handdator

Visa fullständig version : Crystal Method, dist effekt.



Haplo
2005-08-22, 15:28
Har på sista tiden lyssnat en hel del på TCM och gillar verkligen dist ljuden i låtarna.
Någon som vet vad dom använder ?
Kollade på deras sida men såg ingen lista över vad använder (eller så är jag blind helt enkelt :D )

Om ingen vet, vad kan ni rekommendera för distar till studion.
Spelar inte gitarr så en annan fråga är om man kan använda gitarr distar till ex. synthar ? Är det någon som gör det ?
Borde ju gå men som sagt, gitarr effekter är inte riktigt vad jag normalt letar efter.

Dom vst effekter jag testat låter väldigt hårda/kalla i sin karaktär.
Vill ha lite mer botten och värme.
Tips mottages gärna.

sisältää
2005-08-22, 15:41
Du är kanske mer av en overdrivetyp.

Mårre
2005-08-22, 15:50
Har sett en del videos från "the Bombshelter" (deras studio) å den enda effektenhet jag såg (förrutom drösvis med Avalon) var Korg Kaoss Pad så jag tror att det nog e mjukvara eller om det finns dist/overdrive i Mackie D8b.

EDIT: med tanke på alla gitarrister de samarbetar/samarbetat med så torde en kvalificerad gissning vara gitarrpedaler. Tänk att få lite tips på bra dist/overdrive av Tom Morello! :eek: :cool:

Volantiz
2005-08-22, 15:51
"en annan fråga är om man kan använda gitarr distar till ex. synthar ? Är det någon som gör det?"

Javisst! Boss MT2 är t.ex. inte alls till för gitarrer även om man lätt kan luras av formatet.. utan gjord för tr606 och liknande trummaskiner (egentligen inte alls sant.. men i min värld så är det så) ;)
Iaf.. det fungerar jättebra det.. marshal guv'nor är t.ex. riktigt skön till nord leads.

På TCM's första album så var det väldigt mycket nord lead 1 genom en pro co rat (distpedal).

"Du är kanske mer av en overdrivetyp."

Jag säger detsamma..

Katzenjammer
2005-08-22, 15:53
Skulle nog precis som sisältää säger även tippa på en overdrive. Se dig omkring efter pluggar med förstärkarsimulering istället för en ren dist, kan ge några tips, t ex Voxengos Boogex som är gratis: http://www.voxengo.com/product/boogex/

Vill gärna hänvisa dig till denna tråden med som listar och handlar om förstärkarsimuleringar osv. http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=94800
Där hittar du många sätt att skita till ljudet på. Både gratis och betalpluggar.

Vad det gäller hårdvara så ta en titt på en Big Muff. Men pedaler tycker jag att du ska prova innan du slänger ut pluring på.

Katzenjammer
2005-08-22, 16:08
Glömde nämna den här med, http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm
Grym simulering av följande enheter,
- Boss DS-1 (Distortion stompbox)
- Boss SD-1 (Super Overdrive stompbox)
- Tube Screamer (Overdrive stompbox)
- Oberheim PS-1 (Phaser stompbox)
- Univox Univibe (Modulations stompbox)
- Fender Twin 1969 (Guitar amplifier)
- Marshall JCM900 Dual Reverb (Guitar amplifier)

Haplo
2005-08-22, 16:46
Tackar tackar för tipsen.

Ska botanisera och se vad jag "egentligen" är ute efter :)

Edit:

Om man tittar på en del effektboxar så listas ingående impedans till 1Mohm.
Skulle inte direkt tippa på att ett ljudkort/synth levererar en sådan signal.
Vad behöver man tänka på när/om man kopplar ex. en synth till en gitarr effekt ?

makari
2005-08-22, 17:15
haplo: 1 Mohm är skithög innimpedans och det innebär bara att ingången knappt alls belastar det som är kopplat till den (i de allra flesta fall är det bra). Det är inga problem alls att koppla ett ljudkort till en sån ingång.

Vad som man däremot bör tänka på är att en linjesignal är betydligt starkare än en gitarrsignal så kör man synthar och grejer i gitarreffekter så är det lätt att det distar om man drar på för mycket, fast ibland är det kanske det man vill :D

Volantiz
2005-08-22, 17:22
"lätt att det distar om man drar på för mycket"

Dessutom(!) så kan det vara bra att tänka på att de flesta av dessa pedaler är designade just för gitarrljud vilket ibland kan göra rätt så tråkiga saker med andra typer av ljud. Det bästa är nog att be någon med liknande syntljud testa med de pedaler du är intresserad av om du råkar hitta någon sådan. ..iaf.. det låter som sagt som att det är en overdrive du är ute efter.

Haplo
2005-08-23, 09:46
Tack för förklaringen ;)

Jo det är helt klart en overdrive som jag tänkte på.
Men jag tyckte att Voxengo's variant lät riktigt kall i sin karaktär.
Nu har jag visserligen inget superkort men jag är tveksam att det låter mycket bättre med ett dyrare.
Men det är ju gratis också så man ska väl inte klaga ;)

En annan idé skulle ju vara om det finns en sample skiva med liknande ljud.

axelwaad
2005-08-23, 11:26
En kol grej som jag gjort några ggr på min S3200 är att sampla en ren vågform och sedan normalisera den och sedan scala om den, göra detta två gånger så ljudnivån höjs då får man en kool dist/overdrive sampling som passar utmärkt till allt möjligt..

HIHIHOHO

//Axel W

axelwaad
2005-08-23, 11:32
Eller helt enkelt dra upp Mic-nivån på den (S3200) så den distar lite sådär äckligt diskant och formar om ljudet från en Jazzbass till en singelosc skriksynth. Nu fick jag en idé!!

Puzz// Axel W



-:s3200 FOREVEr:-

sawtooth
2005-08-23, 14:22
En sak man kan tänka på om man inte vill köpa alla grymma "klassiska" prylar som finns är att man kan komma långt med standardgrejer också. Fundera lite över vilket sound du gillar. Plugga in din ljudkälla, överstyr (hög output, hög gain) insignalen, komprimera och eq:a i valfri ordning tills du hittar ett sound du gillar. Gärna direkt i en analog mixer som du inte är alltför rädd om.

Haplo
2005-08-23, 15:40
Kan ju fixa några småklipp på exempel på ljud jag vill åstakomma, när jag kommer hem.