handdator

Visa fullständig version : En liten varning...



kalkis
2005-08-17, 13:45
...till er som kör Mac med OsX: helt plötsligt slutade viloläget att funka, skärmen slocknade men inget mer. Installerade om, det funkade, men helt plötsligt var det samma fenomen igen. Ny ominstallation, viloläget funkade igen, tills jag la in senaste drivrutinen för mitt Audiophile 2496 ljudkort. Avinstallerade drivrutinen, viloläget funkade igen. Vadan detta? En bugg i drivern? Näe, troligen inte. Förut har ju midi-kontakten gått förlorad när datorn har varit i vila, så man har fått starta om för att få midit att fungera igen, det har man tydligen "löst" genom att blockera viloläget och hoppats att ingen ska märka något. Så ni som kör 2496, kolla att datorn verkligen går i vila, speciellt en G5 drar en hel del ström, och på det här viset står den ju på jämt.

Martin Pettersson
2005-08-17, 13:50
Detta fenomen gäller även min Mac.
Jag har M-audio Midisport 2x2 och ett M-audio delta 66.
Däremot så har jag aldrig tappat MIDI-kontakten vid vila (när vila fortfarande fungerade) men som du säger så verkar denna vägran att gå i vila inträffat efter senaste installationen av ljudkort och midi-interface.

Mattias H
2005-08-17, 14:02
De borde göra viloläget mer "skarpt", jag tycker ofta folk rapporterar att det stoppas av olika mjukvara/hårdvara. Själv har jag klarat mig hittills.