde jag äntligen plocka upp min studio, men till min besvikelse så var det nästan omöjligt att mixa eller skapa något när jag lyssnade genom monitorerna. Det är väldigt jobbig akustik i det rektangulära rummet som är 1,9 x 3,5m.
Jag la märke till att det var ett väldigt ekande i rummet innan jag plockade upp allting, men trodde att det skulle kunna åtgördas med tjock matta och tyg på väggarna. Visst det fungerade högre upp i registret, men det verkliga problemet låg självklart längre ner. Området mellan 115Hz - 300Hz överröstar i princip allt så det är omöjligt att lyssna i högtalare. Det låter som att vissa frekvenser resonerar i hela rummet och basar som jag tidigare uppfattat som djupa och härliga låter nu ganska tråkiga och har en markant höjning runt 115-300Hz. Man skulle väl kunna säga att rummet låter burkigt?

Jag undrar hur man lättast blir av med problemet? Ska man bygga bredbandsabsorbenter, basfällor, eller Helmholtz resonatorer-(inget jag har direkt lust att försöka mig på). ????

Alla tips är välkommna!

MVH
/Daniel

indigo
2006-03-06, 14:18
Låter klurigt eftersom problemet ligger i de lägre registret, eftersom lägre kräver ju i regel tjockare absortionsmaterial. Har du testat att flytta monitorerna för att se om resonansen blir starkare eller svagare beroende på vart dom är placerade? Du kan ju även pröva att dämpa bakom monitorerna för att se om det minskar, testa med någon vikt filt eller kudde om du inte har något annat. Det är vad jag skulle kunna tänka mig att göra åt saken i detta läge, sånt här är jätteklurigt.

oooood
2006-03-06, 16:04
Tack för svaret!
Har inte testat och flytta monitorerna tyckte jag placerat dom så bra som möjligt, men jag ska experimentera lite med postionen.
Problemet är ju att man delar lägenheten med sambon så man måste ju ansöka om tillstånd innan man börjar flytta runt alla dessa fula apparater och makapärer (enligt tjejen).

Testade för någon vecka sedan att stoppa in soffkuddar, täcken och säckar med gamla kläder för att se om det blev någon skillnad och det visade sig att det fungerade ganska bra. Men jag tycker att det är ganska svårt att avgöra om det blev en bra lyssning. Bas problemet blev visserligen lite bättre?
Vore intressant och mäta frekvensresponsen vid lyssningspunkten och sedan försöka åtgärda problemet med dämpning etc.
Får se om jag får tag på en bra mikrofon eller en spektrumanalysator så får jag brusa skiten..

jgb
2006-03-06, 16:25
Stoppa kuddar, madrasser och annat liknande i hörnen av rummet. Det här är nog visuellt accepterbara tips annars:
http://www.recording.org/ftopic-32082-0.html
http://gearslutz.com/board/showthread.php3?p=391347

makari
2006-03-06, 16:52
Det första du bör göra är att flytta högtalarna en bit bort från väggar och speciellt hörn. Sånt har en tendens att ge mera bas, bra ibland men inte alltid.
Nån form av absorbenter är väl bästa vägen att gå tror jag men som sagt så är lägre frekvenser svårdämpade. Att försöka trimma in en EQ för kompensera rummets frekvenskarakteristik funkar ju i teorin men hur svårt det är i praktiken har jag ingen koll på.

jgb
2006-03-11, 09:16
Hur har det gått med det här? Sitter och slösurfar lite på morgonen och snubblade in på JAMs hemsida. Under rubriken "Mikrofoner och tillbehör" så har de gömt diverse akustikmojänger, bland annat lite basdämparjox som man kan sätta i hörnen av rummet. Sedan länkar de även till http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp som berättar mer om basfällor.

enapa
2006-03-11, 10:21
Här finns alla tips man kan tänka sig:
http://www.johnlsayers.com/phpBB2/index.php

Funderar på om man inte borde kunna köpa en säck med isolering och ställa i hörnen, borde väll funka??

false messiah
2006-03-11, 11:15
Det finns en hel del godis på Ethan Winers sajt (http://realtraps.com/articles.htm) (han säljer akustikmaterial under namnet Realtraps, och brukar vara rätt flitig på diverse engelskspråkiga forum).

Att ställa en kebabrulle med isolering i hörnet funkar, men det är vad jag förstått effektivare att bygga riktiga absorbatorer. Vi ska snickra ihop lite basfällor till studion framöver, verkar inte allt för komplicerat.

compute
2006-03-11, 14:21
Rummet jag jobbar i är så jäklarns högt i tak att jag kan stoppa in sjuka mängder fluff utan resultat. Bästa lösningen hittills har varit att stå med micken under en filt och lägga sång, men det är inte helt bekvämt. Ska kolla in studios tips lite mer dock.

oooood
2006-03-13, 00:48
Oj va mycket svar det har kommit :)

Efter ett styrelsemöte med tjejen har jag bestämt mig för att det får bli ramar fyllda med någon typ av isolering som sedan kläs in i nått tyg, som flickvännen har valt ut.
Fotnot: Jag måste bara få henne att tro att det är hon som valt ut tyget ;)

Funderar på att bygga tre ramar fyllda med glasfiberull med mindre densitet varav två ska placeras på varsin sida om mig och den tredje tänkte jag sätta bakom högtalarna som i princip ska täcka hela vägen jag har framför mig. Sen tänkte jag satsa på ramar med glasfiber av högre densitet i hörnen som kanske har en mer reflekterande yta så att det blir lite balans...
Någon som tycker att det låter dumt att göra så här? Eller är det ett säkrare kort om man använder samma material för att dämpa allt så man inte får en ojämn balans mellan LF och HF?

/Daniel

charliecrash
2006-03-13, 01:26
Ja vad du än gör så är inte EQ lösningen på resonans i rummet. Problem uppstår vid mix om du fortfarande har stående svängningar vid vissa frekvenser. Om dessa frekvenser tonas ner i monitorn kommer dom att låta fel när du spelar upp dom någon annanstans för att du inte har kontroll över det registret - eftersom det låter fult så fort någonting spelar där i din monitor.

Att däremot EQ'a monitorer mot musik man vet låter bra i en anpassad lyssningsmiljö är helt rätt. Kan man kompensera monitorernas brister i en frekvenskurva är detta att föredra mot att ständigt mixa bort ett fel som man vet om.

oooood
2006-03-13, 02:01
Ja vad du än gör så är inte EQ lösningen på resonans i rummet. Problem uppstår vid mix om du fortfarande har stående svängningar vid vissa frekvenser. Om dessa frekvenser tonas ner i monitorn kommer dom att låta fel när du spelar upp dom någon annanstans för att du inte har kontroll över det registret - eftersom det låter fult så fort någonting spelar där i din monitor.

Att däremot EQ'a monitorer mot musik man vet låter bra i en anpassad lyssningsmiljö är helt rätt. Kan man kompensera monitorernas brister i en frekvenskurva är detta att föredra mot att ständigt mixa bort ett fel som man vet om.

He he kul att någon mer är vaken den är vaken den här tiden på dygnet :cool:

Ja det har du rätt i?
Eftersom jag inte har någon anständig extern EQ testade jag att använda mjukvara istället på masterbussen i SX och självklart bypassa den när jag mixar ner. Använde en låt som referens, men blev ganska snabbt osäker på vad jag gjorde. För att de frekvenser som jag tycker resonerar mest är ca127Hz och ca140Hz och jag var tvungen att skära minst10dB för att få det att låta ?bra? tyckte även att det blev väldigt trångt mellan gruvhålen som uppstod på grafen? Jag intalde mig först att bara lite EQ så borde det funka, men men..
Problemet är väl inte att det låter fult direkt utan snarare att det är jävligt påfrestande att sitta och försöka koncentrera sig när det resonerar hejvilt. Jag kan stå ut med NS10, men inte det här? Värst låter det när man startar upp allt på morgonen eller om man har setat med lurar ett tag?

/Daniel