handdator

Visa fullständig version : Hur fungerar en fostex a8-rullbandare?

Volantiz
2005-07-03, 19:38
Det står nu en fostex a8lr här lite temporärt som jag tänkte testa spela in lite med.. men hur gör man? :D

*) Jag får in signaler.
*) Jag har markerat vilka spår som ska spelas in (just nu spår nr 7 där 606:an är inkopplad).
*) Jag trycker på record och play samtidigt så att den börjar rulla bandet och rec-lampan lyser.

606:an hörs ut genom bandaren under inspelningen..
.. sen så spolar jag tillbaka och märker att den inte spelat in något. Däremot så ligger det lite tidigare inspelat material på just den kanalen på det här bandet som inte verkar bli överspelat.

Fel på inspelningsfunktionen?

Sen så undrar jag även över två switchar..
"NR" som har värdet INT alternativt EXT.
"EDIT" som har värdet OUT eller IN.
Vad har dessa för funktion?

Räknaren är iaf defekt.. den rullar enbart bakåt (då enbart när man spolar bakåt såklart). Någon här som har koll på om det är jobbigt att fixa själv för en lagom ohändig datanörd?

encore
2005-07-03, 19:41
NR står för Noise Reduction i alla fall. Så där väljer du nog om du vill använda den interna brusreduceringen (Dolby A möjligtvis?) eller om du vill använda en extern apparat, skulle jag gissa på. Har du in och utgångar till sådant på bandaren också?

Edit: Tror att syntmicke har en 8-track rullbandare också.

Volantiz
2005-07-03, 19:54
Ett steg i rätt riktning! Dolby C NR står det på ett ställe.
Någon utgång för just sådant verkar det inte finnas.

Volantiz
2005-07-05, 22:17
Någon annan som kanske har något bra tips eller svar?

Lindeberg
2005-07-05, 22:29
Antar att du testat med Edit intryckt?

Volantiz
2005-07-05, 23:01
Jorå.. då snurrar enbart den vänstra rullen motsols så att bandet spottas ut tills den känner att bandet är aldeles för löst och stannar :confused:

Lindeberg
2005-07-06, 07:16
Just, kom på det sen... Det var över tio år sedan jag använde en A8.
Funderar vidare.