handdator

Visa fullständig version : Basister..

imported_totti
2005-07-06, 04:03
Hej, jag spelar egentligen piano, har spelat i lite längre än ett år och det går väl rätt hyfsat, jag spelar jazz. Jag har alltid varit otroligt fascinerad av ljudet av elbas, och jag älskar känslan av att spela det, så jag tänkte nog köpa mig en begagnad elbas nu, och se vart det kan leda..

Inte nog med det skulle jag vilja spela bandlös, och det är ju en större utmaning, men den är jag redo att ta.. jag har inte mycket till budget, och vill inte sträcka mig mycket över 2000 kr egentligen.. Går det få nåt hyfsat begagnat för den pengen? Har sett en Squier Affinity P-Bass bandlös, är det nåt att ha tro? Vad har ni för erfarenhet av bandlös?

toandfro
2005-07-06, 08:07
En kompis har en gammal bandlös 70-tals Fender a´la "Sting", den är ganska kul att spela på faktiskt.

Spelar du nu jazz som du nämde så passar den nog bra, men spelar man mer pop/rock så tycker jag att det är lite onödigt med en bandlös egentligen.
Tyvärr så tycker jag att den låter nästan som en vanlig elbas fast den är bandlös bara, det låter liksom väldigt långt ifrån kontrabas liksom. :)

Men har du nu sett en billig Affinity bas så kan jag åtminstone rekomendera Affinity för de är toppen för det priset!

imported_totti
2005-07-06, 14:34
Okay, jag tänkte spela jazz, och sedan fusion, liksom.. fast jag kommer förmodligen spela många genrer, men det ska ju låta jazz om basen liksom, och fender bandlös, jaco pastorious, är ju ett perfekt sound.. fan, om man ändå kunde testa, jag får dra ner till musikaffären känns det som, kolla om de har nåt..

toandfro
2005-07-06, 15:18
Jo jag skulle nog säga att de passar bättre för fusion kanske. :)

Kollade på Squier´s hemsida och jag kunde inte hitta någon bandlös affinity, kanske var det någon annan modell du såg?

j antoni
2005-07-06, 16:19
Affinityserien är bra för pengarna om man ska köpa nytt,
och är ju klart mycket billigare än en mex-Fender, men skillnaden i kvalitet är också rätt stor - tycker personligen det är smartare att försöka luska fram en beg mexicotillverkad eller liknande, borde gå att få för runt 3k iaf.

Sen som första bas känns det ju lite ambitiöst att köpa en bandlös också :)

toandfro
2005-07-06, 16:45
"Sen som första bas känns det ju lite ambitiöst att köpa en bandlös också :)"

Jag håller med...det kan ju t.o.m. svårt för en rutinerad bassist att spela bandlöst.

en David
2005-07-06, 19:42
Och särskillt fusion... ;)

Man kan inte slappa på en bandlös heller.

imported_totti
2005-07-07, 01:51
hehe jag vet det, det kommer bli sjukt jobbigt, och det är väl också bra, så jag håller mig från bas och håller mig till pianot istället, hoho..

slappa är inte riktigt min grej, även om det är jävligt gött i många sammanhang..

imported_totti
2005-07-07, 04:22
Jag kan faktiskt tänka mig att börja med en elbas med band, jag gillar det ljudet också, men frågan är om man verkligen ska börja med band bara för att det är lättare.. det är precis som en som spelar kontrabas ska börja med nån slags bandad kontrabas? Har aldrig sett det iofs, men jag har sett elfioler med band, hehe.

Men iaf, om man köper något begagnat billigt, finns det några märken man ska akta sig för? Har sett J&D, Robin, Samick, för att nämna några få.. oftast rör det ju sig om fenderkopior, och är de långt ifrån originalen liksom?

Såg förresten en Ibanez Musician bandlös på vendolin för 3000 kr, är det nåt att ha tro? 3000 är lite saftigt iofs..

toandfro
2005-07-07, 09:45
Köp en billig bas för en tusenlapp och ta bort banden på den, på så sätt ser du ju var banden skulle ha suttit, och det borde ju göra det hela lite lättare? :)

imported_totti
2005-07-07, 14:04
givetvis tänkte jag köpa en bandlös med linjer, nån måtta får det ju vara hur svårt man gör det för sig :P

false messiah
2005-07-07, 17:47
En kontra är ju en aning större än en vanlig elbas, så det är ju lättare att träffa tonerna på den.

MM hade ett par artiklar om hur man spelar bandlös bas och hur man bandar av en vanlig för ganska många år sen. Bibliotek brukar ju spara gamla nummer, kan vara värt att kika på. (MM brukar väl dessutom ha artikelindex för gamla nummer lite då och då, så slipper du leta genom allt för många travar med tidningar.)

eskimo
2005-07-07, 18:07
http://www.mikelull.com/fretless%20conversion/conversion1.htm

imported_totti
2005-07-08, 01:32
Jao, har hört att det inte är så bra iofs, och varför inte bara köpa en bandlös från början?

toandfro
2005-07-08, 08:21
För att det är betydligt dyrare?

imported_totti
2005-07-09, 02:46
hoho iofs :P

imported_java
2005-07-15, 21:12
av det jag har sett, så tycker jag att verkar svårt att få (för lekmän) att göra en avbandning. det kräver lite. försök hitta en fender-kopia typ J&D eller Fenix, gärna jazzbas-modell. det behöver inte vara så mycket dyrare. problemet är bara att det är lite svårare att hitta bandllösa basar överhuvudtaget. jag tycker det är ett måste att basen har en mick i stalläge (om du vill ha mvhaaa:et som är signifikant för bandlöst).

på dyrare basar kan det faktiskt vara läge att köpa en bandlös hals för att lätt kunna återställa den till originalskick.

imported_totti
2005-07-16, 15:49
mick i stalläge? nu förstår jag inte.. men jag har funderat på det, att istället för att avbanda själv, kan man ju köpa en bandlös hals, frågan är bara vad en sådan kostar..

eskimo
2005-07-16, 17:51
http://shop.gmf.se/Dynapic/GMFshop/BPHEF_djRsYf.JPG

Närmare tre papp på gmf.se
finns nog billigare, men nämnvärt billigare blir det inte.

http://www.mars.dti.ne.jp/~dig/myroom/images/jazzbass.jpg

Från vänster till höger, stall- respektive halsmick ;)

imported_totti
2005-07-16, 19:16
haha jao det kunde man ju nästan listat ut :P. Surt att bandlös hals kostar så mycket. Borde vara dyrare med band egentligen, hur mycket mer material och arbete krävs det inte till det liksom?

imported_Rogge
2005-07-17, 15:38
En kompis har en gammal bandlös 70-tals Fender a´la "Sting"
Är det lönnbräda på den?

/Roger

imported_java
2005-07-21, 12:56
såg på locket.se att det fanns flera begade bandlösa basar ute. kanske värt att kolla upp?

imported_java
2005-07-21, 12:57
Är det lönnbräda på den?

/Roger

Visst brukar det alltid vara lönnbräda på alla 70-talare?

toandfro
2005-07-23, 00:18
Är det lönnbräda på den?

/Roger

Japp!

krakan
2005-07-28, 23:14
Hej, jag har lirat bas i 35 år och vill bara säga heja heja, bandlöst är mycket mer uttrycksfullt och ger dig många möjligheter som bandade basar inte ger. Själv lirar jag på en washburn helakustisk bas med helt kass mik. som kostade ca 4000 ny (borde finnas beg idag) Jag har limmat dit en akustisk gitarr mik för 800 spänn under strängarna och den låter underbart. Både Pastorius och kontra beroende på fingerplacering. Du kommer snabbt att hitta rätt på basen. Tejpa lite på halsen i början så känner du in handplaceringen snabbt. Testa i första hand en bas solm känns trevlig att spela på, ta med en van basist när det är dax för shopping. Ljudet går alltid att fixa......
Lycka till!

krank
2005-07-29, 10:23
Den som säger att bandlöst bara är för jazz har aldrig hört skivan "Individual thought patterns" med Death... Helt underbart basspel (av Steve Digiorgio) på den.

toandfro
2005-07-29, 10:46
Jag står fortfarande fast vid att det är betydligt svårare att börja spela bandlöst innan man ens kan spela bas....visst det går ju men det tar ju betydligt längre tid.
Och kan man spela vanlig bas så vet man ju på ett ungefär vart tonerna finns på en bandlös.

eskimo
2005-07-29, 17:24
toandfro: visst är det så. faktum är ju att det inte existerar en enda bra inspelning av bandlös bas som inte är kontra. blir bara warwickkeps å hästsvans med maglite i bältet. brr

j antoni
2005-07-29, 17:26
toandfro: visst är det så. faktum är ju att det inte existerar en enda bra inspelning av bandlös bas som inte är kontra. blir bara warwickkeps å hästsvans med maglite i bältet. brr

Kul att du PRECIS beskriver Kimmo på JAM. :)

http://www.jam.se/images/kimmoboutiquebas2smm.jpg

Han har iofs ingen warvick-keps på sig på fotot men vanligtvis så....

imported_Rogge
2005-08-03, 14:54
Visst brukar det alltid vara lönnbräda på alla 70-talare?
Nej, långt ifrån alla 70-talare har lönnbräda. :)

/Roger

imported_totti
2005-08-05, 00:47
tack för alla tips.. jag har lånat en kompis ibanez, 5-strängad.. och jag måste säga att jag skulle kunna lära mig, men jag känner att det ändå inte är min grej, men så känns det lite som att, eftersom den inte är bandlös så är den inte särskilt kul att spela på, även om jag inte kan spela nåt, jag vet var tonerna sitter och hur man spelar skalor och melodier och sånt, men anser ju inte mig själv att kunna spela så.. men det känns som att det inte alls är kul när den inte är bandlös.. men så har jag ju aldrig testat en bandlös på riktigt.. har känt på en i onyktert tillstånd, det är väl allt, så jag vet inte..

imported_java
2005-08-05, 16:44
toandfro: visst är det så. faktum är ju att det inte existerar en enda bra inspelning av bandlös bas som inte är kontra.

jaco, weather report, gary willis, pino palladino eller tony levin (peter gabiel)???

eskimo
2005-08-05, 21:33
Ja, visst är de förskräckliga?

imported_totti
2005-08-06, 05:25
haha helt galet, eskimo, helt galet..

jag vet att det sägs vara lätt att avbanda en bas, men det verkar på tok för krångligt för mig.. får fråga nån expert inom träteknik isf.. vet fortfarande inte om man vågar köpa en råbillig bas och avbanda den, kommer förmodligen låta skit, just för att den är billig..