handdator

Visa fullständig version : hjälp! söker effekt pedal.



pdn
2006-01-16, 19:07
undrar vad det kan vara för en effekt pedal guns 'n roses använder till den skrikigare gitarren i pardice city .

om ni inte vet exact vilken så blir ja glad om jag iaf skulle få veta vad effekten heter eller nått som låter liknande..

och när jag ändå frågar så: vad gör en overdrive för ljud?

tack på förhand

Volantiz
2006-01-16, 19:22
Jag har ingen större koll på vilka låtar som är vilka med g&r.. men misstänker lite lätt att du menar den där kända slingan då den där långhåriga filuren med hatten lirar flageletter. För sådant så kan man köra med nästan vad för halvsnäll men småskrikig dist som helst. Det som gör det extra skrikigt är just flagelett-plinket.

En overdrive överstyr ljudet. Det är i stort sett samma effekt som att skicka in en för stark signal genom t.ex. ett mixerbord så att det börjar dista. Det brukar ge en ganska så varm och skön + lite skitig ton.

pdn
2006-01-16, 20:25
ahaa jo det är nog den låten med den långhåriga killen med hatten :) den där langeletter eller va den nu hette effekten gör den ett liksom du vet utdragen ton(tonen klingar länge) och som skrikigt klart diskant likt ljud :) (säg trudelutt om förklaringen var tjorvig:D )

imported_zorro
2006-01-16, 20:33
Slash kör/körde på en moddad crybaby wah-wah pedal. Och som stärkare skall han ha avvänt en Marshall modifierad Jubilee 2555 och disten på denna. Som Volantiz nämner så får man det där skrikande ljudet genom flagelett anslag. (Genom att benda strängen och samtidigt vid anslaget med plektrumet även anslå strängen med tummen, så strängen anslås av både plektrumet och med tummespetsen, lite svårt att förklara, finns säker någon som förklarar bättre)

Volantiz
2006-01-16, 20:58
Jag spelade precis in ett fult litet test genom en trasig marshall guv'nor som ligger isärplockad på arbetsbänken. Direkt in till ljudkortet från den.
Här ligger den (klickbar länk) (http://www.cutpaste.org/temp/volantiz/gitarr.mp3)

Jag vet inte om jag lirar rätt.. men typ så kan det låta. Tonerna klingar ut ännu finare om man har en bättre (hel) distpedal eller ännu bättre genom t.ex. en fuzz :)

pdn
2006-01-17, 17:46
okej jaha det är så det heter plektrum tumme tekniken. kan det en aning .men får det itne att klanga ås jätte fint:D och ja ja har en dist pedal fast vet inte kan spela in med dist så får ni kanske höra om den är hel oroar mig för att disten inte fungerar som den ska:/ (behringer distortion modeler)

Volantiz
2006-01-17, 17:59
Spela in för tusan! Jag vill höra hur den där disten låter på ett ungefär :)
Jag lirade med enbart tummen där förresten

makari
2006-01-17, 18:10
För att få fram flageoletter med plektrum-tummetekniken (kul namn förresten :)) så måste man slå an på rätt ställe på strängen (närmare bestämt en multipel av stränglängden) och du kan även få fram olika flageoletter om du slår an på olika ställen.

pdn
2006-01-17, 21:28
okej ska bara flytta gitarr en till datan så ljud klipp kna nog skickas imon eller så. hmm altså ska man nudda strängen mycket för att få fram sån där fin klang?
aa så får mna ju tänka på inspelnings utrustning blir å spela in med head set micen:) nått tips på hur man annars kan göra för ja kommer då inte på nått.

pdn
2006-01-17, 21:32
hmm kmr bli 3 olika intron eller solon så ja kan visa de 3 lägena på dist pedalen.. man kan ställa in på tex rat pedalen eller ds1 pedalen och en till som jag inte minns.. nåra tips på hur en dist pedal sak ställas in? är inte riktigt nöjd med det ljudet den levererar just nu :)

pdn
2006-01-18, 16:37
okej bytte batteri i disten ljudet blev läldigt bra... men tyvärr så kna inte min mic ta upp ljuden så bra så att det blir väldigt låg låg volym fast micen ligger på stärkaren så tyvärr kna jag inte skicka just nu:/

Arete
2006-01-18, 16:44
Har inte stärkaren line ut?

pdn
2006-01-18, 17:38
ska kolla efter det kna möjligt vis finnas inuti den men det tror jag inte:/

pdn
2006-01-18, 19:56
hmm det vore gå med head phones ut taget:D eller??