handdator

Visa fullständig version : Inspirationsstopp



ZebraPares
2005-08-04, 00:07
Har försökt nu i säkert en månad att göra sista låten till min platta, men det är bara totalt j-a stopp. Ingenting stämmer och jag har inte fått ihop ens en grund som jag anser vara värd att arbeta vidare med. Titeln är dock klar.

Några tips på hur man kan komma igång? Vilka droger fungerar? Hård disciplin eller gudomlig inspiration? Konstnärlig ångest eller spontan glädje?

Dalleponken
2005-08-04, 00:13
Några linor cola funkar säkert finfint, men lättast är det väl att bolla med någon musikalisk kollega som du har förtroende för? ;)

eskimo
2005-08-04, 00:16
Köp en biljett till tokyo, ta inte med något bagage eller några pengar, när/om du väl tagit dig hem har du säkert en skön historia att berätta i ljud.

Clase
2005-08-04, 00:19
Hur arbetar du då du skriver din musik? Programmerar du eller sitter du med gitarren på sängkanten?

sisältää
2005-08-04, 00:23
Du lär säkert får en massa schyssta förslag men det vore klart enklare att svara bra om du berättar vad problemet är. Varför har det tagit stopp? Om du tänker efter vet du nog..

ZebraPares
2005-08-04, 00:55
har ingen aning om varför ideerna är slut. Brukar börja med att fixa en rytm/sound som funkar (brukar innebära en hel del programmering/bearbetning i diverse ljudprogram, sen bygga harmonier runt det, sedan arra för att sen börja mixa och effektlägga.
Jag hittar bara inte fram till dramat i musiken nu. Skulle säkert behöva något som Eskimo föreslår.

Claes
2005-08-04, 01:15
Pilla ihop några coverlåtar, så kan det komma en nytändning när du koncentrerar dig på detaljer i andras musik...

sisältää
2005-08-04, 01:24
Fixa en producent som gör låten åt dig, så som popartisterna gör. :)

Electroboy
2005-08-04, 12:23
brygg en kopp kaffe till älektrobåjjen, så kommer han och pekar/skruvar...då blir det instant feta beats;)

imported_Patbos
2005-08-04, 13:18
Åk ut till en stuga mitt i skogen, ta med en laptop med ett bra skiss-program i, tex reason... ingen telefon, ingen kontakt med nån på hela helgen...

Bara lek, och promenera ute i skogen...

Volantiz
2005-08-04, 13:45
Eller kanske hoppa över den sista låten och börja på nästa projekt?

deadbeat
2005-08-04, 13:57
Ta ett break! Gör nåt helt annat under en tid. Skit i musiken... Jävlar vad idéer det kommer när du väl är tillbaka i studion!

outshape
2005-08-04, 14:16
ungefär alla skivor är ändå för långa. hoppa över sista låten helt enkelt. du har ju tydligen inte idéer till en låt till, så varför göra en? såvida du inte har ett bolag som vill att du ska fylla hela cdskivan, vilket ju tyvärr är ganska vanligt.

Arete
2005-08-04, 14:38
*pffft*
Lägg in några minuter tystnad bara ;-)

Annars kan det nog (som folk redan sagt) vara en bra idé att leka med något annat en stund... eller bara vålda fram något, det kan fungera det också. Vägra dig själv sömn tills låten är klar.

Desmond
2005-08-04, 15:24
Släpp pressen, att ta ett break som sagts ovan brukar funka utomordentligt. Har du inte så mycket tid (typ ett par dagar) föreslår jag en rejäl fylla där du sitter och går igenom gammalt material du gjort från år tillbaks, tänker nostalgiska tankar och blir riktigt sentimental. Ha ett anteckningsblock redo och anteckna var du kan hitta sådant du fastnar för och lite enkelt hur du tänkte utveckla ideen. Sedan när värsta bakfyllan har lagt sig tittar du på anteckningsblocket och börjar jobba. Detta förutsätternaturligtvis att du hållt på i några år och har lite gammal skit och dra fram i ljuset. :)

enapa
2005-08-04, 15:30
Gör ett bra outro som pekar mot nästa skiva eller bara ligger och göttar sig ett tag. Det är kanske dumt att tvinga fram en låt, det kan ju bli nått du inte gillar och kanske kommer du tycka sämre om skivan när du lystnar tillbaka om ett par år.

fredrik_e
2005-08-04, 16:28
gör en låt som inte alls låter som resten av låtarna. Bowie & eno o gubbarnas koncept för att få igång tänkande kanske kan funka, obliqe strategies: http://eno.sb.org/oblique.html :)

sisältää
2005-08-04, 18:29
Eller gör en slags remix/bonus-låt, som en sista låt på skivan, som innehåller dom bästa partierna från alla andra låtar på skivan!
Nämen usch, vilken hemsk idé. :eek:

krank
2005-08-05, 00:49
Instämmer i några av förslagen..

Till att börja med - varför tvinga fram något? Bättre att avsluta skivan starkt än att få lyssnaren att stänga av för tidigt p g a en trist sista låt.

Å andra sidan...

Jag vet inte vad du gör för musik men i många genres är det ju mer regel än undantag att sista låten är lite annorlunda mot resten av skivan. Detta kanske gör den både ovanligt lätt och ovanligt svår att göra. Men släpp lite på någon ingridiens som är med i alla de andra låtarna och gör nå't "far out"...

ZebraPares
2005-08-05, 01:10
Tack för era inlägg! Oblique Strategies var bra, den har jag tidigare bara läst om och faktum är att jag tror att den kan hjälpa en att komma vidare.
Jag postar resultatet av mina fortsatta ansträngningar här, när det väl är klart. Hoppas bara att det inte är som med förstoppning - att det efter all vånda och alla ansträngningar trots allt bara är skit som kommer ur en. :)