handdator

Visa fullständig version : Förslag på volymförstärkande hårdvara?



deadbeat
2005-12-06, 21:18
Jag testar nu att skicka ett par syntar direkt till ljudkortet, istället för via den brusiga gamla mixern. Dessvärre har syntarna ganska låg signal, så jag funderar på att fixa en varsinn preamp att sätta emellan. T ex den billiga lilla Tube Amp kanske skulle kunna vara nåt?

Har ni andra förslag? Det egentliga kravet är att den ska vara brusfri, och den får heller inte vara för dyr! Jag lär behöva flera vad det lider... Eller finns det nån kul låda med preamp och ett antal effekter? Det är alltid kul att krydda lite innan ljudet går in i datorn? Skulle POD kunna vara nåt?

Kom gärna med förslag, volymen måste i alla fall upp innan jag kan börja köra på allvar!

enapa
2005-12-07, 09:12
Låter som en vettig mixer blir billigaste alternativet, det går ju även att höja volymen i burken, det blir ju bara brus från synten då, annars tillkommer det färgning och brus från nästa maskin....

Mixerbord är desutom väldigt trevliga och har dom en bra eq så är det typ en av dom bästa kryddorna du kan hitta!

PeterH
2005-12-07, 09:22
Låter som nåt är keff. Alla synthar jag har haft har jobbat på linjenivå, och det ska alla vettiga ljudkort glatt svälja.

deadbeat
2005-12-07, 09:24
ja, inte vet jag... det är juno-6:an framför allt, men även cs5 som med max volym ger ett litet litet utslag... inge bra!
apan: vill helst slippa mixer... helst... men men...

Dr Dront
2005-12-07, 13:37
Jag kör numera nästan allt igenom min VTB-1 micpreamp då jag tycker det blir så mycket göttigare. Dessvärre är den ju enkanalig men det är ganska nyttigt att inte springa vilse i stereoträsket, i vart fall för egen del. Den låter ju inte "byta-in-bilen-preamp" men jag tycker den är skön att dista också. Har dock inte allt för mycket referenser. Jag vill inte tillbaka till livet före preampen i vart fall :)