handdator

Visa fullständig version : Blue: Ny softsynt från Rob Papen



lasselu
2005-08-27, 09:01
Rob Papen, mannen bakom softsynten Albino släpper nu en ny synt med namnet Blue.

Enligt Robs site:
"This fresh new synth delivers FM Synthesis, Phase Distortion Synthesis, Wave Shaping Synthesis and Subtractive Synthesis is one creative combination!"


http://www.easedrop.com/99musik/blue2.jpg

Finns som VSTi och AU. Demo finns att ladda ner.

Läs mer här (http://www.robpapen.com/synths/blue/).

ZebraPares
2005-08-27, 09:23
Phase distortion har jag längtat efter!! Byggde en liten casioklon själv i Synthedit, men den försvann i en hårddiskkrasch. Nån som provat demon och har kommentarer?

jgb
2005-08-27, 09:49
Kikade lite på den här, ser ut som om de har lyckats rätt ok med användargränssnittet faktiskt. Allt är inte det gamla vanliga "måste se ut som analogsynt men funkar inte särskilt bra på dator", vilket de skall ha pluspoäng för. Ljuden lät ok, men... inga överraskningar direkt. Kändes som om jag skulle kunna fixa motsvarande ljud på en Pro~One (eller snarare Prophet-5 för polyfoni).

Vad är det jag missar?!? :hmmm:

PF
2005-08-27, 10:15
Provat demon eller bara mp3orna, jgb? PD låter ju som en väldigt kul "nyhet" tycker även jag. De gamla CZ-syntarna hade en del lustiga ljudmöjligheter.

jgb
2005-08-27, 10:19
I do not do softies. :D

Lyssnade på mp3:orna såklart. PD är helt klart en bonus, även om jag inte direkt vet exakt hur det låter eller vad som är dess karakteristiska ljud. Iofs så är jag rätt luttrad, det är få saker som imponerar på mig i ljudväg numera. Nästan allt låter likadant och fungerar på samma sätt, vilket gör att jag tycker användargränssnittet i Blue verkar bra. Man tänker inte i samma gamla banor, samt utnyttjar att man kör det på en dator istället för i hårdvara.

PF
2005-08-27, 10:24
Du kan ju alltid ansluta en midisladd och provspela?

Lo and behold, you might even like it! ;)

Peo
2005-08-27, 10:27
Jag tycker den låter ganska så likt min Albino mitt första intryck, men ska testa demon mer.

jgb
2005-08-27, 10:31
Jag kan även slå på strömmen till P1:an och spela rakt av. :D

Mer seriöst, så länge den inte kan erbjuda något som jag känner är unikt så är det inte värt jobbet att dona och mecka med att koppla in midi till datorn. Att t.ex. testa Reaktor eller G2:an som mjukis skulle ligga långt före på listan. Eller Max/MSP eller Pure Data för den delen. Malström i Reason. Blue triggar inte nyfikenheten. Alls.

PF
2005-08-27, 10:36
1 st sladd från din junotvåa in i ditt 828 II, dona å mecka? ;) Tycker det låter som om du ska ta dig en demodag någon dag, nästan alla program du nämner är ju bara att ta hem testversioner på... :)

jgb
2005-08-27, 10:58
Så om jag inte känner mig intresserad av Blue, varför skall jag då mecka och dona? Blanda inte ihop päpplen och äron nu. :)

PF
2005-08-27, 11:08
{
if (jgb == 0) // **1**
throw "0 synth tested in virtual environment(MjukSynt*)";

cout << PFsays->value << endl;
}

... ?! :p :cool:

Mårre
2005-08-27, 12:42
jgb: på allvar? Du har aldrig testat en mjukis? Shit asså...

fredrik_e
2005-08-27, 12:59
PD är väl inte så upphetsande riktigt, låter som ordinär FMsyntes. Det sm gör CZsyntarna så balla är ju snarare modulationen med 8-stegsenvelopsen. Verkar vara en trevlig synt den där blue... måste testas iaf. :)

Peo
2005-08-27, 13:58
Ha ha ha, jgb har inte testat någon mjukissynth nångång, ha ha! :p
Retas lite där jgb, håller med dej att det är roligare att spela på
en riktig synth istället. ;)

Clase
2005-08-27, 14:11
Att inte ha testat en mjukis...det låter nästan som de där vegantyperna som är uppfostrade av hippies och därav aldrig har satt tänderna i en bit kött i hela sitt liv. :)

själv blev jag lite nyfiken faktiskt. Mest av gränsnittet faktiskt för många tillverkare tänker inte ett dugg på att saken ska funka på en dator och inte bara se snygg ut...

kallback
2005-08-27, 14:38
ansluter mig till skaran aldrig pillat på en softis

eller jag ljuger lite nu testat RB33? och VAZmodular nån gång...

kallback
2005-08-27, 14:44
förövrigt e det rätt beng att ha rattar på softsyntar... som att frysa in en hårvarusynt i ett isblock...och styra externt

en färgskala eller illuminans-info skulle ju vara bättre för min del på parametrarna...

PF
2005-08-27, 15:00
Rattar funkar bra, när man har en controller. Då vrider man på riktiga rattar och det händer saker.

jgb
2005-08-27, 15:29
Hmm... jag har testat Synthedit lite för att det var kul, G2-mjukisen en snabb sväng också. Inget mer. Mjukissyntarna är ingen del i mitt musikskapande helt enkelt.

Iofs så körde jag lite tracker på Amigan, samt diverse musikgrejer på C64:an... men det räknas nog inte. :)

Update: Rebirth testade jag när det kom också. På skolans äppelburkar. Blev aldrig klok på det.

Less & More
2005-08-27, 22:10
Ska jag vara ärlig så känns Blue en smula fantasilös "rent ljudmässigt" för att vara en VSTi av årsmodell 2005. Trots detta så är jag övertygad om att många kommer att omfamna den på ett positivt sätt och flitigt nyttja den i sina kommandes kreationer. :)

fredrik_e
2005-08-28, 01:03
nu har ja testat, jo den va trevlig, inte monstersupercool men trevlig, presetsen lät typ nästan likadant allihop men det var ett trevligt sound iaf :)

På tal om synthedit o nya syntar så har ja oxå byggt en egen mjukis i SE, ganska seriöst projekt, ser ut såhär för tillfället:
http://www.student.itn.liu.se/~freec857/mysyn.jpg

(inte alls 100% än som ni antagligen ser...)
den e inte klart men när/om den blir det så följer fortsättningen... :)

Katzenjammer
2005-08-28, 01:21
fredrik_e, ser verkligen trevlig ut. GUI't är väldigt lockande. Alla synthar borde ha en vågform som heter Weird. Hehe.

fredrik_e
2005-08-28, 01:42
fredrik_e, ser verkligen trevlig ut. GUI't är väldigt lockande. Alla synthar borde ha en vågform som heter Weird. Hehe.
Mjo det e rätt kul o peta ihop gränssnitt. väldigt mycket photoshoppande blir det.. gränssnittet kommer nog se lite annorlunda ut om det nu blir som jag tänkt mig tillslut. Knapparna där uppe är kategorier, 8st vågformer i varje som man väljer med pilknapparna under sedan. (totalt 64) Har inte gjort dem än så vi får se vilka kategorier det nu kanske kan bli... :)

makari
2005-08-29, 09:20
Ser klart intressant ut fredrik, håll oss underrättade om vad som händer.

sybariten
2005-09-04, 04:21
å här är en till som faktiskt aldrig provat mjukvarusynth

bitbob
2006-01-14, 13:45
Tänk en hårdvarusynt som såg ut så där... med stor inbyggd lcd-skörm hade varit helt grymt... hade man nästan kunnat tapetsera väggarna med... :P

Tycker att någon hårdvarutillverkar kunde vara smart nog att göra en plattform som i stor bara är en strippad normal dator som såg ut ungefär så där, men med några olika layouts av knappar och rattar. Och så kunde mjukvarusynttillverkare använda dessa till att släppa "hårdvaru"-versioner av sina alster... Skulle ju inte bli så extremt dyrt om man i stort sett alltid använde samma hårdvara...

my03
2006-01-14, 21:55
men billig är den ju inte direkt:


http://www.openlabs.com/

m v h

Danne