handdator

Visa fullständig version : Masteringshjälp



Rizzo
2005-08-13, 00:48
God kvällens kära medforumister!

Som vi efterlyste i tråden Hjälp oss ni som kan, snälla (http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=12270) kommer här två WAV-filer som behöver mastras. De är inte kompletta låtar, utan vers och refräng, som ni ska mastra på det sätt ni tycker är bäst.

För att alla ska få ut något av det hela vill vi även att ni beskriver processen (vilka pluggar ni använt, hur ni har tänkt och så). JoachimR får fylla på här.

Låtarna finns för nedladdning här:
. Hon Tycker (http://www.cutpaste.org/mp3/master_test/hon_tycker.wav)
. Kom Till Mig Nu (http://www.cutpaste.org/mp3/master_test/kom_till_mig_nu.wav)

Do your best, colleagues!

--
Rizzo & JoachimR

JoachimR
2005-08-14, 09:52
Jag hoppas att så många som möjligt kan lära oss hur detta fungerar samt vilka visioner ni har under själva proceduren. Om ni även vill specificera hur pluggar har använts uppskattas detta när vi kan höra på resultatet och jämföra. Vill ni även specificera inställningar i pluggarna skulle det vara kul. Om ni upptäcker fel i mixen glöm inte bort att skrika till om detta.

PS. Lär oss så vi utvecklas, samt hur tänker ni och glöm inte bort att alla versioner är av intresse och tycke och smak är alltid intresannt. :D

jgb
2005-08-14, 09:57
Har bara lyssnat på wav-filerna nu, men i "hon tycker" så stör jag mig på att virveln ligger såpass högt mixad som den gör. Den sticker ut och känns nästan isolerad. Medvetet?

jgb
2005-08-14, 12:03
Kan ni nämna några artister som har liknande sound som det ni eftersträvar?

Jag lyssnade lite på Lars Winnerbäck (tyckte det var åt det hållet) och jämförde med "kom till mig nu". Där ligger baskaggen en del tydligare gentemot basen om jag jämför mixningen, dvs den är mer markerad och hörs bättre att den finns där. Tycker mig även att höra att allt som inte är percussion men ändå går upp en bit i frekvenserna låter ljusare där, dvs i "kom till mig nu" så är det mindre diskant på allt utom percussion om man jämför med winnerbäcken. Känns som om det är svårt att rätta till det med mastring, all percussion kommer skära i öronen. Det här hänger säkert ihop med frågan som JoachimR ställde tidigare idag (http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=12607).

JoachimR
2005-08-14, 15:08
Ok ska hem efter gris slaveri sysslan på jobbet och sätta mig i studion. Imorgon kommer jag lyssna igenom allt igen och kommer att kolla med virveln. Det kan vara så att den här mixen inte är den absolut senast och att detta är åtgärdat. Sen undrar jag om det är virveln på reffen eller versen du menar. Har ett minne att jag sänkt vers virveln (spelas med vispar) . Kulla att du lyssnar. Men gör gärna ett försök och rizzo kommer att lägga upp dit resultat.

Om folk har åsikter om det konstnärliga (så kallade låtarnas kvalitet) får ni gärna tycka. Sånt är kul. :kaaaka!:

JoachimR
2005-08-14, 15:50
Blandade ihop mina egna låtar. Ska lyssna på rätt låt sen. Tänkte på Lova mig.
Fortsätt tyck och eventuella liknade alster har jag inget direkt önskemål, VIll att det låter fett men mjukt kanske...Mesigt mys med tryck där rösten är tydlig...kanske...

JoachimR
2005-08-18, 15:44
På den senaste mixen är virveln lägre och mera i mixen. Tack för åsikten JGB Hade stora problem att få till detta då jag upptäckte att mina pukor låg på samma spår. Bytte ut dessa och mixade om igen... Nu låter allt mera ihop och hoppas att Rizzo kan hjälpa mig byta ut detta spår på mix alternativen till helgen. Den 30 augusti har jag bokat tid hos Björn Engelman. Cuttingroom ska trycka och mastra min skiva. Ni kommer att kunna hör hans reultat på min hemsida senare så kan ni gämföra mix med slutresultat samt era egna mastringar. Kommer även att lägga upp min mastring så man kan se vad som skiljer kunskap och tillgång till hårdvara mot vilja och hundras versioners test innan man är nöjd. Ska bli kul att se om han tycker mixen suger eller om det går att få ett hyffsat slutresultat.
(Björn Engelman är landets främsta mastringtekniker och arbetat med de flesta storas artister i Sverige, Lite info för dem som undrar).

Snart är allt slit klar med plattan och ljuset i tunneln synns... :kaaaka!:
JoachimR

jgb
2005-08-18, 15:46
Är mixarna uppdaterade i första posten?

Borg 64
2005-08-21, 21:48
Lyckades givetvis blanda ihop två trådar som dök upp under den dagen och fick för mig att ni ville ha exempel på hur mastring kan greja mer bas. Såg sen att det var en annan tråd. DOH! :eek:

Nåja. Här är iaf ett litet förslag med mer bastryck. Jag hann bara sitta framför studioburken med första låten (och första versionen) en dryg halvtimme så det är långt ifrån komplett eller ens bra, men lite fylligare blev det iaf. Det skär sig lite på gitarrmissljuden och kompressorn pumpar en aning för hårt; går att fixa om om man sätter sig ner på allvar.

http://hem.bredband.net/b200203/kom_test.wav

Borg 64
2005-08-21, 22:36
Det är givetvis "Hon Tycker" som jag lagt upp, blev förvirrad av textintrot. Sry. :p

jgb
2005-08-22, 16:15
http://c64.org/~jgb/hon_tycker_fulmaster.wav (tog samma som Borg 64).

Mixningen av grundlåten är lite lurig enligt mig. Cymbalerna ligger på en klart högre diskantnivå än resten av ljuden som används. Mer diskant på gitarrerna tror jag hade varit skönt. Ligger det inte ett par dova syntpads i bakgrunden också? Känns som om det är många som slåss nere "burk"-delen av basregistret. Min smak säker också att reverbet på sångarens röst ligger lite väl högt.

Jag drog ner på diskanten en hel del och tunnade ut kring 170-300 Hz. Cymbalerna är fortfarande inte snälla i mina öron dock.

amino
2005-08-22, 16:42
Alltså...mastering är en del i processen, men lååångt ifrån den viktigaste. Själva inspelningen och mixningen är mycket viktigare. Det går inte att få en dålig mix att låta bra med hjälp av bra mastering. Har man däremot en riktigt bra mix behövs knappt någon mastering alls. Trots det lär det finnas massor av exempel på bra mixar som förstörts av dålig mastering.

Jag har inte lyssnat på filerna och jag kan inte lyssna på dem i vettiga högtalare just nu heller. Jag misstänker dock att hjälp med mixningen hade gjort större nytta.

Jag läste följande beskrivning av mastering från en klok man nyligen:

Mastering is where some idiot with a bunch of expensive equipment puts track info into the TOC, adjusts dead time between pieces and trys to take your carefully mixed artistic statement and make it sound as much like everything else on the radio (often ruining a sound you were after).

Det är väl lite att ta i, men det ligger ändå en del i det...

jgb
2005-08-22, 18:45
amino har väldigt rätt här. Det är därför jag skriver saker om själva grundmaterialet också, när jag sätter mig ner med det hela så hör jag saker som inte stämmer i mina öron. Blir svårt att göra något vettigt av materialet när jag hör saker i grundmixen som gör att man inte kan uppnå det resultat som jag själv skulle vilja ha haft.

Själv känner jag mig allt som oftast extremt osäker på mixningen, vilket torde märkas i trådar jag postar i "Din musik". Känns oftast som om jag låter trummorna ta över mer än de borde.

Borg 64
2005-08-22, 20:35
Jag har tidigare jobbat rätt mkt med att försöka "rädda" i grunden kassa mixar via mastring - med andra ord fick grundmaterialet bearbetas väldigt aggressivt. Det är givetvis inget drömläge, men i slutändan är det ändå skaparna av musiken som vill förmedla sin låt på sitt sätt. Så länge de är nöjda försöker jag att låta bli att blanda in för mycket av min kritik i det hela, men då det är möjligt att korrigera grundmixen till det bättre ska man givetvis tipsa om det och försöka få bandet att göra så (man vill ju inte släppa ifrån sig något med vetskapen om att det kunde blivit bättre); en del taffliga saker upptäcker man knappt innan man börjar pumpa upp volymer och frekvenser ordentligt - och många ljudtekniker har en tendens att lyssna bort sitt kritiska hörande efter femtioelvte omtagningen av "den där jäkla soloslingan". Till exempel.

Alltså: kommunikation mellan bandet, ljudteknikern och mastringspersonen är hur viktig som helst. Jag har svårt för musiker som bara lämnar ifrån sig sitt material utan att engagera sig alls i den kommande processen. Men. Målsättningen är ändå att göra sitt bästa för att bandet ska bli nöjda.

jgb: När man själv axlar rollen som både artist och ljudtekniker ber man om trubbel om man är lagd åt det skoningslöst självkritiska hållet. Det är väl det som är halva nöjet. :)

jgb
2005-08-22, 20:48
Borg 64: Skall vi bilda klubb för ljudmasochister? :)

Borg 64
2005-08-22, 22:00
jgb: Jaaa, äntligen! :D

JoachimR
2005-08-22, 22:17
Hon tycker kommer snart i ny version som jag dock idag fick panik att en puka i reffen blivit för hög men vi får se. kul att det börjar hända lite. På tisdag nästa vecka mastras plattan på cuttingroom av Björn Engelman som tillhör eliten. Denna version kommer senare på min hemsida. Ska bli kul att se vilken skillnad det blev och om det var värt detta. (tror att öron och omarbete kan gå långt.)
Tror även att det är en ny version på lova mig. (finns för många just nu) Har fått till hyffsade resultat som funkar i de flesta stereos. jag tycker att tanken med mastring skall var att skivan blir homogen och att man inte behöver springa och sänka eller höja ting undr dess uppspelning. Samt att man ska kunna byta till något man gillar och sen inte bli förbannad på de stora ljudskillnaderna.
Kul att det börjar hända lite här hoppas att fler försöker.
Tror att de nya mixarna kommer i en ny tråd...
:kaaaka!: Joachimr

JoachimR
2005-08-22, 22:22
Era versioner låter väldigt lika och i mina öron bra. Ska bli spännade att se om B:E får en skillnad värd pengarna.
JR :cool:

Borg 64
2005-08-22, 22:58
jgb:s version är absolut mer välgjord, jag lattjade som sagt bara lite. :)

Jag kan dock inte hålla med om att mastringsprocessen bör ses som strikt volymhöjning genom slutkompressor och ett skapande av ett generiskt ljud mellan låtarna. Visst, det är ett av de primära resultaten men under resans gång så ändras ljudbilden också radikalt (iaf hört ur mina öron). Mastringsprocessen kan tveklöst användas som ett parallellt skapande komplement till mixandet (iaf om det finns bra kommunikation mellan mixaren och mastraren, alternativt om det är samma person) för lattjande mellan helt olika sound.

JoachimR
2005-08-23, 12:18
Har gjort ca 20 försök och haft lite olika ideer. Tycker att de alternativ där jag kryddat lite lätt men en UAD svar comp. låter mjukare.
Har ni någon åsikt om låtarna. Spy galla om ni vill bara den är konstruktiv...
JR :D

Rizzo
2005-08-28, 19:43
Tråden fortsätter nu här med nya filer:
http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=12965