handdator

Visa fullständig version : Midi Merge/Un-merge i Logic?



Angelo
2005-07-06, 12:41
Har en något knepig fråga som nog är enkelt att lösa i Logic.

Upplägg:

Låt säga att jag har ett midspår med trummor. Alla ljudfiler ligger i tex EXS eller RMX ect.

Jag vill på ett enkelt sätt separera så jag har alla "voices" på separata midikanaler under varandra. Tanken är att få dem till audio så jag kan mixa separata slag var för sig.
Om det finns en funktion som gör "voicen" direkt till audio funkar det me.

Detta har jag gjort i Cubase SX relativt enkelt men hittar inte funktionen i Logic.

Uppskattar verkligen svar på denna fråga..

/Mvh C´Angelo

axeman
2005-07-08, 13:10
Varför skall du ha separata midikanaler? Räcker det inte med att ha kicken i en midiregion, virvel i en annan osv och sedan bara sola kicken/virvel/hihat när du gör en bounce?

Angelo
2005-07-12, 01:44
Kanske missförstår dig men jag lirar ofta in sekvenser live på samma midikanal vilket gör att ska jag bounca ner en kagge måste jag muta allt annat, jävla jobb om alla delar ska ner separat.

axeman
2005-07-12, 09:27
Det kanske är jag som missförstår dig, men att spela in allt på ett spår och sen separera midiinformationen är ju inget bök. Det jobbiga är att få ner sakerna på separata ljudspår, men vill du inte göra en extra varv med a/d-d/aomvandlaren så vet inte jag något annat sätt än att bounca ner kick, virvel, hihat, overhead för sig.

torsig1967
2005-07-12, 13:59
Utan att till fullo begripa vad du menar så föreslår jag funktionen "demix by pich". Då hamnar varje separat tonhöjd (= trumljud) på ett eget spår. Sedan kan du bestämma vilken midikanal du vill skicka vardera spår vidare till. Handlar det om EXS så spelar ju inte kanal någon roll utan du får helt enkelt skapa en EXS-instans per spår - lite omständligt.

I Logic pro kan du väl dessutom gå in i EXS och skicka separata zoner till olika utgångar? Har ej Pro själv så jag är lite osäker...

Angelo
2005-07-12, 15:41
Thank you... exakt vad jag ville ha.. Ska bara försöka hitta den funktionen i Logic också...

Jimpan
2005-07-12, 16:48
Du kanske redan har hittat men.... "regions - demix - demix by note pitch"

Angelo
2005-07-12, 17:37
Japp funka bra, tack så mycket. Hittade samtidigt andra bra verktyg för att flytta regioner smidigt. Ibland ligger inte dem exakt på "ettan" och jag försöker hitta nått bra sätt att kunna flytta dem t.ex exakt 3 bars utan att nått ändras. Väldigt bra då man ibland önskar ett nytt break emellan vers/ref eller nått....