handdator

Visa fullständig version : Dolby C Test - Nakamichi NR-200



encore
2006-01-29, 19:41
Jag har snackat en hel del om Dolby C tidigare (http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=6892), om hur jag gillar den effekt man får när man spelar in något med brusreduceringssystemet på och spelar upp utan. I somras köpte jag en Nakamichi NR-200, som är ett Dolby B/C-brusreduceringssystem i rackformat. När den kom ut (1982 tror jag) var den tänkt som en Dolby B/C-kodare till de bandspelare som inte hade funktionen inbyggd.

Ikväll fick jag för mig att spela in en liten test på hur den låter. Jag kopplade kanal 3 och 4 från ljudkortet till Nakamichin och sedan tillbaka till mixerbordet, och sedan har jag lekt lite med Renoise och skickat några av spåren (TR-909-klapp (men inte dess effektretur), rösten och brussvepet) till de utgångarna. I låten växlar jag mellan 'Off', 'Dolby B' och 'Dolby C' på Nakamichin.

Tycker den är ball att använda som effekt. När man successivt skruvar ner för insignalen och kompenserar genom att skruva upp utsignalen hör man hur den börjar göra något med ljudet, och jag gillar det. Det blir både en slags kompressor och ett filter.

encore - dolby c test.mp3 (länk borttagen)

Varning för brus. ;)

charliecrash
2006-01-29, 20:46
Mmm, jag har lekt med den maskinen i flera timmar hos dig - den gör något nostalgiskt kassetbandsljud på allting - så jäkla bra. Alla fördelarna med bandkomprimeringen utan att förlita sig på pyttesmå tonhuvuden och spartanska magnetpartiklar på billigt plastband.

Grym mackapär. Bättre än alla bandkomprimeringspluggar som finns.

encore
2006-01-30, 13:49
Här kommer en dammig close-up bild också. :)

http://www.mna.hkr.se/~mi02p28/dok/nr200.jpg

Mårre
2006-01-30, 13:56
Coolt! Ska du inte ha lite mer "Tone" på? ;)

encore
2006-01-30, 13:59
Mårre: Nja, det låter så här. ;) (fast inte längre, för länken är borttagen)

Mårre
2006-01-30, 14:02
Schysst! Lät som Ikeda! :D
MPX e ngt filter va? Blir det bättre eller sämre med det på?

encore
2006-01-30, 14:18
Jag hör ingen skillnad om jag har det på eller ej, men det är ett filter för att plocka bort pipet på radiosignalerna (om inte radiomottagaren gör det själv vill säga) eftersom det påverkar hur bra Dolby-NR jobbar. Jag har testat att skicka lite sinustoner till den och den skär först nånstans kring 15 kHz och uppåt med MPX på.