handdator

Visa fullständig version : Ett bra arbetssätt.



PF
2005-06-14, 02:07
Och så - enkelt! Flödet bara... yes! Textraden kom upp i skallen och tonerna kom nästan automatiskt. Så kom jag på hur jag skulle göra, försöka vara strukturerad och inte glömma.

Så jag skapade en mapp med namnet "texter" kort och gott. Filade ihop texten. Sedan drog jag ner typsnittet så den rymdes på lilla skärmen (Powerbook 12, 1024x768). Och ställde in inställningsprogrammet Ljud i datorn på intern mikrofon.

Igång med Audacity. Spelade in slasksången där. Programmets fönster lade jag bredvid textredigerarens fönster, fusklapp the papperslösa kontoret way. Sparade i samma mapp som texten, som en slaskwav.

Nu kan jag inte glömma idén! Så banalt simpelt... men det kändes som en riktigt bra metod det här. Nästa steg blir att arra upp låten och lägga riktig sång.

Låten då? Mmm, det blir en popballad typ.

Arete
2005-06-14, 02:32
Jag gör så dom gånger jag faktiskt har en idé att utgå från, några av dom har faktiskt gjorts färdiga. Brukar nynna in basgångar, trummor och sånt också.

PF
2005-06-14, 02:35
Yepp, men det känns bra att skriva ner det här så man inte avviker från sin nya bra rutin! :)

android
2005-06-16, 16:04
Jag gör så dom gånger jag faktiskt har en idé att utgå från, några av dom har faktiskt gjorts färdiga. Brukar nynna in basgångar, trummor och sånt också.

Samma här...
Nackdelen är att vissa elaka personer som använder samma dator kan tycka att det låter fruktansvärt roligt och håna en i timtal bara för att man försökt nynna in ett trumkomp med flanger.... :mad: :p

cryo
2005-07-22, 20:18
Samma här...
Nackdelen är att vissa elaka personer som använder samma dator kan tycka att det låter fruktansvärt roligt och håna en i timtal bara för att man försökt nynna in ett trumkomp med flanger.... :mad: :p

Vet exakt hur det känns, efter att folk lyssnat på röstinspelningarna på min mobil :)