handdator

Visa fullständig version : Bränna in monitorer?



Helix
2005-11-02, 00:00
Tjenixen, jag har hört att man ska bränna in nya högtalare på något skojjigt sätt. Typ att lira en viss typ av musik eller vissa typer av toner ett tag för att få högtalaren att mjukna upp och låta rätt.. Stämmer det?

Claes
2005-11-02, 00:12
Ytterst tveksamt...
Jag har inte upplevt några så dramatiska förändringar som somliga har velat påskina, utan det rör sig nog mest om ett marknadsföringstrick, där man påstår att högtalarna måste "spelas in" under ett par veckor - när det i själva verket är så att de låter för dåligt, så att man måste vänja sig vid ljudet... ;)

Teoretiskt, så kan det säkert bli en liten skillnad i basen, eftersom gummit i upphängningen kanske kan vara lite stelt när det är helt nytt - men jag tror att det rör sig om väldigt marginella förändringar oavsett vilket. Om jag skulle råka ut för några stora och klart märkbara förändringar i början, så skulle jag dock misstänka att det var fel på högtalaren - och skulle i stället misstänka att den stora förändringen kommer att fortsätta med tiden...

Helix
2005-11-02, 00:16
Ah, ja så är det säkert.. Det låter jäkligt troligt iaf!

Arete
2005-11-02, 01:08
Är väl snarast så att du inte ska dunka på så mycket du kan just första dagarna så att gummit får mjukna, efter någon dag bör det inte bli så stor skillnad. Men jag må ha fel..

reSet
2005-11-02, 01:38
det är bra att bygga lite egna teorirer om hur saker ska vårdas bäst tror jag. för på så vis så vårdnas dom bäst....

Tänker på min kompis Manu som har ett jätte problem med allt elektroniskt. Så fort han tar i någon apparat med strömm i, så buggar den. När han ska sätta på en skiva är det som en ritual. Men det funkar. Däremot kann ingen annan sätta på en skiva hoss honom.... ingen som vet hur man gör ritualen liksom....

Volantiz
2005-11-02, 02:59
Först 1-2 timmar på ganska så låg volym.. inte jättelåg. Orsaken är att omkretsen (inte omkrets i stil med "2*radie*pi", utan gummijoxet (i de flesta fall gummi iaf) runt membranet) på framförallt billigare element kan vara olika hårt på olika sidor. Vräker man då på fullt fräs så fort man kopplat in dem för första gången så kan de bli skeva. Efter det så brukar man säga 30-100 timmar speltid på normal blandat med hög volym för att mjuka upp dem.. tid beroende på material och tidigare behandling.

Ljudmässigt så bör det inte göra någon märkbar skillnad på bra element, men iaf jag "spelar in" allt ändå för att känna mig mer säker på att elementen ska må så bra som möjligt. Om det hela uppstått som ett globalt marknadsföringstrick eller inte kan jag inte helt garanterat svara på.. men det låter långsökt.

Om man tänker sig hur olika gummimaterial beter sig direkt från fabrik vs. efter en tids påfrestningar så känns det hela inte så konstigt.

Arete
2005-11-02, 03:02
det är bra att bygga lite egna teorirer om hur saker ska vårdas bäst tror jag. för på så vis så vårdnas dom bäst....

Tänker på min kompis Manu som har ett jätte problem med allt elektroniskt. Så fort han tar i någon apparat med strömm i, så buggar den. När han ska sätta på en skiva är det som en ritual. Men det funkar. Däremot kann ingen annan sätta på en skiva hoss honom.... ingen som vet hur man gör ritualen liksom....

Isf är jag hans antites. Jag brukar kunna smeka igång bråkande elektronik ;-)

reSet
2005-11-02, 04:09
tack volle! tänkte just på hur mitt gummi dykar cyklåp såg ut efter ett år.... även om det är andra påfrestningar i detta fall, så tyder det ju på att det är ett matrial som rör sig...!

edit: undra om sillicon inte skulle vara bättre då även för högtalare.... eller det kanske dom redan alla äR gjorda utav..?

Clase
2005-11-02, 04:15
Gummi är en råvara...alla högtalare torkar in förr eller senare (säger mannen som lagt ut otaliga kronor på dyra monitorer).

killwithskill
2005-11-02, 04:32
Visst är det så. Jag köpte ett par JBL Horizon (http://www.lansingheritage.org/images/jbl/specs/home-speakers/1976-l166/page4.jpg) från tidigt 70-tal, spelar sagoligt snyggt. MEN dom hade inte varit igång på flera år, så när jag började spela på så blev det sämre å sämre ljud. Slet bort högtalarskyddet och såg att själva skumgummiringen hade vittrats sönder. Till slut så hängde hela konan helt löst. Men jag hade tur. Ringde Septon (http://www.septon.se/) Och dom kunde limma på nya skumgummikanter. 7-800 spänn för en 12 tummare. Så nu spelar dom igen :)
Fast det här är säkert 7 årsen jag skickade iväg dom på lagning, så priset lär ha ökat rejält sen dess. Man kan göra det själv men det gäller att ha rätt lim. Typ vattenbaserat kontaktlim.

GlobalMotion
2005-11-02, 08:01
Det beror på vad det är för membran. Jag rekommenderar precis som Volantiz att spela lite lätt på dem ibörjan. För att ge en jämnbelastnig/slitage. Ökar flexibiliteten hos elementen.

Volantiz
2005-11-02, 14:18
Membranen på vanliga element bör inte göra någon skillnad eftersom de ska vara så stumma som möjligt även efter oändligt antal spelningar. Men det beror verkligen på omkretsen.

Helix
2005-11-02, 19:33
Okej, tack så mycket.. Ska ta det lite lungt med monitorerna i fortsättningen :)

imported_rutto
2005-11-02, 20:07
Det är ju även som med kablar, dom mår bäst av att få elektonerna i ordning så att strömmen går 'smoth'. Jag tycker det är hörbart med nästan alla prylar att dom låter lite kantigt i början för att sedan mjukna upp.