handdator

Visa fullständig version : Sol vind och vatten.



sb.f
2005-10-14, 22:38
Hello.

Nu vet jag inte om det här hamnar i rätt ficka i forument men jag testar.

Det är såhär. Jag har några funderingar kring låten Sol vind och vatten av Ted G. Och jag undrar om det är någon med känsliga och erfarna öron som kan analysera lite och svara på några frågor.

För det första. Är rösten dubbad i låten ?. dvs. är den insjungen mer än en gång. Jag tycker mig kunna höra det ibland. Men jag inbillar mig kanske.

För det andra. I refrängen så flyger ordet "vatten" iväg med ett djävulskt tryck. Och det låter för mig som det är tillgjort på något sätt. Och i så fall hur är det gjort ?

För det tredje. Såg en dokumentär om musik på 70-talet. Och att man ofta använde något som heter "dubbningsmaskin". Vad är det för något och är det något som används fortfarande ?.
-------------------------------------------

Är supertacksam för svar.

Olle Truck
2005-10-15, 00:41
Jag tror låten är proddad av Benny Andersson som väl lärt sig studiotricks av Michael B Tretow (som också producerat flera av Teds skivor). Sången på ABBAs skivor var ju ganska hårt dubbad så det är säkert några lager sång här också. Det var ju en ny och stor spännande grej på den tiden, att "dubba", medans vi idag knappt tänker på när vi gör det. Med dubbningsmaskin gissar jag att dom bara menar flerkanalare.

taffel
2005-10-15, 20:10
Det är dubbat. Det hörs t.ex på sånt som att man ibland hör två inandningar just innan en fras, och att han på ordet "vindarnas" hus sjunger lite mer viiind... på ena tagningen och lite mer vinnnd... på den andra. Men förutom såna små missar så är han ju en grymt bra dubbare. :)

Det där med trycket i "vatten" kan jag inget om, men låter det inte som att det är ett lite längre och större reverb just på det stället - det kanske kan vara så enkelt? En annan anledning att det blir tryck där är övertoner som bildas i hans röst just på den tonen, men jag är tyvärr för dålig på att förklara hur sånt funkar. En förkortad förklaring kan kanske vara att det har med klang att göra, att det kan få det att låta som att man sjunger starkare även om man inte gör det rent volymmässigt, en slags kroppens EQ liksom.

sb.f
2005-10-15, 22:51
Sedär. Nu fick jag min misstanke bekräftad att låten var dubbad och lite klarhet i det stora hela.

Tackar ödmjukast för svaren!