handdator

Visa fullständig version : mitt textförfattande..



sisältää
2005-12-08, 13:33
.. gör mig så lycklig. :) Jag är bara inne på fjärde texten ännu men utvecklingen från krystat smart mot nätt och naturligt märks redan av. Dessutom är det kul att skriva och riktigt kul att höra andra sjunga det jag skrivit. Jag har försökt tidigare men det är tydligen först nu som jag är i fas med konceptet. Ville bara berätta det. :cool:

olke
2005-12-08, 14:33
Jag _SUGER_ på att skriva texter/komma på bra fraser.

Det hämmar mig..

zthee
2005-12-08, 14:42
Jag kan bara skriva saker på rim på svenska.
Så illa att jag skämms.
Men det är trevligt att höra att det går bra för någon :)

makari
2005-12-08, 15:17
Grattis, själv är jag lång därifrån ännu men kul att du hittat "hem".

FIKSOFOKSI
2005-12-08, 15:29
Känns som att man inte har nåt att säga, man kan ju göra som kraftwerk eller andra band komplettera musiken med lite sköna fraser men t om det känns svårt för mig.
Kanske har man aldrig tillåtit sig den uttrycksformen.

Kul, sisältää att det går bra.
:)

Arete
2005-12-08, 15:33
Sköj sköj :-) Håller med dig, dina texter är riktigt fina (crumbs är riktigt skön).

sisältää
2005-12-08, 22:17
Förr satt jag mig med en penna och ett papper, stirrade i taket en stund och gav sedan upp. Numera söker jag kul formuleringar samtidigt som jag gör annat, när jag väl hittar en jag gillar så funderar jag på vad jag kan berätta för historia där den passar in och utifrån min slutsats skriver jag resten. Av någon outgrundlig anledning har alla texter hittills handlat om tvångsmässig kärlek och korrupta relationer. :p

Nå, den feste ska handla om en artist som just lagt av, iallafall. :)

Volantiz
2005-12-08, 22:54
Har du några exempel på nu vs. då? :)

Själv så brukar jag kladda ner idéer till textfiler lite då och då.. så nu har jag en rätt grov samling.. men det blir inga färdiga texter för det :hmmm:

sisältää
2005-12-08, 23:07
Nu vs då efter fyra texter (eller tre och en halv än så länge) skippar vi nog. Jag ska posta några när det känns meningsfullt.

Att gå från textfragment till färdig text handlar för övrigt mest om att sälja sin själ och palla att slänga in utfyllnadsmeningarna, har jag fattat nu. :)

Volantiz
2005-12-08, 23:24
ok.. jag har mest fått tips om att läsa poesi och sånt. Det jag fått ut av det var att Bruno K. Öijer skriver vansinnigt bra texter.. men jag då? .. inte en enda.. fullt upp med att läsa istället :D

Skönt att höra att det släpper rätt snabbt när man väl kommer igång iaf.. förhoppningsvis så gör det väl det för mig också vilket år som helst nu. Tills vidare så får de andra i banden stå för texterna :)

Clase
2005-12-09, 01:56
suck...en gång i tiden var jag en hejare på att skriva såväl prosa som lyrik. nu på sistonde kan jag knappt stava till mitt egna namn...förstår inte vad som har hänt. :(

sisältää
2005-12-09, 03:03
clase: Tappat sugen? Blivit vuxen? Jag tror du behöver en dos Peter Pan! :)

http://www.popapez.com/resourcecenter/pezlist/listimages/Disney/peter_pan.jpg

volantiz: Jag har en bunt textbitar liggande från när jag försökte läsa poesi i jakten på att själv skriva. Det fungerade i någon mån fast inte fullt ut för min del. Hm, borde kanske testa nu, när det liksom redan släppt. Hmhmm.

Jag läser iallafall helst Bukowski. Lagom jordnära för min smak. ;)

Clase
2005-12-09, 03:08
Nä...är nog barnsligare mer nu än någonsin, känner mig mest för rastlös för att skriva tror jag...

Bukowski...skulle pröva på att börja läsa honom, men en fluga kom ivägen. Karman tog stryk och det gjorde boken också. Det är så äckligt med flugblod att boken har blivit liggandes. När man tänker efter så tog plånboken stryk också, eftersom denna incidenten kostat mig ungefär 60:- pga att boken var nyinköpt. Hmmm...tror att Bukowski skulle gillat den historien. :)

sisältää
2005-12-09, 09:47
Nä...är nog barnsligare mer nu än någonsin, känner mig mest för rastlös för att skriva tror jag...
Just think happy thoughts, kid. ;)


tror att Bukowski skulle gillat den historien. :)
:)

Jag har en sex-sju diktsamlingar av honom. Vill du låna (denna flugfria vinter) så är det fritt fram.

sisältää
2005-12-15, 21:05
Jag ropade hej för tidigt, hehe. :) Skrev just klart den text jag jobbade på när den här tråden skapades och hujj så skumt det blev till slut. Lite roligare men mycket konstigare än tänkt. Nåväl. Då har jag något ytterligare att lova inför det nya året dårå:

* Lär dig skriva enkelt, rakt och utan ironi.

Dalleponken
2005-12-15, 21:39
sis: Jag vill oxå börja skriva texter. Men jag har liksom ingen poetisk ådra. En väldigt kort text på några få meningar tar timtal för mig att få till, har du nåt tips? :)

jgb
2005-12-15, 21:49
En tanke som jag har.

Kylskåpspoesi. Ok, kanske kan te sig lite löjligt som tips, men vad det handlar om är det gamla vanliga. Man begränsar sig till ett visst urval ord (välj själv om inte de färdiga passar) och bygger sedan meningar från det.

När man byggt grunden på det sättet så får man ta till resten av orden och fylla på, brodera ut eller bara byta ut något som inte riktigt passade.

sisältää
2005-12-16, 20:18
Ja, alla tips är ju bra för någon. Just kylskåpspoesi passar inte mig.. känner mig mer begränsad än hjälpt av sådant. Jag behöver hitta en kul mening som jag kan bygga ifrån. Jag tycker om ordvitsar och formulerar gärna förvrängda varianter av kända ordstäv när jag har tråkigt på bussen eller dylikt (detta är sant). Ibland skriver jag ner framgångarna men ofta minns jag dem ändå (eftersom de är så kul att jag nästan fnissar på mig). Utifrån dessa kommer berättelserna nästan av sig själv.. bara att ösa på en massa utfyllnad och man har en text. :)

Förr brukade jag som sagt sätta mig med papper och penna för att skriva något smart. Det blev i bästa fall (?) något sjukt juvenilt pretentiöst och 99% av gångerna ingenting. Mig passar det bättre att skriva ner vad jag kommer på utan att krysta.

I.R.
2005-12-23, 14:20
Jag har inga som helst problem med att skriva texter faktiskt. Melodier är svårare, det är ofta där uppslagen faller, och arrangemang och för den delen att spela låtarna bra, det är det jag tycker är svårt. Jag skriver nästan alltid på svenska. Jag har några hundra låttexter i arkivet, och ganska många av dem gillar jag själv även i efterhand. I början blev det en del banala saker, texter som inte gick att knyta ihop på nåt bra sätt, men övning ger färdighet helt enkelt.

Sedan hänger det ju på om texten skall berätta, illustrera, associera etc. Det är stora skillnader. Jag skriver gärna berättande texter, eller beskriver någonting ur någon synvinkel jag tycker blir kul, och det svåra är att begränsa mig till det väsentliga så att det inte blir alldeles för mycket.

Jag har ibland varit inne på att försöka sätta text till andras låtar, men här i 99musik har det stannat på att jag kännt att tonsättaren tänkt sig någon helt annan sorts text än de jag skriver. (Fast det ska man ju egentligen inte dra sig för, även om det är "fel" kan det bli bra.)

"Kylskåpspoesi"-greppet är faktiskt en mycket bra idé, inte nödvändigtvis just en bunt ord att hålla sig till, men att hitta någon slags begränsning som man sedan utforskar möjligheterna i. Själva rimmandet är en sådan begränsning i sig, och man kan skärpa upp den ännu hårdare och så om det går. Povel Ramel har gjort det ibland, som i "farbror fastar" och "lappgumma" mfl, där han tar ett lite extra snävt grepp, t.ex. i rimformen, och försöker få ihop det. Eller som i Euskefeurats visa om Konsum, med fyrdubbla rim (dvs rimändelsen finns fyra gånger, som avslutande "beväring-käring-näring-återbäring").

Stefan
2005-12-23, 18:01
Jag har en tendens att romantisera självmord genom mina texter. Och min musik handlar ofta om att dö i slowmotion ;) Tror det började när jag såg min farfar dö, och det var ingen vacker syn. Jag tänker ofta på döden.. men inte på det vanliga "omg! I'm gonna die!!" sättet. Jag är helt enkelt fascinerad av döden. Speciellt när det är en medveten handling. Som en dörr till någonting okänt.

Min drömvideo är: Kvinna hoppar från en hög bro. Allt går i hyperslowmotion. Och musiken är vad hon känner. Hon kanske småler lite ibland på vägen ner.


Ja, jag bör spärras in.

hygienteknikern
2005-12-27, 15:31
Jag har en tendens att romantisera självmord genom mina texter. Och min musik handlar ofta om att dö i slowmotion ;) Tror det började när jag såg min farfar dö, och det var ingen vacker syn. Jag tänker ofta på döden.. men inte på det vanliga "omg! I'm gonna die!!" sättet. Jag är helt enkelt fascinerad av döden. Speciellt när det är en medveten handling. Som en dörr till någonting okänt.

Min drömvideo är: Kvinna hoppar från en hög bro. Allt går i hyperslowmotion. Och musiken är vad hon känner. Hon kanske småler lite ibland på vägen ner.


Ja, jag bör spärras in.


Ujujuj.... vi är tydligen mycket lika på den punkten.
ALLA mina texter inbegriper självmord/död/olycklig kärlek som
ofta slutar med ehhh... döden. :D

Har väl egentligen inga större problem med att skriva texter
men är ganska självkritisk. Har svårt för taffligheter som
"take me higher through ice and fire" och skulle ALDRIG klämma
in grejer som "yeah" och "raaaawkn rooooll".
Rim är något jag undviker vanligtvis utan använder bara
på ställen där det känns "rätt".

Vill med texten berätta en kort historia där refrängen ska
behandla pudelns kärna. Allt får gärna vara lite kryptiskt eller halvflummigt.

Nedanstående text skrevs igår under inflytande av alkoholhaltiga drycker:

Abomination

v1
She comes in the dark of the night
Like a bad dream roaming my mind
She is forever mine
Mine through eternity

v2
Her skin so cold over bloodless veins
A taste of death in my mouth when we kiss
She is forever mine
Mine through eternity

ref
Unholy resurrection
Brought her back to our world
My undying bride
A godless abomination
She is beautiful to me
My undying bride

v3
When I die she will stand by my side
Unaware of the sands of time
She is forever mine
Mine through eternity



Jag vill ha cellen brevid Stefan! :kaaaka!:

sisältää
2005-12-27, 21:02
Trevligt att du delar med dig teknikern. Bra text, fast inte av den typ jag gillar. "eternity" är, som exempel, ett förbjudet ord i min låttextvärld. ;)

Richard Olsson
2006-01-01, 23:08
De bästa texter jag skrivit är de som bara bubblar fram. Ett exempel är en låt med ett gammalt band, hela den låten blev jag väldigt stolt över. Den blev till när jag vaknade ur en dröm med ett ryck en morgon och började sjunga helt spontant. Jag slängde mig ur sängen och sprang efter gitarren för att kunna ta ut låten innan den var borta ur huvudet. Sjukt underlig situation var det, men låten blev bra :)

Förresten, läs eller ej: www.mekkit.com/~maxed/songs/index.htm

Valfrid
2006-01-02, 12:29
She is forever mine
Mine through eternity


Den här strofen återkommer tre gånger. Var inte lat nu, utan variera den, åtminstonde tredje gången, annars blir det som lyssnare väldigt tjatigt och tråkigt. Andra gången kanske du bara kan variera "mine through eternity" och behålla "she is forever mine". Tredje gången kan du byta ut den helt.

Modigt att posta en text!

sisältää
2006-01-02, 15:02
Richard: Vilken av låtarna? :)

Richard Olsson
2006-01-02, 15:11
Sis: Den låten jag pratade om kom från en dröm finns inte med bland de som är på den sidan, eftersom det som sagt är mitt gamla band och de låtar som finns på sidan i fråga är sådana jag gjort sen jag började spela själv. :)

sisältää
2006-01-02, 15:13
Aha. Då förstår jag. :) Vilken av de på sidan är bäst då?

Richard Olsson
2006-01-02, 16:09
Aha. Då förstår jag. :) Vilken av de på sidan är bäst då?
Oj, det var en knepig fråga. Jag tycker väl om de senaste bäst tror jag (alltså de som är längst ner på sidan) men det ligger nog mycket i hur de blir i kombination med musiken som är hyffsat teatralisk och illustrativ av texterna... Bedöm själv annars :)

sawtooth
2006-01-10, 03:10
http://www.magneticpoetry.com/magnet/index.html

Massa bra tips och verktyg:

http://www.gocreate.com/HeadShed/tools.htm

sisältää
2006-02-01, 07:01
Sitter och lyssnar på en sånginsats nu. Underbart att höra hur ens text lägger sig till rätta. :) En rad borde jag ha ändrat lite på, dock, den är för ful i sig för att sjungas vackert. Nåväl. Såhär ser det ut:

we could be such a beautiful couple
like Ike and Tina before the 70:s hit;
passionate lovers, compassionately supple
you know, one can't survive on bare wit

ref:

catch you on the flip side
there's no reason to hide
our feelings for each other
our well-kept smolder

I wish there was some time between your lies
but all I hear from your yapping mouth
is that we can never be like whiskey and ice
you just don't get it

I'll..
catch you on the flip side
there's no reason to hide
your feelings for me
since we're meant to be

catch you on the flip side
there's no reason to hide
our feelings for each other
our well-kept smolder

Richard Olsson
2006-02-01, 07:28
Sitter och lyssnar på en sånginsats nu. Underbart att höra hur ens text lägger sig till rätta. :) En rad borde jag ha ändrat lite på, dock, den är för ful i sig för att sjungas vackert. Nåväl. Såhär ser det ut:

we could be such a beautiful couple
like Ike and Tina before the 70:s hit;
passionate lovers, compassionately supple
you know, one can't survive on bare wit

ref:

catch you on the flip side
there's no reason to hide
our feelings for each other
our well-kept smolder

I wish there was some time between your lies
but all I hear from your yapping mouth
is that we can never be like whiskey and ice
you just don't get it

I'll..
catch you on the flip side
there's no reason to hide
your feelings for me
since we're meant to be

catch you on the flip side
there's no reason to hide
our feelings for each other
our well-kept smolder
Inte riktigt vad som faller under min kategori "vackra texter", men väl under "bra texter" :)

sisältää
2006-02-01, 17:53
Mm, några ordval och någon enstaka rad stör mig såhär i efterhand men skitsamma. Nästan hela stycket låter bra så som sångerskan tolkat det. :) Ska se om jag kan hitta något mer att lägga ut..