handdator

Visa fullständig version : planlös mållös



Arete
2005-09-10, 02:42
Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter med den här posten, men det kanske någon av er kan hjälpa mig att komma fram till. Sitter och funderar över den musik jag gjort, och vad jag håller på med egentligen. När jag kollar genom vad jag producerat de senaste två åren så känns allt så väldigt.. planlöst. Jag har funnit att mitt enda mål med all musik jag gjort är att prova för att se hur man gör.

Men är det någon mening med att skapa utan ett mål? Musiken är det av mina intressen som jag hållit fast vid längst (2.5 år snart), antagligen för att jag vet så fantastiskt lite om hur den fungerar. Jag börjar bli lite orolig... vad händer när man en dag sitter där och känner att man vet hur musiken fungerar? Alla andra intressen jag har haft har jag tappat helt så fort jag börjat skönja hur gränserna ligger (3d-modelleringen var aldrig kul efter att jag förstod hur den fungerade, samma sak med programmering, leveldesign, webdesign, osv).

Är det någon mer som är på det här sättet, som blir totalt ointresserad av att skapa när ni börjar förstå vad ni skapar? Finns det något sätt att inte lära sig vad man gör fast man ändå lär sig det?


När jag läser vad jag just skrivit så kan jag likna den här posten med hur jag skapar. Jag börjar med en frågeställning, irrar bort mig i någon liten smådetalj och slutar sen med mer frågor än jag hade från början... Och jag tror det är så jag vill ha det.

Nåväl, ursäkta för denna förvirrade och ogenomtänkta text, jag har sovit 5 timmar dom senaste två dygnen och har sprit i kroppen. Kände för att skriva av mig lite bara.

Volantiz
2005-09-10, 03:14
"Men är det någon mening med att skapa utan ett mål?"

Det finns alltid ett mål med att skapa.

"vad händer när man en dag sitter där och känner att man vet hur musiken fungerar?"

Då finns det oändligt mycket detaljer att gå in på.

GlobalMotion
2005-09-10, 09:11
Nej känner inte på samma sätt utan känner det mer som en utmaning att göra bättre musik hela tiden. (bättre melodier, skönare följder m.m.)

Ett tips kan vara att testa en annan uttrycksform som t.ex. målning.
Fram med pensel färg och ark och testa! :)

sisältää
2005-09-10, 09:17
Om du är sådan att ett fält känns trist så snart du börjar skönja ramarna är det inte mycket att göra, antar jag. :) För egen del känns det mest skönt och bra att jobba med projekt. Alltså att ha vissa mål under en kortare tid (ett par månader eller dylikt).

Har du musikaliska idéer som sträcker sig över mer än en låt ibland?

Dalleponken
2005-09-10, 10:52
Jag har känt på samma sätt som dig (flera gånger faktiskt), Arete. Dock har jag hållt på med musik ett tag ,så jag har bytt inriktning flera gånger. Jag började med musik mest för att det fanns så rolig teknik att leka med. Lekte fram mina låtar de första åren, sedan hamnade jag i nån slags stiltje. Då började jag spela gitarr i stället, och komponerade inget eget på flera år, innan jag tyckte jag hade lärt mig lite mer om musik och det blev roligt igen.

Arete
2005-09-10, 11:48
Har du musikaliska idéer som sträcker sig över mer än en låt ibland?

Ytterst sällan. Om jag sätter mig med en idé om vad som ska komma ut så blir det ändå alltid något helt annat i slutänden. Jag låser oftast helt om jag inte provar nånting nytt (nytt för mig alltså) när jag leker, vilket är rätt störande då jag älskar album och gärna skulle vilja göra ett större antal låtar som känns som en enhet...

@Dalleponken: Känns skönt att det finns någon mer som känner lite likadant :-) Jag ligger ju fortfarande på "leka fram"-stadiet, där jag kan hitta något nytt hela tiden..
Att lära mig spela ett instrument kanske är vad som behövs när det börjar ta stopp :-)

I.R.
2005-09-15, 18:51
Nu skriver jag nog inte som de flesta 99musikare, jag utgår ju nästan alltid från textuppslag och gör låtar med massor av text. Jag är strikt periodare, skriver massor på sommaren, försöker spela in det på hösten, spela för publik någon gång, och på våren är det kruttorrt.

Jag har ibland gjort flerlåtarsteman, men det är textteman, inget annat. Då har man en ganska konkret hopkoppling. Att göra långa, komplicerade låtar eller låtuppsättningar som hänger ihop musikaliskt, det är bortom min horisont. Möjligen kan jag i efterhand upptäcka att vissa låtar passar ihop och hamnar i en speciell kategori.

Problemet att tappa intresset när man börjar förstå hur det hänger ihop har inte jag; Jag fattar absolut ingenting men skriver ändå.

Jag har tidigare inte ens fattat Garageband. Nu har jag äntligen kommit på hur jag ska kompa låtar med det, men jag bävar inför att låta någon som kan höra skräpet. Det är säkert jättestandard med standardfel 1A och 2B. Men det är ganska kul. :-)

Don
2005-09-15, 19:00
Testa att skriva klart låtarna innan ni sätter igång att producera dom ..

ta sen en bunt med låtar och försök producera dom efter en tanke om en helhet när ni har typ 20 låtar ... välj ut 5-6 stycken och lås in er med dom och producera dom klart innan ni gör något annat...

sen ska ni se på utveckling...

HEHE

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Arete
2005-09-15, 20:36
@Don: Skriva klart låtarna innan man producerar dom? Det är ganska svårt då jag inte kan ett blekaste jota om hur man "skriver" musik. Skriva text kan jag göra innan, men använder text i kanske 1/3 av det jag gör... Skulle kanske funka att ösa ut 20 snabba skisser i kjubääs och sen välja ut 5-6 som passar ihop och jobba på att göra en sammanhängande produktion där.

Don
2005-09-15, 20:39
Tja, jag vet inte hur det funkar i andras snickarverkstad, jag skriver ju mest poppiga saker som låter som allt annat...

HEHE

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

HEK
2005-09-15, 21:51
Finns väl många sätt att se på hur musik funkar, därav massa musikstilar. Om du en dag känner att du hajjar hur all musik funkar så har du väl nyckeln till att göra en maaaaassa otroliga låtar som du lär få massa cred för, folk kommer älska dej, alla kommer vilja ha me dej i deras band, kommer kunna vältra dej i brudar osv. Ett mål kanske? :)

För mej så e musikintresset bland de större grejerna, å då menar ja att man alltid har facinerats av band och bra musik och allt som hör där till. Tror inte detta kommer avta nånsin heller. Tror man alltid kan göra nått nytt när det handlar om musik. Därför borde det inte behöva bli tråkit heller.

Jag är helt ny när de gäller skapa musik (har inte riktigt satt igång ännu) men har lirat gitarr väldigt mkt. Skaffat synt nu för att lära mej spela in musik å göra musik. Hade alldeles för höga krav när det gällde att ta ut en låt på gitarren, kom aldrig nånstans men hoppas å tror att de kommer bli enklare att snabbt slänga ihop kansiga grejer på en synt. Verkar skönt att ha lite sköna prylar som man bara kan knappa å vrida på å göra nått knasigt att kalla "sin egna låt". Knasiga grejer till en början, och senare mer å mer sjyssta grejer kanske. Göra lite demos att släppa från nån hemsida kankse.

Allmänna tips kanske: om du känner att du man gör "fel" musik, skaffa dej mer kött på benen anågende den musik du vill göra, lär dig dina prylar osv. Kanske försöka tänka efter vad du tycker e ballt å återskapa det eller nästan återskapa det. Om du känner att du är fast i ett mönster å inte kommer nån vart kan de nog va en ide att försöka att bryta det. Leta upp ny musik att lyssna på å inspireras av. En annan grej kan nog va att hitta nån likasinnad å skapa å bolla ideer med. Eller gå ner på systemet å köp dej en vinflaska, drick upp duktigt och lattja sedan låss. Man behöver ju egentligen inte ha nått högre mål att skapa musik förutom att man gillar musik å att man tycker de e kul.

axelwaad
2005-09-15, 22:24
Jag är nog också sån som leker fram musiken. Och musiken tar oftast en form som jag inte räknat med. Jag ser inte något problem med det däremot. Jag har andra saker som jag oroar mig för men dom har jag redan tjatat om:)

Jag ser det som att musiken blir till av en känsla man har i kroppen. Antingen har man den innan produktionen satt igång eller så utvecklas den under görat..

Tekniken har sin del i det hela också. Fast det behöver inte alltid vara teknik. Det kan vara ett idé eller fascination för något..
Men som för många här på forumet (rätta mig om jag har fel) så fungerar tekniken som ett stimula för kroppen och för produktionen framåt.

// Axel

pepelogu
2005-09-15, 23:43
Jag tror det är med musik som det är med *TAO*, när du väl tror att du kommit underfund med dess innersta väsen är du längre ifrån att förstå än du någonsin varit tidigare.

Arete
2005-09-16, 00:25
Allmänna tips kanske: om du känner att du man gör "fel" musik, skaffa dej mer kött på benen anågende den musik du vill göra, lär dig dina prylar osv. Kanske försöka tänka efter vad du tycker e ballt å återskapa det eller nästan återskapa det. Om du känner att du är fast i ett mönster å inte kommer nån vart kan de nog va en ide att försöka att bryta det. Leta upp ny musik att lyssna på å inspireras av. En annan grej kan nog va att hitta nån likasinnad å skapa å bolla ideer med. Eller gå ner på systemet å köp dej en vinflaska, drick upp duktigt och lattja sedan låss. Man behöver ju egentligen inte ha nått högre mål att skapa musik förutom att man gillar musik å att man tycker de e kul.

Om jag går tillbaka till vad jag tror jag tänkte på när jag skrev den första posten så var det mycket att jag inte får någon "enhet" i vad jag gör. Jag vill absolut inte återskapa något, känner inte att jag gör "fel" musik eller nåt sånt. Inspiration har jag massor och skapar nästan hela tiden. Jag vill snarare försöka röra mig åt ett håll där jag kan få ett "mönster" i vad jag gör, helt enkelt få fler av mina spår att verkligen låta som "mina" spår.

Första tankegångarna om detta var när jag funderade på om jag skulle kunna få ut ett album på en nätlabel... När jag satt mig ner och försökte hitta låtar som skulle passa ihop blev jag mest konfunderad. Jag hade gjort så mycket av ganska skiljd karaktär, jag har svårt att höra att det verkligen är jag som har gjort dom... Men det kanske kommer med tiden. Jag är fortfarande ett litet barn när det gäller musik, får hoppas att jag växer upp.

Don
2005-09-16, 00:32
Antagligen låter det mer du än vad du själv kan höra ... du skulle lägga upp en 10 låtar och låta resten av forumet skjuta skarpt på dig...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

axelwaad
2005-09-16, 09:23
!Javetexaktvadumenarvarning!

Mastra alla låtar med en bitcrusher så kommer folk iallafall kunna säga ..ahh. de låter nintendo!

http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=101340
(Väldigt användbar!)

enapa
2005-09-16, 09:50
När du vet hur det går till så kan vet du även vart kanten där man kan balansera mellan musik och sånnt som folk tycker är annat, även produktionsdelen är samma sak, jag har numera gått ifrån det arbetssätt som är standard och ur-tråkigt där man har spår åt höger och kanaler neråt...

Just att hitta ett eget sound och stil är nått som kommer med tiden, låt låten bli vad den blir när du gör, låt den formas av dina infall.... jag låter aldrig första ideén klamra sig fast.... oftast är nästa idé som amn aldrig provat den som är intresantare än det man förväntarsig att göra.

Formen på en låt är även en hel sak som gör myck,et av intrycket, börjar man kasta om delar och bryta mönstret så blir den helt annan,,... Jag slaktar delar och gör om dom hur obarmhärtigt som hellst, vissa låtar blir deformerade till oigenköännliughet mot den första ideén och bitarna man började med....


Det bästa tipset jag har: Om du inte vill känna dej bekväm och veta hur allt funkar så kan det vara väldigt förvirrande att leta rätt på en rysk sequenser eller nått annat språk du inte kan :)

/entrött

imported_emser
2005-09-20, 20:20
Jag tror det gäller att inte försöka analysera och lära sig hur det funkar för mycket utan mer av att känna, för känslor lär man sig ju aldrig riktigt att fatta. Försök att behålla ett naivt förhållningssätt till din musik och källan lär aldrig sina.

Jag fattar absolut inte vad jag håller på med musikaliskt, mej jag leker mycket framför datorn.

Hoppas det löser sig.

/emser

Dalleponken
2005-09-20, 20:36
Gör nu så här; Köp ett instrument du inte kan spela. Försök lära dig på egen hand. Vad som händer är att det automatiskt kommer komma fram saker som du inte petat ur dig förut, och då kommer du få inspiration, garanterat!

Desmond
2005-09-29, 01:54
Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter med den här posten, men det kanske någon av er kan hjälpa mig att komma fram till. Sitter och funderar över den musik jag gjort, och vad jag håller på med egentligen. När jag kollar genom vad jag producerat de senaste två åren så känns allt så väldigt.. planlöst. Jag har funnit att mitt enda mål med all musik jag gjort är att prova för att se hur man gör.

Men är det någon mening med att skapa utan ett mål? Musiken är det av mina intressen som jag hållit fast vid längst (2.5 år snart), antagligen för att jag vet så fantastiskt lite om hur den fungerar. Jag börjar bli lite orolig... vad händer när man en dag sitter där och känner att man vet hur musiken fungerar? Alla andra intressen jag har haft har jag tappat helt så fort jag börjat skönja hur gränserna ligger (3d-modelleringen var aldrig kul efter att jag förstod hur den fungerade, samma sak med programmering, leveldesign, webdesign, osv).

Är det någon mer som är på det här sättet, som blir totalt ointresserad av att skapa när ni börjar förstå vad ni skapar? Finns det något sätt att inte lära sig vad man gör fast man ändå lär sig det?


När jag läser vad jag just skrivit så kan jag likna den här posten med hur jag skapar. Jag börjar med en frågeställning, irrar bort mig i någon liten smådetalj och slutar sen med mer frågor än jag hade från början... Och jag tror det är så jag vill ha det.

Nåväl, ursäkta för denna förvirrade och ogenomtänkta text, jag har sovit 5 timmar dom senaste två dygnen och har sprit i kroppen. Kände för att skriva av mig lite bara.


Det låter som att du har kommit till en motsägelse. På dina tidigare poster har jag förstått att du är helt emot alla former av regler och begränsningar men nu börjar du bli orolig över en brist på plan och enhet i ditt skapande. Problemet är att en plan förutsätter först att du har definierat en plan vilket ju utesluter en oändlig mängd andra planer (alltså du begränsar dig). Sedan måste du försöka följa den planen alltså måste du sätta upp regler (fram med krucifixet!) för ditt skapande. Så dessa tankar som du hyser nu går alltså tvärt emot hela din existens! (iaf som jag uppfattat den) och det är klart att det kan göra en förvirrad.

För mig känns din oro över att du ska förstå musiken aningen malplacerad. Om jag var du skulle jag snarare bli orolig över att ha ägnat 2.5 år av mitt liv åt någonting som jag inte börjat förstå och inte ens har intresse av att förstå.

Det verkar som att du är rädd för gränser i allt du gör och inte bara när det gäller musik. Detta kan bottna i en rädsla för att verkligen testa sig själv och sedan misslyckas. Nu har du ju ett väldigt bra försvar i bortförklaringar som "det här gör jag bara för att leka lite" eller "ok det här e inte så bra men det är inte så konstigt för jag kan ju egentligen inte det här" osv.

Jag själv har fullt med sådana här blockeringar och försvar, t.ex spelar jag ogärna upp mina bästa låtar utan spelar hellre gamla låtar som jag kan ta avstånd från om de inte vinner uppskattning. Jag jobbar dock för att identifiera dessa blockeringar och förhoppningsvis jobba bort dom så småningom.

Tänk dig att du är i ett kolsvart rum fullt med dörrar och känner dej fram. Så fort du har identifierat en dörr känns den tråkig och du tror dig veta allt om den så du går vidare till nästa osv. Försök istället att vrida på handtaget och öppna dörren så kanske du kommer ut i värsta gränslösa landskapet med en underbar sol som lyser upp det hela (ok lite Narnia inspirerat, ingen aning vart jag fick det ifrån... :confused: )

Kanske en rejäl livskris skulle lösa upp en del knutar!? :)

reSet
2005-10-02, 08:16
"(...)När allting känns behärskat,
tar nybörjar turen slut.(...)"

Arete
2005-10-02, 20:21
Intressanta tankar Desmond, jag ska försöka svara :-)


Det låter som att du har kommit till en motsägelse. På dina tidigare poster har jag förstått att du är helt emot alla former av regler och begränsningar men nu börjar du bli orolig över en brist på plan och enhet i ditt skapande. Problemet är att en plan förutsätter först att du har definierat en plan vilket ju utesluter en oändlig mängd andra planer (alltså du begränsar dig). Sedan måste du försöka följa den planen alltså måste du sätta upp regler (fram med krucifixet!) för ditt skapande. Så dessa tankar som du hyser nu går alltså tvärt emot hela din existens! (iaf som jag uppfattat den) och det är klart att det kan göra en förvirrad.
Där slår du nog huvvet på spiken! Det är nog vad som stör mig... Jag vill verkligen inte begränsa eller sätta regler på mig för hur jag ska skapa, men för att göra vad jag vill så måste jag sätta regler för mig själv :-)



För mig känns din oro över att du ska förstå musiken aningen malplacerad. Om jag var du skulle jag snarare bli orolig över att ha ägnat 2.5 år av mitt liv åt någonting som jag inte börjat förstå och inte ens har intresse av att förstå.
Lite missförstånd där, jag har lärt mig väldigt mycket under denna tid. Dock inte lärt mig några regler för hur jag "ska" göra, mer fumlat med saker tills jag förstått hur dom fungerar.


Det verkar som att du är rädd för gränser i allt du gör och inte bara när det gäller musik. Detta kan bottna i en rädsla för att verkligen testa sig själv och sedan misslyckas. Nu har du ju ett väldigt bra försvar i bortförklaringar som "det här gör jag bara för att leka lite" eller "ok det här e inte så bra men det är inte så konstigt för jag kan ju egentligen inte det här" osv.

Jag själv har fullt med sådana här blockeringar och försvar, t.ex spelar jag ogärna upp mina bästa låtar utan spelar hellre gamla låtar som jag kan ta avstånd från om de inte vinner uppskattning. Jag jobbar dock för att identifiera dessa blockeringar och förhoppningsvis jobba bort dom så småningom.

Tänk dig att du är i ett kolsvart rum fullt med dörrar och känner dej fram. Så fort du har identifierat en dörr känns den tråkig och du tror dig veta allt om den så du går vidare till nästa osv. Försök istället att vrida på handtaget och öppna dörren så kanske du kommer ut i värsta gränslösa landskapet med en underbar sol som lyser upp det hela (ok lite Narnia inspirerat, ingen aning vart jag fick det ifrån... :confused: )

Kanske en rejäl livskris skulle lösa upp en del knutar!? :)

Jag försöker inte bortförklara mig med att "det här blev inte så bra för att jag inte kan egentligen". Jag står för allt jag gjort och tycker mycket av det är väldigt bra (annars skulle jag inte fortsatt). Jag spelar mer än gärna upp mina bästa låtar för vänner och bekanta, dock är det väldigt få i min bekantskapskrets som gillar electronica, noise, cp-ebm och liknande.

Självklart är jag rädd att möta mina begränsningar, det är en anledning till att jag aldrig lärt mig spela något instrument. När jag sätter mig med en gitarr så inser jag att jag inte har vad som krävs för att bli riktigt bra med den och då tappar jag viljan att lära mig (speciellt då jag kan sätta mig vid datorn och göra saker som jag själv tycker är roligare). Men jag ska försöka ta tjuren vid hornen och köpa mig en fiol, det känns mer som "mitt" instrument. Det kan vara en bra dörr att öppna för att hitta nya psykedeliska landskap :-)

Dalleponken
2005-10-02, 20:28
Självklart är jag rädd att möta mina begränsningar, det är en anledning till att jag aldrig lärt mig spela något instrument. När jag sätter mig med en gitarr så inser jag att jag inte har vad som krävs för att bli riktigt bra med den och då tappar jag viljan att lära mig (speciellt då jag kan sätta mig vid datorn och göra saker som jag själv tycker är roligare). Men jag ska försöka ta tjuren vid hornen och köpa mig en fiol, det känns mer som "mitt" instrument. Det kan vara en bra dörr att öppna för att hitta nya psykedeliska landskap :-)



Bra idé! Men gitarr är nog lättare att börja med. Om du ändå tänker köpa en fiol, kolla på eBay. Jag köpte en sprillans ny med stråke och låda för bara 500 spänn inklusive frakt från New York, och den funkar kanon! I alla fall för mig som försöker lära mig spela.. Tror din granne skulle föredra om du spelade gitarr istället. Jag har spelat lite fiol i ett halvår, men det låter fortfarande rätt pissigt.. ;)

Peo
2005-10-02, 20:34
Usch ja hoppas för allt i världen att jag får nån granne som övar fiol hellre gitarr men behärskar man det, då är riktigt tjusigt som den. ;)
För min del är det piano som gäller, så det håller jag på och lär mej att traktera
på rätt sätt. :)