handdator

Visa fullständig version : Ordning på effekter?



petsematary
2006-01-08, 19:05
Jag har en fråga kring mixning...

I vilken ordning brukar man normalt sätta burkarna när man mixar - både individuella spår och när man lägger saker på masterkanalen för nedmixning. Alltså, brukar man lägga kompression först, sen reverb etc.... Både på enstaka spår och på slut-nedmixning alltså.

Bara lite nyfiken. Man ska prova sig fram såklart men jag tänkte att en utgångspunkt i alla fall vore trevlig att ha. Vill ju veta i vilken ordning jag ska lägga sakerna. Sen kan jag testa och flytta runt kanske.

Fattar ni min fråga..? Alltså, om jag lägger effekter i min sequencer på exv. masterkanalen för nedbouncning...vilken ordning är vanligast?

eskimo
2006-01-08, 19:16
Beror ju på vad du vill göra.

Vill du komprimera reverbet eller vill du ha reverb på det komprimerade? Det blir ju helt klart olika resultat.

Ska man generalisera kan man väl säga:

EQ - kompressor - delay - reverb.

EQ'n före kompressorn för att det är dumt att låta kompressorn jobba med något som inte kommer vara med.

Men som sagt, inga regler.

petsematary
2006-01-08, 19:19
Okej, tack. Bra att veta UNGEFÄR i alla fall. Tack så mycket.

eskimo
2006-01-08, 19:21
Nu skulle jag kanske inte lägga varken delay eller reverb på en masterkanal, men skulle jag göra det skulle det kanske hamna en limiter efter det för att sätta ett tak.

Volantiz
2006-01-08, 19:29
Det finns ett par olika "skolor" om hur man mixar i grunden som man säkert kan hitta info om på sound on sounds hemsida. Det som verkar vara mest gemensamt är att ingen av dem brukar ha effekter på masterkanalen. En annan väldigt gemensam regel är att man inte ska följa några regler.

På individuella spår så brukar jag oftast börja köra dynamikfix innan effekterna läggs på.. efter om det är verkligen destruktiva effekter. Sen så känns det ibland bra att lägga någon kompressor och kanske t.om. lätta rumseffekter på grupper av ljud för att smälta ihop dem lite. På masterkanalen så blir det enbart väldigt lätt dynamikfix.. men helst inget alls.. sånt känns bättre att överlåta till nästa person i kedjan.

FIKSOFOKSI
2006-01-08, 19:36
Multibandskompressorerna är bra, och man får inte glömma bort att man kan flytta "områdena" den komprimerar och bypassa dom för den delen. Bara för att det går att komprimera på fem band behöver man inte göra det.