handdator

Visa fullständig version : MIDI latency i Cubase



imported_Fritzon
2005-08-07, 20:17
Om jag väljer Microsoft GS Wavetable Synth som MIDI output i Cubase så får jag en fördröjning som är helt oacceptabel. Jag kan även välja E-DSP MIDI port 1 och 2 men då får jag inget ljud alls ut i högtalarna. Är det någon som vet varför? Eller vilken jag ska använda? Jag tycker jag har provat allt nu :S

Jag har ett E-MU 1820 ljudkort.

Mein
2005-08-07, 21:29
Kolla dom här.

http://dspace.dial.pipex.com/steinberg-uk/sup/midiemulate.html

http://www.soundonsound.com/sos/sep03/articles/pcnotes.htm

Hoppas det hjälper.

/Mein

Naomi
2005-08-07, 22:48
Microsoft GS Wavetable Synth har en oacceptabel latency, använd inte den. Den är inte gjord för att göra musik med utan till spel och annat roligt som inte är lika latency känsligt.

Mein
2005-08-07, 22:51
Den går att få spelbar dock. Inte supertajt men ok.

/Mein

Naomi
2005-08-07, 22:56
Försökte använda den som metronome i början innan Logic hade sin egna lilla synt för det (v4.x). Tog ett tag innan jag hajjade varför det inte spelade tight :D

Mein
2005-08-07, 23:52
Nä, metronome är nog fel grej för den. :)

/Mein

imported_Fritzon
2005-08-08, 12:15
Ok tack, ska testa det där sen. Men det jag inte förstår är att jag antingen måste välja Microsofts Syntheziser eller en MIDI output.

Microsofts Syntheziser funkar inte, det är konstaterat. Men om jag väljer en MIDI output så skickar jag ju tillbaka signalen ut i min MIDI synt igen, och det är ju i högtalarna som är kopplade till datorn jag vill ha ljudet...alltså står jag där igen med bara Microsofts Synteziser att välja på...

Ingen här som har E-MU 1820 som kan berätta hur ni har gjort?

Jag har givetvis dom senaste drivrutinerna och allt annat funkar som det ska.

encore
2005-08-08, 13:29
Fritzon : Jag fattar inte riktigt vad du vill göra, men det LÅTER som att du inte riktigt har koll på skillnaden mellan MIDI och audio. MIDI är enbart styrsignaler på vilka noter som ska spela på vilken synt, på vilken kanal och så vidare - det innehåller inget ljud i sig. Vill du höra (och även kunna spela in) ljudet från dina externa syntar i din dator så får du koppla en ljudkabel från din synts ljudutgång (output) till någon ingång på ditt ljudkort. Då kan du "höra din synt i ljudkortet" och även välja att spela in det. Och då ska du förstås ha kvar MIDI-kabeln mellan ditt ljudkort och din synt, för det är där styrsignalerna transporteras.