handdator

Visa fullständig version : Praise you-hacket



sybariten
2005-09-08, 16:09
I Fat boy slims version av Praise you låter samplingen ungefär såhär vid ett tillfälle
I'm gonna praise you like i shoooooo-o-o-o-o-o-o-o

Hur tror ni han har gjort det upphackade på slutet där ?
Givet att plattan är gjord med akaisampler + atari eller nåt

enapa
2005-09-08, 16:11
Är det inte en del av samplingen som är utklippt och triggad flera gånger efter den långa?

Dalleponken
2005-09-08, 16:11
Nä, han har förmodligen bara gjort en looppunkt i samplingen. Riktigt basic oldschool..

false messiah
2005-09-08, 16:30
Det finns en realtidstimestretchgrej i Yamaha A3000 som kan göra sånt (och en hel del mjukvara nuförtiden, men förmodligen inte då). Har läst att den klarar av "Rockafeller Skank"-grejen och då borde det vara en kandidat för det här.

..fast nu när jag lyssnar på låten i iTunes Music Store så låter det mer som en kort loop, inget komplicerat alltså.

sybariten
2005-09-08, 16:58
einape: inte vet jag :) Men jag tycker det låter som ett smidigt sätt att göra det på.

OK ni som pratar om looppunkter får gärna förklara en gång till fast på lite mer nybörjarnivå. (jag vet vad en loop i en sampling är dock)

HenrikL
2005-09-08, 17:02
det ryktas som att fatboy slim knappt äger en dator. allt är hårdvara.

vilket förklarar att han faxar skivbolag och ber om låtar. och att han inte spelar cd, endast vinyl.

jgb
2005-09-08, 18:35
Looppunkter, ptja. Får väl göra ett försök att visa med bokstäver.

Tänk dig att "01234566789abcdef" motsvarar samplingen du spelar upp. Sätt looppunkterna så att bara "0123" spelas upp. Börja spela samplingen, men flytta starten för loopen medans du spelar. Det spelas alltid upp fyra bokstäver, men vilka det blir bestäms av var loopstarten finns. Om man alltid flyttar fram loopstarten en gång för varje gång man spelat en loop så skulle det bli såhär:
0123
1234
2345
3456
4567
5678
6789
7890
890a
90ab
0abc
abcd
bcde
cdef

och så vidare. Hänger du med?

encore
2005-09-08, 19:22
Henrik: Har du inte sett studiobilden i inlayet till "You've Come A Long Way Baby"? Där syns iaf en Atari (och en hel väg med vinylskivor). Hittade ett rätt roligt textsnutt här (http://www.contactmusic.com/new/xmlfeed.nsf/mndwebpages/fatboy.s%20vintage%20equipment%20amazes%20pals):


"Friends of FATBOY SLIM are left amazed when they visit the superstar DJ's home studio, because he hasn't upgraded his equipment in over a decade.

The PRAISE YOU star finds comfort in his vintage computer and stereo technology and refuses to spend money on up-to-date equipment at his house in Hove, England.

Slim - real name NORMAN COOK - says, "It's all a bit antique - I've had techies in there who have laughed out loud. I work on a very old Atari computer with a software program I've used for years and a load of old hi-fi gear.

"They say, 'Haven't you bought anything in the last 10 years?' But I don't want anything new. You get lonely on your own at 3am, and it's like being amongst old friends in here."Apropå realtidsgrejen i The Rockafeller Skank har jag hört att det är gjort med någon dj-cdspelare med pitch/timestretcheffekter, men det är kanske en skröna.

syked
2005-09-08, 19:27
han använder väl som vi andra sin blender... loop-punkter låter nördigt ;)

sybariten
2005-09-09, 02:21
Looppunkter, ptja. Får väl göra ett försök att visa med bokstäver.

[en bokstavsförklaring värdig Kurt Ohlsson]

och så vidare. Hänger du med?

Jaodå, det gör jag nog, men .... rörliga looppunkter? Det är ju hela tiden "o-o-o-o-o" som upprepas?

Om man följer din logik fast med fat boy slims sampling så borde det väl bli

"i'm gonna praise you
naprai
aprais
praise
raisey
aiseyo
iseyou...."

etc

O så låter det väl inte....?

För övrigt, orsaken till att jag frågade om det här i första taget var för att jag funderade på om det var en "gate" inblandad.

tjing

jgb
2005-09-09, 08:02
sybariten: I o-o-o-o-fallet så är det väl bara att loopa just den snutten?

Dalleponken
2005-09-09, 10:40
@jbg: Ja precis!

HenrikL
2005-09-09, 11:26
Apropå realtidsgrejen i The Rockafeller Skank har jag hört att det är gjort med någon dj-cdspelare med pitch/timestretcheffekter, men det är kanske en skröna.

hehe, ok då. en dator. :)

Den realtidsgrejen går iaf att göra väldigt enkelt på Pioneers cdj-800/1000, med 100% pitchen och master tempo-knappen intryckt.

Lindeberg
2005-09-09, 11:34
Men då när den kom fattade ingen hur han gjort. Jag minns att jag tvingade en kompis som kände honom lite att fråga. Minns inte svaret tyvärr... :(

edit: Rockafeller-grejen alltså.

sybariten
2005-09-09, 12:12
sybariten: I o-o-o-o-fallet så är det väl bara att loopa just den snutten?

Fast grejen är ju att det är precis i takt med sexton- eller om det är åttondelarna i låten. Vore det inte djävulskt svårt och dessutom ganska bökigt att få till de där "hacken" så att det passar precis i låten, och att det inte börjar "dra sig" ?

Dalleponken
2005-09-09, 12:17
Citat:
Ursprungligen skriven av jgb
sybariten: I o-o-o-o-fallet så är det väl bara att loopa just den snutten?



Fast grejen är ju att det är precis i takt med sexton- eller om det är åttondelarna i låten. Vore det inte djävulskt svårt och dessutom ganska bökigt att få till de där "hacken" så att det passar precis i låten, och att det inte börjar "dra sig" ?

Nej, det är inte alls svårt. Bara ändra looppunkten eftersom tills den stämmer med takten. Det gick bra att göra redan med min gamla Akai S-612 från 1985.

false messiah
2005-09-09, 15:28
Nej, det är inte alls svårt. Bara ändra looppunkten eftersom tills den stämmer med takten. Det gick bra att göra redan med min gamla Akai S-612 från 1985.
...eller använda två samplingar, en med hela "I have to praise you"-biten, en annan med bara "o" loopat, och sedan trigga den när det passar.

sybariten
2005-09-09, 18:44
...eller använda två samplingar, en med hela "I have to praise you"-biten, en annan med bara "o" loopat, och sedan trigga den när det passar.

Okej, här måste jag styra in tråden på nåt som jag funderat på.
(vore väl iofs smartare att ta på sig gummistövlarna o gå ut och testa själv men vafan)
Loopat, säger du om o-et, och loopar pratar man ofta om när det gäller ... tja, mordern dansmusik.
Men, när använder man egentligen loopar? Visst jag vet ju att man använder en loop för att få en trumpet att bli oändligt lång.... men om fat boy slim exempelvis har ett trumkomp så kallas det ju att det är en loop, men har man nån nytta av att faktiskt loopa en sån grej i en sampler? Är det inte bättre att trigga om o om igen?
Visst jag förstår att begreppet loopar kanske lever kvar iom att man _hör_ ljudet om o om igen, som en "loop", men jag har bara fått intrycket av att det borde vara krångligt att låta ljud som skall gå exakt i takt, loopa sig själva.
Därav tänkte jag att det kanske är smartare att spela o:et om och om igen, istället för att lagra en jättelång "ton" i sequencern (en lång tangentintryckning).
Dagens märkliga fundering.

PF
2005-09-09, 18:56
Spelar lixom ingen roll, effekten blir ju i princip exakt samma om "o:na" bara ska ligga efter varann. Men om de triggas kan man ju lägga dem rytmiskt. Tror inte han gjort så här, tror det är en kort looppunkt bara. Lyssnar från minnet, orkar inte leta upp plattan... :-)

Imported Johannes
2005-09-19, 13:14
Syb: om du har gammal utrustning och triggar om "o"-noten så kan det bli timing-problem pga MIDI-latency. Jag tycker helt klart att praise-you-o:et låter som en kort sampleloop. Ska man göra om tricket själv kan man lätt få oönskade övertoner. Då tar man antingen och crossfadar loopen eller letar upp en snygg loop i fel tonart och stämmer om den.

I övrigt tror jag att du har helt rätt om den andra sortens loop; rimligtvis triggar man om den; särskilt om man har äldre utrustning som aldrig kommer kunna gå 100,000% i takt.

Zwopper
2005-09-20, 12:44
...annars kan man ju lägga "O-et" som en egen sampling & spela den manuellt från en tangent - how about that?! :cool:

zthee
2005-09-20, 13:27
Men om han timestreatchat samplingen för att få den att passa takten, så borde kanske O:et gå i takt om han looopar det?
Eh, eller så tänker jag helt snett :D

Imported Johannes
2005-09-20, 15:25
Det är ju enkelt att räkna ut längden på loopen utifrån BPM:en. Sen gäller det bara att trummaskinen inte supit ner sig innan spelningen.

SR=sample rate
n=heltal skilt från 0 (...-3,-2,-1, 1,2,3...)

Looplängd = (60*SR)/(BPM*n)

OBS! Detta gäller naturligtvis enbart på "root key" så att samplingen inte är transponerad. Om man får fram en looplängd som inte är ett helttal kan man såklart också få problem.

Zthee: jäpp, helt snett :-) Om du timestretchar hela samplingen kan ju o:et vara vilken längd som helst. Är däremot hela samplingens längd en jämn multipel av o:ets längd funkar ditt resonemang.

Och om jag minns Praise-You-låten rätt låter det som om han klippt upp samplingen i enskilda fraser och triggar dem var för sig.

synthmicke
2005-09-22, 23:36
Kunde man inte ändra looppunkten med modulationshjulet på EPS? Har för mig det..

jgb
2005-09-23, 07:58
Japp, det kan man på en EPS. Eller med random-funktionen. Spiffigt!