handdator

Visa fullständig version : Måste en låt innehålla vocals?



sabe
2006-02-13, 08:40
Varför kan en låt utan vocals inte få komersiell genomslagskraft? :confused:

Lordlondon
2006-02-13, 08:45
Det kan den! :D

Robert Myles - Children

Fågeldansen (inte mitt låtval, men inga vocals)

Raketen, eller vad den heter, gammal dragspelslåt (iofs bara känd i sverige)

Mvh

(kommer jag på fler så uppdaterar jag listan!)

zthee
2006-02-13, 08:46
Fågeldansen (inte mitt låtval, men inga vocals)


Nu kommer jag ha den på hjärnan hela dagen :mad:


:kaaaka!:

Lordlondon
2006-02-13, 08:50
Nu kommer jag ha den på hjärnan hela dagen :mad:


:kaaaka!:

Här kommer en till som jag brukar få på hjärnar!!

Jönssonligan introt! (dabadada dabadada du du du du du du) :D

sabe
2006-02-13, 08:55
För att inte tala om ansalgstavlan. ;)


Det kan den! :D

Robert Myles - Children


Vist finns det undantag. Kan passa på nämna Hot Butter - Popcorn eller varför inte PPK-Resurection. Men överlag när man lyssnar på t.ex. radio så är det snarare regel än undantag att inte spela musik som musik (om det inte är en kanal som inriktat sig på jazz eller klassisk musik). :hmmm:

zthee
2006-02-13, 08:58
Hot Butter - Popcorn

Gah! Nu har jag ett Fågeldansen/popcorn/jönsonligan-medley på hjärnan!

Frebrik
2006-02-13, 09:03
Gah! Nu har jag ett Fågeldansen/popcorn/jönsonligan-medley på hjärnan!

Då får du plats med -The Shadows, Apache

Lordlondon
2006-02-13, 09:15
För att inte tala om ansalgstavlan. ;)



Vist finns det undantag. Kan passa på nämna Hot Butter - Popcorn eller varför inte PPK-Resurection. Men överlag när man lyssnar på t.ex. radio så är det snarare regel än undantag att inte spela musik som musik (om det inte är en kanal som inriktat sig på jazz eller klassisk musik). :hmmm:

...eller Super Mario Bros på NES!!

Det är sant, det är inte mycket "instrumetal" musik som är hit:ar i "normal" radio, tyvärr är det nog något vi får leva med. Det närmaste vi kommer utan vocal's är väl låtar med snodda samplingar, fast det blir ju en vocalhook, typ "call on me" om du förstår hur jag menar.


kom på Das Boot med U96

PeterH
2006-02-13, 09:20
Vangelis, Jarre och dyl säljer/sålde väl också bra? Antiloop och hela den påsen...

Lyssna på P2, massor av instrumentalt. Klassiskt, jazz etc.

Men om du menar att den enda definitionen av kommersiell genomslagskraft är att spelas på P3 eller NRJ, så beror det på att där spelas populärmusik i olika former. En väldigt bred genre, men en där sång oftast är en framträdande del.

sabe
2006-02-13, 09:23
Kanske är det så att för att en låt skall slå igenom måste den vara lätt att karaktäricera? Så att när man hör den skall man veta direkt vilken låt det är. Och vocals är ett tydligt sätt att göra det på. För om man tar några av de enbart instrumentala exemplen som nämnts hittils så är det ju att de haft en förmåga att sätta sig på hjärnan.

Däremot tycker jag ofta att man förstör bra dans låtar genom att lägga meningslösa vocals på.


Peter H: Vist är det så. Men även om du går in på enskillda genres så är det sällan man hör en hårdrocks låt utan vocals? Varför skulle det inte gå för sig?

HenrikL
2006-02-13, 10:09
Problemet är ju att skivbolagen inte tror på en låt utan vokaler. Finns massor av låtar som varit underground (?) hits, men som sedan fått en tokrisig vokal när den plockas upp av ett större bolag.

Silicone Soul - Right On, Right On, Rui Da Silva - Touch Me, Layo & Bushwacka - Love Story (Finally) och fick inte Robert Miles - Children en risig vokal till slut oxå?
Finns många fler exempel.

Lindeberg
2006-02-13, 10:18
Problemet är ju att skivbolagen inte tror på en låt utan vokaler. Finns massor av låtar som varit underground (?) hits, men som sedan fått en tokrisig vokal när den plockas upp av ett större bolag.

verkar vara en engelsk specialitet.
fast värsta exemplet är nog ändå fast track, med etienne de crecy + gopher + nån.
huuuhuu... :hmmm:

PeterH
2006-02-13, 10:32
Peter H: Vist är det så. Men även om du går in på enskillda genres så är det sällan man hör en hårdrocks låt utan vocals? Varför skulle det inte gå för sig?

För att genren defineras av vissa saker: Distade gitarrer, falsettyl, spandexbrallor ;)
Men visst finns det väl instrumental hårdrock, en massa proggrock-avarter tex.

Jag tror det handlar om att du definerar "kommersiellt gångbar" alldeles för snävt, utifrån ett fåtal radiokanaler, och top 10 på försäljningslistan. Det finns massor av annat som säljer hyggligt, drar folk till konserter osv, om man bara gräver lite. Dansmusik inte minst...

jagtror99
2006-02-13, 12:08
verkar vara en engelsk specialitet.
fast värsta exemplet är nog ändå fast track, med etienne de crecy + gopher + nån.
huuuhuu... :hmmm:

haha ja det var en riktig styggelse. höll på o spy när jag hörde vokalerna. varför förstöra en sån skitbra låt :(

makari
2006-02-13, 12:16
henrik: Men låtar med konsonanter funkar bra eller? Vokaler är ju iaf mera lättsjunget.

Sumpen
2006-02-13, 13:53
Jag tror att det har att göra med att större skivbolag som säljer musik för 10-25 åringar, inte i första hand säljer musik utan identitet. För att sälja identitet funkar det bättre att han någon som får symbolisera identiteten, som en sångare ofta gör.

sabe
2006-02-13, 13:58
Jag tror att det har att göra med att större skivbolag som säljer musik för 10-25 åringar, inte i första hand säljer musik utan identitet. För att sälja identitet funkar det bättre att han någon som får symbolisera identiteten, som en sångare ofta gör.

Tycker det lät som en väldigt logisk förklaring. :)

Dalleponken
2006-02-13, 16:50
Den stora massan av skivköpare vill nog gärna ha en sång de kan tralla med i. Instrumental musik är nog mer intressant för den som gör låten, eller folk med ett särskilt musikintresse, tex trance, spacesynth eller varför inte klassisk musik. Om jag blir tillfrågad om att spela en låt på en fest tex, så menar de ju alltid att jag ska sjunga låten med, de flesta är inte så intresserade av att höra mig enbart klinka låten på gitarr eller piano. Det bara är så, inget att göra åt.. ;)

kallback
2006-02-20, 01:29
fast jag e av den "arten" som inte analyserar och processar sång och missar ofta vokala budskap i låtar, saknar intresse kanske för jag hör inte/filtrerar ofta bort texterna kring det joikas om då lyssning ligger på ett harmoniellt plan [eller vad det kan tänkas heta - en pipa i mängden av andra tubor]

således har det mera blivit så att jag lyssnar mer på instrumental\ rent "LJUDbaserad" musik
- det handlar om olika sortes lyssning helt enkelt...

gällande den egna musiken sen tjänar det för egen del allstå inte nåt till att ha med text/sång...

detta har väl inte nåt det stora bolagen ännu att folk kan vara olika?

reSet
2006-02-20, 01:33
Varför kan en låt utan vocals inte få komersiell genomslagskraft? :confused:

citat:

"Lyrics let you express the same thing as the artist, along with him/her"
reSet Sakrecoer

"listen to the message son!"
Grand master flash

Soulmachine
2006-02-20, 01:54
Det bästa medium där musik utan sång forfarande frodas är väl filmmusiken. :)

Dalleponken
2006-02-20, 02:09
För kommersiellt genomslag krävs sång, eftersom den genomsnittlige (icke-musiker) skivköparen behöver detta element för att kunna identifiera sig med musiken.

Tror att det alltid kommer vara grymt svårt att tjäna några pengar på instrumentalmusik, tyvärr.

sybariten
2006-03-02, 23:17
Här kommer en till som jag brukar få på hjärnar!!

Jönssonligan introt! (dabadada dabadada du du du du du du) :D

Haha ja jädrar DEN låten går inte av för hackor, fy fasen vad skön. Swensk 80talsfilmmusik när den är som bäst.
Nån som vet
1) vem som gjorde musiken
2) om han/hon gjort nåt mer sen
3) vad det är för mackapärer som låter

lasseman.net
2006-03-03, 01:47
jag tror att musik med sång/rap håller längre att lyssna på än instrumental musik. en hiphop-låt kan jag lyssna på nästan hur många gånger som helst, för jag lyssnar gärna på beatsen, och sen då och då hör jag lite mer text än jag gjorde tidigare. det är bara dom största hitsen som jag kan texten till, alla andra har outforskad mark. så de håller att lyssna på flera gånger.

med elektronisk musik hör man alla detaljer efter ett par genomlyssningar, sen kan man låten i stort sett.

det finns givetvis undantag, men generellt kan jag nog säga detta. :)

kroffe
2006-03-03, 11:37
Problemet är ju att skivbolagen inte tror på en låt utan vokaler. Finns massor av låtar som varit underground (?) hits, men som sedan fått en tokrisig vokal när den plockas upp av ett större bolag.

Undantaget som bekräftar regeln måste ju vara Sony's eurotrance-klon av DJ Rolandos "Knights of the Jaguar", f ö numera Detroits nationalhymn no1. Intressant läsning:
UR vs Sony (http://www.undergroundfiles.com/ur.html)

encore
2006-03-03, 16:26
Haha ja jädrar DEN låten går inte av för hackor, fy fasen vad skön. Swensk 80talsfilmmusik när den är som bäst.
Nån som vet
1) vem som gjorde musiken
2) om han/hon gjort nåt mer sen
3) vad det är för mackapärer som låter99musik har svar på dina frågor. (http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=8851) ;)

Lordlondon
2006-03-03, 16:57
99musik har svar på dina frågor. (http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=8851) ;)


Kanon!!!

Mvh

I.R.
2006-03-04, 10:14
De största instrumentala "hitsen" i modern tid är väl oftast signaturer? Rosa pantern, Snobbar som jobbar, Bond-signaturen, Peter Gunn theme... De känns som större hits än listettorna, alla kan dem, ofta är de avgörande för filmernas framgång, men de är liksom ändå i bakgrunden.

Valfrid
2006-03-10, 15:19
De största instrumentala "hitsen" i modern tid är väl oftast signaturer? Rosa pantern, Snobbar som jobbar, Bond-signaturen, Peter Gunn theme... De känns som större hits än listettorna, alla kan dem, ofta är de avgörande för filmernas framgång, men de är liksom ändå i bakgrunden.

För att inte tala om att det lättare kan kodas om till ringsignaler...

encore
2006-03-10, 15:38
Axel F från Snuten i Hollywood, samt Crockett's Theme från Miami Vice var ju också stora instrumentalhits.

Apropå sång, var det inte samma sak med Spiller - Groovejet, att den först blev en radiohit när Sophie Ellis Bextor lade vocals på låten (på klubbgolvet var den väl redan känd)?

kallback
2006-03-11, 12:33
[gnugga er fantasi och häng med]
just nu lyssnar jag på instrumental musik från mellanöstern [svängLyra och påladHarpa och allt vad det kan tänkas heta på norska utan låneord]

··~vilket "ni" → dock inte alla, skrapade genom en luskam → skulle klassa som annonym musik för att det inte finns lyrik (?) men ni går tyvärr bet på hela Konceptet kring det hela i s f

- jag vet inte vad jag ska säga mer än att det kan va jag som har rivit och kastat min broända över kluftan || vi som tyker olika har väl klipt av bron i båda ändor...t o m...? den ligger där nere ↓↓↓ skulle var kul att hänga upp den igen tillsammans·· men jag fattar ju inte var jag ska hänga upp min del i·· : )

för min del handlar det om att ljuden snackar och matchar ens ··[*NÅGOT*]·· tror att det kan vara så enkelt... varför diggar jag allt som knarrar och knakar, en tjej som lyfter läppen och slidar av med ett litet knarr i anvslut på de flesta ord tycker jag låter sexigt och snyggt som tusan som ett exempel för att rama in lite - jag hör och uppskattar ljudet före jag uppfattar vad som sades [ förmodligen i microSekunders diff men ändå... ]

reSet
2006-03-11, 18:41
Det bästa medium där musik utan sång forfarande frodas är väl filmmusiken. :)

man kanske ska gämnföra det med rap?

Gorkamorkah
2006-03-11, 21:26
Varför använda ordet vocals?

rolfberg
2006-03-15, 22:24
Läste inte hela tråden... orkade inte. :rolleyes: Å dessutom ett jävla sent inlägg. Hur som helst:

Pop Corn med Hot Butter hade väl en jävla genomslagskraft.

The Shadows hade väl en hit med Apachee.

Herbie Hankocks Rock It är ännu ett exempel.

Sen kan man ju fråga sig vad vocals är för något? Är det verkligen alla orala och gutturala ljud som någon klämmer fram vid en mick. Tänker t.ex. på Bobby Mc Ferrins intro till Don't Worry, Be Happy. Eller Freddie Mercurry's Excersices in Free Love.

petsematary
2006-03-23, 02:59
Varför är detta ett problem? Bra texter är ju poesi. Hitta nån textförfattare som kan skriva då om du inte kan själv. Brian Wilson gjorde så.

Adde
2006-03-23, 08:33
Man vill ju skråla med i refrängen så vocals är ett måste!

kroffe
2006-03-23, 10:07
Pop Corn med Hot Butter hade väl en jävla genomslagskraft.
The Shadows hade väl en hit med Apachee.
Herbie Hankocks Rock It är ännu ett exempel.


Du räknade upp tre bra exempel på instrumentala monsterhittar ifrån tre decennier (60, 70 och 80-talet). Bara att komplettera med Robert Miles "Children" ifrån 90-talet då (också nämnd tidigare)...

sabe
2006-03-23, 10:49
Robert Miles "Children" innehöll väll nog någon form av vocals om jag minns rätt?

hasparigus pink
2006-03-23, 12:14
Sen kan man ju fråga sig vad vocals är för något? Är det verkligen alla orala och gutturala ljud som någon klämmer fram vid en mick. Tänker t.ex. på Bobby Mc Ferrins intro till Don't Worry, Be Happy. Eller Freddie Mercurry's Excersices in Free Love.

det tycker jag väl. vocal cords=stämband -> stämma -> röst.

när svenska dancemusic-producenter säger att de använder "vokaler" däremot...

Arete
2006-03-23, 12:41
I sann svensk anda borde det döpas till något fult försvenskat. Jag tänker framåt alltid kalla vocals för våxaler. Är ni på? :-)

sybariten
2006-03-23, 12:49
http://www.pokaler.dk/itemgraphics/4030.jpg

rolfberg
2006-03-25, 09:12
det tycker jag väl. vocal cords=stämband -> stämma -> röst.

när svenska dancemusic-producenter säger att de använder "vokaler" däremot...

Vokaler? Det var som tusan. Vad fanken gör de med alla konsonanter då? :D

Ett väl placerat P kan ju ge bra stöddighet åt sången.

Don
2006-03-25, 14:02
99musik har svar på dina frågor. (http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=8851) ;)

Och vill du veta mer om Ragnar, så har google bland annat den här länken att erbjuda:

Ragnar Grippe (http://www.stim.se/Avd/mic/prod/personer.nsf/c978cb9588f523b14125656a00367a26/880789f2deff4f0141256492002d24ef!OpenDocument)

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Ashaz
2009-08-05, 11:22
Jag blev riktigt mörkrädd en gång när jag lyssnade på flipp eller flopp (bra länge sedan).
De hade lyssnat på en härlig intrumental sak.
Detta är vad ett av äggen kläckte ur sig:

"Ja det var ju riktigt vackert, men jag får säga flopp ändå. För jag förstår inte vad man ska ha denhär musiken till.
Det funkar ju inte på en fest och man kan inte sjunga med. Jag kan itne tänka mig att någon sitter och bara lyssnar på dethär. Ska man ha det på när man dammsugar eller?"

Jag har själv fått kommentaren nyligen, då jag valde musiken på en förfest "Det låter ju bara som ett tåg. tuff tuff tuff. Det orkar ingen lyssna på."
Och då var det bara trance kanalen på di.fm som rullade :|

Ashaz
2009-08-05, 11:24
I sann svensk anda borde det döpas till något fult försvenskat. Jag tänker framåt alltid kalla vocals för våxaler. Är ni på? :-)
Halvt ubblepost här, men vad är det för fel på lyrik? :tveksam:

deleted user
2009-08-05, 21:10
Eh... "sång", kanske?

PF
2009-08-05, 21:54
Haha. Det krävs 20 st 99musikare för att skruva in en glödlampa. :D

Sillen
2009-08-06, 09:51
jo och sen ska det fan vara tänt lyset!!

plassarn
2009-08-07, 13:12
Toto har ju flera grymt bra instrumentala låtar!
Childs Anthem
Jake to the bone
Daves gone skiing

Kände bara att ja måste nämna dom :-)
Har du inte hört dom så gör det!

Ashaz
2009-08-09, 14:24
Toto har ju flera grymt bra instrumentala låtar!
Childs Anthem
Jake to the bone
Daves gone skiing

Kände bara att ja måste nämna dom :-)
Har du inte hört dom så gör det!
Ja visst finns det massor med underbar instrumental musik. Mysteriet är ju dock varför sämmre musik med lyrik går så mycket bättre än instrumental. :tveksam:

Borde föresten ha riggat mickar i bilen igår. Agerade fyllechaffis och försökte överrösta pasagerarnas sång med musiken.
Kunde kanske blivit en hitt om man lanserat den versionen :cool:

fredrik_e
2009-08-10, 23:27
Mr Oizo - flat beat! tål en lyssning, 1999 - före sin tid eller vad?
YouTube - Mr. Oizo Flat Beat (http://www.youtube.com/watch?v=Kv6Ewqx3PMs)
(Är tydligen gjord med en TR606 och en MS20 samplad me nån gammal akai enligt wikipedia)

Daft punk - da funk var väl en hit den oxå

KALLBACK~
2009-08-10, 23:41
Haha. Det krävs 20 st 99musikare för att skruva in en glödlampa. :D


och inse att den inte ens behövs, hahah! för den 21 slår sönder den innan den tänds
- tebax till ruta ett
love och pungkule vox men vaginalAvsmak kan ju läggas ner
- för mkt sådant idag!
- men fan kör på det och SÄLJ-SÄLJ-SÄLJ SÄLJ ut! REABORD, KÖP-KÖP-KÖP!

Zimmerman
2009-08-11, 00:11
På 60-talet kunde en låt vara helt instrumental och ändå toppa hitlistorna i hela världen. Det verkar omöjligt idag. Undrar vad som hänt sociokulturellt?

deleted user
2009-08-11, 13:18
Alltså jag fattar inte den här tråden riktigt... är det finare med musik utan sång? Är man en sell-out automatiskt för att man har sång? Eller är man helt enkelt bara fel för de som sitter fast hårdast i skruvstäd i form av en genre? Eller vad handlar det om?

Som sagt, jag greppar inte det här riktigt. Är det något slags krig mellan instrumental och annan musik, eller vad? Rätt löjligt i så fall. Skitlöjligt till och med.

Annars så är väl svaret enkelt: Nej, en låt behöver inte innehålla sång.

deleted user
2009-08-11, 13:29
Ja?

Men är all musik med sång löjlig?

Är all instrumental musik inte löjlig?

"Axel F" och "Popcorn".... ;)

KALLBACK~
2009-08-11, 13:33
Nej men mycket e det .. Så klart inte all musik e det!
-- men den man besudlas med

Zimmerman
2009-08-11, 13:33
Vem krigar?? Du måste ha läst någon annan tråd och blandat ihop den med denna. Vem i hela friden har påstått - eller ens antytt - idiotierna du påstår? Var får du allt ifrån? Vem är du arg på? Varför är du förbannad? :-D.


Alltså jag fattar inte den här tråden riktigt... är det finare med musik utan sång? Är man en sell-out automatiskt för att man har sång? Eller är man helt enkelt bara fel för de som sitter fast hårdast i skruvstäd i form av en genre? Eller vad handlar det om?

Som sagt, jag greppar inte det här riktigt. Är det något slags krig mellan instrumental och annan musik, eller vad? Rätt löjligt i så fall. Skitlöjligt till och med.

Annars så är väl svaret enkelt: Nej, en låt behöver inte innehålla sång.

KALLBACK~
2009-08-11, 13:33
Du e välkommen

deleted user
2009-08-11, 13:36
Vem krigar?? Du måste ha läst någon annan tråd och blandat ihop den med denna. Vem i hela friden har påstått - eller ens antytt - idiotierna du påstår? Var får du allt ifrån? Vem är du arg på? Varför är du förbannad? :-D.

Är JAG förbannad? :D

Nä, jag fattar bara inte att det är så känsligt med sång för vissa...

Är väl inte mitt problem dock. Vissa diskussioner ska man kanske inte ta utan lämna därhän.....)

KALLBACK~
2009-08-11, 13:45
jag gillar och kan bli förälskad i singer\song writers .. !!



så det så!

KALLBACK~
2009-08-11, 13:47
handlar mest om hur man böjjer på textRaderna \ framförs vox!

deleted user
2009-08-11, 13:49
jag gillar och kan bli förälskad i singer\song writers .. !!



så det så!

Ja, alltså... jag är inte på nåt sätt ute efter att bråka, utan kanske missuppfattar en del av vad som skrivs.

Jag älskar liksom musik. En del med och en del utan sång. Bra musik är bra musik är bra musik.

Tycker också extremt illa om en hel del musik, så jag kan förstå det med.

PeterH
2009-08-11, 14:10
Det ligger ju lite underförstått i tråden att instrumentalt är lite finare & kreddigare än sån där kommersiell vokal-musik...

The Introvert
2009-08-11, 14:27
Jag uppfattade frågeställningen som att det verkar vara lättare att få en låt att sätta sig i medvetandet hos folk om den har sång/röst. Och det tror jag helt enkelt beror på att vi människor triggar väldigt starkt på mänskliga röster, så en instrumental låt måste vara väldigt stark för att kunna övertrumfa en svagare låt med en röst på.

Om jag vänder mig till mig själv så väljer jag hellre låtar med sång i vissa fall, medan instrumental musik är otroligt bra i andra.

Zimmerman
2009-08-11, 14:53
Jo, jag vet...ni hänger utanför alla hotell jag bor på. Överallt. I hela världen.



jag gillar och kan bli förälskad i singer\song writers .. !!



så det så!

deleted user
2009-08-11, 14:56
...så en instrumental låt måste vara väldigt stark för att kunna övertrumfa en svagare låt med en röst på..


Vetefan i alla fall.... "Axel F" eller "Boten Anna"... Same shit.

Och jo, jag uppfattade också tonen av att instrumentalt skulle vara lite finare, vilket är total bullshit i mina ögon. Därmed inte sagt att det inte finns jäkligt bra instrumental musik.

Men men, eventuellt att jag missuppfattade den där tonen jag tyckte mig höra.

The Introvert
2009-08-11, 15:22
Förutom att det skiljer 20 års kulturell utveckling mellan dina exempel. Kass jämförelse.

deleted user
2009-08-11, 15:29
Förutom att det skiljer 20 års kulturell utveckling mellan dina exempel. Kass jämförelse.

Nä, skit är skit oavsett om den är instrumental eller inte. Bägge slog rätt bra.

Fast om man menar att det är svårt just nu att slå instrumentalt, så är den väl inte helt relevant, det har du rätt i.

The Introvert
2009-08-11, 18:06
Min uppfattning är att Axel F slog för att det var coolt och fräscht med musik som bärande element i film då, och den pluggades rätt hårt i filmen (som var en hit i sig). Mönstret har upprepat sig historiskt, men fått svårare och svårare med tiden.

sm0hm
2009-08-11, 21:23
Axel F är ju legendarisk, vad är det här för skitsnack? :D

sm0hm
2009-08-11, 21:26
För mig har faktiskt text aldrig spelat särskilt stor roll.
Jag får in mer känslor av intressanta ljud istället för den djupaste texten av texter.
Jag kan lyssna på en låt som är riktigt textcentrerad men ändå bara höra alla ljud istället för sången.

Vet inte riktigt varför det är så för mig.

Dock uppskattar jag korta vocals som i housemusik och liknande som är extremt enkla men tillför men bra känsla.

GustavBerglund
2009-08-11, 23:02
att göra en låt med vokaler är sjukt mycket enklare än att hålla en instrumental-dänga spännande rakt igenom, vilket också gör det musiker-kreddigare tror jag.
Sen finns det många exempel på more or less intrumentala hits genom åren.
Jag tycker att om man omvärderar röst till ett instrument som vilket annat på paletten kommer man närmare sanningen; det kan räcka med en snabb fras för att folk ska få sitt vokal-behov mättat, men man vill ha den där.
Lite på samma sätt som hårdrockare vill ha en distad gitarr.

Puckona vill ju kunna fylleskråla med till nånting, och de känner sig väl larviga när de sjunger med i en synthlead. (har ni hört det hända på krogen?? HEMSKT)

Här på 99an lider vi ju av musik-relaterad hybris; vi är den inre cirkeln som förstår allt och har sett ljuset.
Tyvärr för oss tycker folk mest att vi musiker är dumma i huvet och borde leverera korkade hits med pitch-korrektad sång om kärlek och underliga referenser till färgen "blå" i tid och otid.

deleted user
2009-08-11, 23:29
Här på 99an lider vi ju av musik-relaterad hybris; vi är den inre cirkeln som förstår allt och har sett ljuset.

Så homogena tror jag inte att vi är. Jag känner mig inte alls som med i den inre cirkeln när jag läser den här tråden och något ljus har jag nog inte sett.

Fast det känns rätt bra att famla i mörkret också, när allt kommer omkring.

KALLBACK~
2009-08-11, 23:32
tack håller med!

Dalleponken
2009-08-11, 23:41
Haha. Det krävs 20 st 99musikare för att skruva in en glödlampa. :D


Och drygt 99 instrumentala demosnuttar for varje som har "vocals"... :D

deleted user
2009-08-11, 23:47
Och drygt 99 instrumentala demosnuttar for varje som har "vocals"... :D

Det tror jag inte. Ganska många musiker som har den dåliga smaken(?) att ha sång med på inspelningarna som presenteras här...

Olle Truck
2009-08-12, 11:08
Glenn Miller, Count Basie med flera gjorde ofta instrumentala hits på den gamla goda tiden. Och som sagts ovan var instrumentala hits inte helt ovanliga på 60-talet. Redan filosofen Hegel anmärkte dock i sina skrifter om estetik att icke insatta föredrar en låt med vokaler medans konnässörer tenderar föredra instrumental musik. Sång förstärker onekligen hitpotentialen, eftersom låtar utan sång kan upplevas som anonyma. Som också sagts ovan är populärmusik ju ofta ganska intimt förknippad med en tillhörande kultur och identitet, som kan behöva ord för att nå fram. Jag tycker väl inte det finns något "rätt" eller "fel" i det precis, men det är ju ingen hemlighet att de kanaler som skapar hittar (vilket ju faktiskt fortfarande är radion i stor utsträckning) vill ha låtar som följer en viss mall och som varken sticker ut för mycket eller för lite. Konformitet belönas, och mallen innehåller sång med vers och refräng.

deleted user
2009-08-12, 11:28
Diskussionen om konformitet är såklart väldigt intressant, men just huruvida det är sång eller inte känns inte helt som avgörande, tycker jag.

Faktum är att vi haft en låt som varit en jättehit i Sverige under senaste året som totalt brytit mot en massa regler, nämligen Marcus Krunegårds "Jag är en vampyr". Påminner på ett vis om Roy Orbinsons ständiga brytande mot vers-brygga-refräng-mallen på sin tid.

Så det går att få hits även om man inte följer mallen, minsann.

Det där med att insatta föredrar instrumental musik till skillnad från pöbeln tar jag mycket lätt på. Det gäller förmodligen vissa genrer, men då kan det också vara så att den instrumentala fixeringen också är en form av konformitet. Däremot håller jag med om att det inte "ligger i tiden" med instrumental musik på hitlistorna, men som sagt, så har inte alltid varit fallet och inget säger att det alltid kommer att vara så heller.

Vill också poängtera att jag lyssnar en hel del på instrumental musik själv, främst i form av jazz och dub.

Ashaz
2009-08-14, 16:44
Alltså jag fattar inte den här tråden riktigt... är det finare med musik utan sång? Är man en sell-out automatiskt för att man har sång? Eller är man helt enkelt bara fel för de som sitter fast hårdast i skruvstäd i form av en genre? Eller vad handlar det om?

Som sagt, jag greppar inte det här riktigt. Är det något slags krig mellan instrumental och annan musik, eller vad? Rätt löjligt i så fall. Skitlöjligt till och med.

Annars så är väl svaret enkelt: Nej, en låt behöver inte innehålla sång.
Nej nej. Du vänder frågan på fel håll.
Är musik dålig bara för att den är instrumental? Hur kommer det sig att instrumental musik inte tar sig fram lika bra?

Personligen tycker jag att en röst kan vara något av det vackraste som finns... :)
t.ex tfsol's papua new guinnea görs ju till stor del av deras samplingar från Dead can dance - the host of seraphim, men anses väl ändå nästan vara instrumental :S

Men ska man vara lite vokal-kritisk så lyssnade jag nyligen på en skiva med en massa sommarhits (gaga, svartögda ärtor,och sånt.) efter varje spår kom en "karaoke version" utan sången. Fy fasen va trista låtarna lät plötsligt :o
helt platta loopar som tugade om och om igen utan minsta variation.

Ƶl8R
2009-08-15, 11:25
Måste väl ändå säga att Hegels musikaliska upplevelser förmodligen var något mer begränsade än våran i dag och klart annorlunda socialt betingad.

Symbios mellan allt som ingår i en låt. För mig så är sången bara ett annat instrument, texten är sekundär. Som när man var liten och hörde låtar på Engelska, det som lät bra gjorde det rent estetiskt och inte litterärt. En riktigt bra komposition låter bra även om man plockar bort ett eller ett par instrument inkl sång.

Men sen tycker jag personligen att flera låtar mått dåligt av "sång" än av acapellor mått av lite beats.

Men det finns inget rätt eller fel, bara bra och dåliga kompositioner, och även där är omdömena om vad bra och dåligt väldigt subjektivt.

Zimmerman
2009-08-15, 11:42
Att musik med sång är populärare är ju inget konstigt. Människorösten är ju urinstrumentet och anslår direkt ett centralt kluster av hjärnceller. Vi identifierar oss givetvis mera med en människoröst än något annat instrument i hela världen. Instinktivt. I ryggraden. Orden är inte viktiga - uttryck och melodi är allt. Jag kan fullständigt knäckas av t.ex. arabisk traditionell folkmusik (eller Andalusisk/Romsk) - även om dom sjunger acapella. Jag förstår inte ett ord...men fattar allt.

När en Homo Sapiens hör en låt på radion med sång så "ser" han/hon en människa framför sig. Identifikation - våra spegelneuroner - aktiveras. Vi känner så antingen empati/sympati eller antipati. Likgiltighet är mycket, mycket ovanligt - troligtvis ett utslag av psykopati.

olivetti
2009-08-28, 17:37
"Måste en låt innehålla vocals?

Varför kan en låt utan vocals inte få komersiell genomslagskraft?"

Trådtiteln och det du frågar i första inlägget är ju två helt olika frågor

KALLBACK~
2009-08-29, 16:19
mmm men dom hänger på nåt vis ändå ihop ...

tex jag älskar cornelisWreswiijk
.. men samplar bara av hans band~spel inte hans röst ..

Jätten
2009-08-30, 18:33
Zimmerman>> Arabisk musik har nog mycket fördelar av språket med. Det bidrar till att man tex kan få till en helt annan distortion än vad som är möjligt när man pressar på svenska. Något som sångerskorna använder flitigt inte minst. Det där är intressant överhuvudtaget. Hur språket formar folkmusiken, snarare än tvärtom. Finns en mängd andra exempel på detta med.

jobromedia
2014-07-12, 01:28
Musik är på sätt och vis ett universalt språk, så varför ska jag ens skriva svensk text när låten i sig innehåller budskapet?

Keiowas
2014-07-12, 07:08
Axel F är ju legendarisk, vad är det här för skitsnack? :D

Jepp.. 5 år senare säger jag detsamma. :)

dannes
2014-07-13, 11:39
Vänder på frågan, blir det verklingen en låt bara för att man lägger lite ackord till en text - vilket tyvärr är vad många håller på med...

Ambulansen
2014-07-13, 12:05
Musik är på sätt och vis ett universalt språk, så varför ska jag ens skriva svensk text när låten i sig innehåller budskapet?

Det ska du inte. Enkelt vad :)

Ibland vill man skriva text liksom. En annan dag vill man göra instrumentalt.

PeterH
2014-07-13, 12:22
Ibland känns det som att det fantiseras fram regler, så man ska ha något att vara i opposition mot...

Ambulansen
2014-07-13, 12:30
Fast det kan vara en sund drivkraft. Locka fram lite adrenalin i sig liksom :) (rätt privat dock...)

PeterH
2014-07-13, 12:39
Jo, men det blir en lite konstig diskussion när man rasar mot något som bara finns i ens eget huvud :)

theVOID
2014-07-13, 13:17
Ibland känns det som att det fantiseras fram regler, så man ska ha något att vara i opposition mot...

Min reflektion exakt.

deleted user
2014-07-13, 20:03
Jag kan känna så här lite, efter fem år och om Axel F fortfarande ska representera instrumentalt:

Ja. För helvete. Låtar måste ha vocals!

theVOID
2014-07-13, 20:07
Jag kan känna så här lite, efter fem år och om Axel F fortfarande ska representera instrumentalt:

Ja. För helvete. Låtar måste ha vocals!

Lol! Mitt i prick :)

hasparigus pink
2014-07-16, 13:20
jag hejar allra mest på båda sidorna!!!
qNR8gQAoYCs&feature=kp

rwq
2014-07-16, 23:54
Jag kan känna så här lite, efter fem år och om Axel F fortfarande ska representera instrumentalt:

Ja. För helvete. Låtar måste ha vocals!

Där!

Lås tråden!

cyberpunx
2014-07-17, 00:28
nej seriöst talat en låt behöver inte innahålla sång. men iofs var väl frågeställning om den behöver göra så för kommersiell framgång och svaret är väl att oftast verkar det väl så men finns ju ändå exempel på att det inte tvunget är ett måste, även idag om kanske något mindre vanligt idag än förr. bra musik är bra musik även utan den extra identifieringsfaktorn; den mänskliga rösten. personligen älskar jag tonvis med instrumental musik som tex jarre eller berlin-school-grejer som schulze eller td. gillar även massor med musik med tillhörande sång så ja vette fanken. men kanske kreti och pleti iaf vanligtvis har lättare att ta det till sig. synd för dem i så fall för de missar mycket. mina 2 cent även om jag inte är generellt mycket för kommersiell musik själv, så kanske fel person att uttala sig?

PF
2014-07-17, 00:34
Det måste dock tilläggas att det är en väl etablerad myt bland instrumental-diggare att sång skulle vara en slags naturlig väg till "sellout" och "kommersialism", där håller jag inte med. Vad är kommersiell musik? Är "I made my excuses and left" med Pet Shop Boys kommersiell musik? Tycker inte jag. Bara bra musik.

outshape
2014-07-17, 00:53
Nu är jag överlag väldigt ointresserad av musiken som spelas på P3 och liknande.
Men jag skulle älska om en låt utan vokaler fick A-rotation.

Veronica Maggio utan vokaler:

VRNC MGG

Nttn r ng ch jg lggr vkn
Jg r "Lc n th sk", jg r hgt vr mlnn
J, jg vt tt hn r st mn hll tllbk
Fr jg hr trllt dt, jg hr fllt, jg hr vknt

J, jg vt tt hn r st mn hll tllbk
Fr,
Jg kmmr, jg kmmr, jg kommr, jg kommr - jg r nstn dr
Jg kmmr, jg kmmr, jg kmmr, jg kmmer n
D, hll t

Plötsligt låter även VRNC MGG nästan som INVSN.

PF
2014-07-17, 00:54
:D E X A K T

PF
2014-07-17, 00:57
Hmln R Frndrlgt Bl

(Ted Gärdestad på turkiska)

cyberpunx
2014-07-17, 11:51
för att åter återkoppla så är väl just frågan ja: vad f-n är kommersiell musik eg? som jag högst personligen ser det så rent faktiskt så säljer du 10 ynka ex, som då of course är släkt och vänner som du mer eller mindre mordhotat till det, av ditt eget ihopknåpade album så har du ju ändå gett efter för just kommersialismen. MEN det jag brukar mena med kommersiell musik är musik som kanske t.o.m när den komponerades (snarare i de här sammananhangen kalkylerades fram mha marknads-strategier) fram hade i tanke ekonomiska intressen istället för musikaliska uttryck. Sedan förutom syftet så brukar väl även musik som säljer tonvis precis överallt och som markndasfört stenhårt med stora resurser platsa in där. MEN det är ju mer tveklöst då det finns artister med rejäla artistiska uttryck som säljer drivor. Så svårt att säga men om man har som syfte redan på första komponeringsnivå att titta mer på marknadsandelar än harmonier så anser jag personligen iaf att det är "kommersiell musik". finns ju ingen entydig definition ändå, så svårt men intressant ämne....

PF
2014-07-17, 15:18
Vilket långt och bra politikersvar. :D

Du undvek frågan.

Ashaz
2014-07-17, 15:24
Jag kan känna så här lite, efter fem år och om Axel F fortfarande ska representera instrumentalt:

Ja. För helvete. Låtar måste ha vocals!

men jag gillar inte Botten anna :(

cyberpunx
2014-07-18, 00:38
verkligen? nå kort svar då så att alla kan få vara med; personligen: nej, generellt: går ej att svara på, omöjligt! sådär :p

modusoperandi
2014-07-20, 17:28
Nu vet jag inte hur mycket det stämmer, men jag vill iaf minnas att jag hört att det mer eller mindre krävs sång alt rap/text på låtarna för att det ska spelas på dom större radiokanalerna i usa tex.

minns dock inte hur/när/var jag plockade upp det, så det kan ju vara random rykte. :D

cyberpunx
2014-07-20, 18:55
ja jänkar :p

Ashaz
2014-07-21, 13:23
Nu vet jag inte hur mycket det stämmer, men jag vill iaf minnas att jag hört att det mer eller mindre krävs sång alt rap/text på låtarna för att det ska spelas på dom större radiokanalerna i usa tex.

minns dock inte hur/när/var jag plockade upp det, så det kan ju vara random rykte. :D

Det är väl precis som här i landet då.
Och som Mondkopf uttryckte det. De spelar inte musik som uttrycker starka känslor heller. Man får itne rubba folks cirklar eller få dem att tycka/tänka något.

modusoperandi
2014-07-21, 13:34
jag har för mig att jag plockade upp detta ang varför prodigy började mata in sång på låtarna en gång i tiden. :)

cyberpunx
2014-07-21, 16:20
Det är väl precis som här i landet då.
Och som Mondkopf uttryckte det. De spelar inte musik som uttrycker starka känslor heller. Man får itne rubba folks cirklar eller få dem att tycka/tänka något.


tja det är ju inte landet lagom för inte :p

drloop
2014-07-21, 19:47
nja

valsolo
2014-07-25, 11:17
Tubular bells, Star Wars theme, alla klassiska mästerverk...

IMHO sprider musik känsla. Lägger man dessutom på text så kan man sprida budskap och/eller "klä" känslan ännu mer. Människans röst är IMHO nog det vackraste instrumentet. Jag älskar barbershop-acapella, ryska manskörer etc etc. Så för att svara på din ursprungsfråga; nej, man måste inte ha sång/vocals. Det finns många fantastiska låtar (även hitlåtar) utan sång, men sång ger musiken en till dimension, igenkänbarhet & närhet.

Mina 5 pesetas

NON
2014-07-25, 14:46
Måste en låt innehåll sång/röster?

Nej!
Jag ser bara röster som ett instrument till.
Jag tycker nog att det finns instrumentallåtar som har nått kommersiell framgång, främst olika typer av dansmusik och band så som SHM.

Jazz är intressant att ta upp som ex. Flera utav kända jazzlåtar så som sig sing och in the mood skrevs med text, men de flesta har bara hört instrumental versionerna.

zubox5
2017-05-01, 12:45
Jag tror att det handlar om att musik inte kan säljas som enbart musik.

Folk vill kunna koppla musiken/låten till en person, historia, produkt, händelse, tv-spel, film, klubb, livsstil, drog osv - och då är rösten en väldigt effektiv direkt koppling som direkt tilltalar de flesta människor.
Men även instrumentala hits som t.ex "apache" har ett tydligt ickemusikaliskt koncept.

Med andra ord så är "musiken i sig självt" mindre viktig för konsumenten än vad som används för att sälja den. Detta kan ses som en förklaring till varför musik av låg kvalitet så ofta ändå blir kommersiellt lyckad.

Eller vad tror ni? :)

edit: Det ni andra sa om att sälja en identitet ringar nog in det jag försöker komma åt ännu bättre!

Sen finns det ju en hel drös instrumental musik där identiteten som säljs helt enkelt är "virtuos musiker" och som kanske till stor del tilltalar andra instrumentalister.

Ta också som exempel att man ofta talar om en sångares "fantastiska röst!!" snarare än musikalisk förmåga/teknik/känsla/smak. Det kanske är lättare att sälja in att nån helt enkelt är begåvad med en gudomlig röst snarare än att de utbildat sig, övat upp sin teknik, influerats av andra osv?

cyberpunx
2017-05-01, 22:56
nej det behövs inte och det kallas för instrumental musik. finns massor med fantastiska exempel som jarre, vangelis, tangerine dream, schuze med många flera :) visst text och sång tillför ytterligare dimensioner men likartade dimensioner kan även framkalls i den inneoboende dramatik som finns inom instrumental musik :D